

Valvoja: CRSC Hallitus
Mulle kävi siivellä vastaava hgissä keskustassa 10-12v sitten. Tyhjäkäynniltä vain sammui, ei mitään ääntä, hampaita irti-> 9 venttiiliä solmussaSHR kirjoitti:Ekaksi kiitä Luojaa että remmi hajos tyhjäkäynnillä liikennevaloissa mitä ei normituurilla tapahdu.
Ota tulpat ja jakopää ym auki ja käännä alakerta puoliväliin ja pyöritä nokat käsineen puristuskohtaan ja suorita joka sylinterille ohivuotomittaus, tiedät varmasti miten mittaus tehdään ja tuloksia tulkitaan.
Kone on kasattu aikanaan uusilla osilla ja männät on Wisecot koloilla.
Toivotaan että pääset pienellä, tyhjäkäyntivaurio antaa pientä toivoa mutta jos joudut kannen irrottaa ja venoja vaihtaa niin sekin on vielä pientä jos vertaa kaikki paskaks.
Se hihna on Autoracing tuote ja ajettu ennen sua kolme kesää noin kymppi kesässä joten hieman yllättää.....
Tarkistappa muuten samalla jokaisen hihnapyörän kunto varsinkin nokkapyörät jotka ei ole orkkiksia, ettei siellä ole tullu nopeeta kulumaa joka vois aiheuttaa liian nopean hihnan kulumisen...yksi mahdollisuus on että jotain menny väliin, tosin silloin ei luulis hampaiden irtoavan![]()
muuta ei osaa kommentoida näin äkkiseltään.
samiharju kirjoitti:offia tai ei, asiaan liittyvä legenda..
virossa/venäjällä oli asconasta käynyt samoin jollekin, hätä käteen kun oudossa maassa näin käy.. paikallinen rahtari oli auttanut auliisti, oli ottanut remmin pois, vetänyt sen puukolla halki ja remminpuoliskat takaisin paikalleen sileä kohta eri puolille ja ooppeli käyntiin.. "sina paasta talla kotiin nut, sina vaihta heti uusi remmi kun olla kotona.."
toivotaan että pääset yhtä vähällä vauriolla, vaikka epätodennäköistä tuo on..
Maahantuojien kanssa ja valmistajien saa tapella kyllä ihan rauhassa. Vitut ne oo korvannu mitään viimetapauksissa joissa remmeissä ollut valmistevikoja. Viimeisimmät ennenaikaiset "räpsähtämiset" meillä ja naapuri korjaamoilla: Gatesin remmit kaikissa, Avensis, josta remmi ikäänkuin purkaantui ulkokehältä, Lagunasta hampaat irti ja pihalla oottelee vielä purkamaton Braava... Kaikki asennettu ammattitaidolla ja pyörät ym. kiristimet sekä tiukkuudet mittareilla säädetty. Maanantaimallin remmit sai paljon tuhoa aikaan ja harmia.PowerUp kirjoitti: Ja jos jakopäänhihna on mahdollisesti vaihdettu lyhyen ajan sisään esim. ammattiliikkeessä, niin sinne mars. Työllä on yleensä takuu ja seuraamus. Jos remmi on sallittujen kilsojen/ajan sisässä, niin aiheesta reklamaatio remmin maahantuojalle. Parissa tapauksessa ovat korvanneet uuden remmin ja kiristintarpeet, mutta rikkoutuneita osia eivät. Mutta auttaa se remmikin jo jotakin..
Tossa työkaverin serkun farkkumondeosta rapsahti jakoketju poikki. Se sai sen pienen kyselyn jälkeen liikkeen takuuseen.pehkos69 kirjoitti:Maahantuojien kanssa ja valmistajien saa tapella kyllä ihan rauhassa. Vitut ne oo korvannu mitään viimetapauksissa joissa remmeissä ollut valmistevikoja. Viimeisimmät ennenaikaiset "räpsähtämiset" meillä ja naapuri korjaamoilla: Gatesin remmit kaikissa, Avensis, josta remmi ikäänkuin purkaantui ulkokehältä, Lagunasta hampaat irti ja pihalla oottelee vielä purkamaton Braava... Kaikki asennettu ammattitaidolla ja pyörät ym. kiristimet sekä tiukkuudet mittareilla säädetty. Maanantaimallin remmit sai paljon tuhoa aikaan ja harmia.PowerUp kirjoitti: Ja jos jakopäänhihna on mahdollisesti vaihdettu lyhyen ajan sisään esim. ammattiliikkeessä, niin sinne mars. Työllä on yleensä takuu ja seuraamus. Jos remmi on sallittujen kilsojen/ajan sisässä, niin aiheesta reklamaatio remmin maahantuojalle. Parissa tapauksessa ovat korvanneet uuden remmin ja kiristintarpeet, mutta rikkoutuneita osia eivät. Mutta auttaa se remmikin jo jotakin..
