Jakoremmi sileänä

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Jakoremmi sileänä

Viesti Kirjoittaja shr1 » To Elokuu 31. 9:43:50 2006

Kävipä hassusti, cossu sammui tyhjäkäynniltä liikennevaloihin, eikä merkkiäkään käynnistymisestä. Tutkin bensan ja virran saannit, kipinää ei tullu tulpalle. Jakajan kansi auki, eipä pyörijä pyöri startatessa, kuikuilun tuloksena jakohihnasta puuttuu kasa hampaita, eli ainoo mikä pyörii on kampura... jotenkin se tuntukin menevän herkästi ympäri... :oops: Mitään ylimääräsiä korahduksia ei mun korvaan asti ainakaan kuulunut, voisko olla niin, että selviän remmin vaihdolla, vai onko todennäköistä, että tuli enämpi remonttia? :? Ens talvena oli hihna tarkoitus uusia, ajettu mun tietämyksen mukaan reilu 50tkm.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Elokuu 31. 9:49:36 2006

valitettavan harvoin pääsee pelkällä remmin vaihdolla, jos edes koskaan.. olikohan shr laittanut venakolot mäntiin, saattaa antaa hieman lisätoivoa..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Elokuu 31. 10:01:36 2006

Siinä on niin vähän väliä vakiomännillä, että en usko että pääsee remmin vaihdolla, ikävä kyllä.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Elokuu 31. 10:29:31 2006

:-(

offia tai ei, asiaan liittyvä legenda..

virossa/venäjällä oli asconasta käynyt samoin jollekin, hätä käteen kun oudossa maassa näin käy.. paikallinen rahtari oli auttanut auliisti, oli ottanut remmin pois, vetänyt sen puukolla halki ja remminpuoliskat takaisin paikalleen sileä kohta eri puolille ja ooppeli käyntiin.. "sina paasta talla kotiin nut, sina vaihta heti uusi remmi kun olla kotona.."

toivotaan että pääset yhtä vähällä vauriolla, vaikka epätodennäköistä tuo on..

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Elokuu 31. 12:16:06 2006

Ekaksi kiitä Luojaa että remmi hajos tyhjäkäynnillä liikennevaloissa mitä ei normituurilla tapahdu.
Ota tulpat ja jakopää ym auki ja käännä alakerta puoliväliin ja pyöritä nokat käsineen puristuskohtaan ja suorita joka sylinterille ohivuotomittaus, tiedät varmasti miten mittaus tehdään ja tuloksia tulkitaan.
Kone on kasattu aikanaan uusilla osilla ja männät on Wisecot koloilla.
Toivotaan että pääset pienellä, tyhjäkäyntivaurio antaa pientä toivoa mutta jos joudut kannen irrottaa ja venoja vaihtaa niin sekin on vielä pientä jos vertaa kaikki paskaks.
Se hihna on Autoracing tuote ja ajettu ennen sua kolme kesää noin kymppi kesässä joten hieman yllättää.....
Tarkistappa muuten samalla jokaisen hihnapyörän kunto varsinkin nokkapyörät jotka ei ole orkkiksia, ettei siellä ole tullu nopeeta kulumaa joka vois aiheuttaa liian nopean hihnan kulumisen...yksi mahdollisuus on että jotain menny väliin, tosin silloin ei luulis hampaiden irtoavan :?
muuta ei osaa kommentoida näin äkkiseltään.

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Elokuu 31. 13:26:27 2006

Olikos remeli kuin vanha? Remmeillähän tuppaa olemaan yleensä se 3-4 vuotta / xx km määrä vaihtoväleinä... Harmittavan paljon venttiileitä jo moni meistä taivutellu viimeaikoina.. :cry:

madhand
Viestit: 336
Liittynyt: La Huhtikuu 23. 21:20:43 2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madhand » To Elokuu 31. 13:49:04 2006

Harmittavan paljon venttiileitä jo moni meistä taivutellu viimeaikoina.. :cry:[/quote]


...no nehän ovat niin halpoja..
Toyota Supra -93
Suzuki GSX-R 1000 k8

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » To Elokuu 31. 16:43:00 2006

Itse kuulun nähtävästi tähän porukkaan, joilla käy tämän asian suhteen joskus tuuri. Itsellä sammui auto tyhjäkäynnillä taannoin ja moottorista kuului pehmeä *klonk* ääni. Remmi poikki ja 3 venttiiliä kieroon.

