öljypumpuista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 393
- Liittynyt: Su Lokakuu 3. 15:56:25 2004
- Paikkakunta: Kuopio
öljypumpuista
mitä mieltä ootte cossuissa "suurteho" öljypumpuista?? kone tällähetkellä työn alla eikä tarkotus (ainakaan vielä) oo repiä 400 hevosta irti.. alkaako työntää tehopumppu herkemmin öljyä pihalle jostai tiivisteen välistä vai kannattaako laittaa vakiopumppua jos jostai 300 hv cosusta kyse??
cossu
bemu
bemu
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Ihan vaan mielenkiinnosta, miten sinne kanteen kertyy enempi öljyä samalla paineella? Pumppuhan tuottaa tilavuusvirtaa, jota kuristamalla saa painetta. Suurempituottoisella pumpulla pysytään pitämään sitä 3bar painetta yllä vähän sohlommillakin lakruilla, mutta eihän se sinne kanteen yhtään normipumppua enepää sitä öljyä lykkää, jos paine pysyy vakiona...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
No jos on suurkapasiteettipumppu, joka lykkää hatusta vedettynä 3bar 10L/min ja vakio (taas tuotto hatusta) 3bar 5L/min, niin silloinhan sitä virtausta on enemmän samoilla laakereilla. Tosin sohloilla vähemmän. Korkeapaine pumpulla taas esim. 4.5bar 5L/min. KP-pumpussa vain jäykempi jousi, mutta suurkapasiteetissa paksummat rattaat.ylimark kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta, miten sinne kanteen kertyy enempi öljyä samalla paineella? Pumppuhan tuottaa tilavuusvirtaa, jota kuristamalla saa painetta. Suurempituottoisella pumpulla pysytään pitämään sitä 3bar painetta yllä vähän sohlommillakin lakruilla, mutta eihän se sinne kanteen yhtään normipumppua enepää sitä öljyä lykkää, jos paine pysyy vakiona...
Jos 2wd:n öljyputket, niin silloin ohc pumppu, johon cossun pumpun kansi. Eiköhän noita Lautamäeltä esim. löydy? Ainakin Burtonilta...Petehri kirjoitti:Minkä merkkiseen korkeapainepumppuun sopisi cossun öljysuutin putket kiinni?
Ostin tuossa yhden pumpun mutta se oli aivan liian korkea.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Nyt sulla on hydrauliikan perusjutut vähän hakusessa.Vesku kirjoitti: No jos on suurkapasiteettipumppu, joka lykkää hatusta vedettynä 3bar 10L/min ja vakio (taas tuotto hatusta) 3bar 5L/min, niin silloinhan sitä virtausta on enemmän samoilla laakereilla. Tosin sohloilla vähemmän. Korkeapaine pumpulla taas esim. 4.5bar 5L/min. KP-pumpussa vain jäykempi jousi, mutta suurkapasiteetissa paksummat rattaat.
Jos irroitat pumpun moottorista ja pumppaat sillä öljyä vaikka 8mm putkeen ilman kuristusta ja mittaat paineen, saat tavallisella, suurtuotto- ja korkeapainepumpulla suunnilleen saman tuloksen, eli paine on aika lähellä 0 bar.
Jos taas pistät putken päähän vaikka 0,2mm kuristuksen, muodostaa 3bar 5L/min ja 3bar 10L/min pumpuilla saman 3bar paineen olettaen, että paineenrajoitusventtiili on kunnossa. 4.5bar 5L/min pumpulla taasen paine on 4,5bar samalla oletuksella. Mutta virtausmäärä kuristetun putken läpi on sama kummallakin 3bar pumpulla riippumatta tuotosta ja 4,5bar pumppu lykkää enemmän öljyä reiästä, koska paine on suurempi.
Nyt jos alat suurentamaan tuota reikää (=laakerit kuluu), alkaa 4,5bar pumpun paine laskemaan ensimmäiseksi, koska tuotto ei riitä pitämään painetta yllä suuremmilla virtausmäärillä. 4,5bar 5l/min ja 3bar 5l/min pumput pitävät 3bar paineen tasan yhtä suurella reiän koolla, koska tuoton suhde virtaukseen määrää paineen.virtausta on enemmän samoilla laakereilla. Tosin sohloilla vähemmän.
