Miten päin cossun männät ja veivit ?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 926
- Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
- Paikkakunta: Kuortane
Miten päin cossun männät ja veivit ?
Löysin yhden jutun haulla mut sielä ei selvyyttä tullu!
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Männät ainakin nuoli moottorin etupäätä kohti ja veiveistä en ole ihan satavarma oliko niin että ohjuritapit alapäässä oli pultin takapuolella. Yli kuukaus kun kasasin alakerran niin ei enää muista. pitää tarkistaa tuolta mäntä/veivi paketista.
#350
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Veivit niin, että Fordin logo lootaan päin.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
nuolet eteenpäin ainaski Taunuksen koneessa
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 926
- Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
- Paikkakunta: Kuortane
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Männissä ei ole mitään nuolia kun niistä on otettu siivu pois!
Männäntappihan ei ole keskellä kumalla puolelle tappi pitääs olla enempi?
Männäntappihan ei ole keskellä kumalla puolelle tappi pitääs olla enempi?
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Pyörimissuunnan mukaan, eli tappi enempi oikealle edestä katsottuna. Silloin kanki on paremmassa kulmassa työtahdin aikana.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Pakosarjan puolella.Cosander kirjoitti:Männissä ei ole mitään nuolia kun niistä on otettu siivu pois!
Männäntappihan ei ole keskellä kumalla puolelle tappi pitääs olla enempi?
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Hmm... Kuis noin? Konehan pyörii myötäpäivään, jolloin tappi olis imusarjan puolella.jorecos kirjoitti:Pakosarjan puolella.Cosander kirjoitti:Männissä ei ole mitään nuolia kun niistä on otettu siivu pois!
Männäntappihan ei ole keskellä kumalla puolelle tappi pitääs olla enempi?
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Kysymys oli, että kummalla puolella (puolelle?) tappi on enempi. Tappi on enempi pakosarjan puolella (eli edestä katsottuna lähempänä sylinterin vasenta reunaa).ylimark kirjoitti:Hmm... Kuis noin? Konehan pyörii myötäpäivään, jolloin tappi olis imusarjan puolella.jorecos kirjoitti:Pakosarjan puolella.Cosander kirjoitti:Männissä ei ole mitään nuolia kun niistä on otettu siivu pois!
Männäntappihan ei ole keskellä kumalla puolelle tappi pitääs olla enempi?
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Itse itseäni lainaten:jorecos kirjoitti:Kysymys oli, että kummalla puolella (puolelle?) tappi on enempi. Tappi on enempi pakosarjan puolella (eli edestä katsottuna lähempänä sylinterin vasenta reunaa).
Mulle joskus joku moottori"guru" selitti asian noin, enkä oo enempää vaivautunu pohtimaan. Jos männissä on nuoli, oon aina kasannu sen mukaan, enkä oo kattonu tapin paikkaa sen kummemmin.ylimark kirjoitti:Pyörimissuunnan mukaan, eli tappi enempi oikealle edestä katsottuna. Silloin kanki on paremmassa kulmassa työtahdin aikana.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Nuolen mukaan itsekin aina kasannut. Mulla on muutama cossun irtomäntä, joista kävin varmuudeksi nyt vielä mittaamassa ja niissä kyllä tappi on epäkeskeisesti lähempänä pakosarjan puolta.ylimark kirjoitti:Itse itseäni lainaten:jorecos kirjoitti:Kysymys oli, että kummalla puolella (puolelle?) tappi on enempi. Tappi on enempi pakosarjan puolella (eli edestä katsottuna lähempänä sylinterin vasenta reunaa).
Mulle joskus joku moottori"guru" selitti asian noin, enkä oo enempää vaivautunu pohtimaan. Jos männissä on nuoli, oon aina kasannu sen mukaan, enkä oo kattonu tapin paikkaa sen kummemmin.ylimark kirjoitti:Pyörimissuunnan mukaan, eli tappi enempi oikealle edestä katsottuna. Silloin kanki on paremmassa kulmassa työtahdin aikana.