Ja jos jakopäänhihna on mahdollisesti vaihdettu lyhyen ajan sisään esim. ammattiliikkeessä, niin sinne mars. Työllä on yleensä takuu ja seuraamus. Jos remmi on sallittujen kilsojen/ajan sisässä, niin aiheesta reklamaatio remmin maahantuojalle. Parissa tapauksessa ovat korvanneet uuden remmin ja kiristintarpeet, mutta rikkoutuneita osia eivät. Mutta auttaa se remmikin jo jotakin..

Aiheesta hieman offtopiciksi;

Isännällä menossa Mitsubishissa jo kansi numero 5 ja kannentiiviste numero 7. Jakoremmejä ollut muistin mukaan poikki 4 (yksi tasapainokoneiston remmin katkettua). Vikaväli keskimäärin n. 40 000 km, kun laskettiin viimeksi. Että ei se autoilu aina ole ilmaista :D

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 31. 21:43:15 2006

SHR kirjoitti:Ekaksi kiitä Luojaa että remmi hajos tyhjäkäynnillä liikennevaloissa mitä ei normituurilla tapahdu.
Ota tulpat ja jakopää ym auki ja käännä alakerta puoliväliin ja pyöritä nokat käsineen puristuskohtaan ja suorita joka sylinterille ohivuotomittaus, tiedät varmasti miten mittaus tehdään ja tuloksia tulkitaan.
Kone on kasattu aikanaan uusilla osilla ja männät on Wisecot koloilla.
Toivotaan että pääset pienellä, tyhjäkäyntivaurio antaa pientä toivoa mutta jos joudut kannen irrottaa ja venoja vaihtaa niin sekin on vielä pientä jos vertaa kaikki paskaks.
Se hihna on Autoracing tuote ja ajettu ennen sua kolme kesää noin kymppi kesässä joten hieman yllättää.....
Tarkistappa muuten samalla jokaisen hihnapyörän kunto varsinkin nokkapyörät jotka ei ole orkkiksia, ettei siellä ole tullu nopeeta kulumaa joka vois aiheuttaa liian nopean hihnan kulumisen...yksi mahdollisuus on että jotain menny väliin, tosin silloin ei luulis hampaiden irtoavan :?
muuta ei osaa kommentoida näin äkkiseltään.
Mulle kävi siivellä vastaava hgissä keskustassa 10-12v sitten. Tyhjäkäynniltä vain sammui, ei mitään ääntä, hampaita irti-> 9 venttiiliä solmussa :? Hihna oli ajettu alle 10tkm, Fordin hihna (Autoracing tai Espoon autotalo). Itse vaihdettu, tiukkuus "normaali" eli ennen räpsähdystä kiristetty juuri samoin useampi, ja sen jälkeen nyt 10-12v noissa koneissa lukuisia, ei ongelmia. Vain yksi escocossu oli tuskainen, syylliseksi paljastui ylijäykät tuplavanajouset.
Kun näistä kyselee, on neljä vaihtoehtoa tarjolla: 1. hihna liian kireä 2. liian löysä 3. kiristin leikannut 4. öljyä hihnalla. Omassa ei ollut mikään noista.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Syyskuu 1. 8:13:31 2006

Wisecoissa on aika syvät kolot ja yleensä venajouset painaa nokat niin, ettei yksikään nokka jää huippukohtaan (eli täysin auki), joten on mahdollista, että tässä tapauksessa selviäisi ihan säikähdyksellä.

Ja tästä samiharjun jutusta sen verran, että taitaa olla ihan tapa tuolla päin, kun olen itse kuullut samanlaisen tapauksen Audista ja siinä oli pitänyt vielä maksaa 50 oisko ollut markkaa tosta "huollosta" :D
samiharju kirjoitti:offia tai ei, asiaan liittyvä legenda..

virossa/venäjällä oli asconasta käynyt samoin jollekin, hätä käteen kun oudossa maassa näin käy.. paikallinen rahtari oli auttanut auliisti, oli ottanut remmin pois, vetänyt sen puukolla halki ja remminpuoliskat takaisin paikalleen sileä kohta eri puolille ja ooppeli käyntiin.. "sina paasta talla kotiin nut, sina vaihta heti uusi remmi kun olla kotona.."

toivotaan että pääset yhtä vähällä vauriolla, vaikka epätodennäköistä tuo on..

