Mk2 Esco ja sierran levyjarrut
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Mk2 Esco ja sierran levyjarrut
Jees, eli aiheena olisi taas esco ja jarruongelmaa tällä kertaa
Orkkis jarruvermeet toimi ihan normaalisti yms ennen, ja nyt kun vaihdoin volvon akselin taakse niin samalla sinne pyörähti Sierran takasatulat levyineen jarruiksi. Nyt on vaan ongelma että poljin uppoaa melkolailla lattiaan vaikka ilmaa ei pitäisi olla. Pääsylinteri on vakio 19.05mm ATE muistaakseni. Tuntuu samalta kuin olisi pirusti ilmaa mutta ei pitäisi olla.
Nyt alkaa vaan tuntua siltä että olisiko tuo pääsylinteri liian pieni noille sierran satuloissa oleville männille ??.
Toinen epäilys on vielä että pääsylinterissä on jotain häikkää tiivisteiden kanssa koska vuotaa myös tehostajan sisään nestettä vähän.
Jos ehdin tänään niin ajattelin kokeilla niin että nappaan takajarruletkun auki ja pistän tulpan päähän. Silloinhan kaiken järjen mukaan poljintuntuman pitäisi olla melkolailla hyvä ?
Mutta sellainen fiilis että sylinterissä ei ole vikaa muuta kuin se olisi liian pieni
koska myös nopeasti pumppaamalla alkaa ottaa ylempää kiinni ja kun hetken antaa polkimen olla ylhänä niin menee taas seuraavalla polkaisulla melkolailla lattiaan
Eli miten muut ovat tehneet noita, tiedän että monella on sierran satulat takana ja orkkikset edessä mutta mikä pääsylinteri ?. Vakio ?? ja minkä kokoinen, ilmeisesti RS2000 ja Caprissa on ollut myös isompaa oisko ollut jotain 20.??mm halkaisijaltaan mutta se ei taida sopia tuohon escon orkkistehostajaan vai kuinka on
Orkkis jarruvermeet toimi ihan normaalisti yms ennen, ja nyt kun vaihdoin volvon akselin taakse niin samalla sinne pyörähti Sierran takasatulat levyineen jarruiksi. Nyt on vaan ongelma että poljin uppoaa melkolailla lattiaan vaikka ilmaa ei pitäisi olla. Pääsylinteri on vakio 19.05mm ATE muistaakseni. Tuntuu samalta kuin olisi pirusti ilmaa mutta ei pitäisi olla.
Nyt alkaa vaan tuntua siltä että olisiko tuo pääsylinteri liian pieni noille sierran satuloissa oleville männille ??.
Toinen epäilys on vielä että pääsylinterissä on jotain häikkää tiivisteiden kanssa koska vuotaa myös tehostajan sisään nestettä vähän.
Jos ehdin tänään niin ajattelin kokeilla niin että nappaan takajarruletkun auki ja pistän tulpan päähän. Silloinhan kaiken järjen mukaan poljintuntuman pitäisi olla melkolailla hyvä ?
Mutta sellainen fiilis että sylinterissä ei ole vikaa muuta kuin se olisi liian pieni
koska myös nopeasti pumppaamalla alkaa ottaa ylempää kiinni ja kun hetken antaa polkimen olla ylhänä niin menee taas seuraavalla polkaisulla melkolailla lattiaan
Eli miten muut ovat tehneet noita, tiedän että monella on sierran satulat takana ja orkkikset edessä mutta mikä pääsylinteri ?. Vakio ?? ja minkä kokoinen, ilmeisesti RS2000 ja Caprissa on ollut myös isompaa oisko ollut jotain 20.??mm halkaisijaltaan mutta se ei taida sopia tuohon escon orkkistehostajaan vai kuinka on
-
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Re: Mk2 Esco ja sierran levyjarrut
Sama juttu itsellä mutta ainoa vaan et vika tuli kun uusin jarruputket ja laitoin säätimeen kuulan sisään vaihdoin niiden putket oikein.. Eli noita toimenpiteitä ennen oli hyvä poljin tuntuma samoilla jarru romuilla. En ole jaksanut perehtyä nyt tohon asiaan kun vaihdan Volvon taka-akselin essikkaan niin siihen tulee varmaanki volvon omat jarru romut taakse. Jos sit vielä on tota vikaa ni sit pitää keksiä jotain.. Itsellä tällä hetkellä kiinni Essikan levitetyt satulat edessä ja cossun takana.. Eli lyhyesti sanottuna vika on varmaan jossakin muualla ku sylkyn tuotossaVesQ kirjoitti:
Mutta sellainen fiilis että sylinterissä ei ole vikaa muuta kuin se olisi liian pieni
koska myös nopeasti pumppaamalla alkaa ottaa ylempää kiinni ja kun hetken antaa polkimen olla ylhänä niin menee taas seuraavalla polkaisulla melkolailla lattiaan