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Nyt rupes kiinnostaan, että mikähän se oikea selitys sitten sille on? Itse olen vaan "purematta niellyt" ton em. selityksen...jorecos kirjoitti:Nuolen mukaan itsekin aina kasannut. Mulla on muutama cossun irtomäntä, joista kävin varmuudeksi nyt vielä mittaamassa ja niissä kyllä tappi on epäkeskeisesti lähempänä pakosarjan puolta.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Tulisko puristustahdissa kangelle enempi kuormitusta kuin työtahdin aikana... no en osaa kyllä sanoa.ylimark kirjoitti:Nyt rupes kiinnostaan, että mikähän se oikea selitys sitten sille on? Itse olen vaan "purematta niellyt" ton em. selityksen...jorecos kirjoitti:Nuolen mukaan itsekin aina kasannut. Mulla on muutama cossun irtomäntä, joista kävin varmuudeksi nyt vielä mittaamassa ja niissä kyllä tappi on epäkeskeisesti lähempänä pakosarjan puolta.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Jos se niin olis, sehän pyöris väärin päin..Popi kirjoitti: Tulisko puristustahdissa kangelle enempi kuormitusta kuin työtahdin aikana... no en osaa kyllä sanoa.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
No ei kait nyt sentään välttämättä niin tekis... mutta tuskin toi mun ajatelma kyllä se perustelukaan on.ylimark kirjoitti:Jos se niin olis, sehän pyöris väärin päin..Popi kirjoitti: Tulisko puristustahdissa kangelle enempi kuormitusta kuin työtahdin aikana... no en osaa kyllä sanoa.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Äkkiseltään pohdittuna jos männäntappi on edestä katsoen keskilinjan vasemmalla puolella kampuran pyöriessä myötäpäivään, niin se kiertokanki on ykk:ssa aavistuksen kallellaan niin päin, että männän painaessa puristuksesta/sytytyksestä alaspäin kiertokanki vipuaa momenttia kampiakselille vähän aikaisemmin...
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Juurikin noin kun jeddah sanoi.
Helppona muistisääntönä voi pitää pp--paksumpi pyörimissuuntaan.Suurin syy taisi olla tohon epäkeskeisyyteen se että saatiin kolinaa moottorista pois, kun sytytys tapahtunut.
Eli momenttia ohjattua oikeaan suuntaan.
Helppona muistisääntönä voi pitää pp--paksumpi pyörimissuuntaan.Suurin syy taisi olla tohon epäkeskeisyyteen se että saatiin kolinaa moottorista pois, kun sytytys tapahtunut.
Eli momenttia ohjattua oikeaan suuntaan.
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Koulussa väittivät että jos olis täsmälleen keskellä kuluis huomattavasti enemmän. Tiedä sitten...jappes kirjoitti:Juurikin noin kun jeddah sanoi.
Helppona muistisääntönä voi pitää pp--paksumpi pyörimissuuntaan.Suurin syy taisi olla tohon epäkeskeisyyteen se että saatiin kolinaa moottorista pois, kun sytytys tapahtunut.
Eli momenttia ohjattua oikeaan suuntaan.

-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Juuri noin, tapahtuu myös se että puristus tahdilla kiertokanki työntää mäntää vähemmän imusarjan puoleiseen seinään.jeddah kirjoitti:Äkkiseltään pohdittuna jos männäntappi on edestä katsoen keskilinjan vasemmalla puolella kampuran pyöriessä myötäpäivään, niin se kiertokanki on ykk:ssa aavistuksen kallellaan niin päin, että männän painaessa puristuksesta/sytytyksestä alaspäin kiertokanki vipuaa momenttia kampiakselille vähän aikaisemmin...
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Hyvä, että tähän keskusteluun tuli viimein oikeaa tietoakin asiasta.. Onpas hyvä, että meikkiksen männissä on aina ollu nuolet =)
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Kuplan mahleja foordin koneeseen laittaessa (jota kukaanhan ei tee
) pitää muistaa että niiden nuolet osoittaa just päinvastaiseen suuntaan.
Eli kuplan mahlen nuolet pitää laittaa osoittamaan vauhtipyörään päin.
Jos männät väärinpäin ei eka oire on se että kone ei suostu kiertään kunnolla.
Mulla oli aikanaaan 1,6l ohc lohkossa 2,0 kampi ja 1,6 kiertokanget kuplan 90,5mm männillä, eli päällepäin 1,6 mutta tilavuus 1993cc.