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Pe Syyskuu 1. 9:11:48 2006

Purkua aloiteltu. 10 sentin matkalta on hihnaan iskeny keripukki, suurin osa lopuista hampaista irvistää juuresta, hassua kyllä, vetopuolen vastakkaiselta ns. "takapuolelta". Imunokan hihnapyörän alu(?)hampaat on kuluneet matalammiksi ehkä pari kolme kymppiä, pakopuolen selvästi vähemmän. Liekö tuolla merkitystä tapahtuneeseen? Syyläri ja cooleri vielä pois tieltä, ni pääsen taistelemaan kampuran pultin kanssa... Pitää juu pyöritellä varovasti käsin, laittaa painetta pyttyyn ja toivoa, että pysyy myös. Riittääkö ohivuotomittauksessa "lukitukseksi" 1:nen silmään ja käkkäri tiukalle, jos ja kun alakerran sovittelee puoleenväliin? Ettei pääse pyörähtämään, 6-8 baria ilmeisesti kun on syytä sinne tunkea.

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Pe Syyskuu 1. 10:58:20 2006

PowerUp kirjoitti: Ja jos jakopäänhihna on mahdollisesti vaihdettu lyhyen ajan sisään esim. ammattiliikkeessä, niin sinne mars. Työllä on yleensä takuu ja seuraamus. Jos remmi on sallittujen kilsojen/ajan sisässä, niin aiheesta reklamaatio remmin maahantuojalle. Parissa tapauksessa ovat korvanneet uuden remmin ja kiristintarpeet, mutta rikkoutuneita osia eivät. Mutta auttaa se remmikin jo jotakin..
Maahantuojien kanssa ja valmistajien saa tapella kyllä ihan rauhassa. Vitut ne oo korvannu mitään viimetapauksissa joissa remmeissä ollut valmistevikoja. Viimeisimmät ennenaikaiset "räpsähtämiset" meillä ja naapuri korjaamoilla: Gatesin remmit kaikissa, Avensis, josta remmi ikäänkuin purkaantui ulkokehältä, Lagunasta hampaat irti ja pihalla oottelee vielä purkamaton Braava... Kaikki asennettu ammattitaidolla ja pyörät ym. kiristimet sekä tiukkuudet mittareilla säädetty. Maanantaimallin remmit sai paljon tuhoa aikaan ja harmia. :evil:

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Pe Syyskuu 1. 18:29:13 2006

pehkos69 kirjoitti:
PowerUp kirjoitti: Ja jos jakopäänhihna on mahdollisesti vaihdettu lyhyen ajan sisään esim. ammattiliikkeessä, niin sinne mars. Työllä on yleensä takuu ja seuraamus. Jos remmi on sallittujen kilsojen/ajan sisässä, niin aiheesta reklamaatio remmin maahantuojalle. Parissa tapauksessa ovat korvanneet uuden remmin ja kiristintarpeet, mutta rikkoutuneita osia eivät. Mutta auttaa se remmikin jo jotakin..
Maahantuojien kanssa ja valmistajien saa tapella kyllä ihan rauhassa. Vitut ne oo korvannu mitään viimetapauksissa joissa remmeissä ollut valmistevikoja. Viimeisimmät ennenaikaiset "räpsähtämiset" meillä ja naapuri korjaamoilla: Gatesin remmit kaikissa, Avensis, josta remmi ikäänkuin purkaantui ulkokehältä, Lagunasta hampaat irti ja pihalla oottelee vielä purkamaton Braava... Kaikki asennettu ammattitaidolla ja pyörät ym. kiristimet sekä tiukkuudet mittareilla säädetty. Maanantaimallin remmit sai paljon tuhoa aikaan ja harmia. :evil:
Tossa työkaverin serkun farkkumondeosta rapsahti jakoketju poikki. Se sai sen pienen kyselyn jälkeen liikkeen takuuseen.

