Miten päin cossun männät ja veivit ?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja Cosander » Ti Marraskuu 25. 9:11:56 2008

Löysin yhden jutun haulla mut sielä ei selvyyttä tullu!

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ti Marraskuu 25. 17:26:20 2008

Männät ainakin nuoli moottorin etupäätä kohti ja veiveistä en ole ihan satavarma oliko niin että ohjuritapit alapäässä oli pultin takapuolella. Yli kuukaus kun kasasin alakerran niin ei enää muista. pitää tarkistaa tuolta mäntä/veivi paketista.
#350

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ti Marraskuu 25. 21:48:13 2008

Veivit niin, että Fordin logo lootaan päin.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Marraskuu 25. 21:51:40 2008

nuolet eteenpäin ainaski Taunuksen koneessa
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja Cosander » Ke Marraskuu 26. 19:36:43 2008

Männissä ei ole mitään nuolia kun niistä on otettu siivu pois!
Männäntappihan ei ole keskellä kumalla puolelle tappi pitääs olla enempi?

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Marraskuu 26. 20:32:11 2008

Pyörimissuunnan mukaan, eli tappi enempi oikealle edestä katsottuna. Silloin kanki on paremmassa kulmassa työtahdin aikana.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

jorecos
Viestit: 59
Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja jorecos » Ke Marraskuu 26. 20:36:21 2008

Cosander kirjoitti:Männissä ei ole mitään nuolia kun niistä on otettu siivu pois!
Männäntappihan ei ole keskellä kumalla puolelle tappi pitääs olla enempi?
Pakosarjan puolella.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Marraskuu 26. 20:38:42 2008

jorecos kirjoitti:
Cosander kirjoitti:Männissä ei ole mitään nuolia kun niistä on otettu siivu pois!
Männäntappihan ei ole keskellä kumalla puolelle tappi pitääs olla enempi?
Pakosarjan puolella.
Hmm... Kuis noin? Konehan pyörii myötäpäivään, jolloin tappi olis imusarjan puolella.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

jorecos
Viestit: 59
Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja jorecos » Ke Marraskuu 26. 20:50:38 2008

ylimark kirjoitti:
jorecos kirjoitti:
Cosander kirjoitti:Männissä ei ole mitään nuolia kun niistä on otettu siivu pois!
Männäntappihan ei ole keskellä kumalla puolelle tappi pitääs olla enempi?
Pakosarjan puolella.
Hmm... Kuis noin? Konehan pyörii myötäpäivään, jolloin tappi olis imusarjan puolella.
Kysymys oli, että kummalla puolella (puolelle?) tappi on enempi. Tappi on enempi pakosarjan puolella (eli edestä katsottuna lähempänä sylinterin vasenta reunaa).

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Marraskuu 26. 21:09:59 2008

jorecos kirjoitti:Kysymys oli, että kummalla puolella (puolelle?) tappi on enempi. Tappi on enempi pakosarjan puolella (eli edestä katsottuna lähempänä sylinterin vasenta reunaa).
Itse itseäni lainaten:
ylimark kirjoitti:Pyörimissuunnan mukaan, eli tappi enempi oikealle edestä katsottuna. Silloin kanki on paremmassa kulmassa työtahdin aikana.
Mulle joskus joku moottori"guru" selitti asian noin, enkä oo enempää vaivautunu pohtimaan. Jos männissä on nuoli, oon aina kasannu sen mukaan, enkä oo kattonu tapin paikkaa sen kummemmin.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

jorecos
Viestit: 59
Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja jorecos » Ke Marraskuu 26. 21:37:45 2008

ylimark kirjoitti:
jorecos kirjoitti:Kysymys oli, että kummalla puolella (puolelle?) tappi on enempi. Tappi on enempi pakosarjan puolella (eli edestä katsottuna lähempänä sylinterin vasenta reunaa).
Itse itseäni lainaten:
ylimark kirjoitti:Pyörimissuunnan mukaan, eli tappi enempi oikealle edestä katsottuna. Silloin kanki on paremmassa kulmassa työtahdin aikana.
Mulle joskus joku moottori"guru" selitti asian noin, enkä oo enempää vaivautunu pohtimaan. Jos männissä on nuoli, oon aina kasannu sen mukaan, enkä oo kattonu tapin paikkaa sen kummemmin.
Nuolen mukaan itsekin aina kasannut. Mulla on muutama cossun irtomäntä, joista kävin varmuudeksi nyt vielä mittaamassa ja niissä kyllä tappi on epäkeskeisesti lähempänä pakosarjan puolta.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Marraskuu 26. 21:59:17 2008

