2WD cosan etujarrut?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

STOCKMANN
Ylläpitäjä

2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Ma Heinäkuu 17. 21:33:28 2006

Mimmoteet noi 2wd cosa sierran etusatulat on?onko josain muussa mallissa samanlaiset kenties?ku eihä ne ny voi samanlaiset olla tavis xr4i sierrassa?! :? viisaammat valaiskoon! :lol:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Heinäkuu 17. 22:03:31 2006

Taitavat olla ihan omat joita ei muista Fordeista löydy.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ma Heinäkuu 17. 22:07:58 2006

omat on :!:
2wd cossussa nelimäntä satulat edessä levy283mm
taas nelivedossa yks mäntä satulat edessä levy278mm

Ei kirja ainakaan muita maininnut missä samat. :roll:
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 17. 23:25:30 2006

Ovat samaa "perusvalua" kuin BMW M5/6 samalta ikäkaudelta, liekö ATEn tekemät.
Varoituksen sana: pulttijako ei ole sama kuin Fordeissa perinteisesti, eli 1,1 etuvetoescosta-sierra-sierra 4x4 cossu-escocossuun jne on sama sama pulttijako ja -tapa; reikä navassa ja kierre satulassa. Takavetocossuissa siis eri jako (isompi) ja reikä satulassa-jenga navassa. + offset -ongelmia tiedossa jos yrittää sekasikiötä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Heinäkuu 18. 18:33:31 2006

jjs kirjoitti: Varoituksen sana: pulttijako ei ole sama kuin Fordeissa perinteisesti, eli 1,1 etuvetoescosta-sierra-sierra 4x4 cossu-escocossuun jne on sama...
eipä unoheta 1.0 fiestaa.. :lol:
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Ti Heinäkuu 18. 19:38:05 2006

Minkä takia 4wd cosas on yksmäntäset ja 2wd:ssä 4mäntäset?!?!onko siin 4wd:ssä 60mm mäntä?

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Ti Heinäkuu 18. 19:43:27 2006

kumpihan noistaki sit ois parempi modata paikoilleen? 8) kumpi on tehokkaampi/parempi vaihtoehto.,.,.

Esa
Viestit: 393
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 20:39:21 2002

cossun jarrut

Viesti Kirjoittaja Esa » Ti Heinäkuu 18. 20:39:27 2006

sanoisin et noi neli mäntäset olis tehokkaamat. :wink:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Heinäkuu 18. 23:05:40 2006

Jos lähtisin normisierraa petraamaan, laittaisin 4x4 cossu sierra/escon etusatulat. -Teoriassa- huonommat, mutta käytännössä "kuka huomaa eron"... Ja työmäärä; 1-mäntä liki bolt on, nelimäntä vaatii navat ja tukivarret 2wd cossusta. Tai pirusti -laitonta- hitsaamista ja kierteiden tekoa jne...
Jousittamaton massa pienempi 1-mäntäisillä :)

Näin takavetosierraan:
-2wd cossun levyt 283mm, sorvissa halkaisijasta -5mm (4wd 278mm)
-4wd satulat bolt on
-tutki riittääkö pääsylinterin koko; liikerata polkimessa ok.
-kovaa ajoa...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Ti Heinäkuu 18. 23:52:21 2006

Noh.tulipas viisastuttua :) mutta jos nyt aijon käyttää 2wd cosaa vertailuautona cossu tekniikan vaihdossa niin eikö etulaikat kuulu olla sillon 283mm? :? taakse tulee 273mm ei jäähd.levyt.

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Heinäkuu 19. 8:35:12 2006

jjs kirjoitti: Näin takavetosierraan:
-2wd cossun levyt 283mm, sorvissa halkaisijasta -5mm (4wd 278mm)
-4wd satulat bolt on
-tutki riittääkö pääsylinterin koko; liikerata polkimessa ok.
-kovaa ajoa...
Ei tartte ottaa sorvissa pois yhtään. Putsaa vain sen "levyn" uran siitä satulasta kunnolla. Satulan ja navanväliin ~3mm spacer prikat jotta istuu linjaansa. Toimii. :wink:

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Ke Heinäkuu 19. 18:14:30 2006