Siinä tuli niin huono kankisuhde että se ei suostunu kunnolla kiertään.
Karalalla penkissä käyttäessä Mika kysy että onko männät varmasti oikeinpäin kun on yläpäästä niin tukkonen.
Siitä koneesta poikkes sitten se 1,6sen himpula kanki parin tuhannen kilsan jälkeen ja muutin koneen niin että 1,6 lohkoon samat 90,5mm männät ja 1,6sen isku ja 2,0 kanget.
Tilavuus tippu sinne reiluun 1700cc tuntumaan mutta kankisuhde parani radikaalisti ja teho kasvoi 20hv (250hv) ja kone alko kiertään herkemmin.

Eli kuplan mahlen nuolet pitää laittaa osoittamaan vauhtipyörään päin.
Jos männät väärinpäin ei eka oire on se että kone ei suostu kiertään kunnolla.
Mulla oli aikanaaan 1,6l ohc lohkossa 2,0 kampi ja 1,6 kiertokanget kuplan 90,5mm männillä, eli päällepäin 1,6 mutta tilavuus 1993cc.
Siinä tuli niin huono kankisuhde että se ei suostunu kunnolla kiertään.
Karalalla penkissä käyttäessä Mika kysy että onko männät varmasti oikeinpäin kun on yläpäästä niin tukkonen.
Siitä koneesta poikkes sitten se 1,6sen himpula kanki parin tuhannen kilsan jälkeen ja muutin koneen niin että 1,6 lohkoon samat 90,5mm männät ja 1,6sen isku ja 2,0 kanget.
Tilavuus tippu sinne reiluun 1700cc tuntumaan mutta kankisuhde parani radikaalisti ja teho kasvoi 20hv (250hv) ja kone alko kiertään herkemmin.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Jatketaas vielä vähän keskustelua tuosta itse kangesta eli onko tämä nyt varmaa tietoa, että noi kanget pitäis olla logot/tekstit taaksepäin?
Itse muistelin niidenkin tulevan eteenpäin ja näin myös omaan koneeseeni noi kasattiin.
Periaatteessahan noiden pitäis pyöriä ihan samalla tavalla olivatpahan miten päin tahansa, mutta jos ne nyt on mulla väärinpäin niin osaako joku sanoa jotain mahdollisia tulevia ongelmia.
Itse muistelin niidenkin tulevan eteenpäin ja näin myös omaan koneeseeni noi kasattiin.
Periaatteessahan noiden pitäis pyöriä ihan samalla tavalla olivatpahan miten päin tahansa, mutta jos ne nyt on mulla väärinpäin niin osaako joku sanoa jotain mahdollisia tulevia ongelmia.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Juuri siksi nelikko Cossussa on männäntappi epäkeskeisesti, takavedossahan se on keskellä.jappes kirjoitti:Suurin syy taisi olla tohon epäkeskeisyyteen se että saatiin kolinaa moottorista pois, kun sytytys tapahtunut.
Eli momenttia ohjattua oikeaan suuntaan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Ei oo mullakaan varmaa tietoo mutta oon kans kasannu aina logot eteenpäin.MikkoT kirjoitti:Jatketaas vielä vähän keskustelua tuosta itse kangesta eli onko tämä nyt varmaa tietoa, että noi kanget pitäis olla logot/tekstit taaksepäin?
Itse muistelin niidenkin tulevan eteenpäin ja näin myös omaan koneeseeni noi kasattiin.
Periaatteessahan noiden pitäis pyöriä ihan samalla tavalla olivatpahan miten päin tahansa, mutta jos ne nyt on mulla väärinpäin niin osaako joku sanoa jotain mahdollisia tulevia ongelmia.
Kai siinä on lähinnä sama asia kun vetareissakin että kuormitetaan aina samaan suuntaan.
Joskus noita vetareita menny poikki kun muutetaan puolelta toiselle.
Mut yhtään cossun katkennutta kankee en oo vielä nähny, vaikka meni pultit poikki ja kampura paukutti kangen ihan tohjox ja lohkon kupeesta pihalle, ei siinä "mytyssä" murtumia ollu

-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Tuli tuossa joku aika sitten avattua stanu 4wd pata ja siellä oli kanget logo taaksepäin.