jorecos kirjoitti:Nuolen mukaan itsekin aina kasannut. Mulla on muutama cossun irtomäntä, joista kävin varmuudeksi nyt vielä mittaamassa ja niissä kyllä tappi on epäkeskeisesti lähempänä pakosarjan puolta.
Nyt rupes kiinnostaan, että mikähän se oikea selitys sitten sille on? Itse olen vaan "purematta niellyt" ton em. selityksen...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Marraskuu 26. 22:04:51 2008

ylimark kirjoitti:
jorecos kirjoitti:Nuolen mukaan itsekin aina kasannut. Mulla on muutama cossun irtomäntä, joista kävin varmuudeksi nyt vielä mittaamassa ja niissä kyllä tappi on epäkeskeisesti lähempänä pakosarjan puolta.
Nyt rupes kiinnostaan, että mikähän se oikea selitys sitten sille on? Itse olen vaan "purematta niellyt" ton em. selityksen...
Tulisko puristustahdissa kangelle enempi kuormitusta kuin työtahdin aikana... no en osaa kyllä sanoa.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Marraskuu 27. 17:20:12 2008

Popi kirjoitti: Tulisko puristustahdissa kangelle enempi kuormitusta kuin työtahdin aikana... no en osaa kyllä sanoa.
Jos se niin olis, sehän pyöris väärin päin..
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja Popi » To Marraskuu 27. 18:03:03 2008

ylimark kirjoitti:
Popi kirjoitti: Tulisko puristustahdissa kangelle enempi kuormitusta kuin työtahdin aikana... no en osaa kyllä sanoa.
Jos se niin olis, sehän pyöris väärin päin..
No ei kait nyt sentään välttämättä niin tekis... mutta tuskin toi mun ajatelma kyllä se perustelukaan on.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Marraskuu 27. 19:32:41 2008

Äkkiseltään pohdittuna jos männäntappi on edestä katsoen keskilinjan vasemmalla puolella kampuran pyöriessä myötäpäivään, niin se kiertokanki on ykk:ssa aavistuksen kallellaan niin päin, että männän painaessa puristuksesta/sytytyksestä alaspäin kiertokanki vipuaa momenttia kampiakselille vähän aikaisemmin...

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja jappes » To Marraskuu 27. 20:09:56 2008

Juurikin noin kun jeddah sanoi.
Helppona muistisääntönä voi pitää pp--paksumpi pyörimissuuntaan.Suurin syy taisi olla tohon epäkeskeisyyteen se että saatiin kolinaa moottorista pois, kun sytytys tapahtunut.
Eli momenttia ohjattua oikeaan suuntaan.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » To Marraskuu 27. 20:21:32 2008

jappes kirjoitti:Juurikin noin kun jeddah sanoi.
Helppona muistisääntönä voi pitää pp--paksumpi pyörimissuuntaan.Suurin syy taisi olla tohon epäkeskeisyyteen se että saatiin kolinaa moottorista pois, kun sytytys tapahtunut.
Eli momenttia ohjattua oikeaan suuntaan.
Koulussa väittivät että jos olis täsmälleen keskellä kuluis huomattavasti enemmän. Tiedä sitten... :roll:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja TVR » To Marraskuu 27. 20:33:54 2008

jeddah kirjoitti:Äkkiseltään pohdittuna jos männäntappi on edestä katsoen keskilinjan vasemmalla puolella kampuran pyöriessä myötäpäivään, niin se kiertokanki on ykk:ssa aavistuksen kallellaan niin päin, että männän painaessa puristuksesta/sytytyksestä alaspäin kiertokanki vipuaa momenttia kampiakselille vähän aikaisemmin...
Juuri noin, tapahtuu myös se että puristus tahdilla kiertokanki työntää mäntää vähemmän imusarjan puoleiseen seinään.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja ylimark » Pe Marraskuu 28. 9:59:16 2008

Hyvä, että tähän keskusteluun tuli viimein oikeaa tietoakin asiasta.. Onpas hyvä, että meikkiksen männissä on aina ollu nuolet =)
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Marraskuu 28. 11:47:04 2008

Kuplan mahleja foordin koneeseen laittaessa (jota kukaanhan ei tee :-$ ) pitää muistaa että niiden nuolet osoittaa just päinvastaiseen suuntaan.
Eli kuplan mahlen nuolet pitää laittaa osoittamaan vauhtipyörään päin.
Jos männät väärinpäin ei eka oire on se että kone ei suostu kiertään kunnolla.