Onhan noissakin joskus hieman hankala näyttää valmistajalle, että on asennettu oikein, mutta tuossa ketjun tapauksessa ton asennustyön hoiti fordin valtuutettu merkkihuolto.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Syyskuu 1. 22:31:21 2006

shr1 kirjoitti:Purkua aloiteltu. 10 sentin matkalta on hihnaan iskeny keripukki, suurin osa lopuista hampaista irvistää juuresta, hassua kyllä, vetopuolen vastakkaiselta ns. "takapuolelta". Imunokan hihnapyörän alu(?)hampaat on kuluneet matalammiksi ehkä pari kolme kymppiä, pakopuolen selvästi vähemmän. Liekö tuolla merkitystä tapahtuneeseen? Syyläri ja cooleri vielä pois tieltä, ni pääsen taistelemaan kampuran pultin kanssa... Pitää juu pyöritellä varovasti käsin, laittaa painetta pyttyyn ja toivoa, että pysyy myös. Riittääkö ohivuotomittauksessa "lukitukseksi" 1:nen silmään ja käkkäri tiukalle, jos ja kun alakerran sovittelee puoleenväliin? Ettei pääse pyörähtämään, 6-8 baria ilmeisesti kun on syytä sinne tunkea.
Keulasta kaikki veks, syyläri, cooleri ja maski. Jos yhtään epäilet että jotain saattaa olla vioittunu niin hattu ylös vaan ja käy kaikki läpi, hoidan sulle seetit jiiriin jos tarvii. Samalla tutkii ahtimen tilan ja jos vituttaa peltitivarin öljyhikoilu niin siitä pääsee laittamalla orkkistivarin orkkispulteilla ja taas menee pitkään. Nyt on jo sikana käyny tuuria kun ei ole männät ja kansi paskana :wink:

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ma Syyskuu 4. 9:22:09 2006

Tein ohivuotomittaukset ensin remmi irti ja safety-syistä mäntä alhaalla, vaikkei alakerta siinä asennossa ole tiiveimmillään. 1, 2 ja 3:s pytty näytti 10-12% lukemia, 4 antoi 26%. Kun ei oo lambdaa eikä kattia, niin uskalsin lorauttaa korkillisen moottoriöljyä nelosen tulpanreiästä tilkitsemään männänrenkaita, jotta venttiilien tiiviydestä saisi paremman käsityksen, ja kas, mittari näytti sinnekin 10%... Mielestäni nuo arvot on varsin hyvät, eikä tarkistusmittaus remmin kanssa ykk:ssa antanut poikkeamia. Vielä tuplatsekkaus nokkien ajoitukselle, noissa säädettävissä pyörissä kun ei varsinaisia merkkejä ole. Varovainen koekäyttö ilman vesiä, cooleria ja apulaitteita, normaalilta kuulostaa. Loput romut kiinni, nesteet sisään ja paanalle, vetoa tuntuu riittävän, se vähä mitä aiemminkin. :wink: Tällä kertaa selvittiin 50e:lla ja kevyellä näpräämisellä! Tästä lähtien tarkistan remmin ajokauden aikana kerran kuussa ja vaihtoon menee joka toinen vuosi. Säädin sen nyt hivenen kireämmälle, mitä entinen oli. Kiitokset vastauksista, lähen täyttelemään lottokuponkia... :D

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ma Syyskuu 4. 9:46:45 2006

shr1 kirjoitti:Kiitokset vastauksista, lähen täyttelemään lottokuponkia... :D
:lol: :lol: :lol:
ai meinaat et nyt pitää osua Lotossakin kohalleen ku selvis tosta hommasta helpolla..hehe..

itse vaihtelen kyl vuosittain jakopään hihnan, vaikka ei oisikaan ajettu kuin 10-20 000km.. :D eipä se niin kallista ole.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Syyskuu 4. 15:22:44 2006

shr1 kirjoitti:Tein ohivuotomittaukset ensin remmi irti ja safety-syistä mäntä alhaalla, vaikkei alakerta siinä asennossa ole tiiveimmillään. 1, 2 ja 3:s pytty näytti 10-12% lukemia, 4 antoi 26%. Kun ei oo lambdaa eikä kattia, niin uskalsin lorauttaa korkillisen moottoriöljyä nelosen tulpanreiästä tilkitsemään männänrenkaita, jotta venttiilien tiiviydestä saisi paremman käsityksen, ja kas, mittari näytti sinnekin 10%... Mielestäni nuo arvot on varsin hyvät, eikä tarkistusmittaus remmin kanssa ykk:ssa antanut poikkeamia. Vielä tuplatsekkaus nokkien ajoitukselle, noissa säädettävissä pyörissä kun ei varsinaisia merkkejä ole. Varovainen koekäyttö ilman vesiä, cooleria ja apulaitteita, normaalilta kuulostaa. Loput romut kiinni, nesteet sisään ja paanalle, vetoa tuntuu riittävän, se vähä mitä aiemminkin. :wink: Tällä kertaa selvittiin 50e:lla ja kevyellä näpräämisellä! Tästä lähtien tarkistan remmin ajokauden aikana kerran kuussa ja vaihtoon menee joka toinen vuosi. Säädin sen nyt hivenen kireämmälle, mitä entinen oli. Kiitokset vastauksista, lähen täyttelemään lottokuponkia... :D
Aika uskomaton säkä :shock: Kyllä pitäis lotosta jotain tulla :lol:
ex Jäsen #10