Ja tietysti suurtuottopumppu 10l/min pitää sen 3bar paineen suurimmalla reikäkoolla (eli väljemmillä laakereilla), kuin 5l/min tuottavat pumput.
Eli samasta reiästä menee samalla paineella yhtä paljon öljyä läpi riippumatta pumpun tuotosta. Jos tuotto loppuu, paine laskee ja jos tuottoa on "liikaa" palaa ylimääräinen öljy paineenalennusventtiilin kautta takaisin öljypohjaan.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
No niin sitten... Mutta alkuperäiseen kysymykseen viitaten, joskus täällä ollut juttua tuosta suurkapasiteettipumpulla kanteen kertyvästä öljystä. Itsellä ei kokemusta moisesta, mutta jotkut täällä siitä mainineet. Ilmeisesti sitä jostain tuonne vaan tulee ja paluu ei pysy mukana? Mutta miksi sitä tulisi, jos kerran virtaus ei kasva suurtuottopumpulla
Vai onko noissa aiemmissa keskusteluissa mennyt sekaisin korkeatuotto- ja korkeapainepumput?


Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
Mitäs tekemistä tuolla öljytilavuuden suurentamisella on suurtuottopumppun kanssa?Jasu kirjoitti:Suurtuottopumppua en itse laittaisi ellei öljytilavuutta ole suurennettu.
Eihän siellä koneessa sitä öljyä liiku yhtään enempää suurtuottopumppulla verrattune orkkikseen jos laakerit yms. on vielä suht timmit. Sitten kun paikat alkaa väljistymään, tuo suurtuottopumppu taka sen että paineet pysyy vielä kohdallaan.
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mitenkäs suuri merkitys tuolle tehokkaammalla öljypumpulla sitten käytännössä on? Tai että vaatiiko tommonen about 250hp ohc turbo vielä tehokkaampaa pumppua? Ahin on t03nen, kun tuolla ahtimen koollakin kait on jonkinverran vaikutusta tuohon pumpun tarpeeseen 
Mitenkäs iso homma se pumppu on vaihtaa ja mitä nuo korkeapainepumput noin suurinpiirtein maksaa?

Mitenkäs iso homma se pumppu on vaihtaa ja mitä nuo korkeapainepumput noin suurinpiirtein maksaa?
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
korkeapaine pumppu 80€ ja suurtuotto/paine 140€sesse kirjoitti:Mitenkäs suuri merkitys tuolle tehokkaammalla öljypumpulla sitten käytännössä on? Tai että vaatiiko tommonen about 250hp ohc turbo vielä tehokkaampaa pumppua? Ahin on t03nen, kun tuolla ahtimen koollakin kait on jonkinverran vaikutusta tuohon pumpun tarpeeseen
Mitenkäs iso homma se pumppu on vaihtaa ja mitä nuo korkeapainepumput noin suurinpiirtein maksaa?
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
no sitä tässä nyt just haetaan et onko mitään järkevää perustetta tolle korkeepainepumpulle. tai ees modata tota vanhaa pumppua.ylimark kirjoitti:Miks maksaa kp-pumpusta 80€, jos oma on kunnossa? Pistä jäykempi jousi tai prikka sinne jousen alle, niin saat painetta lisää..
Eli tarviiko automaattisesti lisää öljynpainetta jos laittaa tommosen pikkuahtimen kiinni vai pärjääkö turvallisesti tolla vanhallakin.
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
sesse kirjoitti:Mitenkäs suuri merkitys tuolle tehokkaammalla öljypumpulla sitten käytännössä on? Tai että vaatiiko tommonen about 250hp ohc turbo vielä tehokkaampaa pumppua? Ahin on t03nen, kun tuolla ahtimen koollakin kait on jonkinverran vaikutusta tuohon pumpun tarpeeseen
Mitenkäs iso homma se pumppu on vaihtaa ja mitä nuo korkeapainepumput noin suurinpiirtein maksaa?
2wd cossun vakio pumppu = ohc:n pumppu + erillinen kansi josta lähtö lisä suuttimille. Noita pumppuja löytyy yli 600hp koneista eikä ole mitään hätää, eli suurkapasiteettinen on aika kosmeettinen laite, eikä mahdu jos laittaa alu öljypohjan. Eli tarkastat sen nykysen pumpun kunnon ja hommaat siihen 2wd cosan kannen ja öljysuutin putket mäntien alle niin tuleepa hyvä.
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
onko kellään mittaa heittää 2wd cosworth/ohc.n pumpun rattaiden korkeudesta. normaali ja suurteho.
Edit; mitta selvisi vakioon 27,jotain mm. Korkeamman tietoa en tarviikkaan sit.
Edit; mitta selvisi vakioon 27,jotain mm. Korkeamman tietoa en tarviikkaan sit.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 1043
- Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
- Paikkakunta: pohjois-suomi
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Mistäs coswortin mallista sit on se ö-pumppu missä lisäsuuttimien lähtö onkin sitten tuossa imuputken vieressä, eikä kannessa? Onko tää nyt sit 4wdytte kirjoitti:sesse kirjoitti:Mitenkäs suuri merkitys tuolle tehokkaammalla öljypumpulla sitten käytännössä on? Tai että vaatiiko tommonen about 250hp ohc turbo vielä tehokkaampaa pumppua? Ahin on t03nen, kun tuolla ahtimen koollakin kait on jonkinverran vaikutusta tuohon pumpun tarpeeseen
Mitenkäs iso homma se pumppu on vaihtaa ja mitä nuo korkeapainepumput noin suurinpiirtein maksaa?
2wd cossun vakio pumppu = ohc:n pumppu + erillinen kansi josta lähtö lisä suuttimille. Noita pumppuja löytyy yli 600hp koneista eikä ole mitään hätää, eli suurkapasiteettinen on aika kosmeettinen laite, eikä mahdu jos laittaa alu öljypohjan. Eli tarkastat sen nykysen pumpun kunnon ja hommaat siihen 2wd cosan kannen ja öljysuutin putket mäntien alle niin tuleepa hyvä.

Viimeksi muokannut Pykälä, Ke Helmikuu 6. 12:37:41 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Ylimarkki pisti aika hyvän hydraulitietoiskun tuola aiemmin
Ei puhunu ihan lämpimikseen, kantsii lukee tarkkaan ja ajatuksella mikä on usein hankalaa.
Periaate varmaankin näin menee.
Erimoottorityypit käyttäytyy erilailla kun lisätään tuottoa/painetta, öljyn tulviminen kannessa hankala asia jo pelkästään todeta.
Kun josjakun joku rupee virittää sitä vakiopumppua kiristämällä jousta, se tulis suorittaa huolella, esim peltikupin irrotus ja kiinnitys on tehtävä tarkkaan ja varmistettava tiiveys koska jos kuppi vuotaa niin meneepi ilmakuplia joukkoon joka tarkoittaa ongelmia.
Kovin radikaali modaamisetkaan ei ole mielestäni suositeltavia kun sattuu olee ohc/kossu maailmassa vähä työläs homma ottaa pumppu uudelleen käteen.
Itse ehkä laittaisin hp/hd pumpun omilla 2wd ruiskuilla.
Yks vaihtoehto normikäyttöön kevytviritys vois olla vain uusi laadukas vakiopumppu.
En ole huomannu onko joku ihan virallisesti mittaamalla todistanu että vakio ohc ja kossu pumppu ovat paineiltaan täysin samat...
Öljynpaine jakaa kanssa mielipiteitä. Toisten mielestä painetta ei juuri vakioo enempää tarvita.
Toiset taas kertoo että laakerivauriot/kärsineennäköiset laakerit loppuivat kun hallitaan hyvin öljynlämpö ja pidetään reilua painettaa (luokkaa 4-6bar) esim SRT 500plusplushv

Ei puhunu ihan lämpimikseen, kantsii lukee tarkkaan ja ajatuksella mikä on usein hankalaa.
Periaate varmaankin näin menee.
Erimoottorityypit käyttäytyy erilailla kun lisätään tuottoa/painetta, öljyn tulviminen kannessa hankala asia jo pelkästään todeta.
Kun josjakun joku rupee virittää sitä vakiopumppua kiristämällä jousta, se tulis suorittaa huolella, esim peltikupin irrotus ja kiinnitys on tehtävä tarkkaan ja varmistettava tiiveys koska jos kuppi vuotaa niin meneepi ilmakuplia joukkoon joka tarkoittaa ongelmia.