BTW: Olet varmaan ilmannut takasatulat klo 12.00 asennossa


-
- Viestit: 19
- Liittynyt: Su Heinäkuu 17. 16:46:01 2005
- Paikkakunta: kerava
syy on pääsylinterissä
ite oon aina laittanu kaikkiin escortteihini levyt taakse ja tulin saman ongelman eteen. ekaks mä virittelin kanssa isompaa pääsylinteriä mutta lopetin sen ja nyt käytän vain pedal box järjestelmää kun siinä on tehoa ja saa konehuoneeseen enemmän tilaa. isompia pääsylintereitä saa vielä ihan tarvikeliikkeistä jos sille linjalle lähdet.
käyttis: ford focus -08
leluina: escort mk2 2.1 turbo ic
leluina: escort mk2 2.1 turbo ic
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: Ke Toukokuu 2. 23:01:46 2007
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Jepjep, tein testejä iltasella ja kun takapiirin tulppasi niin poljinhan oli kivikova ylhäältä asti lähes kuten ennenkin, samalla tuli vielä ilmattua takasatulat silleen että olivat kädessä eri asennoissa, ei apua
Mitä ilmeisemmin pääsylkky on liian pieni, sellainenkin tuli mieleen että esim sierrassa on motonetin mukaan noin 20mm pääsylkky jos rummuilla ja levyjen (kutoskoneinen) kanssa taisi olla jotain 25mm eli aika hurja hyppy, eikös noissa kuitenkin etusatulat ole suht samaa kaliiberia. Mitäs jos tuollaisen sierran sylinterin sinne työnnän vai oliko niitä parempiakin ??
Mitenkäs tuo granadan sylkky, onko se sillä isommalla vai pienemmällä pulttijaolla, kun muistelen että perusescoissa olisi ollut tehostajan pulttien väli jotain 60mm luokkaa ja sitten RS2000/Capri yms isommalla ?80mm?
Jos katsastusmies hyväksyy niin adapterilaippakaan ei ole paha tehdä tehostajan ja sylkyn väliin mutta eiköhän se ole viimeinen vaihtoehto.
Hankalaa tietysti on että täytyy säilyttää tuo escon oma tehostaja kun on sen verran ahtaassa välissä tällä hetkellä että ei voi olla milliäkään isompi ja bedalboxissa tietysti riittää puuhaa jonkun verran...
Mitä ilmeisemmin pääsylkky on liian pieni, sellainenkin tuli mieleen että esim sierrassa on motonetin mukaan noin 20mm pääsylkky jos rummuilla ja levyjen (kutoskoneinen) kanssa taisi olla jotain 25mm eli aika hurja hyppy, eikös noissa kuitenkin etusatulat ole suht samaa kaliiberia. Mitäs jos tuollaisen sierran sylinterin sinne työnnän vai oliko niitä parempiakin ??
Mitenkäs tuo granadan sylkky, onko se sillä isommalla vai pienemmällä pulttijaolla, kun muistelen että perusescoissa olisi ollut tehostajan pulttien väli jotain 60mm luokkaa ja sitten RS2000/Capri yms isommalla ?80mm?
Jos katsastusmies hyväksyy niin adapterilaippakaan ei ole paha tehdä tehostajan ja sylkyn väliin mutta eiköhän se ole viimeinen vaihtoehto.
Hankalaa tietysti on että täytyy säilyttää tuo escon oma tehostaja kun on sen verran ahtaassa välissä tällä hetkellä että ei voi olla milliäkään isompi ja bedalboxissa tietysti riittää puuhaa jonkun verran...
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: Ke Toukokuu 2. 23:01:46 2007
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Juu perusmuutokset on jo tehty eli tehostajapaketti on reilusti alempana, ja lähes kiinni konehuoneen reunassa ja ollaan päästy siihen että kun ohc moottori on niin takana konehuoneessa kun pystyy ja ISn imusarja paikallaan niin orkkistehostajan kokoinen limppu mahtuu olemaan paikassaan millilleen
Eli isompi ei ole vaihtoehto tai sitten pitää keksiä joku toinen paikka kuin konehuoneessa
Siksi kyselisin vaihtoehtoa mikä kävisi tuohon tehostajaan ja sitten pitäisi vielä jaksaa painaa poljintakin niin että liikematka kuitenkinpysyy suht pienenä.... ei ole helppoa taas

