4X4 alusta ja voimansiirto

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

4X4 alusta ja voimansiirto

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Helmikuu 1. 15:18:57 2008

Jos 4X4 Sierran ja Escortin alustaa aletaan parantaa , tavoitteena puskeminen pois , ehkä hieman yliohjautumista ja tehonkesto . Käyttö rata ja katu

Olis tarkoitus laittaa keväällä :
-kynätolpat (asetukset ?)
-Etuperään Quaife ATB ja vahvikelevy
-etuvetoakselien vahvikkeet
-Säädettävät alatukivarret eteen
-Kytkin Alcon 6-lapainen

Riittääkö näillä eväillä vai pitääkö vielä vaihtaa taakse säädettävät jotta pyöränkulmia voi säätää .
Onko porukka laittanu Quaifea etuperään , miten vaikuttaa ?
ex Jäsen #10

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Helmikuu 1. 18:26:12 2008

Cosesciltä saanet parhaat kommentit, vaikka soralla pääsääntöisesti ajaa. Liukkaalla alustalla perusluonne tulee parhaiten esiin.
Jäykempi takavakaaja, eteen vähän lisää negatiivista camberia, auraus nollille tai 1-2mm haritusta, reaktiotangot ja vakaaja pois tai löysemmäksi niin johan kääntyy.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Helmikuu 1. 20:25:37 2008

joo, Cosesc on meidän pro vetomies :D hänellä on tietoa miten myös kovalla pinnalla mennään. Itse en alkais poistamaan kalistuksenvakaajaa jos asfaltilla ajaa, soraralli erikseen ja laatikkohan sanoo poks :roll:

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » La Helmikuu 2. 15:36:11 2008

Miten vaikuttaa jos vakaajaan vaihtaa löysemmät puslat ? Eihän siihen muuta tapaa ole ?

Mike Rainbirdillä on ohjeet kyllä miten auton saa kääntymään mutta ne edellyttää säädettävää takakelkkaa . Tarkoitus olisi onnistua tuossa pelkästään etupäätä muuttamalla .
ex Jäsen #10

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » La Helmikuu 2. 15:52:11 2008

Jake kirjoitti:Miten vaikuttaa jos vakaajaan vaihtaa löysemmät puslat ? Eihän siihen muuta tapaa ole
Veikkaisin, ettei löysemmillä puslilla ainakaan positiivista vaikutusta ole, koska rengas pääsee heilumaan enemmänm eteen ja taakse -> auraus muuttuu.

Vaihda vaikka XR4x4:n 26mm etuvakaaja, sehän on löysempi...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » La Helmikuu 2. 17:06:57 2008

ylimark kirjoitti:
Jake kirjoitti:Miten vaikuttaa jos vakaajaan vaihtaa löysemmät puslat ? Eihän siihen muuta tapaa ole
Veikkaisin, ettei löysemmillä puslilla ainakaan positiivista vaikutusta ole, koska rengas pääsee heilumaan enemmänm eteen ja taakse -> auraus muuttuu.

Vaihda vaikka XR4x4:n 26mm etuvakaaja, sehän on löysempi...
sitten vielä nuo jjs:n mainitsemat reaktiotangot niin pysyy pyörät paikallaan, joskushan täällä pyöri kuva escon etupäästä mihin oli laitettu lisäksi reaktiotangot.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » La Helmikuu 2. 20:26:31 2008

Mitenkäs muuten katsastussetä suhtautuu etureaktiotankoihin ilman vakaajaa? Entäs esim. Zoo-motorsportin säädettäviin takatukivarsiin? Niissä ei liene minkään sortin hyväksyntälappua mukana?
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » La Helmikuu 2. 20:46:42 2008

ylimark kirjoitti:Mitenkäs muuten katsastussetä suhtautuu etureaktiotankoihin ilman vakaajaa? Entäs esim. Zoo-motorsportin säädettäviin takatukivarsiin? Niissä ei liene minkään sortin hyväksyntälappua mukana?
ZooMotorsport on kanttuvei, firman pitäjä istuu vankilassa.

Samat partsit saa Ahmed Baoolta tai Adrenaline racelta..

Katsastukseen riittää (ainakin Sierran osalta) todistus valmistajalta että kys partsit on tehty juuri tuohon automalliin.

nimim. paketti englannista lähdössä tilaukseen.. :wink:

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » La Helmikuu 2. 21:01:49 2008

Joopa joo. Sierran tai escortin ajettavuutta saa mukavasti paranneltua ottamalla vakaaja pois ja laittamalla paikallaan säädettävät reaktiotangot sekä alatukivarret. Jousien jäykkyyttä joutuu ehkä muuttamaan riippuen ajoalustasta ja omista mieltymyksistä.Takaa vakaaja pois. Quaifen ATB lukko eteen on hyvä valinta koska ei aiheuta puskemista. Iskareiksi kannattaa valita jotkut kunnon pumput, mulla itsellä on White Powerin iskarit joka kulmassa jotka eivät välttämättä hintansa puolesta (yli 3000€ kierros) sovi katukäyttöön.. :?

Näillä+ muutamilla muilla pikku jutuilla on rallisprinteissä erilaiset EVO- mitsut katelleet sierran takavaloja aika usein.. :lol: 8)
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Helmikuu 3. 11:56:02 2008

ylimark kirjoitti:Mitenkäs muuten katsastussetä suhtautuu etureaktiotankoihin ilman vakaajaa? Entäs esim. Zoo-motorsportin säädettäviin takatukivarsiin? Niissä ei liene minkään sortin hyväksyntälappua mukana?
Tämä olisi kiva tietää, huom. clubin katsastusinsinöörit! :wink: esim. cossuesco ei ole tyyppihyväksytty auto niin mitenkäs siinä sovelletaan? ainakin iskareista ja jousista ei tarvinnut olla todistuksia.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Helmikuu 3. 12:15:03 2008

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm

tuossa on aika selvästi sanottu kuinka saa tehdä.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Helmikuu 3. 15:00:36 2008

mikäs luokitellaa tehdasvalmisteiseksi? jos abdullah sorvari Ky/oy/ab niminen "tehdas" on vääntänyt titaanista alatukivarret niin mitäköhän todisteita abdullah pitää hoitaa :?: :lol:

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Helmikuu 3. 16:36:04 2008

Paperissa pitää olla valmistajan nimi ja todistus, että tehty juuri kyseiseen automalliin.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Heinäkuu 9. 21:56:13 2008

ylimark kirjoitti:Mitenkäs muuten katsastussetä suhtautuu etureaktiotankoihin ilman vakaajaa? Entäs esim. Zoo-motorsportin säädettäviin takatukivarsiin? Niissä ei liene minkään sortin hyväksyntälappua mukana?
Palataan aiheeseen . Kysyin tuota konttorilta niin ei ongelmaa kunhan on kestävä ja tarkoitettu juuri ko.autoon . Eli ei mikään itse väännetty . Minkäänlaisia lappuja ei tarvita .
ex Jäsen #10

Vastaa Viestiin