Kovin radikaali modaamisetkaan ei ole mielestäni suositeltavia kun sattuu olee ohc/kossu maailmassa vähä työläs homma ottaa pumppu uudelleen käteen.
Itse ehkä laittaisin hp/hd pumpun omilla 2wd ruiskuilla.
Yks vaihtoehto normikäyttöön kevytviritys vois olla vain uusi laadukas vakiopumppu.
En ole huomannu onko joku ihan virallisesti mittaamalla todistanu että vakio ohc ja kossu pumppu ovat paineiltaan täysin samat...
Öljynpaine jakaa kanssa mielipiteitä. Toisten mielestä painetta ei juuri vakioo enempää tarvita.
Toiset taas kertoo että laakerivauriot/kärsineennäköiset laakerit loppuivat kun hallitaan hyvin öljynlämpö ja pidetään reilua painettaa (luokkaa 4-6bar) esim SRT 500plusplushv
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
4wdBlackEscort kirjoitti:Mistäs coswortin mallista sit on se ö-pumppu missä lisäsuuttimien lähtö onkin sitten tuossa imuputken vieressä, eikä kannessa? Onko tää nyt sit 4wdytte kirjoitti:sesse kirjoitti:Mitenkäs suuri merkitys tuolle tehokkaammalla öljypumpulla sitten käytännössä on? Tai että vaatiiko tommonen about 250hp ohc turbo vielä tehokkaampaa pumppua? Ahin on t03nen, kun tuolla ahtimen koollakin kait on jonkinverran vaikutusta tuohon pumpun tarpeeseen
Mitenkäs iso homma se pumppu on vaihtaa ja mitä nuo korkeapainepumput noin suurinpiirtein maksaa?
2wd cossun vakio pumppu = ohc:n pumppu + erillinen kansi josta lähtö lisä suuttimille. Noita pumppuja löytyy yli 600hp koneista eikä ole mitään hätää, eli suurkapasiteettinen on aika kosmeettinen laite, eikä mahdu jos laittaa alu öljypohjan. Eli tarkastat sen nykysen pumpun kunnon ja hommaat siihen 2wd cosan kannen ja öljysuutin putket mäntien alle niin tuleepa hyvä.
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Meneekö se sitten niin et korkeampi paine=suurempi lämpö? Mutta std/kp pumppuhan kierrättää ylimääräistä öljyä paineventtiilinkautta, eli ei pitäisi olla vaikutusta öljyn lämpöihin jos oikein tajusin(pl. suurtuotto)
Minkälaisia öljynpaineita yleensäkkää on ollu cossussa? Kiinostas tietää kun on toi täys alupumppu jossa tulee öljysuuttimien putki tohon kylkeen(5pultilla kansi kiinni).
Std ohc:ssä oli autodatan mukaan n.2.2bar/2200rpm(paine riippuu öljyistä/lämmöistä).
Meinasin jos teettäis pumpun ja kannen väliin välipalan ja laittaa ton 6,5mm korkeemman pumpun sisuskalut...vai onko liikaa insinöörin hommia
Minkälaisia öljynpaineita yleensäkkää on ollu cossussa? Kiinostas tietää kun on toi täys alupumppu jossa tulee öljysuuttimien putki tohon kylkeen(5pultilla kansi kiinni).
Std ohc:ssä oli autodatan mukaan n.2.2bar/2200rpm(paine riippuu öljyistä/lämmöistä).
Meinasin jos teettäis pumpun ja kannen väliin välipalan ja laittaa ton 6,5mm korkeemman pumpun sisuskalut...vai onko liikaa insinöörin hommia

-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Käväsin tallilla tänään ja otin nyt sit pari kuvaa tosta 4wd:n pumpusta ja suihkuista tai no lähinnä siitä putken lähdöstä. ->
http://hesus.1g.fi/kuvat/Taunus+projekt ... 7.jpg/full
http://hesus.1g.fi/kuvat/Taunus+projekt ... 9.jpg/full
http://hesus.1g.fi/kuvat/Taunus+projekt ... 7.jpg/full
http://hesus.1g.fi/kuvat/Taunus+projekt ... 9.jpg/full
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
"Mutta std/kp pumppuhan kierrättää ylimääräistä öljyä paineventtiilinkautta, eli ei pitäisi olla vaikutusta öljyn lämpöihin jos oikein tajusin(pl. suurtuotto)"
Paineenrajoitusvena päästää paineistetun ylimääräisen öljyn pumpun imupuolelle eli siinä kierrossa öljy lämpiää.
Bemarin öljyruiskut maksaa 8€ kpl ja niiden kiinnitys pääöljykanavaan about 50€ setti. Melling kannesta laakeroitu möhköpumppu (HC/HP) maksaa n. 150€, jos kokonaan rautaisen pumpun paino pelottaa niin 4wd pumppua kehiin. Ei ole kovin pahan hintainen modi ja männät saa sitten kanssa suodatettua öljyä. Suuttimia mahtuu tarvittaessa 8kpl.
Käytetyissä Cosan öljyputkissa, jotka on minun näpeissä ollut, on useasti ollut jotain röhnää jossain neljästä suuttimen reiästä.
Paineenrajoitusvena päästää paineistetun ylimääräisen öljyn pumpun imupuolelle eli siinä kierrossa öljy lämpiää.
Bemarin öljyruiskut maksaa 8€ kpl ja niiden kiinnitys pääöljykanavaan about 50€ setti. Melling kannesta laakeroitu möhköpumppu (HC/HP) maksaa n. 150€, jos kokonaan rautaisen pumpun paino pelottaa niin 4wd pumppua kehiin. Ei ole kovin pahan hintainen modi ja männät saa sitten kanssa suodatettua öljyä. Suuttimia mahtuu tarvittaessa 8kpl.
Käytetyissä Cosan öljyputkissa, jotka on minun näpeissä ollut, on useasti ollut jotain röhnää jossain neljästä suuttimen reiästä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
juu niin oli mullakin joku langan pätkä yhdessä reiässä.joutu niitä vähä puristeleen isommiks et sai pois mut kyssärinä et paljonko sen öljysuuttimen reiän koko on noissa suihkuissa.?siinä ittellä suurin epäilys nyt et miksi on niin huonot paineet lämpösenä tyhjäkäynnillä.SLEI kirjoitti:"Mutta std/kp pumppuhan kierrättää ylimääräistä öljyä paineventtiilinkautta, eli ei pitäisi olla vaikutusta öljyn lämpöihin jos oikein tajusin(pl. suurtuotto)"
Paineenrajoitusvena päästää paineistetun ylimääräisen öljyn pumpun imupuolelle eli siinä kierrossa öljy lämpiää.
Bemarin öljyruiskut maksaa 8€ kpl ja niiden kiinnitys pääöljykanavaan about 50€ setti. Melling kannesta laakeroitu möhköpumppu (HC/HP) maksaa n. 150€, jos kokonaan rautaisen pumpun paino pelottaa niin 4wd pumppua kehiin. Ei ole kovin pahan hintainen modi ja männät saa sitten kanssa suodatettua öljyä. Suuttimia mahtuu tarvittaessa 8kpl.
Käytetyissä Cosan öljyputkissa, jotka on minun näpeissä ollut, on useasti ollut jotain röhnää jossain neljästä suuttimen reiästä.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Cossun putkistossa on venttiili jonka pitäisi estää öljyn kulku suuttimille pienellä painella, avautumispaineesta ei tietoa. Bemarin suuttimien kiinnityspultissa on kanssa venttiili.
Mellingin OHC/Pinto korkea kapasiteettisen pumpun malli on M86-BHV, ei oikein googlaamalla kyseistä pumppua myynnistä löytynyt, oliskohan sen valmistus lopetettu?
Mellingin OHC/Pinto korkea kapasiteettisen pumpun malli on M86-BHV, ei oikein googlaamalla kyseistä pumppua myynnistä löytynyt, oliskohan sen valmistus lopetettu?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Ti Marraskuu 6. 5:43:17 2007
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Ei vaikuta hihnaan vissiin mitenkään oleellisesti, eikös se heikoin lenkki ole tuo kuuskulma tappi joka pumppua pyörittää.
M86-BHV <- onkos tää nyt se pumppu jossa on akselilla 5 "hammasta" ja ulkokehällä 6?
M86-BHV <- onkos tää nyt se pumppu jossa on akselilla 5 "hammasta" ja ulkokehällä 6?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
En ole vielä avannut pumppua eli ei ole tietoa.BlackEscort kirjoitti:
M86-BHV <- onkos tää nyt se pumppu jossa on akselilla 5 "hammasta" ja ulkokehällä 6?
Runko on kokonaan rautaa ja akseli on tuettu myös kanteen kuten 4wd pumpussa, runko on myös muuten korkeampi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Avaappa ja laita vaikka kuvaa tai jotain jos ei koneessa kiinni ja kone käytössä. Vai onko tää nyt se 2.4l pinton pumppu? Jossain olin kattelevinani tuollaista täys valupumppua joka oli 2.4 pinton lohkossa kiinni...
Tuossa ohc:n korkeapaine/suurtuotto pumpussa näytti äkkiseltään olevan vakio ohc:n kokoinen tuo runko, mutta kansi sen "6,5mm korkeampi". 4wd cossun pumpun runko oli jonkun 5-10mm matalampi kuin ohc:n kp/st pumppu, mutta saman kokoiset sisukalut kuin vakio ohc:ssä.
Jos nyt jotakin kiinostaa tää tieto...
Tuossa ohc:n korkeapaine/suurtuotto pumpussa näytti äkkiseltään olevan vakio ohc:n kokoinen tuo runko, mutta kansi sen "6,5mm korkeampi". 4wd cossun pumpun runko oli jonkun 5-10mm matalampi kuin ohc:n kp/st pumppu, mutta saman kokoiset sisukalut kuin vakio ohc:ssä.
Jos nyt jotakin kiinostaa tää tieto...

-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Valurautaisessa Melling pumpussa oli 33mm roottorit ja neljä hammasta vetoroottorissa ja viisi ulkokehällä. Pumppu on 5-6mm korkeampi kuin 4wd pumppu ja 2wd peruspumppu omalla ei Cossun kannella. 4wd pumppu oli saman korkuinen kuin perus OHC Burman (runko sama kuin Cosassa) eli Melling möhkön saa varmaan ahdistettua ainakin 2wd öljypohjan sisään jos laittaa oljysuihkut pääöljykanavaan.
Verrokkina olleessa 4wd pumpussa ei ole öljysuutinten lähtöä porattu auki, roottorit 27mm ja lähtevän öljyn reikä pyöreä 16mm.
OHC öljysihti/nousuputki ei sitten taida sopia 4wd pumppuihin, mutta T25 Escon putken varmaan vielä saa uutenakin?
Billet(!) 4wd pumppu kustantaa Englannissa noin 270€.
Tönäri hukassa ja mitat karvan noin mittoja ja tuo Melling M86-BHV on tosiaan 2,0L OHC:n ei 2,3+ (Lima?) moottorin pumppu.
Verrokkina olleessa 4wd pumpussa ei ole öljysuutinten lähtöä porattu auki, roottorit 27mm ja lähtevän öljyn reikä pyöreä 16mm.
OHC öljysihti/nousuputki ei sitten taida sopia 4wd pumppuihin, mutta T25 Escon putken varmaan vielä saa uutenakin?
Billet(!) 4wd pumppu kustantaa Englannissa noin 270€.
Tönäri hukassa ja mitat karvan noin mittoja ja tuo Melling M86-BHV on tosiaan 2,0L OHC:n ei 2,3+ (Lima?) moottorin pumppu.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Sattui tuomoinen samanmoinen valurunkoinen pumppu silmään tuolla nettivaraosissa: oli 2.3/2.4@2.5pinton lohkossa, aattelin joskos olis sellaisen.
Missäs hirmussa on semmonen viritelmä missä on vetoroottorissa 5"hammasta" ja ulkokehällä 6? Oli joskun cosan viriopas koneella jossa oli tuosta kuvia ja kuivasumpusta oli
samassa aiheessa kyse, muttei sillon tullu mieleen lukee sitä sen tarkemmin, vissiin kun oli vielä kielenä englanti.
Muistelisin että joissain kuvissa oli sellanen viritys kaiken lisäksi missä oli kolme pumppua nidottu päällekkäin...oiskohan ollu 2wd/ohc:n runkoja.