Eli isompi ei ole vaihtoehto tai sitten pitää keksiä joku toinen paikka kuin konehuoneessa

Siksi kyselisin vaihtoehtoa mikä kävisi tuohon tehostajaan ja sitten pitäisi vielä jaksaa painaa poljintakin niin että liikematka kuitenkinpysyy suht pienenä.... ei ole helppoa taas

-
- Viestit: 19
- Liittynyt: Su Heinäkuu 17. 16:46:01 2005
- Paikkakunta: kerava
jatkuu
mä käänsin joskus koko jalan alaspaäin niin että se "tehostajan jalan" avonainen puoli on taivasta kohden ne se putoaa niin alas kun on mahdollista. ja silloin mulla oli rs2000 pääsylinteri ja weberin 48 tuplat vaakaimuin ja pitkällä imusarjalla ja hyvin mahtu. kävin just kattomassa omaa escoani tallissa ja mun mielestä siihen sun rakennelmaan pitäis mahtua viel kyl koko paketti
käyttis: ford focus -08
leluina: escort mk2 2.1 turbo ic
leluina: escort mk2 2.1 turbo ic
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Re: jatkuu
itse käänsin jarrupakettia runsaasti ulospäin ja tein sisäloksuun tilaa et paketti mahtuu..tilaa on..
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Tuo oli ihan hyvä tieto, kiitoksiawex4 kirjoitti:ATE,ssa on pienempi jako käy melkein kaikki ATE sylkyt mm: BMW,VW,MB,VOLVO... ainakin 80-90 luvun mallit, itsellä taitaa olla VW Transporter -88 sylkky
Juu tosiaan tiedossa on että isommalla nakertamisella sinne menee vaikka mikä mutta tää on taas tätä kun pitäisi kaikki saada tehtyä helposti...

Joskus kun tuota tekniikkaa tuonne sovittelin niin kokeilin myös että olisi kääntänyt tehostajan jalan ympäri mutta joku siinä sitten tökki että ei olisi mahtunut

Täytynee napata vähän mittoja tarkemmin tuosta orkkissylkystä ja käydä vaikka motonetin tiskillä jos heillä olisi reilusti vaihtoehtoja hyllyssä. Tavan varaosaputkasta on aika ilkeä etsiä kun yleensä ei ole mitään hyllyssä ja kirjoista ei sen suuremmin iloa irtoa jos ei tiedä mitä on etsimässä
Mitenkäs sitten kun alkuperäinen sylkky on 19mm halkaisijaltaan ja etujarrut on samat, nyt kun sinne tökkää vaikka 23mm sylkyn samojen etumäntien kanssa ja yhtä onnettoman pienen tehostajan kanssa niin jaksaako sitä poljinta enää kukaan painaa vai pitääkö hommata kausari punttikselle ja varata jalkaprässi käyttöön

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 293
- Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
- Paikkakunta: 09-area border guard
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: Su Heinäkuu 17. 16:46:01 2005
- Paikkakunta: kerava
totta
toyota mies puhuu asiaa ja järkeä. jos epäilet polkimen kovuutta niin saat tultaa kokeilee mun jarruja ja mulla on takana cossu sierran satulat ja edessä levitetyt escon omat satulat ja kilpurissa on kaikki bremboa ja nekään ei ole hampaat irvessä poljettavat
käyttis: ford focus -08
leluina: escort mk2 2.1 turbo ic
leluina: escort mk2 2.1 turbo ic
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Jep jep, tuli hommattua Granadan 22.2mm sylinteri kun sattui sopivaan hintaan uusi. Näyttäisi tosiaan että kaikissa Ateissa on sama kiinitys, paitsi sitten tietysti jarrunestesäiliössä joka Granadassa on samanlainen muuten mutta säiliön "putket" on reilusti pienemmät kuin Sierra/Escort/Capri/Taunus säiliöissä
No nyt on säiliö tiedossa ja kun saa joskus läjään niin näkee että kuinka pelaa. Toinen huomio tuossa granaatin sylkyssä oli että vain 2 jarruputkilähtöä eli eteen yksi ja taakse yksi. No etupäästä selvittiin haaroittimella.
Katsotaan taas että mitä tulee