Vai että "putsaa" 8) suunnittelinkin sitä jo:wink: ei muutaku hommiin :lol:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Heinäkuu 20. 0:48:18 2006

pehkos69 kirjoitti:
jjs kirjoitti: Näin takavetosierraan:
-2wd cossun levyt 283mm, sorvissa halkaisijasta -5mm (4wd 278mm)
-4wd satulat bolt on
-tutki riittääkö pääsylinterin koko; liikerata polkimessa ok.
-kovaa ajoa...
Ei tartte ottaa sorvissa pois yhtään. Putsaa vain sen "levyn" uran siitä satulasta kunnolla. Satulan ja navanväliin ~3mm spacer prikat jotta istuu linjaansa. Toimii. :wink:
Juuri näin ("putsaa uran korroosiosta ja valukarheudesta voimakkaan huolellisesti" :wink: ) informoin kun tein juttua aiheesta muutaman vuoden takaiseen autolehteen jarrumuutoksesta. Lehden nimen saatte arvata :oops: Escort XR3i->Cosw. ankkurit.
Olin unohtanut nuo prikat nyt listasta :oops:

Vakavasti, tuo sorvaus on käytännössä parempi koska levyyn jää ruostuva "kynnys" joka on +2,5mm leveämpi kuin se normaali 1-2mm palajäljen ulkopuolella.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » To Heinäkuu 20. 7:50:45 2006

Nooh,kaippa ne jonku aikaa kestää ku kesällä meinaan vaan rullailla :roll: ...ja sitku kuluu liiaksi,ni rällällä reuna matalaksi :wink:

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Heinäkuu 22. 16:37:03 2006

Mites kun laittaa nelikon satulat niin, eikös sinne sovi sitten myös nelikon levyt?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Heinäkuu 22. 17:41:01 2006

Ei. Offset on pahasti poskellaan nelikon levy vs. 2wd (etu- tai takaveto)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Heinäkuu 22. 20:12:19 2006

Voi helv.. mulle on puhuttu palturia :evil: .Mikä siinä noin niinkuin tarkalleen ottaen menee pieleen nelikon levyjen kanssa kun, tuli jo hommattua tuohon farkku sierraan satulat ja levyt 4wd cossusta ja miten sen voi korjata muutoin kuin ostamalla 2wd:n levyt?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Heinäkuu 22. 20:28:44 2006

Se ettei levyä saa kirveelläkään palojen väliin kun satula on tolpassa kiinni (tai siis oikeaoppisesti toisinpäin), koska offset on nelikon ja takapotkun levyissä niin paljon erilainen.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Heinäkuu 22. 20:48:00 2006

Tietääkö joku kuinka paljon levyn/satulan pitäisi siirtyä ja mihin suuntaan että ne sopisi kohdalleen?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 23. 15:19:07 2006

Ei onnistu. Nelikon levy on "matalampi", ja huomattavasti. Tai toki kaikki onnistuu, mutta tässä tap. joutuisi laittamaan "metrin pitkän pultit ja kolme kiloa rautaa väliin" ennenkuin onnaa; katsastusmies antaa tappotuomion, ja syystä.
KIP: meillä on tämmöinen voortimiesten klubi mistä voi kysellä kaikkea jännää ennenkuin satsaa heebeleihin :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Heinäkuu 23. 16:40:49 2006

Toistan taas itseäni: V6 Mondeon levyt + Cos 4x4 puristimet ja 6mm välipalat korvan ja satulan väliin. 6mm pala sopii 4x4 DOHC etupäähän ja 2WD keulassa sen pitää kai olla pari milliä paksumpi, ei mielestäni ainakaan mikään kovin paha siirto. Kovatkaan prikat ei toiminut kuin 3kk piti laittaa yhtenäinen latta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 23. 22:04:55 2006

Käy vaan niin nätisti niillä 2wd cossun levyillä. Ne prikatkin jäävät käytännössä näkymättömiin; kuin tehtaan jäljiltä ilman adapteriosia :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Heinäkuu 24. 10:47:40 2006

SLEI kirjoitti:Toistan taas itseäni: V6 Mondeon levyt + Cos 4x4 puristimet ja 6mm välipalat korvan ja satulan väliin. 6mm pala sopii 4x4 DOHC etupäähän ja 2WD keulassa sen pitää kai olla pari milliä paksumpi, ei mielestäni ainakaan mikään kovin paha siirto. Kovatkaan prikat ei toiminut kuin 3kk piti laittaa yhtenäinen latta.
Tai sitten 300mm Mondeon levyt 740 Volvon 2 mäntäisillä uivilla satuloilla. 10mm levystä adapteri.
Tääkin toimii.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ma Heinäkuu 24. 11:41:23 2006

jjs kirjoitti:
KIP: meillä on tämmöinen voortimiesten klubi mistä voi kysellä kaikkea jännää ennenkuin satsaa heebeleihin :wink:
¨