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 4. 15:50:12 2006

onnea, kuuluu tähän väliin toivottaa :-)

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Syyskuu 4. 20:03:14 2006

No, hyvä ettei tullut isompia murheita.
Tasan ei käy onnen lahjat...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Syyskuu 4. 21:53:03 2006

Onneksi välillä on tuuria mukana
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Syyskuu 17. 23:12:44 2006

PowerUp kirjoitti:Tossa työkaverin serkun farkkumondeosta rapsahti jakoketju poikki. Se sai sen pienen kyselyn jälkeen liikkeen takuuseen.

Onhan noissakin joskus hieman hankala näyttää valmistajalle, että on asennettu oikein, mutta tuossa ketjun tapauksessa ton asennustyön hoiti fordin valtuutettu merkkihuolto.
Offtopic: Mikäs mondeo? Ketjuvedosta päätellen meni aika paljon venttiileitä... :o
Jäsen #606

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Su Syyskuu 17. 23:35:50 2006

olafu kirjoitti:
PowerUp kirjoitti:Tossa työkaverin serkun farkkumondeosta rapsahti jakoketju poikki. Se sai sen pienen kyselyn jälkeen liikkeen takuuseen.

Onhan noissakin joskus hieman hankala näyttää valmistajalle, että on asennettu oikein, mutta tuossa ketjun tapauksessa ton asennustyön hoiti fordin valtuutettu merkkihuolto.
Offtopic: Mikäs mondeo? Ketjuvedosta päätellen meni aika paljon venttiileitä... :o
Sikäli kun käsitin, niin venat mutkalle, männät ruvelle ja oli siellä vissiinkin venakoneistossakin ottanut joitakin osia itseensä..

Sitä samaa, mitä tapahtuu kun mitsubishissä katkeaa jakohina 3000rpm kohdalla :wink:

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Su Lokakuu 22. 12:59:11 2006

Vaihdatin paikallisella AD-korjaamolla juuri remmin sierraan ja oli yks hammas sileänä. Eikös tämä oo ilmeisesti vähän tyyppivian tyylinen juttu, että voipi hampaita irrota remmistä? Remmillä ajettu noin 40tkm ja kolome vuotta vanha. (jos myyjän puheet pitää paikkaansa, kun huoltokirjaa ei ole olemassa :( )
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ma Lokakuu 23. 0:52:36 2006

Jekki kirjoitti:Vaihdatin paikallisella AD-korjaamolla juuri remmin sierraan ja oli yks hammas sileänä. Eikös tämä oo ilmeisesti vähän tyyppivian tyylinen juttu, että voipi hampaita irrota remmistä? Remmillä ajettu noin 40tkm ja kolome vuotta vanha. (jos myyjän puheet pitää paikkaansa, kun huoltokirjaa ei ole olemassa :( )
Minkä merkkinen remmi paikallaan ?

Monesti hampaiden irtoamista edesauttaa ylimääräiset esineet hihnan välissä + mahdollinen öljy, joka imeytyy kudoksiin. Jos suojat paikallaan eikä öljyvuotoja + mitään ylimäärisiä kulumisia hammaspyörissä, niin voisi sanoa valmistusvirheeksi hihnassa.

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ma Lokakuu 23. 11:45:02 2006

Jäi se remmi korjaamolle, enkä oo muistanu kysyä kun hain auton pois liikkeen jo sulkeuduttua.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Pe Maaliskuu 14. 23:54:28 2008

.
Viimeksi muokannut Jekki, Ti Tammikuu 26. 9:08:32 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Maaliskuu 15. 11:13:25 2008

Alakerrassa tuskin ei ole muuta vikaa kuin "kuvat" mäntien laella.
Ja epäilen että nokatkaan olisi katkennut jos ei kierroksia ole ollut useimpia tuhansia.
Venttiilit ja ohjurit kannattaa tarkistaa kaikki. Lyö kuitenkin sivuttais suunnassa ohjuriin jonkun verran lautasen vääntyessä sivulle.