Vai oonko nähny päiväunia
Missäs hirmussa on semmonen viritelmä missä on vetoroottorissa 5"hammasta" ja ulkokehällä 6? Oli joskun cosan viriopas koneella jossa oli tuosta kuvia ja kuivasumpusta oli
samassa aiheessa kyse, muttei sillon tullu mieleen lukee sitä sen tarkemmin, vissiin kun oli vielä kielenä englanti.
Muistelisin että joissain kuvissa oli sellanen viritys kaiken lisäksi missä oli kolme pumppua nidottu päällekkäin...oiskohan ollu 2wd/ohc:n runkoja.
Vai oonko nähny päiväunia

-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
Mitäs ukkelit on mieltä, kun mun 4wd pumppu on ihan soseena, eli olis tarvis vaihtaa ehjä tilalle.
Eli jos laittaisi tuon ohc kp pumpun ja bemarin öljysuihkut lohkoon? Jotkut täällä jo ilmeisesti tehneetkin.. sitten öljynimuputki ilmeisesti ohc:sta? ja tosiaan 4x4 cossu kyseessä.
Eli jos laittaisi tuon ohc kp pumpun ja bemarin öljysuihkut lohkoon? Jotkut täällä jo ilmeisesti tehneetkin.. sitten öljynimuputki ilmeisesti ohc:sta? ja tosiaan 4x4 cossu kyseessä.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Jos tarkoitat ohc kp pumpulla tavallista kannesta laakeroimatonta pumppua niin tuskin siitä pelkästä prikasta jousen alla kannattaa montaa kymppiä ekstraa maksaa. Tieto prikan paksuudesta löytyy varmaan joltain täältäkin tai ainakin netistä haulla?Stefa kirjoitti:Mitäs ukkelit on mieltä, kun mun 4wd pumppu on ihan soseena, eli olis tarvis vaihtaa ehjä tilalle.
Eli jos laittaisi tuon ohc kp pumpun ja bemarin öljysuihkut lohkoon? Jotkut täällä jo ilmeisesti tehneetkin.. sitten öljynimuputki ilmeisesti ohc:sta? ja tosiaan 4x4 cossu kyseessä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Itse laitoin sen ohc.n suurtuotto/korkepaine pumpun. Mahtui nelikon pohjaan työstämättä.
Siinäkään ei ole tuota akselin laakerointia kannessa. Tarvii ohc.n imuputken sen kaveriksi.
Siinäkään ei ole tuota akselin laakerointia kannessa. Tarvii ohc.n imuputken sen kaveriksi.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Itsellä sama ongelma, eli nelikon koneeseen pitäs laittaa uus pumppu. Alkuperäistä kyselin mutta Fordilta ei enää saa ja rallyracessa näköjään korkeapainepumppu 406€.
Burtonilla ko pumppu olis 262€ ja korkeapaineversio 270€, että kumpikohan sitä sitten kannattais laittaa? Tehoja tulen ottamaan koneesta 300-400 hv.
Vai olisiko tuo Bemarin öljysuihkukonversio järkevä tähän väliin? Ja siitä en olekaan ennen mitään kuullutkaan eli siitä olen sitten niin pihalla kuin vain jostain voi olla.

Vai olisiko tuo Bemarin öljysuihkukonversio järkevä tähän väliin? Ja siitä en olekaan ennen mitään kuullutkaan eli siitä olen sitten niin pihalla kuin vain jostain voi olla.

Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
"Vai olisiko tuo Bemarin öljysuihkukonversio järkevä tähän väliin? Ja siitä en olekaan ennen mitään kuullutkaan eli siitä olen sitten niin pihalla kuin vain jostain voi olla."
Idea on sama kuin T25 eli pikku turbo Cosan moottorissa, lyhyesti öljyruiskut ruuvataan kiinni pääöljykanavaan. On näitä paljon muunkin autojen osista tehty ja saa varmaan Cossunkin ruiskuja vielä, mutta ne maksaa varmaan yhtä paljon kuin koko öljypumppu. Nuo bemarin suuttimet on jostain Z-mallista ja niitä on helppo saada ja mielestäni vielä aika edullisesti. Suuttimessa on kaksi osaa pieni rengasmainen runko, jossa on suutin ja tämän läpi menevä banjopultti jossa rajapaineventtiili.
Idea on sama kuin T25 eli pikku turbo Cosan moottorissa, lyhyesti öljyruiskut ruuvataan kiinni pääöljykanavaan. On näitä paljon muunkin autojen osista tehty ja saa varmaan Cossunkin ruiskuja vielä, mutta ne maksaa varmaan yhtä paljon kuin koko öljypumppu. Nuo bemarin suuttimet on jostain Z-mallista ja niitä on helppo saada ja mielestäni vielä aika edullisesti. Suuttimessa on kaksi osaa pieni rengasmainen runko, jossa on suutin ja tämän läpi menevä banjopultti jossa rajapaineventtiili.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Jeps nyt tajusin ton systeemin vielä kun kuviakin löytyi. Pitääpä kysästä romppeita hakiessa että olisko TammerDieselissä oltu halukkaita kiinnittämään noi suihkut.
Eikös tuo nelikon pumppu muuten ole sama kuin T25 eli sitä kannattaisi silti käyttää? Eli jos tommosen 4x4 korkeapainepumpun sitten vaikka tilaisin tuolta Burtonilta... ja tosiaan ne 1.9 Z3 suuttimet.
Eikös tuo nelikon pumppu muuten ole sama kuin T25 eli sitä kannattaisi silti käyttää? Eli jos tommosen 4x4 korkeapainepumpun sitten vaikka tilaisin tuolta Burtonilta... ja tosiaan ne 1.9 Z3 suuttimet.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Sama homma olisi edessä , alkaa pumppu vetää viimeisiään , kylmänä ei jaksa kunnolla nostaa painetta . Ilmottelehan Seppo miten onnistu tuo suutin-hommaSeppoJJ kirjoitti:Jeps nyt tajusin ton systeemin vielä kun kuviakin löytyi. Pitääpä kysästä romppeita hakiessa että olisko TammerDieselissä oltu halukkaita kiinnittämään noi suihkut.
Eikös tuo nelikon pumppu muuten ole sama kuin T25 eli sitä kannattaisi silti käyttää? Eli jos tommosen 4x4 korkeapainepumpun sitten vaikka tilaisin tuolta Burtonilta... ja tosiaan ne 1.9 Z3 suuttimet.

ex Jäsen #10
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Kappas. Tuolta Matt Lewisilta viimeksikin tilailin tavaraa, eli se taitaa olla siinä sitten.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Kävin hakemassa Metroautosta 4kpl niitä bemarin suuttimia hintaan 32€. Onneksi oli varaosanumero mukana, ei olisi varmaankaan ilman sitä löytynyt kun myyjä ei vissiin tiennyt edes mikä on lohko...
TammerDieselissä taas eivät tee, ellei saa mallilohkoa sinne tai tarkkoja mittoja asennuspisteestä ja -kulmasta. Jos vaan Tampereen seudulta löytyy paikka missä on kokemusta noista öljysuuttimien kiinnityksistä niin sinne sitten, muuten jää suuttimet hyllyyn.

TammerDieselissä taas eivät tee, ellei saa mallilohkoa sinne tai tarkkoja mittoja asennuspisteestä ja -kulmasta. Jos vaan Tampereen seudulta löytyy paikka missä on kokemusta noista öljysuuttimien kiinnityksistä niin sinne sitten, muuten jää suuttimet hyllyyn.

Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Jos nyt joku on uutta (4wd) öljypumppua hommaamassa niin kannattaa ehkä selata tota passionfordin topikkia läpi
http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=223132
Jollain oli siellä haljennu uus pumppu reunastaan.
http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=223132
Jollain oli siellä haljennu uus pumppu reunastaan.
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Yrkesman kirjoitti:Jos nyt joku on uutta (4wd) öljypumppua hommaamassa niin kannattaa ehkä selata tota passionfordin topikkia läpi
http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=223132
Jollain oli siellä haljennu uus pumppu reunastaan.

Kiitti vinkistä! Onneks en ehtiny tilata..
Tulee itekkin luettua paljon tota passionfordin foorumia, mut tuo aihe on menny jotenkin ohi huomaamatta.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--