Taunuksen turbotus/viritys...

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Toukokuu 9. 19:31:17 2008

Haku ei hirveesti auttanu joten laitan oman topikin.

Eli nyt Taunus miehet vois kommentoida tähän, eli mulle ois mahdollisesti tulossa 2.0 stw Taunus ja aattelin ahtaa sen, mutta mikäs on mallisarjan tehokkain ja miten tekniikka eroaa tosta 2.0 stw Tanarista.
Lisäks joku vois nakata mulle pari kuvaa ja vinkkiä mistä erotan Taunuksen Iso Atlas perän ja monenko mallisia periä Taunuksiin on?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Toukokuu 9. 20:14:40 2008

Tehokkain on 2.3 V6 114 hp
Ja peristä --> http://www.taunusfinland.com/keskustelu ... ight=atlas

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Toukokuu 9. 20:45:42 2008

Tuolta Taunusfoorumilta löytyy kyllä kaikki tarvittava tieto, siinä rakenteelliset erot -paperissa on 109hp kutonen tehokkain, mutta löytyy myös paperi, että 80-luvulla on saanut noita 114hp malleja. Jos se on jo 2.0, siinä on 9" takajarrut, joka onkin ainoa päivitettävä kun tekee pikkukoneisesta...

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Toukokuu 9. 20:53:02 2008

jeddah kirjoitti:Tuolta Taunusfoorumilta löytyy kyllä kaikki tarvittava tieto, siinä rakenteelliset erot -paperissa on 109hp kutonen tehokkain, mutta löytyy myös paperi, että 80-luvulla on saanut noita 114hp malleja. Jos se on jo 2.0, siinä on 9" takajarrut, joka onkin ainoa päivitettävä kun tekee pikkukoneisesta...
Eli mun tarttis laittaa isommat rummut V6?, vai käviskö Cossun takajarrut?
Etujarrutko on samat ku V6 ja mitä niiden halkasija on?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Toukokuu 9. 20:54:55 2008

Jos takana on 9" rummut ni ne riitää ja edessä on samat jarrut kaikissa malleissa.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Toukokuu 10. 19:15:05 2008

Joo, samiharjun kans soittelinkin jo ja puitiin tota viritys hommaa, kyl se 114hv on saminkin mukaan mallin tehokkain, eli samin mukaan joku 136hv ois "tehoraja" jos virittelee.
Huomenna pitäs autosta lähtee kauppoja tekemään, joten jos kaupat nyt tällä kertaa onnistus ilman turhia vikinöitä, niin pitää varmaan jatkaa kyselemisiä ym. projektiin liittyvää sit tuola projekti osiolla... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » To Heinäkuu 17. 23:08:56 2008

mulla olis kaikki osat 9 tuuman jarruille atlakseen kaikki muut kengät asennussarja ja vaijeri uusia rummut sorvattu ja kilvetki löytyy.
olis mulla ehkä ylimääränen atlaskin. :wink:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » To Marraskuu 13. 0:04:33 2008

kysyn tyhmiä :D eli sopiiko escortin 9" rummut/heepelit taunuksen akseliin? oon vähän tehnyt kauppoja kyseisestä mallista, ehkä (talvi autoksi) :driv, tuleva tekniikka :-#
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja raimo » To Marraskuu 13. 18:40:30 2008

ZetecPower kirjoitti:kysyn tyhmiä :D eli sopiiko escortin 9" rummut/heepelit taunuksen akseliin? oon vähän tehnyt kauppoja kyseisestä mallista, ehkä (talvi autoksi) :driv, tuleva tekniikka :-#
Escortin jarruissa on erilainen käsijarrusysteemi kuin taunuksessa. Taunuksessa käsijarruvaijeri menee molempiin jarruihin, kun escortissa menee vain toiselle puolelle ja siitä tanko toiselle puolelle. Lienee helpompi sovittaa sierran 9" jarrut taunukseen, käsijarruvaijeri sopii suoraan. Miinuspuolena on että jarrukilpiin joutuu poraamaan uuden kiinnitysjaon ja käyttämään spaceria rummun alla.

Omaan taunukseen laitoin viime viikolla sierran takajarrut. Eilen leimattu niillä, hyvin tuntui toimivan.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja heka » To Marraskuu 13. 21:25:21 2008

tai ostat multa taunuksen jarrut :D ei tartte sovittaa
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » La Marraskuu 15. 16:59:04 2008

olis vain tuos escortin akselis rummut ylimääräisenä, en kyllä tiä viä laitanko sitä kilpiin jos sen ostan. kyllähän sen käkkärin saa viriteltyä.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Marraskuu 15. 20:14:30 2008