Keulasta kaikki veks, syyläri, cooleri ja maski. Jos yhtään epäilet että jotain saattaa olla vioittunu niin hattu ylös vaan ja käy kaikki läpi, hoidan sulle seetit jiiriin jos tarvii. Samalla tutkii ahtimen tilan ja jos vituttaa peltitivarin öljyhikoilu niin siitä pääsee laittamalla orkkistivarin orkkispulteilla ja taas menee pitkään. Nyt on jo sikana käyny tuuria kun ei ole männät ja kansi paskanashr1 kirjoitti:Purkua aloiteltu. 10 sentin matkalta on hihnaan iskeny keripukki, suurin osa lopuista hampaista irvistää juuresta, hassua kyllä, vetopuolen vastakkaiselta ns. "takapuolelta". Imunokan hihnapyörän alu(?)hampaat on kuluneet matalammiksi ehkä pari kolme kymppiä, pakopuolen selvästi vähemmän. Liekö tuolla merkitystä tapahtuneeseen? Syyläri ja cooleri vielä pois tieltä, ni pääsen taistelemaan kampuran pultin kanssa... Pitää juu pyöritellä varovasti käsin, laittaa painetta pyttyyn ja toivoa, että pysyy myös. Riittääkö ohivuotomittauksessa "lukitukseksi" 1:nen silmään ja käkkäri tiukalle, jos ja kun alakerran sovittelee puoleenväliin? Ettei pääse pyörähtämään, 6-8 baria ilmeisesti kun on syytä sinne tunkea.
shr1 kirjoitti:Kiitokset vastauksista, lähen täyttelemään lottokuponkia...
Aika uskomaton säkäshr1 kirjoitti:Tein ohivuotomittaukset ensin remmi irti ja safety-syistä mäntä alhaalla, vaikkei alakerta siinä asennossa ole tiiveimmillään. 1, 2 ja 3:s pytty näytti 10-12% lukemia, 4 antoi 26%. Kun ei oo lambdaa eikä kattia, niin uskalsin lorauttaa korkillisen moottoriöljyä nelosen tulpanreiästä tilkitsemään männänrenkaita, jotta venttiilien tiiviydestä saisi paremman käsityksen, ja kas, mittari näytti sinnekin 10%... Mielestäni nuo arvot on varsin hyvät, eikä tarkistusmittaus remmin kanssa ykk:ssa antanut poikkeamia. Vielä tuplatsekkaus nokkien ajoitukselle, noissa säädettävissä pyörissä kun ei varsinaisia merkkejä ole. Varovainen koekäyttö ilman vesiä, cooleria ja apulaitteita, normaalilta kuulostaa. Loput romut kiinni, nesteet sisään ja paanalle, vetoa tuntuu riittävän, se vähä mitä aiemminkin.Tällä kertaa selvittiin 50e:lla ja kevyellä näpräämisellä! Tästä lähtien tarkistan remmin ajokauden aikana kerran kuussa ja vaihtoon menee joka toinen vuosi. Säädin sen nyt hivenen kireämmälle, mitä entinen oli. Kiitokset vastauksista, lähen täyttelemään lottokuponkia...
Offtopic: Mikäs mondeo? Ketjuvedosta päätellen meni aika paljon venttiileitä...PowerUp kirjoitti:Tossa työkaverin serkun farkkumondeosta rapsahti jakoketju poikki. Se sai sen pienen kyselyn jälkeen liikkeen takuuseen.
Onhan noissakin joskus hieman hankala näyttää valmistajalle, että on asennettu oikein, mutta tuossa ketjun tapauksessa ton asennustyön hoiti fordin valtuutettu merkkihuolto.
Sikäli kun käsitin, niin venat mutkalle, männät ruvelle ja oli siellä vissiinkin venakoneistossakin ottanut joitakin osia itseensä..olafu kirjoitti:Offtopic: Mikäs mondeo? Ketjuvedosta päätellen meni aika paljon venttiileitä...PowerUp kirjoitti:Tossa työkaverin serkun farkkumondeosta rapsahti jakoketju poikki. Se sai sen pienen kyselyn jälkeen liikkeen takuuseen.
Onhan noissakin joskus hieman hankala näyttää valmistajalle, että on asennettu oikein, mutta tuossa ketjun tapauksessa ton asennustyön hoiti fordin valtuutettu merkkihuolto.
Minkä merkkinen remmi paikallaan ?Jekki kirjoitti:Vaihdatin paikallisella AD-korjaamolla juuri remmin sierraan ja oli yks hammas sileänä. Eikös tämä oo ilmeisesti vähän tyyppivian tyylinen juttu, että voipi hampaita irrota remmistä? Remmillä ajettu noin 40tkm ja kolome vuotta vanha. (jos myyjän puheet pitää paikkaansa, kun huoltokirjaa ei ole olemassa)
Nyt kannattaa tarkistaa ja mielellään uusia kaikkii hammaspyörät. Niissä on varmaan jotakin vikaa jos nyt taas tuli tuollainen hihnavika esille. Ei sen hihnan 25 tonnissa miksikään pitäisi vielä mennä. Oliko hihna kuitenkin vielä kireällä?Jekki kirjoitti: No niin. Nyt se sitten tapahtui! 25tkm ajettu ja puoltoista vuotta. Tyhjäkäynnillä pihatietä ajaessa kuulu putkesta pari paukahrosta kun bensa paloi siellä ja auto sammu. Ei käyntiin tietenkään enää. Parikertaa pyöritin niin oli ku ois tulupatonta mopoa polokenu ja nokka-akselit ei pyöri, eli remmi sileänä luultavasti. Seleviääkö kun vaihtaa 15 venttiiliä (hyvällä tuurilla se yksi on ehjä ja toki sekin kannnattaa vaihtaa) plus tietysti muut mitä remminvaihdossa vaihetaan, vai onko vaara että olis nokka-akseli poikki tai muuten saanu pahasti kipiää (männät, alakerran laakerit, jne.)? Mintään ylimääräistä kolinaa tai muuta ei kuulunu. Tosin saatto pahin isku peittyä putkessa tapahtuneeseen paukkuun. Hakutuloksia selaillessa, ei ole toiveita että selviäis pelkällä remmin vaihdolla. Käsittääkseni vakio männät (Hannez:n vanha auto).
Tarvike venttiilejä saa kohtuu hinnalla. Alkuperäiset on tosiaan järettömän hintaisia, jotain tuota luokkaa mitä cossy kirjoitti.Jekki kirjoitti:Ei minunkaan mielestä pitäis noin äkkiä mennä. Hihnan kireyden olin juuri aiemmin päivällä tarkistanut kun vaihdoin umpion yms. ja samalla tiukkuudella se oli kuin aiemminkin.
Mitähän nuo rattaat ja hihna mahtaa kustantaa ja mistä kannattaa hommata? Nykyinen hihna oli merkkiä Gates. Entä mitä maksaa venttiilit? Ne kai ei kovin kalliita ole, vai kuinka?
Nuo on jo sopivan hintaisia.jouni kirjoitti:Imuvenat 8kpl £50:
http://cgi.ebay.co.uk/FORD-COSWORTH-SET ... dZViewItem
ja pakovenat 8kpl £65:
http://cgi.ebay.co.uk/FORD-COSWORTH-SET ... dZViewItem
Valitettavaa, mutta kuitenkin normaalia toimintaa näiden vehkeiden kanssa, et jakohihnat paukkuu. Kuitenkin aika pienellä rempalla olet käsittääkseni päässyt tähän mennessä. Kone ei ole ollut sinä aikana mitä auto oli mulla, joten en ole varma, mut todennäköisesti on vakio männät. Uusitko hihnan vaihdon yhteydessä myös kiristäjän?Jekki kirjoitti:Käsittääkseni vakio männät (Hannez:n vanha auto).
Asentotunnistimen pykälä on ajoitusmerkki.Jekki kirjoitti:Noista ajoitusmerkeistä tarkennus. Luin tuota manuaalia, niin onkos niin että kampuran ajoitus merkki on tuo asentotunnistimen pykälä, joka on lähinnä tuota lovea siivapyörässä eikä se itse lovi?
Tuohan se huonopuoli siinä liimaamisessa on.Timo kirjoitti:Tarkkana sitten sen liiman kans ettei jää turhia klönttejä koneen sisäpuolelle mitkä lähtee öljykiertoon, tai menee suoraan johonkin reikään tukkimaan sitä kiertoa.