Mulla oli aikanaaan 1,6l ohc lohkossa 2,0 kampi ja 1,6 kiertokanget kuplan 90,5mm männillä, eli päällepäin 1,6 mutta tilavuus 1993cc.
Siinä tuli niin huono kankisuhde että se ei suostunu kunnolla kiertään.
Karalalla penkissä käyttäessä Mika kysy että onko männät varmasti oikeinpäin kun on yläpäästä niin tukkonen.
Siitä koneesta poikkes sitten se 1,6sen himpula kanki parin tuhannen kilsan jälkeen ja muutin koneen niin että 1,6 lohkoon samat 90,5mm männät ja 1,6sen isku ja 2,0 kanget.
Tilavuus tippu sinne reiluun 1700cc tuntumaan mutta kankisuhde parani radikaalisti ja teho kasvoi 20hv (250hv) ja kone alko kiertään herkemmin.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Marraskuu 30. 14:35:04 2008

Jatketaas vielä vähän keskustelua tuosta itse kangesta eli onko tämä nyt varmaa tietoa, että noi kanget pitäis olla logot/tekstit taaksepäin?
Itse muistelin niidenkin tulevan eteenpäin ja näin myös omaan koneeseeni noi kasattiin.

Periaatteessahan noiden pitäis pyöriä ihan samalla tavalla olivatpahan miten päin tahansa, mutta jos ne nyt on mulla väärinpäin niin osaako joku sanoa jotain mahdollisia tulevia ongelmia.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Marraskuu 30. 20:31:59 2008

jappes kirjoitti:Suurin syy taisi olla tohon epäkeskeisyyteen se että saatiin kolinaa moottorista pois, kun sytytys tapahtunut.
Eli momenttia ohjattua oikeaan suuntaan.
Juuri siksi nelikko Cossussa on männäntappi epäkeskeisesti, takavedossahan se on keskellä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja TVR » Su Marraskuu 30. 20:39:23 2008

MikkoT kirjoitti:Jatketaas vielä vähän keskustelua tuosta itse kangesta eli onko tämä nyt varmaa tietoa, että noi kanget pitäis olla logot/tekstit taaksepäin?
Itse muistelin niidenkin tulevan eteenpäin ja näin myös omaan koneeseeni noi kasattiin.

Periaatteessahan noiden pitäis pyöriä ihan samalla tavalla olivatpahan miten päin tahansa, mutta jos ne nyt on mulla väärinpäin niin osaako joku sanoa jotain mahdollisia tulevia ongelmia.
Ei oo mullakaan varmaa tietoo mutta oon kans kasannu aina logot eteenpäin.
Kai siinä on lähinnä sama asia kun vetareissakin että kuormitetaan aina samaan suuntaan.
Joskus noita vetareita menny poikki kun muutetaan puolelta toiselle.

Mut yhtään cossun katkennutta kankee en oo vielä nähny, vaikka meni pultit poikki ja kampura paukutti kangen ihan tohjox ja lohkon kupeesta pihalle, ei siinä "mytyssä" murtumia ollu :shock:

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ti Joulukuu 2. 1:18:16 2008

Tuli tuossa joku aika sitten avattua stanu 4wd pata ja siellä oli kanget logo taaksepäin.

Löyty myös vanha topicci aiheesta:
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 23&t=80240
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Joulukuu 2. 1:48:53 2008

Siis käytännössähän sillä ei pitäis olla väliä, että miten päin noi kanget koneessa pyörii, kun ne on kuitenkin symmetriset, mutta tuo TVR:n mainitsema kuormituksen suunta kävi itelläkin mielessä jo ennen kuin eka kerran asiasta kirjoitin.
Tossa SeppoJJ:n laittamassa topickissakin ollaan hieman eri mieltä tosta suunnasta, joten äkkiseltään voitas päätellä, että ne on voinut lähteä tehtaalta ihan kumminpäin tahansa, mutta oisko näin?

No itse en meinaa konetta purkaa tuon takia, koska luotan siihen, että broidini on ne kasannut sinne niin päin kuin ne ovat alunperinkin siellä olleet. Kokemusta on muutamasta takavedon koneesta ja muistelen, että broidin muistisääntö tässä asiassa oli, että kangen sivussa (laakeripesän kohdalla) olevat merkinnät imusarjan puolelle ja tämän mukaan siis ainakin oman koneeni kanget tuli logot eteenpäin.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Joulukuu 2. 8:09:10 2008

kanget tai oikeastaan männät tulee olla sijoitettuna siten päin että kun mäntä on menossa alaspäin niin kiertokangen pitää olla suoremmassa silloin männän kuluminen on pinempää koska vektori kulma on alaspäin eikä sivulle.
samalla kun moottorista otetaan enemmän tehoa niin kiertokanki kestää enemmän koska se kestää enemmän kasaanpainuvaa voimaa kun vääntövoimaa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Joulukuu 2. 9:39:14 2008