ZetecPower kirjoitti:olis vain tuos escortin akselis rummut ylimääräisenä, en kyllä tiä viä laitanko sitä kilpiin jos sen ostan. kyllähän sen käkkärin saa viriteltyä.
Taitaa muuten jarrukilvetkin olla sit hiukan erilaiset.
Suosittelisin ostamaan/laittamaan Taunuksen omat hilut ja myyt ne Escortin jarrut pois. :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja heka » Su Marraskuu 16. 10:35:35 2008

jos enkkuakselin kilvet niin keskireikä kilvessä pienempi. rumpu kilpipaketti jää myös liian kapeaksi kokeiltiin broidin esckorttiin taunuksen kilvistä tehdä, keskireikään soviteprikka mutta rumpu jäi varmaan sentin irti navasta niin laitettiin levyt ei viittinyt kikkailla enempää
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Su Marraskuu 16. 12:38:23 2008

sakuperästä noi rummut on, voishan sinne laittaa levytkin kun on sierran satulat hyllys odottamas tohon escorttiiin, kun toi esco ei kumminkaaa liiku viä ens vappuna. :roll: tai saas ny nähdä tuleeko edes autosta kauppoja, lumi kyllä on jo maas :lol:
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Marraskuu 17. 1:59:40 2008

Tai sitten laittaa Hiacen perän sinne suoraan, niin ei tarvi vaihdella niitä periä ja vetareita parin päivän välein, jos on vähänkin voimaa ja raskas kaasujalka.
Sitäpaitsi, alunperin kaikissa farmaritaunuksissa on tietääkseni 9" jarrut takana, 2.0 ja ylöspäin on varustettu myös isolla perällä.
http://koti.mbnet.fi/kolonen/taunuspapr ... _76-82.jpg <- tuostakin voi olla apua, kelpas konttorilla toi lappu ilman mitään mutinoita.
Jäsen #606

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Ma Marraskuu 17. 17:58:30 2008

Kyllähän noita vaihtoehtoja olis, mutta olis tarkoituksena tehdä siitä mitä tallista löytyy. Ei viittisi tuallaaseen kikkailu autoon, viimeisiä rahoja tuhlata :D
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Marraskuu 17. 19:20:00 2008

ZetecPower kirjoitti:Kyllähän noita vaihtoehtoja olis, mutta olis tarkoituksena tehdä siitä mitä tallista löytyy. Ei viittisi tuallaaseen kikkailu autoon, viimeisiä rahoja tuhlata :D
No niin no, ei noi lukolliset hiacen perätkän kullasta ole tehty. Hinta-laatusuhde on todellakin kohdallaan. Ajattelin vaan kun katkoin sakuperän vetareita itte semmosen pari tusinaa ennenkun meni jakeluun ettei ne kestä. Multa ei ainakan löydy sitten yhtäkään ehjää enää! :)
Oma hiacen lukollinen mötikkä makso 65e, sovitin sen romukasasta löytyneeseen lukottoman banjoon lyhentämällä vetareita ja siihen taunuksen tukivarsiin sopivat korvakot kiinni. Jäi sopivasti varaa laakeroidakin se uudestaan. Onhan siinä tietysti oma vaivansa sovittelussa ja kardaanin joutuu muotoilemaan uusiksi = tasapainotus = lisää hintaa. Kyllähän se sitten vielä paisuu jarrujenkin osalta, kun pitää laittaa jarrupaineensäädin. Mieluummin vielä isommat etujarrutkin, koska ainakin lautamäeltä ostetussa säätimessä ei ihan riittäny vara, jäi vähän takapainoseks...
Eli äkkiä kuullostaa kyllä fiksummalta jättää sittenkin se vakioperä sinne :)
Jäsen #606

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Ma Marraskuu 17. 21:48:17 2008

Kyllä mä sen uskon ja tiedän, että ei toi vakioperä kestä kauaa. Mutta ei vain riitä into ja aika kovin suureen projektiin, kun pitäis saada tuo escorttikin joskus ajoon ja aattelin tehdä ton ns. viikonloppu projektina. Pääsis mahdollisimman nopiaa luisuuttelemaan :driv
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Marraskuu 17. 23:48:44 2008

jos vakio kaks litranen niin saa kyllä antaa sikaa todella rajusti vakio pikku perällekkin ennen ku jysähtää tai on kai nekin yksilöitä itte en saanu kahdessa vuodessa rikki vaikka huusi niin perkeleesti ja lopuks kyllä jo rouskuttikin rajusti :D
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Marraskuu 17. 23:58:17 2008

heka kirjoitti:jos vakio kaks litranen niin saa kyllä antaa sikaa todella rajusti vakio pikku perällekkin ennen ku jysähtää tai on kai nekin yksilöitä
Niin tuntuu olevan. 1kk jäällä ja levis pikku perästä tasauspyörästö, sen jälkeen vejetiin kempillä lukkoon ja on kestäny vaikka millasta rääkkiä asfaltista jäälle.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Taunuksen turbotus/viritys...

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Marraskuu 17. 23:59:51 2008

Joo ei ihan pienen virityksen takia kannata vielä alkaa vaihtamaan koko akselia, ellei sitten satu pitämään nysväämisestä ja halua halpaa lukkoa niin mikä jottei...

Omalla pikkumurikalla kuljettu kymppitonni leimaamisen jälkeen ja revitelty on pari kierrosta renkaita valmiiksi... :burn
Vähän ulisee omiaan kovemmissa vauhdeissa mutta mitäs pienistä

Vastaa Viestiin