Itse uhmasin tuota hihnan vaihtoa viime syksynä pitkään kun hihnassa oli muutaman cm pitkä jälki pinnassa(jätin viimeiset ratapäivät tosin väliin). nyt kun pistin koneen palasiksi niin hihna oli halki tuolta n.3cm matkalta. :shock:
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Maaliskuu 15. 19:35:44 2008

Jekki kirjoitti: No niin. Nyt se sitten tapahtui! 25tkm ajettu ja puoltoista vuotta. Tyhjäkäynnillä pihatietä ajaessa kuulu putkesta pari paukahrosta kun bensa paloi siellä ja auto sammu. Ei käyntiin tietenkään enää. Parikertaa pyöritin niin oli ku ois tulupatonta mopoa polokenu ja nokka-akselit ei pyöri, eli remmi sileänä luultavasti. Seleviääkö kun vaihtaa 15 venttiiliä (hyvällä tuurilla se yksi on ehjä ja toki sekin kannnattaa vaihtaa) plus tietysti muut mitä remminvaihdossa vaihetaan, vai onko vaara että olis nokka-akseli poikki tai muuten saanu pahasti kipiää (männät, alakerran laakerit, jne.)? Mintään ylimääräistä kolinaa tai muuta ei kuulunu. Tosin saatto pahin isku peittyä putkessa tapahtuneeseen paukkuun. Hakutuloksia selaillessa, ei ole toiveita että selviäis pelkällä remmin vaihdolla. Käsittääkseni vakio männät (Hannez:n vanha auto).
Nyt kannattaa tarkistaa ja mielellään uusia kaikkii hammaspyörät. Niissä on varmaan jotakin vikaa jos nyt taas tuli tuollainen hihnavika esille. Ei sen hihnan 25 tonnissa miksikään pitäisi vielä mennä. Oliko hihna kuitenkin vielä kireällä?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » La Maaliskuu 15. 20:34:27 2008

.
Viimeksi muokannut Jekki, Ti Tammikuu 26. 9:08:52 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » La Maaliskuu 15. 21:19:23 2008

pakoventtiilit tais olla joku 90 euroo kpl ja imu joku 50 ekuu kpl.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » La Maaliskuu 15. 21:52:55 2008

Jekki kirjoitti:Ei minunkaan mielestä pitäis noin äkkiä mennä. Hihnan kireyden olin juuri aiemmin päivällä tarkistanut kun vaihdoin umpion yms. ja samalla tiukkuudella se oli kuin aiemminkin.

Mitähän nuo rattaat ja hihna mahtaa kustantaa ja mistä kannattaa hommata? Nykyinen hihna oli merkkiä Gates. Entä mitä maksaa venttiilit? Ne kai ei kovin kalliita ole, vai kuinka?
Tarvike venttiilejä saa kohtuu hinnalla. Alkuperäiset on tosiaan järettömän hintaisia, jotain tuota luokkaa mitä cossy kirjoitti.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Maaliskuu 16. 8:00:00 2008

/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Maaliskuu 16. 10:15:18 2008

Nuo on jo sopivan hintaisia.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Su Maaliskuu 16. 13:03:32 2008

Hihan ja kiristimen saa vaikka motonetistä,jos kelpaa muutkin kuin orggis osat.Samalla kannattaa vaihdella stefatkin,jos ei hiljattain vaihdettu.Hihnapyöriä oli ainakin autoracingissä myynnissä,varmaan muualtakin saa.Hintaahan tolle rempalle tulee väkisinkin joitain satasia.
Focus ST -06
#289

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannez » Su Maaliskuu 16. 22:14:50 2008

Jekki kirjoitti:Käsittääkseni vakio männät (Hannez:n vanha auto).
Valitettavaa, mutta kuitenkin normaalia toimintaa näiden vehkeiden kanssa, et jakohihnat paukkuu. Kuitenkin aika pienellä rempalla olet käsittääkseni päässyt tähän mennessä. Kone ei ole ollut sinä aikana mitä auto oli mulla, joten en ole varma, mut todennäköisesti on vakio männät. Uusitko hihnan vaihdon yhteydessä myös kiristäjän?
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Su Maaliskuu 16. 22:19:27 2008

.
Viimeksi muokannut Jekki, Ti Tammikuu 26. 9:09:36 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » To Maaliskuu 20. 7:40:17 2008

.
Viimeksi muokannut Jekki, Ti Tammikuu 26. 9:09:49 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » To Maaliskuu 20. 8:29:57 2008

Noista ajoitusmerkeistä tarkennus. Luin tuota manuaalia, niin onkos niin että kampuran ajoitus merkki on tuo asentotunnistimen pykälä, joka on lähinnä tuota lovea siivapyörässä eikä se itse lovi?
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Maaliskuu 20. 8:37:36 2008

Jekki kirjoitti:Noista ajoitusmerkeistä tarkennus. Luin tuota manuaalia, niin onkos niin että kampuran ajoitus merkki on tuo asentotunnistimen pykälä, joka on lähinnä tuota lovea siivapyörässä eikä se itse lovi?
Asentotunnistimen pykälä on ajoitusmerkki.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » To Maaliskuu 20. 8:40:47 2008

siipicossu kirjoitti:Asentotunnistimen pykälä on ajoitusmerkki.
Just. Se on sitten himpun verran nyt sivussa.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Maaliskuu 20. 11:42:55 2008

ja jos oikein menee hampaan päälle niin sen nystyrän "myöhäisempi" reuna on tarkka kohta..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » To Maaliskuu 20. 14:18:15 2008

Timo kirjoitti:ja jos oikein menee hampaan päälle niin sen nystyrän "myöhäisempi" reuna on tarkka kohta..
Tää oli hyvä tieto! Kiitos!
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Maaliskuu 20. 23:49:38 2008

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Maaliskuu 24. 1:36:51 2008

Ihan omista kokemuksista, kolme vuotta vanha hinha oli ohc:n nokalla ja seissyt viimeiset 5kk. Sit auto käyntiin keväällä, toimi jopa 8500rpm kiekoilla, sit pikkuveli kokeili "ajamista" tehovehkeellä. Tyhjäkäynnillä lotkotti ja koko masiina hyyty. Hihna poikki! Ainoaksi syyksi todettiin(liki kansalliskaartin voimin) hihnan liian kauan samassa asennossa oleminen. Ei edes valmistaja ruvennut korvaamaan mitää, vaikka kilometrejä täytty melki 200/3v, Todennäk. yksi vena solmuun ja sitäkään en tiä että mikä, kun kansi toimii muuten hyvin paitsi tyhjäkäynnillä "rallattaa" aivan ku venttiilinvälyksiä olisi useita senttejä vain yhdessä venassa...eli vääntymä niin pieni ettei sitä voi havaita ehjästä kannesta ohivuotomittauksella...
Kansi se verta hyvä että menee täys tarkastukseen syksyllä ja vika etitään vaikka tullikoiraa käyttäen...

Opin tästä että autoa kannattaa käyttää pari kert. kuussa vaikka ei olisikaan käytössä.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ke Maaliskuu 26. 21:01:55 2008

.
Viimeksi muokannut Jekki, Ti Tammikuu 26. 9:10:29 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Maaliskuu 26. 21:05:09 2008

oli joskus pelkällä liimalla ja pysy nipussa.Tiiviste on kieltämättä aika kallis :roll:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Maaliskuu 26. 22:07:10 2008

Itsekin se on helppo tehdä, tiivistepaperia arkki ja ventiilinkoppaa apuna käyttäen.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » To Maaliskuu 27. 7:33:54 2008

.
Viimeksi muokannut Jekki, Ti Tammikuu 26. 9:10:42 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Maaliskuu 27. 8:20:47 2008

Tarkkana sitten sen liiman kans ettei jää turhia klönttejä koneen sisäpuolelle mitkä lähtee öljykiertoon, tai menee suoraan johonkin reikään tukkimaan sitä kiertoa. Muuta haittaa liimasta ei ole, se pitäminen ei ole ongelma.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Maaliskuu 27. 8:30:21 2008

Timo kirjoitti:Tarkkana sitten sen liiman kans ettei jää turhia klönttejä koneen sisäpuolelle mitkä lähtee öljykiertoon, tai menee suoraan johonkin reikään tukkimaan sitä kiertoa.
Tuohan se huonopuoli siinä liimaamisessa on.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin