öljypumpuista

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Edi
Viestit: 393
Liittynyt: Su Lokakuu 3. 15:56:25 2004
Paikkakunta: Kuopio

öljypumpuista

Viesti Kirjoittaja Edi » Pe Tammikuu 25. 15:47:14 2008

mitä mieltä ootte cossuissa "suurteho" öljypumpuista?? kone tällähetkellä työn alla eikä tarkotus (ainakaan vielä) oo repiä 400 hevosta irti.. alkaako työntää tehopumppu herkemmin öljyä pihalle jostai tiivisteen välistä vai kannattaako laittaa vakiopumppua jos jostai 300 hv cosusta kyse??
cossu
bemu

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Tammikuu 25. 18:18:28 2008

Laita vaan korkea painepumppu. TUO ON SIT MINUN MIELIPIDE :D

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Tammikuu 25. 21:37:54 2008

Omassa korkeapaine. En kuitenkaan ole kuullut suositeltavan korkeatuotto pumppua, kanteen kertyvän öljyn takia. Yksi tuttu koneenrakentaja sanoi, että kaikki yli 3bar paine öljypuolella on turhaa...
Tuo siis MINUN mielipide ja kyliltä kuultua...
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Pe Tammikuu 25. 22:01:31 2008

Ihan vaan mielenkiinnosta, miten sinne kanteen kertyy enempi öljyä samalla paineella? Pumppuhan tuottaa tilavuusvirtaa, jota kuristamalla saa painetta. Suurempituottoisella pumpulla pysytään pitämään sitä 3bar painetta yllä vähän sohlommillakin lakruilla, mutta eihän se sinne kanteen yhtään normipumppua enepää sitä öljyä lykkää, jos paine pysyy vakiona...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Petehri
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammikuu 13. 0:14:58 2004
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri » Pe Tammikuu 25. 23:31:28 2008

Minkä merkkiseen korkeapainepumppuun sopisi cossun öljysuutin putket kiinni?

Ostin tuossa yhden pumpun mutta se oli aivan liian korkea.
Ford P100

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Tammikuu 26. 5:53:47 2008

ylimark kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta, miten sinne kanteen kertyy enempi öljyä samalla paineella? Pumppuhan tuottaa tilavuusvirtaa, jota kuristamalla saa painetta. Suurempituottoisella pumpulla pysytään pitämään sitä 3bar painetta yllä vähän sohlommillakin lakruilla, mutta eihän se sinne kanteen yhtään normipumppua enepää sitä öljyä lykkää, jos paine pysyy vakiona...
No jos on suurkapasiteettipumppu, joka lykkää hatusta vedettynä 3bar 10L/min ja vakio (taas tuotto hatusta) 3bar 5L/min, niin silloinhan sitä virtausta on enemmän samoilla laakereilla. Tosin sohloilla vähemmän. Korkeapaine pumpulla taas esim. 4.5bar 5L/min. KP-pumpussa vain jäykempi jousi, mutta suurkapasiteetissa paksummat rattaat.
Petehri kirjoitti:Minkä merkkiseen korkeapainepumppuun sopisi cossun öljysuutin putket kiinni?

Ostin tuossa yhden pumpun mutta se oli aivan liian korkea.
Jos 2wd:n öljyputket, niin silloin ohc pumppu, johon cossun pumpun kansi. Eiköhän noita Lautamäeltä esim. löydy? Ainakin Burtonilta...
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » La Tammikuu 26. 9:39:11 2008

Petehri kirjoitti:Minkä merkkiseen korkeapainepumppuun sopisi cossun öljysuutin putket kiinni?

Ostin tuossa yhden pumpun mutta se oli aivan liian korkea.
Toi on todennäkösesti suurtuotto joka on 5mm korkeampi kuin vakio/korkeapaine.. Merkillä ei ole väliä vaan "mallilla" :wink:

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » La Tammikuu 26. 9:42:22 2008

Vesku kirjoitti: No jos on suurkapasiteettipumppu, joka lykkää hatusta vedettynä 3bar 10L/min ja vakio (taas tuotto hatusta) 3bar 5L/min, niin silloinhan sitä virtausta on enemmän samoilla laakereilla. Tosin sohloilla vähemmän. Korkeapaine pumpulla taas esim. 4.5bar 5L/min. KP-pumpussa vain jäykempi jousi, mutta suurkapasiteetissa paksummat rattaat.
Nyt sulla on hydrauliikan perusjutut vähän hakusessa.

Jos irroitat pumpun moottorista ja pumppaat sillä öljyä vaikka 8mm putkeen ilman kuristusta ja mittaat paineen, saat tavallisella, suurtuotto- ja korkeapainepumpulla suunnilleen saman tuloksen, eli paine on aika lähellä 0 bar.

Jos taas pistät putken päähän vaikka 0,2mm kuristuksen, muodostaa 3bar 5L/min ja 3bar 10L/min pumpuilla saman 3bar paineen olettaen, että paineenrajoitusventtiili on kunnossa. 4.5bar 5L/min pumpulla taasen paine on 4,5bar samalla oletuksella. Mutta virtausmäärä kuristetun putken läpi on sama kummallakin 3bar pumpulla riippumatta tuotosta ja 4,5bar pumppu lykkää enemmän öljyä reiästä, koska paine on suurempi.
virtausta on enemmän samoilla laakereilla. Tosin sohloilla vähemmän.
Nyt jos alat suurentamaan tuota reikää (=laakerit kuluu), alkaa 4,5bar pumpun paine laskemaan ensimmäiseksi, koska tuotto ei riitä pitämään painetta yllä suuremmilla virtausmäärillä. 4,5bar 5l/min ja 3bar 5l/min pumput pitävät 3bar paineen tasan yhtä suurella reiän koolla, koska tuoton suhde virtaukseen määrää paineen.

Ja tietysti suurtuottopumppu 10l/min pitää sen 3bar paineen suurimmalla reikäkoolla (eli väljemmillä laakereilla), kuin 5l/min tuottavat pumput.

Eli samasta reiästä menee samalla paineella yhtä paljon öljyä läpi riippumatta pumpun tuotosta. Jos tuotto loppuu, paine laskee ja jos tuottoa on "liikaa" palaa ylimääräinen öljy paineenalennusventtiilin kautta takaisin öljypohjaan.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Tammikuu 26. 12:25:56 2008

No niin sitten... Mutta alkuperäiseen kysymykseen viitaten, joskus täällä ollut juttua tuosta suurkapasiteettipumpulla kanteen kertyvästä öljystä. Itsellä ei kokemusta moisesta, mutta jotkut täällä siitä mainineet. Ilmeisesti sitä jostain tuonne vaan tulee ja paluu ei pysy mukana? Mutta miksi sitä tulisi, jos kerran virtaus ei kasva suurtuottopumpulla :?: :!: Vai onko noissa aiemmissa keskusteluissa mennyt sekaisin korkeatuotto- ja korkeapainepumput?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » La Tammikuu 26. 14:05:11 2008

Veikkaisin, että on tosiaan menny korkeapaine- ja suurtuottopumput sekasi.

Alkup. kyssäriin vastaisin, että ite laittasin suurtuottopumpun. Korkeapainepumpun tekee itekki jäykistämällä sitä paineensäätöventtiilin jousta tai laittamalla jousen alle jotain.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » La Tammikuu 26. 15:43:47 2008

Suurtuottopumppua en itse laittaisi ellei öljytilavuutta ole suurennettu.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » La Tammikuu 26. 18:40:52 2008

Jasu kirjoitti:Suurtuottopumppua en itse laittaisi ellei öljytilavuutta ole suurennettu.
Mitäs tekemistä tuolla öljytilavuuden suurentamisella on suurtuottopumppun kanssa?

Eihän siellä koneessa sitä öljyä liiku yhtään enempää suurtuottopumppulla verrattune orkkikseen jos laakerit yms. on vielä suht timmit. Sitten kun paikat alkaa väljistymään, tuo suurtuottopumppu taka sen että paineet pysyy vielä kohdallaan.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Tammikuu 26. 19:22:53 2008

Itselläni oli ohc koneessa vakio öljypohjalla ym... suurkapasiteetti/paine pumppu ja mitään ongelmia ei ollu missään vaiheessa.

Oinoa ongelma saattaa suurkapasiteettisellä olla että kovilla pakkasilla napsahtaa pumpulta akseli poikki :roll:

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Su Tammikuu 27. 20:30:16 2008

Mitenkäs suuri merkitys tuolle tehokkaammalla öljypumpulla sitten käytännössä on? Tai että vaatiiko tommonen about 250hp ohc turbo vielä tehokkaampaa pumppua? Ahin on t03nen, kun tuolla ahtimen koollakin kait on jonkinverran vaikutusta tuohon pumpun tarpeeseen :roll:

Mitenkäs iso homma se pumppu on vaihtaa ja mitä nuo korkeapainepumput noin suurinpiirtein maksaa?

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Su Tammikuu 27. 20:59:21 2008

sesse kirjoitti:Mitenkäs suuri merkitys tuolle tehokkaammalla öljypumpulla sitten käytännössä on? Tai että vaatiiko tommonen about 250hp ohc turbo vielä tehokkaampaa pumppua? Ahin on t03nen, kun tuolla ahtimen koollakin kait on jonkinverran vaikutusta tuohon pumpun tarpeeseen :roll:

Mitenkäs iso homma se pumppu on vaihtaa ja mitä nuo korkeapainepumput noin suurinpiirtein maksaa?
korkeapaine pumppu 80€ ja suurtuotto/paine 140€

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Su Tammikuu 27. 21:14:42 2008

no eipä ois kyllä pahan hintanen. Mutta mites ne hyödyt/haitat tommosessa ''vanhassa'' koneessa?

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Su Tammikuu 27. 21:23:44 2008

Miks maksaa kp-pumpusta 80€, jos oma on kunnossa? Pistä jäykempi jousi tai prikka sinne jousen alle, niin saat painetta lisää..
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Su Tammikuu 27. 21:27:18 2008

ylimark kirjoitti:Miks maksaa kp-pumpusta 80€, jos oma on kunnossa? Pistä jäykempi jousi tai prikka sinne jousen alle, niin saat painetta lisää..
no sitä tässä nyt just haetaan et onko mitään järkevää perustetta tolle korkeepainepumpulle. tai ees modata tota vanhaa pumppua.
Eli tarviiko automaattisesti lisää öljynpainetta jos laittaa tommosen pikkuahtimen kiinni vai pärjääkö turvallisesti tolla vanhallakin.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Tammikuu 27. 21:49:38 2008

sesse kirjoitti:Mitenkäs suuri merkitys tuolle tehokkaammalla öljypumpulla sitten käytännössä on? Tai että vaatiiko tommonen about 250hp ohc turbo vielä tehokkaampaa pumppua? Ahin on t03nen, kun tuolla ahtimen koollakin kait on jonkinverran vaikutusta tuohon pumpun tarpeeseen :roll:

Mitenkäs iso homma se pumppu on vaihtaa ja mitä nuo korkeapainepumput noin suurinpiirtein maksaa?

2wd cossun vakio pumppu = ohc:n pumppu + erillinen kansi josta lähtö lisä suuttimille. Noita pumppuja löytyy yli 600hp koneista eikä ole mitään hätää, eli suurkapasiteettinen on aika kosmeettinen laite, eikä mahdu jos laittaa alu öljypohjan. Eli tarkastat sen nykysen pumpun kunnon ja hommaat siihen 2wd cosan kannen ja öljysuutin putket mäntien alle niin tuleepa hyvä.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Tammikuu 31. 19:16:29 2008

onko kellään mittaa heittää 2wd cosworth/ohc.n pumpun rattaiden korkeudesta. normaali ja suurteho.
Edit; mitta selvisi vakioon 27,jotain mm. Korkeamman tietoa en tarviikkaan sit.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ti Helmikuu 5. 22:32:55 2008

puuhapete kirjoitti:onko kellään mittaa heittää 2wd cosworth/ohc.n pumpun rattaiden korkeudesta. normaali ja suurteho.
Edit; mitta selvisi vakioon 27,jotain mm. Korkeamman tietoa en tarviikkaan sit.
mutta saat kuitenkin eli suurtehon rattaiden korkeus oli n. 33.5 mm.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Helmikuu 6. 11:29:36 2008

ytte kirjoitti:
sesse kirjoitti:Mitenkäs suuri merkitys tuolle tehokkaammalla öljypumpulla sitten käytännössä on? Tai että vaatiiko tommonen about 250hp ohc turbo vielä tehokkaampaa pumppua? Ahin on t03nen, kun tuolla ahtimen koollakin kait on jonkinverran vaikutusta tuohon pumpun tarpeeseen :roll:

Mitenkäs iso homma se pumppu on vaihtaa ja mitä nuo korkeapainepumput noin suurinpiirtein maksaa?

2wd cossun vakio pumppu = ohc:n pumppu + erillinen kansi josta lähtö lisä suuttimille. Noita pumppuja löytyy yli 600hp koneista eikä ole mitään hätää, eli suurkapasiteettinen on aika kosmeettinen laite, eikä mahdu jos laittaa alu öljypohjan. Eli tarkastat sen nykysen pumpun kunnon ja hommaat siihen 2wd cosan kannen ja öljysuutin putket mäntien alle niin tuleepa hyvä.
Mistäs coswortin mallista sit on se ö-pumppu missä lisäsuuttimien lähtö onkin sitten tuossa imuputken vieressä, eikä kannessa? Onko tää nyt sit 4wd :?:
Viimeksi muokannut Pykälä, Ke Helmikuu 6. 12:37:41 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Helmikuu 6. 11:38:48 2008

Mistä erottaa ulkoisesti suurteho ja korkeapainepumpun ?
#6
Escort -75

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Ke Helmikuu 6. 12:25:48 2008

Ilkka_H kirjoitti:Mistä erottaa ulkoisesti suurteho ja korkeapainepumpun ?
Suurtuotto korkeampi..

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Helmikuu 6. 14:03:43 2008

Ylimarkki pisti aika hyvän hydraulitietoiskun tuola aiemmin :)
Ei puhunu ihan lämpimikseen, kantsii lukee tarkkaan ja ajatuksella mikä on usein hankalaa.
Periaate varmaankin näin menee.
Erimoottorityypit käyttäytyy erilailla kun lisätään tuottoa/painetta, öljyn tulviminen kannessa hankala asia jo pelkästään todeta.
Kun josjakun joku rupee virittää sitä vakiopumppua kiristämällä jousta, se tulis suorittaa huolella, esim peltikupin irrotus ja kiinnitys on tehtävä tarkkaan ja varmistettava tiiveys koska jos kuppi vuotaa niin meneepi ilmakuplia joukkoon joka tarkoittaa ongelmia.
Kovin radikaali modaamisetkaan ei ole mielestäni suositeltavia kun sattuu olee ohc/kossu maailmassa vähä työläs homma ottaa pumppu uudelleen käteen.
Itse ehkä laittaisin hp/hd pumpun omilla 2wd ruiskuilla.
Yks vaihtoehto normikäyttöön kevytviritys vois olla vain uusi laadukas vakiopumppu.
En ole huomannu onko joku ihan virallisesti mittaamalla todistanu että vakio ohc ja kossu pumppu ovat paineiltaan täysin samat...
Öljynpaine jakaa kanssa mielipiteitä. Toisten mielestä painetta ei juuri vakioo enempää tarvita.
Toiset taas kertoo että laakerivauriot/kärsineennäköiset laakerit loppuivat kun hallitaan hyvin öljynlämpö ja pidetään reilua painettaa (luokkaa 4-6bar) esim SRT 500plusplushv

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Helmikuu 6. 15:57:01 2008

BlackEscort kirjoitti:
ytte kirjoitti:
sesse kirjoitti:Mitenkäs suuri merkitys tuolle tehokkaammalla öljypumpulla sitten käytännössä on? Tai että vaatiiko tommonen about 250hp ohc turbo vielä tehokkaampaa pumppua? Ahin on t03nen, kun tuolla ahtimen koollakin kait on jonkinverran vaikutusta tuohon pumpun tarpeeseen :roll:

Mitenkäs iso homma se pumppu on vaihtaa ja mitä nuo korkeapainepumput noin suurinpiirtein maksaa?

2wd cossun vakio pumppu = ohc:n pumppu + erillinen kansi josta lähtö lisä suuttimille. Noita pumppuja löytyy yli 600hp koneista eikä ole mitään hätää, eli suurkapasiteettinen on aika kosmeettinen laite, eikä mahdu jos laittaa alu öljypohjan. Eli tarkastat sen nykysen pumpun kunnon ja hommaat siihen 2wd cosan kannen ja öljysuutin putket mäntien alle niin tuleepa hyvä.
Mistäs coswortin mallista sit on se ö-pumppu missä lisäsuuttimien lähtö onkin sitten tuossa imuputken vieressä, eikä kannessa? Onko tää nyt sit 4wd :?:
4wd

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Helmikuu 6. 16:08:45 2008

Meneekö se sitten niin et korkeampi paine=suurempi lämpö? Mutta std/kp pumppuhan kierrättää ylimääräistä öljyä paineventtiilinkautta, eli ei pitäisi olla vaikutusta öljyn lämpöihin jos oikein tajusin(pl. suurtuotto)

Minkälaisia öljynpaineita yleensäkkää on ollu cossussa? Kiinostas tietää kun on toi täys alupumppu jossa tulee öljysuuttimien putki tohon kylkeen(5pultilla kansi kiinni).
Std ohc:ssä oli autodatan mukaan n.2.2bar/2200rpm(paine riippuu öljyistä/lämmöistä).
Meinasin jos teettäis pumpun ja kannen väliin välipalan ja laittaa ton 6,5mm korkeemman pumpun sisuskalut...vai onko liikaa insinöörin hommia :roll:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » To Helmikuu 7. 23:56:37 2008

Käväsin tallilla tänään ja otin nyt sit pari kuvaa tosta 4wd:n pumpusta ja suihkuista tai no lähinnä siitä putken lähdöstä. ->
http://hesus.1g.fi/kuvat/Taunus+projekt ... 7.jpg/full
http://hesus.1g.fi/kuvat/Taunus+projekt ... 9.jpg/full
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Helmikuu 8. 12:30:59 2008

"Mutta std/kp pumppuhan kierrättää ylimääräistä öljyä paineventtiilinkautta, eli ei pitäisi olla vaikutusta öljyn lämpöihin jos oikein tajusin(pl. suurtuotto)"

Paineenrajoitusvena päästää paineistetun ylimääräisen öljyn pumpun imupuolelle eli siinä kierrossa öljy lämpiää.

Bemarin öljyruiskut maksaa 8€ kpl ja niiden kiinnitys pääöljykanavaan about 50€ setti. Melling kannesta laakeroitu möhköpumppu (HC/HP) maksaa n. 150€, jos kokonaan rautaisen pumpun paino pelottaa niin 4wd pumppua kehiin. Ei ole kovin pahan hintainen modi ja männät saa sitten kanssa suodatettua öljyä. Suuttimia mahtuu tarvittaessa 8kpl.
Käytetyissä Cosan öljyputkissa, jotka on minun näpeissä ollut, on useasti ollut jotain röhnää jossain neljästä suuttimen reiästä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mk kax » Pe Helmikuu 8. 15:27:23 2008

SLEI kirjoitti:"Mutta std/kp pumppuhan kierrättää ylimääräistä öljyä paineventtiilinkautta, eli ei pitäisi olla vaikutusta öljyn lämpöihin jos oikein tajusin(pl. suurtuotto)"

Paineenrajoitusvena päästää paineistetun ylimääräisen öljyn pumpun imupuolelle eli siinä kierrossa öljy lämpiää.

Bemarin öljyruiskut maksaa 8€ kpl ja niiden kiinnitys pääöljykanavaan about 50€ setti. Melling kannesta laakeroitu möhköpumppu (HC/HP) maksaa n. 150€, jos kokonaan rautaisen pumpun paino pelottaa niin 4wd pumppua kehiin. Ei ole kovin pahan hintainen modi ja männät saa sitten kanssa suodatettua öljyä. Suuttimia mahtuu tarvittaessa 8kpl.
Käytetyissä Cosan öljyputkissa, jotka on minun näpeissä ollut, on useasti ollut jotain röhnää jossain neljästä suuttimen reiästä.
juu niin oli mullakin joku langan pätkä yhdessä reiässä.joutu niitä vähä puristeleen isommiks et sai pois mut kyssärinä et paljonko sen öljysuuttimen reiän koko on noissa suihkuissa.?siinä ittellä suurin epäilys nyt et miksi on niin huonot paineet lämpösenä tyhjäkäynnillä.
No eihän se toimi!!!

Takatuuppari

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Helmikuu 8. 15:35:08 2008

Cossun putkistossa on venttiili jonka pitäisi estää öljyn kulku suuttimille pienellä painella, avautumispaineesta ei tietoa. Bemarin suuttimien kiinnityspultissa on kanssa venttiili.

Mellingin OHC/Pinto korkea kapasiteettisen pumpun malli on M86-BHV, ei oikein googlaamalla kyseistä pumppua myynnistä löytynyt, oliskohan sen valmistus lopetettu?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

vesa79
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Marraskuu 6. 5:43:17 2007

Viesti Kirjoittaja vesa79 » Ke Helmikuu 13. 0:37:24 2008

Tuli vaan mieleen noista tehokkaammista pumpuista, että onko niiden kanssa ollut ongelmia jakohihnan keston suhteen? Jos paine on huomattavasti vakiota korkeempi niin varsinkin kylmillä öljyillä ottaa melkoisen määrän enempi voimaa tuo pumpun pyöritys.
Sierra Cosworth -88

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Helmikuu 13. 4:46:49 2008

Ei vaikuta hihnaan vissiin mitenkään oleellisesti, eikös se heikoin lenkki ole tuo kuuskulma tappi joka pumppua pyörittää.

M86-BHV <- onkos tää nyt se pumppu jossa on akselilla 5 "hammasta" ja ulkokehällä 6?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Helmikuu 13. 8:16:27 2008

BlackEscort kirjoitti:
M86-BHV <- onkos tää nyt se pumppu jossa on akselilla 5 "hammasta" ja ulkokehällä 6?
En ole vielä avannut pumppua eli ei ole tietoa.
Runko on kokonaan rautaa ja akseli on tuettu myös kanteen kuten 4wd pumpussa, runko on myös muuten korkeampi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Helmikuu 14. 13:33:52 2008

Avaappa ja laita vaikka kuvaa tai jotain jos ei koneessa kiinni ja kone käytössä. Vai onko tää nyt se 2.4l pinton pumppu? Jossain olin kattelevinani tuollaista täys valupumppua joka oli 2.4 pinton lohkossa kiinni...

Tuossa ohc:n korkeapaine/suurtuotto pumpussa näytti äkkiseltään olevan vakio ohc:n kokoinen tuo runko, mutta kansi sen "6,5mm korkeampi". 4wd cossun pumpun runko oli jonkun 5-10mm matalampi kuin ohc:n kp/st pumppu, mutta saman kokoiset sisukalut kuin vakio ohc:ssä.
Jos nyt jotakin kiinostaa tää tieto... :roll:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Helmikuu 28. 15:03:22 2008

Valurautaisessa Melling pumpussa oli 33mm roottorit ja neljä hammasta vetoroottorissa ja viisi ulkokehällä. Pumppu on 5-6mm korkeampi kuin 4wd pumppu ja 2wd peruspumppu omalla ei Cossun kannella. 4wd pumppu oli saman korkuinen kuin perus OHC Burman (runko sama kuin Cosassa) eli Melling möhkön saa varmaan ahdistettua ainakin 2wd öljypohjan sisään jos laittaa oljysuihkut pääöljykanavaan.
Verrokkina olleessa 4wd pumpussa ei ole öljysuutinten lähtöä porattu auki, roottorit 27mm ja lähtevän öljyn reikä pyöreä 16mm.
OHC öljysihti/nousuputki ei sitten taida sopia 4wd pumppuihin, mutta T25 Escon putken varmaan vielä saa uutenakin?
Billet(!) 4wd pumppu kustantaa Englannissa noin 270€.