Löyty myös vanha topicci aiheesta:
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 23&t=80240
Löyty myös vanha topicci aiheesta:
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 23&t=80240
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Siis käytännössähän sillä ei pitäis olla väliä, että miten päin noi kanget koneessa pyörii, kun ne on kuitenkin symmetriset, mutta tuo TVR:n mainitsema kuormituksen suunta kävi itelläkin mielessä jo ennen kuin eka kerran asiasta kirjoitin.
Tossa SeppoJJ:n laittamassa topickissakin ollaan hieman eri mieltä tosta suunnasta, joten äkkiseltään voitas päätellä, että ne on voinut lähteä tehtaalta ihan kumminpäin tahansa, mutta oisko näin?
No itse en meinaa konetta purkaa tuon takia, koska luotan siihen, että broidini on ne kasannut sinne niin päin kuin ne ovat alunperinkin siellä olleet. Kokemusta on muutamasta takavedon koneesta ja muistelen, että broidin muistisääntö tässä asiassa oli, että kangen sivussa (laakeripesän kohdalla) olevat merkinnät imusarjan puolelle ja tämän mukaan siis ainakin oman koneeni kanget tuli logot eteenpäin.
Tossa SeppoJJ:n laittamassa topickissakin ollaan hieman eri mieltä tosta suunnasta, joten äkkiseltään voitas päätellä, että ne on voinut lähteä tehtaalta ihan kumminpäin tahansa, mutta oisko näin?
No itse en meinaa konetta purkaa tuon takia, koska luotan siihen, että broidini on ne kasannut sinne niin päin kuin ne ovat alunperinkin siellä olleet. Kokemusta on muutamasta takavedon koneesta ja muistelen, että broidin muistisääntö tässä asiassa oli, että kangen sivussa (laakeripesän kohdalla) olevat merkinnät imusarjan puolelle ja tämän mukaan siis ainakin oman koneeni kanget tuli logot eteenpäin.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
kanget tai oikeastaan männät tulee olla sijoitettuna siten päin että kun mäntä on menossa alaspäin niin kiertokangen pitää olla suoremmassa silloin männän kuluminen on pinempää koska vektori kulma on alaspäin eikä sivulle.
samalla kun moottorista otetaan enemmän tehoa niin kiertokanki kestää enemmän koska se kestää enemmän kasaanpainuvaa voimaa kun vääntövoimaa.
samalla kun moottorista otetaan enemmän tehoa niin kiertokanki kestää enemmän koska se kestää enemmän kasaanpainuvaa voimaa kun vääntövoimaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Oikein saivarreltuna - jos kiertokankeen tulee vääntöä, on ehkä syytä hieman kiinnittää huomiota laakereiden voiteluunsierra friikki kirjoitti:kanget tai oikeastaan männät tulee olla sijoitettuna siten päin että kun mäntä on menossa alaspäin niin kiertokangen pitää olla suoremmassa silloin männän kuluminen on pinempää koska vektori kulma on alaspäin eikä sivulle.
samalla kun moottorista otetaan enemmän tehoa niin kiertokanki kestää enemmän koska se kestää enemmän kasaanpainuvaa voimaa kun vääntövoimaa.

Päittäisvoimat toki lisääntyvät kun kanki on enemmän vinossa, mutta jotenkin itse kuvittelisin rajuimman voiman olevan ykk:n tienoolla sytytyshetkellä (tai sen jälkeen), jolloin kangen ollessa juuri toisinpäin vinossa paine hieman "helpottaa" sen purkautuessa kampiakselin väännöksi...

Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
sierra friikki kirjoitti:kanget tai oikeastaan männät tulee olla sijoitettuna siten päin että kun mäntä on menossa alaspäin niin kiertokangen pitää olla suoremmassa silloin männän kuluminen on pinempää koska vektori kulma on alaspäin eikä sivulle.
samalla kun moottorista otetaan enemmän tehoa niin kiertokanki kestää enemmän koska se kestää enemmän kasaanpainuvaa voimaa kun vääntövoimaa.
eikös sit tapin pitäis olla enemmän imusarjan puolella cossun koneessa, et se lähtis suorempana alapäin? vai onko mun pää vaan jumissa

ford escort´79 tic
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Tuijottakaa tuota oikeanpuoleista ja siirtäkää tappia mielessänne eri laidalle mäntää http://www.pattakon.com/pre/PRE6b.gif
Esk:istä pysähtyy ja päivitys napista alkaa pyöriä uudelleen.
