RS2000 MAP-sensorin nro? Löytyi.

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

RS2000 MAP-sensorin nro? Löytyi.

Viesti Kirjoittaja jjs » To Kesäkuu 12. 0:41:02 2008

En löytänyt haulla: Mikä on mk5/5,5 RS2000:n MAP-sensorin varaosanro.
Präntätty siihen koteloon. Muistaisin että on sama kuin I4 8v DOHC:n yhteydessä (Scorpio/Sierra).

Hyllyssä siis muutama MAP; samannnäköisiä mutta eri nrolla. Mikä menee mihin...
Viimeksi muokannut jjs, Pe Kesäkuu 13. 0:04:16 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Kesäkuu 12. 17:14:30 2008

Muotoillaanpa asia uusiksi:
Olisiko kenelläkään aikaa-mahdollisuutta kurkistaa RS2000:nsa pellin alle ja katsoa mikä numerosarja MAP-anturin kyljessä on?
Googlekin vaikutti olevan immuuni aiheelle.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Kesäkuu 12. 18:10:53 2008

jjs kirjoitti:Muotoillaanpa asia uusiksi:
Olisiko kenelläkään aikaa-mahdollisuutta kurkistaa RS2000:nsa pellin alle ja katsoa mikä numerosarja MAP-anturin kyljessä on?
Googlekin vaikutti olevan immuuni aiheelle.
Mikrokissa antaa numeroksi E7EF 9F479 A2A
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » To Kesäkuu 12. 22:12:03 2008

MAP=kaasuläppäanturi?

Mulla oli aikoinaan yks Sierran näytillä ja toimi peilikuvana eccrin omaan verrattuna.
Ford Fiesta ST 2013
#727

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » To Kesäkuu 12. 23:15:15 2008

SamiH kirjoitti:MAP=kaasuläppäanturi?
MAP = Mainfold absolute peressure, ajaa saman asian kuin ilmamäärä mittari.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » To Kesäkuu 12. 23:19:16 2008

Hartza kirjoitti:
Mikrokissa antaa numeroksi E7EF 9F479 A2A
Kävin tuola hämärässä tutkimassa paskaisesta MAPista numeroja ja sielä oli about: E7EF 9F479 A1A. Että tuo Hartzan antama on varmaan oikein enkä jaksa omaa koodia käydä tarkastamassa uudestaan tänään :).
Escort Mk4 "RS2300i"

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 12. 23:22:01 2008

koskar kirjoitti:
Hartza kirjoitti:
Mikrokissa antaa numeroksi E7EF 9F479 A2A
Kävin tuola hämärässä tutkimassa paskaisesta MAPista numeroja ja sielä oli about: E7EF 9F479 A1A. Että tuo Hartzan antama on varmaan oikein enkä jaksa omaa koodia käydä tarkastamassa uudestaan tänään :).
Todenäköisesti molemmat on oikein, ja muutama muukin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » To Kesäkuu 12. 23:28:13 2008

MouTine kirjoitti:
Todenäköisesti molemmat on oikein, ja muutama muukin.
Oi kiitos Mikko kun annoit tukesi myös minun vastaukselleni! :lol:
Escort Mk4 "RS2300i"

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 12. 23:36:07 2008

koskar kirjoitti:
MouTine kirjoitti:
Todenäköisesti molemmat on oikein, ja muutama muukin.
Oi kiitos Mikko kun annoit tukesi myös minun vastaukselleni! :lol:
Olet siunattu, pelastut ja saat pesää.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Kesäkuu 12. 23:58:00 2008

Kiitos kaikki talkoisiin osallistuneet! Sain tarvitsemani tiedon. Tietää nyt minkä purkin tuonne laittaa, ja välttyy murheilta noilta osin.
Siunausta...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Pe Kesäkuu 13. 10:07:47 2008

Doch sierrassa/scorpiossa/efi escorteissa on samat mapit!? Muuta eroa numerossa ei ole kun lopussa A1A tai A2A. Sierra toimii ainakin A2A loppuisella varaosanumerolla, vaikka pitäisi olla A1A. Kiersin kaikki joensuun purkaamot läpi ja en löytänyt muunlaisia mappeja...
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Pe Kesäkuu 13. 21:04:05 2008

mikäs prkl sitten on MAF?
Ford Fiesta ST 2013
#727

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Pe Kesäkuu 13. 21:20:59 2008

SamiH kirjoitti:mikäs prkl sitten on MAF?
Ilmamäärämittari, "putki" jossa lämmitetty lanka haistelee ilmanvirtaus määrää.
#295

Rstf
Xr2i

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Pe Kesäkuu 13. 22:48:59 2008

Kanii....

Niihän se menee, cossuihinhan nää vaihtelee niitä 3barin mappeja. Ei voi kaikkee muistaa, vai mitä mikko :D
Ford Fiesta ST 2013
#727

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Kesäkuu 13. 23:25:59 2008

mvla kirjoitti:Doch sierrassa/scorpiossa/efi escorteissa on samat mapit!? Muuta eroa numerossa ei ole kun lopussa A1A tai A2A. Sierra toimii ainakin A2A loppuisella varaosanumerolla, vaikka pitäisi olla A1A. Kiersin kaikki joensuun purkaamot läpi ja en löytänyt muunlaisia mappeja...
Joo, niin näkyy olevan CVH EFi:ssa A1A loppuinen MAP. Sama numero löytyi myös varastossa olevasta toisesta Escortin EFi sarjan MAPista.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Kesäkuu 15. 22:45:18 2008

Lievä offtopic: Toimii muuten ihan eri periaatteella cossun mappi ja dohc/rs2000/efi-cvh/v6 mappi, jälkimmäiset mahdollisesti keskenään ristiin käyviä. Signaalinastasta tulee cossun mapissa paineen mukaan muuttuvaa tasaista jännitettä n. 0.5-4.5V. DOHC yms. MAPissa paineen mukaan muuttuvalla taajuudella olevaa kanttiaaltoa. Hieman toistasataa hertsiä, jännite (muistaakseni) nollatilassa n. 0.5 ja ylätilassa 4.5V. Näistä ei käy cossun mapin kanssa ristiin mikään.

Kun tästä näytti olevan jonkun verran epätietoisuutta niin kerrottakoon nyt tännekkin, vaikka se jossain muussa aiheessa varmasti on selitetty:

MAP = Manifold Absolute Pressure, eli imusarjan painetunnistin. Imusarjan paineen ja kierrosluvun perusteella voidaan aika tarkasti laskea kuinka paljon moottori saa ilmaa. Tämän takia MAP ohjatut ruiskut ei tykkää siitä, että mennään muuttelemaan nokka-akselia tms, mikä muuttaa itse moottorin hengitystä.

VAF = Volume Air Flow, eli ilmamäärämittari. Löytyy mm. OHC IS-Sierrasta, joistakin Fordin V6 malleista ja saman ikäisistä Bemareista ja Ooppeleista. Mittarin läpi virtaava ilma kääntää läppää, joka on akselilla yhdistetty potentiometriin. Lievästi sanottuna epätarkka, vanhentunut ja jo täysin käytöstä poistunut systeemi. Mittaa siis mekaanisesti ilman tilavuuden perusteella. Absoluuttisen tarkkaa tietoa ei tällä tavalla saa siitä, kuinka paljon moottori saa ilmaa.

MAF = Mass Air Flow, eli ilmamassamittari. Mittaa suoraan kuinka paljon moottoriin menee ilmaa (massa), millon milläkin periaatteella. Fordissa yleensä tyypiltään kuumalanka tai kuumakalvo. Japanilaisissa (esim. mitsubishi) saatetaan ilman kulkua mitata jonkunlaisella ääniaaltoihin ja resonanssiin perustuvalla systeemillä. Tästä en mene ihan takuuseen miten se käytännössä tapahtuu, muuta kun että on ne japanilaiset hulluja. :lol:

TPS = Throttle Position Sensor, eli kaasun asentoanturi. Välittää tietoa ohjainboksille kaasuläpän liikkeistä. Ohjainlaite pystyy laskemaan moottoriin menevän ilman määrän kierrosluvun perusteella tästäkin. Lähes jokaisessa ruiskutuslaitteistossa on sekä kaasun asentoanturi ja ilmamassamittari(tai alipainetunnistin), jolloin jomman kumman komponentin vikatilanteessa voidaan tarvittaessa ajaa hätäkäytöllä ilman, että moottorin tehoa joudutaan merkittävästi rajoittamaan.
Jäsen #606

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

aivan

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ma Kesäkuu 16. 4:23:13 2008

Ja offtopic lisäys:



IAT: Intake Air Temperature
EXT: Pakolämpö


Ja lisää ohvia...


säädettävät, ruikut, hestec, haltec, mega, autronic jne.....


Periaatteessa voit kytkeä ainakin seuraavia:

lambda, iat, map/maf jne.., moot. lämpö, tps, hall/VSS(siniaalto, kanttiaalto, 3nap/2nap) (kampuran asento/RPM), TPS, suuttimet jne.

Yksinkertaisimmaan: Hall, TPS, moot. lämpö, IAT (seoksen lämpötilakorjaukseen, -25/+50C) MAP suositeltavaa..


MAP ohjauksen ongelmana kireissä vapareissa heikko alipaine. Silloin mennään TPS:n kautta.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Vastaa Viestiin