mk1 escorttiin toimiva alusta?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Pe Kesäkuu 15. 15:16:47 2007

Ilkka_H kirjoitti:Nostellaas taas vanhaa hyvää topicia.
Ajattelin jyrsiä säädettäviin yläpään lautasiin "liukuvat" kiinnityspisteet jolloin pääsin säätämään myös caster arvoa, pyörittämällä ylälautasta.
Nyt niillä pääsee säätämään vain portaattomasti Camperin. Lautaset eivät siis ole epäkeskot alunperin.
Kysymys onkin että kun tuolla mk2:lla lähinnnä radalla ajellaan että paljonko on tarvetta säätövaralle, mikä on hyvä lähtökohta mistä lähteä testaamaan.
Eli camperit varmaan noin 2 astetta (?) ja casterit suurinpiirtein 2-3 ?
tap, jjs, cosesc, muut ??
#6
Escort -75

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ti Elokuu 12. 22:16:41 2008

osaisko joku sanoa mk1 escoon hyvät kynäjousi arvot eteen ja taakse kadulle. moottori ohc ja peränä iso atlas. ja autolla ei ajeta soralla,ainoastaan kadulla ja silloin tällöin radalla. ja sit tarvii tietysti apujouset. kannattaako laittaa ihan löysät vai hieman jämäkämmät?
ford escort´79 tic

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

jousi mietintä Bilstein

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Elokuu 13. 1:20:22 2008

Moro vaan on hieman hankala kymys mutta mun katu resepti.

itsellä esko Mk1 -69. kokeillu välillä vakio Gt ja Rs2000 etuvakaajaa.
mut nykyään kiinni RS kisavakaaja+ sellanen kiinnitysmuutos sarja. tyytyväinen ollu 100%

15" 50 sarjan renkaat 185-205
jos haluu kallistelua niin sit 60 sarja tai 65 sarja

RS ö-pohja ja kytkinkoppa

isot RS etunavat rauta tai alu versiot

nopea kisaohjaus 2.5 tai 1.8 kierrosta ois hyvä oma 2.3
myös ohjauksen sisälle ois hyvä vaihtaa vaik messinkiset kilkuttimet niitten muovisten tillalle pikarit vai mikä se oli.

Quiafe 5-Speed teräskepillä

vahvistettu enkkuakseli lukolla teräspäädyin.
levyjarrut takana cossusatulat+ etuveto esko levy

WC palkki + josta vahvistanut ohjauksen kiinnitykset
teräsnivel ohjausvarteen

uudet säädettävät etureaktiotangot on viel hyllyssä varalta jos tulee sellanen ahaa elämys.

vakio alatukivarsissa jäykät kisa kumipuslat sellaiset hyvät joissa myös metalli pusla.
myöskin alatukivarren kiinnitys reiän ympäristö kandee vahvista isolla prikalla hitsaten niin ei anna periksi.

iskarien väliin tukitanko + vahvike peltisarja koriin kiinni + Gr.4 tyylinen vahvistushitsaus ympäriinsä.
turvakaaret plussaa vahvistaa koria ainaski 200 %

ohjauksen kiinnitys kumet vaihdettu HD kisa.
CNC koneistetut alu pannat myös hyvä vaihtoehto.

iskarin yläpää kandee olla vähintään laakeroitu malli normi tai epäkesko mitä hakee autolta. itsellä säädettävä.

Mutta jos mahdollista laita 190lbs jouset eteen aluksi.
itse ajan kadulla 210lbs jousilla säädettävässä Bilstein Gr.4 tolpassa tehdastekonen aito tolppa.
itse pidän siitä että saa kallistelut pois noilla jousilla. mut noi on sit oikeesti jäykät hymyilyttää aina katsastuksessa kun testaavat alustaa.

en käytä apujousia.
syy on se että muutaman kuukauden jälkeen alkaa varmaan oleen aika kaput siitä lähtökohdasta.

race pelit erikseen. niissä paino päällä vain ajon aikana.
tietysti jos jaksais aina nostaa keulan tunkilla ylös yöksi. itse en jaksais.

takana on 1 lehtinen Mk2 kisa pakka kisapuslilla.
RS Mk1 takatukitangot HD puslat
5cm madallus
pakan kiinnityksestä poistettu se kumi lärpytin
kilpa panhard unibal kiinnityksin. säädetty vaaka-asentoon
BDA iskarikotelot ja lyhyt bilstein keltainen. pitkä kandee olla jos pitempiä hyppyjä harrastaa.
kiinnitykset Gr.4 mallia.

jos on täpäskää niin erillisellä säiliöllä olevat tolpat ilmat muuta.
oisko paritonnia kappale. sellaiset niinkuin karsikon f-ryhmän autossa on.

mut muuten soitto rallyrace ja kerro tarpeesi se on siinä.
käytettyä kuraa ei kannata ostaa.

monesti oon miettiny tehdä takatolpat etutolpista.

jos funtsit lehtipakoista että etupää liukuu rullien välissä niin sen voi vakio pakastakin tehdä tai ostaa valmiit.
joudut sinne laittaan hitsattavan tai ns.siviiliversion lehtipakan etukiinnityspaikkaan.
ainaski ape oulussa pitää hyllyssä.
isoilla pojilla oli messinki rullat. muovirullat taitaa mennä aika äkkiä väljäksi.

omasta mielestä nelilinkki+watt on tie onneen
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ke Elokuu 13. 16:48:29 2008

osaisko joku sanoa taka kynä jouselle lbs määrää? kynätolppa tulee ilman lehtijousta?

onko jollain kokemusta rallydesignin tension strut setistä?
ford escort´79 tic

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

takajoussi

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Pe Elokuu 22. 20:47:33 2008

ihan hatusta 140 takajousen arvo.

joillekkin sopiva, toisille käy pehmeeksi.

mut jos sulla tulee kerran säädettävä tolppa taakse. pari kierrosta kirit niin se tiukkenee hiukan.

rallyrace kilauta sinne niillä on myynnissä ainaski hyvä Gr.4 mallinen versio.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Salonen
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 22:02:44 2007
Paikkakunta: Helsingin seutu

mk1 Escorttiin toimiva alusta?