Tämän toki tiedän "erittäin hyvä klubi :D " ja valitettavasti täältä jäseneltä ne ostin kun niiden"piti" olla mallia bolt on. Ja toiseksi muutaman jäsenen kanssa asiasta on tullut keskusteltua ja niiden piti mennä paikalleen mukisematta joten, kyselty kyllä Jyrki on :wink:. Tässä on varmaan ollut nyt minun puheen ymmärtämis vaikeuksia tai olen itse mokannut mutta, onneksi on sentään oikeat satulat :lol: Näinkö se on että, 2wd levyt, 4wd satulat ja 3mm prikat väliin ja homma pelittää?
-Jukka-
Viimeksi muokannut KIP, Ti Heinäkuu 25. 12:11:09 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Ma Heinäkuu 24. 19:52:07 2006

Mulle tulee 2wd cosan 283mm levyt,vm.2002 mondeon satulat.avot,sopii.jouduin vaa hiukan kairaamaan navan satulan kiinnitys reikiä keskemmälle päin että palat menee nätisti levyn kulutuspinnan keskelle. :idea:

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ti Heinäkuu 25. 8:32:21 2006

Jari H kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Toistan taas itseäni: V6 Mondeon levyt + Cos 4x4 puristimet ja 6mm välipalat korvan ja satulan väliin. 6mm pala sopii 4x4 DOHC etupäähän ja 2WD keulassa sen pitää kai olla pari milliä paksumpi, ei mielestäni ainakaan mikään kovin paha siirto. Kovatkaan prikat ei toiminut kuin 3kk piti laittaa yhtenäinen latta.
Tai sitten 300mm Mondeon levyt 740 Volvon 2 mäntäisillä uivilla satuloilla. 10mm levystä adapteri.
Tääkin toimii.
Mitkä tarkalleen ottaen noi 740:sen jarrusatulat on ja millanen adapteri pitää satulalle tekaista? Noitten 300mm laikkojen ja satuloiden kanssa ei taida enää 15-tuumanen vanne mennä paikoilleen? Mondeon levyt pitää vissiin olla -01 tai uudemmasta?

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Heinäkuu 25. 16:42:46 2006

Taralabs kirjoitti:
Jari H kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Toistan taas itseäni: V6 Mondeon levyt + Cos 4x4 puristimet ja 6mm välipalat korvan ja satulan väliin. 6mm pala sopii 4x4 DOHC etupäähän ja 2WD keulassa sen pitää kai olla pari milliä paksumpi, ei mielestäni ainakaan mikään kovin paha siirto. Kovatkaan prikat ei toiminut kuin 3kk piti laittaa yhtenäinen latta.
Tai sitten 300mm Mondeon levyt 740 Volvon 2 mäntäisillä uivilla satuloilla. 10mm levystä adapteri.
Tääkin toimii.
Mitkä tarkalleen ottaen noi 740:sen jarrusatulat on ja millanen adapteri pitää satulalle tekaista? Noitten 300mm laikkojen ja satuloiden kanssa ei taida enää 15-tuumanen vanne mennä paikoilleen? Mondeon levyt pitää vissiin olla -01 tai uudemmasta?
Iteseasiassa en noista satuloista muuta tiedä, kuin että ne on 740:sen satulat, purkaamolta hain joten kone ym. tietoja ei ole. Mutta oon ymmärtänyt ,että kahta mallia löytyy ja paloissa olisi se suurin ero. Vähän sitä satulan runkoa joutuu koneistamaan, kun levyn koko kasvaa.
Kummallekkin männälle tulee oma jarruletku, joten kova jätkä laittais teräspunoksiset, mulla on vaan Tanen letkut.
Tossa omassa on Mondeon 16" pyörät, en edes kokeillu käykö 15".
Levyt on 00->, joutuu poraamaan 4x108 jaon, mutta sehän on iisi homma.
Se satulan adpteri on ihan suora levy jossa on 4 reikää, kahdessa reiässä M10 kierre.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Heinäkuu 27. 4:13:29 2006

Jos alkaa tekemään oikein siirtopalaa, joka siirtää satulaa isommalle kehälle ja haluaa isommat levyt kuin n. 280mm kannattaa varmaan laitta Focus ST-170(300mm) Focus Rs (325mm?) levyt niin ei tarvitse pulttipiiriä porata.
Tuolta minä olen erilaisia jarrujalevyjä hakenut http://www.webparts.co.uk/Brakeworld/Ap ... bframe.htm
Viimeksi muokannut SLEI, To Heinäkuu 27. 13:48:12 2006. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » To Heinäkuu 27. 13:09:41 2006

SLEI kirjoitti:Jos alkaa tekemään oikein siirtopalaa, joka siirtää satulaa isommalle kehälle ja haluaa isommat levyt kuin n. 280mm kannattaa varmaan laitta Focus ST-170 levyt niin ei tarvitse pulttipiiriä porata.
Mnkäs kokoset nuo ST:n levyt sitten on? Katselin noista jarrulevykuvastoista ja niissä kyllä oli koko 278mm ST-170:n kohdalla ja normi Focukselle joku 260mm.

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Viesti Kirjoittaja neliveto » Ma Joulukuu 18. 21:29:03 2006

Millä vithulla olette saanu 2wd cossun etusatuloitten pölysuojakumit pysymään paikallaan? Kumit mallia motonet ja pullahtaa heti pois kun saa jousirenkaan pistettyä siihen kumin päälle, tai viimeistään kun männät työntyy muutaman millin ulos :?: Alkaa pikkuhiljaa huumori loppumaan, olis voinu aikanaan insinöörit tuonkin hieman paremmin suunnitella.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Joulukuu 18. 23:35:38 2006

vertailupohjaa vaan että st170:een on 16" minimi vanteen halkaisija, (300mm levy) satula on kyllä aika iso...
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja Qtka » La Marraskuu 10. 13:41:03 2007

Onko 24v mulkkari scorpion etu satulat samat 4wd cossun, ainakin on yksi mäntäiset ja levy näyttäisi olevan reilu 280mm...
Oops... levy olikin 278mm eli vissiin samaa rojua kuin nelikko cossun?
Liekköön kiviä....

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja J-M » Pe Lokakuu 3. 20:52:43 2008

Jatketaan ny vaikka tähän, ny on sellanen ongelma, että jumittaa jarrut, näyttää siltä ettei oikeen palauta noita sisemmän puoleisia mäntiä kunnolla, että milläs keinolla ne sais heräteltyä?

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Lokakuu 3. 21:39:52 2008

J-M kirjoitti:Jatketaan ny vaikka tähän, ny on sellanen ongelma, että jumittaa jarrut, näyttää siltä ettei oikeen palauta noita sisemmän puoleisia mäntiä kunnolla, että milläs keinolla ne sais heräteltyä?
satulat pöydälle ja purkuun 8)

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja J-M » Pe Lokakuu 3. 21:48:22 2008

THR kirjoitti:
J-M kirjoitti:Jatketaan ny vaikka tähän, ny on sellanen ongelma, että jumittaa jarrut, näyttää siltä ettei oikeen palauta noita sisemmän puoleisia mäntiä kunnolla, että milläs keinolla ne sais heräteltyä?
satulat pöydälle ja purkuun 8)
voi perse ku just kk sitte vaihdoin jarrunesteet :roll: olisko jotain hyviä vinkkejä heittää kuinka ne huoltaa :wink: voi vittu mä oon hanska :lol:

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Lokakuu 4. 13:17:13 2008

J-M kirjoitti:
THR kirjoitti:
J-M kirjoitti:Jatketaan ny vaikka tähän, ny on sellanen ongelma, että jumittaa jarrut, näyttää siltä ettei oikeen palauta noita sisemmän puoleisia mäntiä kunnolla, että milläs keinolla ne sais heräteltyä?
satulat pöydälle ja purkuun 8)
voi perse ku just kk sitte vaihdoin jarrunesteet :roll: olisko jotain hyviä vinkkejä heittää kuinka ne huoltaa :wink: voi v**** mä oon hanska :lol:
Satulat irti, niistä männät irti, hienolla vesihiomapaperilla, karhunkielellä tms. putsaa mäntien ja sylinterien seinämät.
Sit tietysti voi muutenkin vähä putsailla ja silmäillä satuloiden kuntoa, vaihtaa tiivisteet, jos rikki.
Samalla ois hyvä purkaa ilmausruuvit irti, putsailla tai vaihtaa tarvittaessa, yms. näperrystä.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja caltsu » La Lokakuu 4. 13:28:08 2008

Omissa etujarruissa ne männän tiivisterenkaat on kuoleentunut, ei meinaa enää kunnolla palauttaa.
Onneksi tarvikkeenakin saa korjaussarjaa.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Lokakuu 4. 14:24:27 2008

Taralabs kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Jos alkaa tekemään oikein siirtopalaa, joka siirtää satulaa isommalle kehälle ja haluaa isommat levyt kuin n. 280mm kannattaa varmaan laitta Focus ST-170 levyt niin ei tarvitse pulttipiiriä porata.
Mnkäs kokoset nuo ST:n levyt sitten on? Katselin noista jarrulevykuvastoista ja niissä kyllä oli koko 278mm ST-170:n kohdalla ja normi Focukselle joku 260mm.
ST170 -03 asti on 4-pulttinen ja 300mm halkaisijaltaan,levyn offset on noin 15mm pienempi.
Itselle on tuollaiset rakenteille ja levyn meinaan laittaa navan sisäpuolelle ja pyöränpultit tulevat levyyn kiinni.
Satulaksi laitan joko XR sierran tai sitten cos scorpionin satulan. Siirtopalan joutuu jokatapauksessa tekemään.

Vanneteiksi tulee escocossun orkkikset joten levyn paksuus navankohdalta ET:ssä tulee olemaan vain positiivinen kun vanne menee sisemmälle.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja J-M » La Lokakuu 4. 19:51:19 2008

Olisko jotain hyviä ideoita kuinka ne männät saa pois ku pari on saakelin tiukas eikä meinaa oikeen lähtee

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Lokakuu 4. 20:24:56 2008

J-M kirjoitti:Olisko jotain hyviä ideoita kuinka ne männät saa pois ku pari on saakelin tiukas eikä meinaa oikeen lähtee
Männät sisään ja jotain väliin levyn tilalle ja paineilmaa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Lokakuu 4. 21:10:03 2008

J-M kirjoitti:Olisko jotain hyviä ideoita kuinka ne männät saa pois ku pari on saakelin tiukas eikä meinaa oikeen lähtee
mää oon kikkaillu silleen että satula irti mutta jättää letkun kiinni,estää toisen männän ulostulon vaikkapa perinteisellä puusepän vingalla ja sitten joku kaveri painelemaan jarrua jolloin se toinen mäntä lähtee tulemaan ulos vaikka olisi oikein kunnolla jumissakin eli mäntä painellaan jarrupolkimella lähes kokonaan ulos minkä jälkeen jotain ruosteenirrotinta(esim.CRC) mäntään ja painetaan toisella vingalla(tai vaikka sillä samallakin mutta on kätevämpi jos vinkoja on kaksi) mäntä takaisin pohjaan ja sitten taas uudestaan ulos,CRC:tä ja taas takaisin sisään.muutaman kerran näin ja sitten sama sille toiselle männälle eli vähän herkistelee ensin molempia ja sitten painaa molemmat lähes kokonaan ulos jarrupolkimella minkä jalkeen satula irti letkusta ja satula pöydälle.näin kun herkistelee ensin männät niin ne saa sitten kaivettua irti pöydälläkin.

tsemppiä vaan,ei noi jarrusatulahommat mitään pahoja ole.

paineilmallakin voi tehdä saman mutta sillä painaa helposti männät kokonaan irti ja ainakin kannattaa varoa ettei ole sormet sillä kohtaa missä on normaalisti levy,saattaa sattua jos ampuu männällä sormeen...

tosin jos männät jumittaa oikein kunnolla niin paineilma ei välttämättä riitä,jarrujen oma paine kyllä riittää!

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja J-M » La Lokakuu 4. 21:20:18 2008

Sierra XR kirjoitti:
J-M kirjoitti:Olisko jotain hyviä ideoita kuinka ne männät saa pois ku pari on saakelin tiukas eikä meinaa oikeen lähtee
mää oon kikkaillu silleen että satula irti mutta jättää letkun kiinni,estää toisen männän ulostulon vaikkapa perinteisellä puusepän vingalla ja sitten joku kaveri painelemaan jarrua jolloin se toinen mäntä lähtee tulemaan ulos vaikka olisi oikein kunnolla jumissakin eli mäntä painellaan jarrupolkimella lähes kokonaan ulos minkä jälkeen jotain ruosteenirrotinta(esim.CRC) mäntään ja painetaan toisella vingalla(tai vaikka sillä samallakin mutta on kätevämpi jos vinkoja on kaksi) mäntä takaisin pohjaan ja sitten taas uudestaan ulos,CRC:tä ja taas takaisin sisään.muutaman kerran näin ja sitten sama sille toiselle männälle eli vähän herkistelee ensin molempia ja sitten painaa molemmat lähes kokonaan ulos jarrupolkimella minkä jalkeen satula irti letkusta ja satula pöydälle.näin kun herkistelee ensin männät niin ne saa sitten kaivettua irti pöydälläkin.

tsemppiä vaan,ei noi jarrusatulahommat mitään pahoja ole.

paineilmallakin voi tehdä saman mutta sillä painaa helposti männät kokonaan irti ja ainakin kannattaa varoa ettei ole sormet sillä kohtaa missä on normaalisti levy,saattaa sattua jos ampuu männällä sormeen...

tosin jos männät jumittaa oikein kunnolla niin paineilma ei välttämättä riitä,jarrujen oma paine kyllä riittää!
Kiitti Pasi neuvoista ja onnee, sua on kyllä vuodet kohdellu hyvin noinki vanhaks käyräks :D

J-M
Viestit: 530
Liittynyt: To Huhtikuu 19. 16:08:57 2007
Paikkakunta: Jämesjärvi

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja J-M » La Lokakuu 11. 19:47:26 2008

Suuret kiitokset taas klubilaisille, jarrut tuli kuntoon, on ihan ku eri auto ajella. Suosittelen muillekin, että kannattaa avata ne satulat ja vaihtaa ne kaikki tiivisteet, ei oo pahan hintaset omaani laitoin ihan aten sarjan.

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Ti Marraskuu 4. 1:27:00 2008

enpä kehannu omaa topikkia tehdä... takajarrusatulasta onpi toinen käsijarruhilanvitkutinvipu hitusen jäykkä.. onko pojjaat purkanu noita? :cha varmaan poksutella mäntä pois ja tutkiskella kuinka sen sais herkemmäksi.. vai joutuuko tilaileen uuden...... :evil:
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Marraskuu 4. 13:24:00 2008

tikkuri kirjoitti:enpä kehannu omaa topikkia tehdä... takajarrusatulasta onpi toinen käsijarruhilanvitkutinvipu hitusen jäykkä.. onko pojjaat purkanu noita? :cha varmaan poksutella mäntä pois ja tutkiskella kuinka sen sais herkemmäksi.. vai joutuuko tilaileen uuden...... :evil:
Purat vaan satulan normaalisti osiin ja herkistät käsijarrun vivun, jumittuvat noissa ihan yleisesti ajankanssa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja tikkuri » To Marraskuu 20. 13:43:58 2008

2wd takajarru satuloitten purku ohjetta/hyviä neuvoja kaivataan.. pistäkääs yv:tä
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Marraskuu 20. 18:05:15 2008

Aksu kirjoitti:ST170 -03 asti on 4-pulttinen ja 300mm halkaisijaltaan,levyn offset on noin 15mm pienempi.
Itselle on tuollaiset rakenteille ja levyn meinaan laittaa navan sisäpuolelle ja pyöränpultit tulevat levyyn kiinni.
Satulaksi laitan joko XR sierran tai sitten cos scorpionin satulan. Siirtopalan joutuu jokatapauksessa tekemään.

Vanneteiksi tulee escocossun orkkikset joten levyn paksuus navankohdalta ET:ssä tulee olemaan vain positiivinen kun vanne menee sisemmälle.
Tein satulalle pelkän siistopalan 14mm tavarasta ja sillä corpion cossun satula asettui nätisti oikeaan kohtaan.
En jaksanut alkaa siirtelemään levyä napalevyn toiselle puolelle vaan jätin niinkuin alunperinkin on.
Escocossun vanteet menevät heittämällä paikoilleen,ei tullut kokeiltua olisiko 15" mahtunut mutta ainakin satulan ja vanteen väliin jäi sormen mentävä rako.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Re: 2WD cosan etujarrut?

Viesti Kirjoittaja t5 » To Marraskuu 20. 18:14:57 2008

stefa akselin alta vuotaa tappi toden näköisesti syöpynyt=ruosteessa jumissa.
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6

Vastaa Viestiin