sierra friikki kirjoitti:kanget tai oikeastaan männät tulee olla sijoitettuna siten päin että kun mäntä on menossa alaspäin niin kiertokangen pitää olla suoremmassa silloin männän kuluminen on pinempää koska vektori kulma on alaspäin eikä sivulle.
samalla kun moottorista otetaan enemmän tehoa niin kiertokanki kestää enemmän koska se kestää enemmän kasaanpainuvaa voimaa kun vääntövoimaa.
Oikein saivarreltuna - jos kiertokankeen tulee vääntöä, on ehkä syytä hieman kiinnittää huomiota laakereiden voiteluun :)
Päittäisvoimat toki lisääntyvät kun kanki on enemmän vinossa, mutta jotenkin itse kuvittelisin rajuimman voiman olevan ykk:n tienoolla sytytyshetkellä (tai sen jälkeen), jolloin kangen ollessa juuri toisinpäin vinossa paine hieman "helpottaa" sen purkautuessa kampiakselin väännöksi... :-s

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja adh » Ti Joulukuu 2. 18:41:54 2008

sierra friikki kirjoitti:kanget tai oikeastaan männät tulee olla sijoitettuna siten päin että kun mäntä on menossa alaspäin niin kiertokangen pitää olla suoremmassa silloin männän kuluminen on pinempää koska vektori kulma on alaspäin eikä sivulle.
samalla kun moottorista otetaan enemmän tehoa niin kiertokanki kestää enemmän koska se kestää enemmän kasaanpainuvaa voimaa kun vääntövoimaa.

eikös sit tapin pitäis olla enemmän imusarjan puolella cossun koneessa, et se lähtis suorempana alapäin? vai onko mun pää vaan jumissa :D
ford escort´79 tic

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Joulukuu 2. 21:14:20 2008

Tuijottakaa tuota oikeanpuoleista ja siirtäkää tappia mielessänne eri laidalle mäntää http://www.pattakon.com/pre/PRE6b.gif
Esk:istä pysähtyy ja päivitys napista alkaa pyöriä uudelleen.

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Pe Joulukuu 12. 3:02:26 2008

OT: Laitoin aikoinani tohon tuplaturboon kuplan mahlet tietenkin nuoli eteenpäin mutta bokserimoottorissa tuo männäntapin paikoitus olikin päinvastainen eli ne menivät silloin väärinpäin. Jouduin sitten kääntämään mäntäni. <-- Tollasta lausetta ei kovinkaan usein tule kuulemaan.

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja taneli » La Joulukuu 13. 0:12:37 2008

Colognevsa kirjoitti:OT: Laitoin aikoinani tohon tuplaturboon kuplan mahlet tietenkin nuoli eteenpäin mutta bokserimoottorissa tuo männäntapin paikoitus olikin päinvastainen eli ne menivät silloin väärinpäin. Jouduin sitten kääntämään mäntäni. <-- Tollasta lausetta ei kovinkaan usein tule kuulemaan.
ahaa, ton takia kaverit sanoivat että männät väärinpäin kun itte laitoin kuplan
cologneen.. eivä kusettaneetkaan. :lol:
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Timbe
Viestit: 16
Liittynyt: La Elokuu 2. 17:17:41 2008

Re: Miten päin cossun männät ja veivit ?

Viesti Kirjoittaja Timbe » Su Joulukuu 21. 12:48:45 2008

Cossun veivit tulee fordin logo vauhtipyörään päin, mutta poikkeuksiakin on.
Mulla on myös sarja "L" painoluokan veivejä, joissa logo laitetaan eteenpäin.
Molemmissa jää pienet ohjaintapit kk- pulteista katsoen takapuolelle (vautipyörän puoli).

En ole itse saanut cossun kankia koskaan poikki. Tällä hetkellä mulla on työn alla 4wd cossun kone, joka on Italiasta tuodun
auton nokalta. Se hajosi, ennen kuin sen omistaja sai sen kilpiin. Moottori on aikas surullisessa kunnossa.
1. ja 3. sylinterien kk-laakeriliuskat pyörivät pesissään. Niiden kanget oli asennettu ohjaintapit eteenpäin. En osaa sanoa, onko tämä aiheuttanut liuskojen lukituksen pettämisen... Kampiakseli menee 0.75 alikokoon,

Männät oli oikein päin. Tappi oli pakosarjan puolella nuoli eteenpäin.
Aikaisemmissa 3 ovisessa RS cossussa MAHLEN +043P merkinnällä olevassa männässä tappi on keskellä.
Tappiin laitettiin sivuun myöhemmissä malleissa, joissa MAHLEN merkintä +044P. Syy oli etenkin kylmänä kova ääni.
Cosworthin tekemissä 7.2:1 takomännissä tappi on myös keskellä.

Vastaa Viestiin