Tönäri hukassa ja mitat karvan noin mittoja ja tuo Melling M86-BHV on tosiaan 2,0L OHC:n ei 2,3+ (Lima?) moottorin pumppu.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Helmikuu 28. 23:39:48 2008

Sattui tuomoinen samanmoinen valurunkoinen pumppu silmään tuolla nettivaraosissa: oli 2.3/2.4@2.5pinton lohkossa, aattelin joskos olis sellaisen.

Missäs hirmussa on semmonen viritelmä missä on vetoroottorissa 5"hammasta" ja ulkokehällä 6? Oli joskun cosan viriopas koneella jossa oli tuosta kuvia ja kuivasumpusta oli
samassa aiheessa kyse, muttei sillon tullu mieleen lukee sitä sen tarkemmin, vissiin kun oli vielä kielenä englanti.

Muistelisin että joissain kuvissa oli sellanen viritys kaiken lisäksi missä oli kolme pumppua nidottu päällekkäin...oiskohan ollu 2wd/ohc:n runkoja.

Vai oonko nähny päiväunia :roll:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Maaliskuu 4. 0:03:44 2008

Mitäs ukkelit on mieltä, kun mun 4wd pumppu on ihan soseena, eli olis tarvis vaihtaa ehjä tilalle.
Eli jos laittaisi tuon ohc kp pumpun ja bemarin öljysuihkut lohkoon? Jotkut täällä jo ilmeisesti tehneetkin.. sitten öljynimuputki ilmeisesti ohc:sta? ja tosiaan 4x4 cossu kyseessä.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Maaliskuu 4. 13:29:39 2008

Stefa kirjoitti:Mitäs ukkelit on mieltä, kun mun 4wd pumppu on ihan soseena, eli olis tarvis vaihtaa ehjä tilalle.
Eli jos laittaisi tuon ohc kp pumpun ja bemarin öljysuihkut lohkoon? Jotkut täällä jo ilmeisesti tehneetkin.. sitten öljynimuputki ilmeisesti ohc:sta? ja tosiaan 4x4 cossu kyseessä.
Jos tarkoitat ohc kp pumpulla tavallista kannesta laakeroimatonta pumppua niin tuskin siitä pelkästä prikasta jousen alla kannattaa montaa kymppiä ekstraa maksaa. Tieto prikan paksuudesta löytyy varmaan joltain täältäkin tai ainakin netistä haulla?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ti Maaliskuu 4. 18:27:33 2008

Itse laitoin sen ohc.n suurtuotto/korkepaine pumpun. Mahtui nelikon pohjaan työstämättä.
Siinäkään ei ole tuota akselin laakerointia kannessa. Tarvii ohc.n imuputken sen kaveriksi.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ke Maaliskuu 5. 0:28:07 2008

Itsellä sama ongelma, eli nelikon koneeseen pitäs laittaa uus pumppu. Alkuperäistä kyselin mutta Fordilta ei enää saa ja rallyracessa näköjään korkeapainepumppu 406€. :shock: Burtonilla ko pumppu olis 262€ ja korkeapaineversio 270€, että kumpikohan sitä sitten kannattais laittaa? Tehoja tulen ottamaan koneesta 300-400 hv.

Vai olisiko tuo Bemarin öljysuihkukonversio järkevä tähän väliin? Ja siitä en olekaan ennen mitään kuullutkaan eli siitä olen sitten niin pihalla kuin vain jostain voi olla. :oops:
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Maaliskuu 5. 2:43:40 2008

"Vai olisiko tuo Bemarin öljysuihkukonversio järkevä tähän väliin? Ja siitä en olekaan ennen mitään kuullutkaan eli siitä olen sitten niin pihalla kuin vain jostain voi olla."

Idea on sama kuin T25 eli pikku turbo Cosan moottorissa, lyhyesti öljyruiskut ruuvataan kiinni pääöljykanavaan. On näitä paljon muunkin autojen osista tehty ja saa varmaan Cossunkin ruiskuja vielä, mutta ne maksaa varmaan yhtä paljon kuin koko öljypumppu. Nuo bemarin suuttimet on jostain Z-mallista ja niitä on helppo saada ja mielestäni vielä aika edullisesti. Suuttimessa on kaksi osaa pieni rengasmainen runko, jossa on suutin ja tämän läpi menevä banjopultti jossa rajapaineventtiili.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ke Maaliskuu 5. 8:55:09 2008

Jeps nyt tajusin ton systeemin vielä kun kuviakin löytyi. Pitääpä kysästä romppeita hakiessa että olisko TammerDieselissä oltu halukkaita kiinnittämään noi suihkut.

Eikös tuo nelikon pumppu muuten ole sama kuin T25 eli sitä kannattaisi silti käyttää? Eli jos tommosen 4x4 korkeapainepumpun sitten vaikka tilaisin tuolta Burtonilta... ja tosiaan ne 1.9 Z3 suuttimet.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Maaliskuu 5. 17:32:33 2008

SeppoJJ kirjoitti:Jeps nyt tajusin ton systeemin vielä kun kuviakin löytyi. Pitääpä kysästä romppeita hakiessa että olisko TammerDieselissä oltu halukkaita kiinnittämään noi suihkut.

Eikös tuo nelikon pumppu muuten ole sama kuin T25 eli sitä kannattaisi silti käyttää? Eli jos tommosen 4x4 korkeapainepumpun sitten vaikka tilaisin tuolta Burtonilta... ja tosiaan ne 1.9 Z3 suuttimet.
Sama homma olisi edessä , alkaa pumppu vetää viimeisiään , kylmänä ei jaksa kunnolla nostaa painetta . Ilmottelehan Seppo miten onnistu tuo suutin-homma 8)
ex Jäsen #10

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Maaliskuu 6. 2:32:30 2008

4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » To Maaliskuu 6. 13:54:33 2008

Kappas. Tuolta Matt Lewisilta viimeksikin tilailin tavaraa, eli se taitaa olla siinä sitten.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Maaliskuu 6. 15:47:20 2008

Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Maaliskuu 7. 11:38:20 2008

Kävin hakemassa Metroautosta 4kpl niitä bemarin suuttimia hintaan 32€. Onneksi oli varaosanumero mukana, ei olisi varmaankaan ilman sitä löytynyt kun myyjä ei vissiin tiennyt edes mikä on lohko... :lol:

TammerDieselissä taas eivät tee, ellei saa mallilohkoa sinne tai tarkkoja mittoja asennuspisteestä ja -kulmasta. Jos vaan Tampereen seudulta löytyy paikka missä on kokemusta noista öljysuuttimien kiinnityksistä niin sinne sitten, muuten jää suuttimet hyllyyn. :?
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Maaliskuu 7. 12:04:57 2008

Jos nyt joku on uutta (4wd) öljypumppua hommaamassa niin kannattaa ehkä selata tota passionfordin topikkia läpi
http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=223132
Jollain oli siellä haljennu uus pumppu reunastaan.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Maaliskuu 7. 13:00:42 2008

Yrkesman kirjoitti:Jos nyt joku on uutta (4wd) öljypumppua hommaamassa niin kannattaa ehkä selata tota passionfordin topikkia läpi
http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=223132
Jollain oli siellä haljennu uus pumppu reunastaan.
:shock:

Kiitti vinkistä! Onneks en ehtiny tilata..


Tulee itekkin luettua paljon tota passionfordin foorumia, mut tuo aihe on menny jotenkin ohi huomaamatta.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Vastaa Viestiin