No nyt on säiliö tiedossa ja kun saa joskus läjään niin näkee että kuinka pelaa. Toinen huomio tuossa granaatin sylkyssä oli että vain 2 jarruputkilähtöä eli eteen yksi ja taakse yksi. No etupäästä selvittiin haaroittimella.
Katsotaan taas että mitä tulee

-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Juu kyllä se on hyvin tiedossa että pelaa pedal-boxin kanssa mutta täytyisi siis löytää sellainen paketti jolla pelaa hyvin ihan tavan systeemillä.
Jep, mutta tuo sylinteri on mitä ilmeisemmin MK1 Granadasta eli onkos se sitten 72-77 vuotinen ??.
Sain eilen sylinerin kiinni ja ilmattu ja kerkesin testaamaankin, mutta hätäisen ilmauksen johdosta vieläkin on ilmaa jossain joten tuntuma oli aika onneton, muuten kyllä poljin tuntui siltä että kun ilmat saa pois niin voi olla melko hyväkin
Täytyy vielä tutkia miksi toinen takajarru jää laahaamaan päälle, teki ennenkin samaa ja painoin männän sisään ja kokeilin uudestaan mutta edelleen sama. Kävi mielessä että kun tein taka-akselille jarruputket uusiksi niin johonkin putkeen olisi tullut huono pää ja kun sen kiristää niin se menee sopivasti lyttyyn ja kuristaa niin paljon että paine menee sisään mutta ei pääse tarpeeksi hyvin pois
Täytyy jatkaa tutkintaa pääsiäisen jälkeen tarkemmin jos se siitä selviäisi
http://www.contiteves-am.com/generator/ ... ex_en.html
Tuolta löytyy aika hyvä kataloogi mistä näkee kuvien ja mittojen kera aika paljon.
Catalogues--> Replacement parts online-->
Jep, mutta tuo sylinteri on mitä ilmeisemmin MK1 Granadasta eli onkos se sitten 72-77 vuotinen ??.
Sain eilen sylinerin kiinni ja ilmattu ja kerkesin testaamaankin, mutta hätäisen ilmauksen johdosta vieläkin on ilmaa jossain joten tuntuma oli aika onneton, muuten kyllä poljin tuntui siltä että kun ilmat saa pois niin voi olla melko hyväkin
Täytyy vielä tutkia miksi toinen takajarru jää laahaamaan päälle, teki ennenkin samaa ja painoin männän sisään ja kokeilin uudestaan mutta edelleen sama. Kävi mielessä että kun tein taka-akselille jarruputket uusiksi niin johonkin putkeen olisi tullut huono pää ja kun sen kiristää niin se menee sopivasti lyttyyn ja kuristaa niin paljon että paine menee sisään mutta ei pääse tarpeeksi hyvin pois
Täytyy jatkaa tutkintaa pääsiäisen jälkeen tarkemmin jos se siitä selviäisi
http://www.contiteves-am.com/generator/ ... ex_en.html
Tuolta löytyy aika hyvä kataloogi mistä näkee kuvien ja mittojen kera aika paljon.
Catalogues--> Replacement parts online-->
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Jep jep, sain ilmattu jarrut kunnolla ja ihan hyväthän niistä tuli, mukava käyttääkkin vielä ja ei hirveästi tarvi polkaista että asfaltilla noita nastarenkaita saa lukkoon
Takajarrun kanituskin selvisi kun painoi männän takaisin sisään ja takapää nippuun, ilmeisesti se automaattisäätö kettuili
Jes jes joku päivä konttorille ja vielä kesärenkaat vanteineen kun kävisi ostamassa
Takajarrun kanituskin selvisi kun painoi männän takaisin sisään ja takapää nippuun, ilmeisesti se automaattisäätö kettuili

Jes jes joku päivä konttorille ja vielä kesärenkaat vanteineen kun kävisi ostamassa

-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola