

Valvoja: CRSC Hallitus
Ei tartte ottaa sorvissa pois yhtään. Putsaa vain sen "levyn" uran siitä satulasta kunnolla. Satulan ja navanväliin ~3mm spacer prikat jotta istuu linjaansa. Toimii.jjs kirjoitti: Näin takavetosierraan:
-2wd cossun levyt 283mm, sorvissa halkaisijasta -5mm (4wd 278mm)
-4wd satulat bolt on
-tutki riittääkö pääsylinterin koko; liikerata polkimessa ok.
-kovaa ajoa...
Juuri näin ("putsaa uran korroosiosta ja valukarheudesta voimakkaan huolellisesti"pehkos69 kirjoitti:Ei tartte ottaa sorvissa pois yhtään. Putsaa vain sen "levyn" uran siitä satulasta kunnolla. Satulan ja navanväliin ~3mm spacer prikat jotta istuu linjaansa. Toimii.jjs kirjoitti: Näin takavetosierraan:
-2wd cossun levyt 283mm, sorvissa halkaisijasta -5mm (4wd 278mm)
-4wd satulat bolt on
-tutki riittääkö pääsylinterin koko; liikerata polkimessa ok.
-kovaa ajoa...
Tai sitten 300mm Mondeon levyt 740 Volvon 2 mäntäisillä uivilla satuloilla. 10mm levystä adapteri.SLEI kirjoitti:Toistan taas itseäni: V6 Mondeon levyt + Cos 4x4 puristimet ja 6mm välipalat korvan ja satulan väliin. 6mm pala sopii 4x4 DOHC etupäähän ja 2WD keulassa sen pitää kai olla pari milliä paksumpi, ei mielestäni ainakaan mikään kovin paha siirto. Kovatkaan prikat ei toiminut kuin 3kk piti laittaa yhtenäinen latta.
¨jjs kirjoitti:
KIP: meillä on tämmöinen voortimiesten klubi mistä voi kysellä kaikkea jännää ennenkuin satsaa heebeleihin
Mitkä tarkalleen ottaen noi 740:sen jarrusatulat on ja millanen adapteri pitää satulalle tekaista? Noitten 300mm laikkojen ja satuloiden kanssa ei taida enää 15-tuumanen vanne mennä paikoilleen? Mondeon levyt pitää vissiin olla -01 tai uudemmasta?Jari H kirjoitti:Tai sitten 300mm Mondeon levyt 740 Volvon 2 mäntäisillä uivilla satuloilla. 10mm levystä adapteri.SLEI kirjoitti:Toistan taas itseäni: V6 Mondeon levyt + Cos 4x4 puristimet ja 6mm välipalat korvan ja satulan väliin. 6mm pala sopii 4x4 DOHC etupäähän ja 2WD keulassa sen pitää kai olla pari milliä paksumpi, ei mielestäni ainakaan mikään kovin paha siirto. Kovatkaan prikat ei toiminut kuin 3kk piti laittaa yhtenäinen latta.
Tääkin toimii.
Iteseasiassa en noista satuloista muuta tiedä, kuin että ne on 740:sen satulat, purkaamolta hain joten kone ym. tietoja ei ole. Mutta oon ymmärtänyt ,että kahta mallia löytyy ja paloissa olisi se suurin ero. Vähän sitä satulan runkoa joutuu koneistamaan, kun levyn koko kasvaa.Taralabs kirjoitti:Mitkä tarkalleen ottaen noi 740:sen jarrusatulat on ja millanen adapteri pitää satulalle tekaista? Noitten 300mm laikkojen ja satuloiden kanssa ei taida enää 15-tuumanen vanne mennä paikoilleen? Mondeon levyt pitää vissiin olla -01 tai uudemmasta?Jari H kirjoitti:Tai sitten 300mm Mondeon levyt 740 Volvon 2 mäntäisillä uivilla satuloilla. 10mm levystä adapteri.SLEI kirjoitti:Toistan taas itseäni: V6 Mondeon levyt + Cos 4x4 puristimet ja 6mm välipalat korvan ja satulan väliin. 6mm pala sopii 4x4 DOHC etupäähän ja 2WD keulassa sen pitää kai olla pari milliä paksumpi, ei mielestäni ainakaan mikään kovin paha siirto. Kovatkaan prikat ei toiminut kuin 3kk piti laittaa yhtenäinen latta.
Tääkin toimii.
Mnkäs kokoset nuo ST:n levyt sitten on? Katselin noista jarrulevykuvastoista ja niissä kyllä oli koko 278mm ST-170:n kohdalla ja normi Focukselle joku 260mm.SLEI kirjoitti:Jos alkaa tekemään oikein siirtopalaa, joka siirtää satulaa isommalle kehälle ja haluaa isommat levyt kuin n. 280mm kannattaa varmaan laitta Focus ST-170 levyt niin ei tarvitse pulttipiiriä porata.
satulat pöydälle ja purkuunJ-M kirjoitti:Jatketaan ny vaikka tähän, ny on sellanen ongelma, että jumittaa jarrut, näyttää siltä ettei oikeen palauta noita sisemmän puoleisia mäntiä kunnolla, että milläs keinolla ne sais heräteltyä?
voi perse ku just kk sitte vaihdoin jarrunesteetTHR kirjoitti:satulat pöydälle ja purkuunJ-M kirjoitti:Jatketaan ny vaikka tähän, ny on sellanen ongelma, että jumittaa jarrut, näyttää siltä ettei oikeen palauta noita sisemmän puoleisia mäntiä kunnolla, että milläs keinolla ne sais heräteltyä?
Satulat irti, niistä männät irti, hienolla vesihiomapaperilla, karhunkielellä tms. putsaa mäntien ja sylinterien seinämät.J-M kirjoitti:voi perse ku just kk sitte vaihdoin jarrunesteetTHR kirjoitti:satulat pöydälle ja purkuunJ-M kirjoitti:Jatketaan ny vaikka tähän, ny on sellanen ongelma, että jumittaa jarrut, näyttää siltä ettei oikeen palauta noita sisemmän puoleisia mäntiä kunnolla, että milläs keinolla ne sais heräteltyä?olisko jotain hyviä vinkkejä heittää kuinka ne huoltaa
voi v**** mä oon hanska
ST170 -03 asti on 4-pulttinen ja 300mm halkaisijaltaan,levyn offset on noin 15mm pienempi.Taralabs kirjoitti:Mnkäs kokoset nuo ST:n levyt sitten on? Katselin noista jarrulevykuvastoista ja niissä kyllä oli koko 278mm ST-170:n kohdalla ja normi Focukselle joku 260mm.SLEI kirjoitti:Jos alkaa tekemään oikein siirtopalaa, joka siirtää satulaa isommalle kehälle ja haluaa isommat levyt kuin n. 280mm kannattaa varmaan laitta Focus ST-170 levyt niin ei tarvitse pulttipiiriä porata.
Männät sisään ja jotain väliin levyn tilalle ja paineilmaa?J-M kirjoitti:Olisko jotain hyviä ideoita kuinka ne männät saa pois ku pari on saakelin tiukas eikä meinaa oikeen lähtee
mää oon kikkaillu silleen että satula irti mutta jättää letkun kiinni,estää toisen männän ulostulon vaikkapa perinteisellä puusepän vingalla ja sitten joku kaveri painelemaan jarrua jolloin se toinen mäntä lähtee tulemaan ulos vaikka olisi oikein kunnolla jumissakin eli mäntä painellaan jarrupolkimella lähes kokonaan ulos minkä jälkeen jotain ruosteenirrotinta(esim.CRC) mäntään ja painetaan toisella vingalla(tai vaikka sillä samallakin mutta on kätevämpi jos vinkoja on kaksi) mäntä takaisin pohjaan ja sitten taas uudestaan ulos,CRC:tä ja taas takaisin sisään.muutaman kerran näin ja sitten sama sille toiselle männälle eli vähän herkistelee ensin molempia ja sitten painaa molemmat lähes kokonaan ulos jarrupolkimella minkä jalkeen satula irti letkusta ja satula pöydälle.näin kun herkistelee ensin männät niin ne saa sitten kaivettua irti pöydälläkin.J-M kirjoitti:Olisko jotain hyviä ideoita kuinka ne männät saa pois ku pari on saakelin tiukas eikä meinaa oikeen lähtee
Kiitti Pasi neuvoista ja onnee, sua on kyllä vuodet kohdellu hyvin noinki vanhaks käyräksSierra XR kirjoitti:mää oon kikkaillu silleen että satula irti mutta jättää letkun kiinni,estää toisen männän ulostulon vaikkapa perinteisellä puusepän vingalla ja sitten joku kaveri painelemaan jarrua jolloin se toinen mäntä lähtee tulemaan ulos vaikka olisi oikein kunnolla jumissakin eli mäntä painellaan jarrupolkimella lähes kokonaan ulos minkä jälkeen jotain ruosteenirrotinta(esim.CRC) mäntään ja painetaan toisella vingalla(tai vaikka sillä samallakin mutta on kätevämpi jos vinkoja on kaksi) mäntä takaisin pohjaan ja sitten taas uudestaan ulos,CRC:tä ja taas takaisin sisään.muutaman kerran näin ja sitten sama sille toiselle männälle eli vähän herkistelee ensin molempia ja sitten painaa molemmat lähes kokonaan ulos jarrupolkimella minkä jalkeen satula irti letkusta ja satula pöydälle.näin kun herkistelee ensin männät niin ne saa sitten kaivettua irti pöydälläkin.J-M kirjoitti:Olisko jotain hyviä ideoita kuinka ne männät saa pois ku pari on saakelin tiukas eikä meinaa oikeen lähtee
tsemppiä vaan,ei noi jarrusatulahommat mitään pahoja ole.
paineilmallakin voi tehdä saman mutta sillä painaa helposti männät kokonaan irti ja ainakin kannattaa varoa ettei ole sormet sillä kohtaa missä on normaalisti levy,saattaa sattua jos ampuu männällä sormeen...
tosin jos männät jumittaa oikein kunnolla niin paineilma ei välttämättä riitä,jarrujen oma paine kyllä riittää!
Purat vaan satulan normaalisti osiin ja herkistät käsijarrun vivun, jumittuvat noissa ihan yleisesti ajankanssa.tikkuri kirjoitti:enpä kehannu omaa topikkia tehdä... takajarrusatulasta onpi toinen käsijarruhilanvitkutinvipu hitusen jäykkä.. onko pojjaat purkanu noita?varmaan poksutella mäntä pois ja tutkiskella kuinka sen sais herkemmäksi.. vai joutuuko tilaileen uuden......
Tein satulalle pelkän siistopalan 14mm tavarasta ja sillä corpion cossun satula asettui nätisti oikeaan kohtaan.Aksu kirjoitti:ST170 -03 asti on 4-pulttinen ja 300mm halkaisijaltaan,levyn offset on noin 15mm pienempi.
Itselle on tuollaiset rakenteille ja levyn meinaan laittaa navan sisäpuolelle ja pyöränpultit tulevat levyyn kiinni.
Satulaksi laitan joko XR sierran tai sitten cos scorpionin satulan. Siirtopalan joutuu jokatapauksessa tekemään.
Vanneteiksi tulee escocossun orkkikset joten levyn paksuus navankohdalta ET:ssä tulee olemaan vain positiivinen kun vanne menee sisemmälle.