Viesti Kirjoittaja Salonen » Pe Elokuu 29. 1:14:14 2008

Jos todellista rata-alustaa haluat, niin olen parissa rata-Eskossa nähnyt käytettävän kynäjousilla seuraavia arvoja eteen / taakse: 300 / 180lbs.
Luulen että lähtee hampaista paikat Suomen laadukkailla kaduilla, mutta tämä on pelkkä ehdotus!
Escort 1100HC -73
Mk3 Escort 1300L (romujen taivaissa)
Rikas "disukan" omistaja?!

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Re: mk1 Escorttiin toimiva alusta?

Viesti Kirjoittaja northwest » Pe Elokuu 29. 12:36:03 2008

Salonen kirjoitti:Jos todellista rata-alustaa haluat, niin olen parissa rata-Eskossa nähnyt käytettävän kynäjousilla seuraavia arvoja eteen / taakse: 300 / 180lbs.
Luulen että lähtee hampaista paikat Suomen laadukkailla kaduilla, mutta tämä on pelkkä ehdotus!
Varmasti...mulla oli kisapelissä takana 190lbs ja edessä 250lbs(painoa 780kg)...ja oli kuin kivireki :)

Taakse kun laittaa sopivan pehmeät ja eteen rajoitinketjut(vaatii jos ei laita apujousta) niin voi vetää kyrväkkäästi toinen etufillari ilmassa kantatessa :green:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Elokuu 29. 18:59:16 2008

jos kokeilis eteen 250lbs+apujousi ja taakse n.140lbs jousia.


paljonko muuten on escon yksilehtisen lbs arvo?
ford escort´79 tic

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: mk1 escorttiin toimiva alusta?

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ke Syyskuu 17. 21:40:16 2008

ehkä normi katurenkailla kadulla OHC moottorilla edessä vois 190lbs ja takana 140lbs olla aika hyvät, niiin olis pitoo jarruttaessakin. Vaatii tietty hyvät iskarit (Bilstein TMS.) eikä kallistele kun laittaa hyvän vakaajan eteen esim "Rs" malli.

toyota
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 19:49:22 2007

Re: mk1 escorttiin toimiva alusta?

Viesti Kirjoittaja toyota » Su Syyskuu 28. 19:15:57 2008

http://www.suomenbrittifordkerho.net/ kerholaisten autoja ja oranssi mexico esco.
muutama katuauto tehty.
1.taakse ehdottomasti 4linkki + panhard tanko tai watt linkki,peränä iso atlas tai gp4 isoatlas,koriin kotelot tehty itse tehdas mallin mukaan samoin tangot ja perään omaa suunnittelua olevat korvalliset(tänne foorumille ei saa kuvia laitettua suoraan)? avon coiloverit jouset 160-180lbs jarrut 300mm jäähdytetyt 2/4mäntäisillä satuloilla hydr käsijarru
2. edessä ollut k&e motorsportin valmistamia tolppia billstein iskarein ja 220-250lbs jousin säädettävät yläpäät, billsteintolppa on pitkä ja siksi matalaan katu autoon huono, alumiiniset pyörännavat ja 300mm jäähdytetyt levyt 2tai4mäntäisillä satuloilla, vakiot tai säädettävät alatukivarret,rs vakaaja missä keskelläkin kiinnitys,en laittaisi reaktiotanko sarjaa eteen katuautoon(vaatii aina vakaajan kaveriksi asvaltille)ralli autoissa ollut ilman vakaajaa reaktiotangot mutta auto "huojuu" omituisesti ja itse en pidä siitä.
3.pyörän kulmat edessä camber -1,5- -2,2astetta(mkI mexico vakio) caster 4.5astetta
takana camber 1mm ja auraus 1mm
moottoreina ollut 2,0 turbo ohc 386hv/450nm. 2,0cosworth 325hv/492nm. vapari kent 160hv ja vapari cosworth ehkä200-230hv? ei ole käynyt vielä.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: mk1 escorttiin toimiva alusta?

Viesti Kirjoittaja adh » Su Syyskuu 28. 19:28:54 2008

toyotan vastaus oli hyvä.


omaan autoon ajattelin hommata tension strut systeemin vakaajalla,eli tukitangot tulee edestä päin.
ford escort´79 tic

toyota
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 19:49:22 2007

Re: mk1 escorttiin toimiva alusta?

Viesti Kirjoittaja toyota » Ti Syyskuu 30. 20:31:26 2008

aikaisemmin oli kirjoitettu auton puskemisesta ym.
itse olen ajanut 1570cm3 kentillä ja 205/60/13 renkailla ahvenistolla 1,37 aikoja "katu escortilla" ja radalla huomannut kanssa että auto puskee ym. epämiellyttävää ja oma mielipide on että radalla ajolinjat ovat erittäin tärkeitä ja oikeilla linjoilla ja JARRUTTAMISELLA on erittäin suuri merkitys, mulla autossa pitää olla niin paljon jarruja takana että mutkaan tultaessa pitää koko peli olla hieman "irti" silloin se kääntyy mutkaan kuin itsestään ja siitä jatketaan kaasun kanssa.
kadulla kun ajettu korttelirallia auto tuntuu hieman yliohjaavalta mutta johtuu varmasti liian pienistä tilanne nopeuksista :D

Vastaa Viestiin