Esk:istä pysähtyy ja päivitys napista alkaa pyöriä uudelleen.
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
OT: Laitoin aikoinani tohon tuplaturboon kuplan mahlet tietenkin nuoli eteenpäin mutta bokserimoottorissa tuo männäntapin paikoitus olikin päinvastainen eli ne menivät silloin väärinpäin. Jouduin sitten kääntämään mäntäni. <-- Tollasta lausetta ei kovinkaan usein tule kuulemaan.
-
- Viestit: 963
- Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
- Paikkakunta: espoo
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
ahaa, ton takia kaverit sanoivat että männät väärinpäin kun itte laitoin kuplanColognevsa kirjoitti:OT: Laitoin aikoinani tohon tuplaturboon kuplan mahlet tietenkin nuoli eteenpäin mutta bokserimoottorissa tuo männäntapin paikoitus olikin päinvastainen eli ne menivät silloin väärinpäin. Jouduin sitten kääntämään mäntäni. <-- Tollasta lausetta ei kovinkaan usein tule kuulemaan.
cologneen.. eivä kusettaneetkaan.

taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Elokuu 2. 17:17:41 2008
Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?
Cossun veivit tulee fordin logo vauhtipyörään päin, mutta poikkeuksiakin on.
Mulla on myös sarja "L" painoluokan veivejä, joissa logo laitetaan eteenpäin.
Molemmissa jää pienet ohjaintapit kk- pulteista katsoen takapuolelle (vautipyörän puoli).
En ole itse saanut cossun kankia koskaan poikki. Tällä hetkellä mulla on työn alla 4wd cossun kone, joka on Italiasta tuodun
auton nokalta. Se hajosi, ennen kuin sen omistaja sai sen kilpiin. Moottori on aikas surullisessa kunnossa.
1. ja 3. sylinterien kk-laakeriliuskat pyörivät pesissään. Niiden kanget oli asennettu ohjaintapit eteenpäin. En osaa sanoa, onko tämä aiheuttanut liuskojen lukituksen pettämisen... Kampiakseli menee 0.75 alikokoon,
Männät oli oikein päin. Tappi oli pakosarjan puolella nuoli eteenpäin.
Aikaisemmissa 3 ovisessa RS cossussa MAHLEN +043P merkinnällä olevassa männässä tappi on keskellä.
Tappiin laitettiin sivuun myöhemmissä malleissa, joissa MAHLEN merkintä +044P. Syy oli etenkin kylmänä kova ääni.
Cosworthin tekemissä 7.2:1 takomännissä tappi on myös keskellä.
Mulla on myös sarja "L" painoluokan veivejä, joissa logo laitetaan eteenpäin.
Molemmissa jää pienet ohjaintapit kk- pulteista katsoen takapuolelle (vautipyörän puoli).
En ole itse saanut cossun kankia koskaan poikki. Tällä hetkellä mulla on työn alla 4wd cossun kone, joka on Italiasta tuodun
auton nokalta. Se hajosi, ennen kuin sen omistaja sai sen kilpiin. Moottori on aikas surullisessa kunnossa.
1. ja 3. sylinterien kk-laakeriliuskat pyörivät pesissään. Niiden kanget oli asennettu ohjaintapit eteenpäin. En osaa sanoa, onko tämä aiheuttanut liuskojen lukituksen pettämisen... Kampiakseli menee 0.75 alikokoon,
Männät oli oikein päin. Tappi oli pakosarjan puolella nuoli eteenpäin.
Aikaisemmissa 3 ovisessa RS cossussa MAHLEN +043P merkinnällä olevassa männässä tappi on keskellä.
Tappiin laitettiin sivuun myöhemmissä malleissa, joissa MAHLEN merkintä +044P. Syy oli etenkin kylmänä kova ääni.
Cosworthin tekemissä 7.2:1 takomännissä tappi on myös keskellä.