Caprin jouset ???

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Caprin jouset ???

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Huhtikuu 16. 16:10:09 2008

Onkos kaikissa Capreissa samat lehtijouset takana, siis leveys & pituus,
vai vaihtuuko jostain vuodesta leveämpään, kuten Escortissa ?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Huhtikuu 16. 23:02:50 2008

Pituudet hieman vaihtelivat; korkeampi Capri = pidempi jousi.
Caprin jousia käytettiin mk1 Escoissa mm. autosuunnistuksessa korotustarkoituksessa.
Leveys on sama 2" -69 -> -87 EDIT: siis -Caprissa-
Viimeksi muokannut jjs, Ti Huhtikuu 22. 17:11:59 2008. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannez » Ke Huhtikuu 16. 23:08:30 2008

jjs kirjoitti:Pituudet hieman vaihtelivat; korkeampi Capri = pidempi jousi.
Caprin jousia käytettiin mk1 Escoissa mm. autosuunnistuksessa korotustarkoituksessa.
Leveys on sama 2" -69 -> -87
Minä olen autosuunnistajan poika, lähes sankari siis itsekin...
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Huhtikuu 16. 23:33:14 2008

Lehtien määrä ja jäykkyys myös vaihteli. Tarkempaa tietoa ei ole. 2.8i malleissa oli yksilehtiset 50mm jouset. Itse laitoin aikoinaan taotut 60mm yksilehtiset. Mahtui juuri ja juuri kun vähän puslaa ja rosteriholkkia siivalsi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Huhtikuu 19. 17:31:02 2008

En o varma mistä jjs puhuu mutta escoissa oli rs- malleihin asti 52mm jousi/jousipakka takana ja vasta 73 lähtien escoissa ollu sekasikiösti 62mm jousta, joko ykslehtisenä tai kolme lehtisenä, myös olen farkussa tavannut monilehtisenkin 62mm jousipakan...oisko muistaakseni ollut 7 tahi 8 lehtee. Gt escossa oli 52mm yksilehtinen jousi ennen -73...
Välikopassa oli 99% kaikissa 62mm jousi. Ja nyt en o varma mutta muistaakseni escon jousi on 138mm pitkä...Se siittä 8)
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Huhtikuu 22. 15:36:14 2008

kiitoksia tiedoista,

Onko kellään muistissa/tiedossa 2.0S / 2.3S /2.8i yksilehtisen 81EB5560AB jousen jäykkyyttä lb/in ?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Huhtikuu 22. 17:23:19 2008

En ole varma mistä BlackEscort puhuu :wink: mutta mk1 escoissa oli leveydeltään 2" (noin 50,4 mm; tietolähteestä riippuen 50-52mm) monilehtipakka, yleensä 3 lehteä. Jopa niissä alkaen 8/-73 joissa on "mk2 pohjapelti". Jos on löytynyt 60mm tai yksilehti -versioita, on ne niihin sitten mitä tod.näköisimmin vaihdettu.
Mk2:seen tuli yksilehtiset muistaakseni 8/-77. Tästä en ole varma. Leveys kuitenkin aina 60mm 75-80.

TAp:
3,0 Ghia 123lb/in monilehti
3,0 S 134lb/in monilehti (4-lehteä)
3,0 X-pack = sama kuin S
2,8i 140lb/in yksilehti
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Huhtikuu 22. 18:14:21 2008

Ja 2.0S ja 2.3S sama kuin 3.0S.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Huhtikuu 22. 20:21:06 2008

jjs kirjoitti:En ole varma mistä BlackEscort puhuu :wink: mutta mk1 escoissa oli leveydeltään 2" (noin 50,4 mm; tietolähteestä riippuen 50-52mm) monilehtipakka, yleensä 3 lehteä. Jopa niissä alkaen 8/-73 joissa on "mk2 pohjapelti". Jos on löytynyt 60mm tai yksilehti -versioita, on ne niihin sitten mitä tod.näköisimmin vaihdettu.
Mk2:seen tuli yksilehtiset muistaakseni 8/-77. Tästä en ole varma. Leveys kuitenkin aina 60mm 75-80.

TAp:
3,0 Ghia 123lb/in monilehti
3,0 S 134lb/in monilehti (4-lehteä)
3,0 X-pack = sama kuin S
2,8i 140lb/in yksilehti
Jep, mun mielestä 78 vuosimalliin tuli 1-lehtinen eskoon, ainakin mitä aikanaan tuli niitä purettua. Ja MKI eskossa en ole koskaan nähnyt alkuperäisenä muuta kuin kapeaa monilehtistä, vaikka on ollut niitä välikopan pohjalevyllä varustettujakin useampia, jopa yksi 12/74 valmistettu.. määkään mistään mitään tiedä, mutta 14 kpl mkI/mkII escorttia on ollut/purettu...
Pedal tu tö metal!

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Huhtikuu 22. 20:35:28 2008

BlackEscort kirjoitti: Ja nyt en o varma mutta muistaakseni escon jousi on 138mm pitkä...Se siittä 8)
:shock: aikasta lyhyt! :lol: :lol:

Vastaa Viestiin