seoksen laihentamisen ongelma

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

seoksen laihentamisen ongelma

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Tammikuu 20. 10:15:42 2008

2wd cossu, muutettu imusarja, isompi kaasuläppä, ei tyhjäkäyntipiiriä.
oma ruisku, viripuola, omat sytkäpiuhat.
tulpat ostettu rallyracesta, jotkut samin suosittelemat racemallit.

seosta kun laihentaa afr 12,5-13 tuntumaan tyhjäkäynnillä niin alkaa pätkimään, siitä ylöspäin n.14 käy jo huonosti.
olisi mukava saada seokset laihalle ettei turhaan polta bensaa.

sarkkola hauholla huomasi saman ja siellä seosta vaan paksunnettiin jolloin se käy ok. onko näin että sille ei voi mitään muuta tehdä?
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Su Tammikuu 20. 13:50:44 2008

Onko sulla minkäkokoset suuttimet? Pystyykö ne toimimaan järkevästi riittävän pienillä aukioloajoilla?
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Tammikuu 20. 14:03:39 2008

Oletko harkinnut, että käykö joku pytty muita laihempana? Muista aina että se mitä seosmittari näyttää on vaan neljän keskiarvo. Kannattaa aina katsoa myös tulppia jne.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Tammikuu 20. 16:16:52 2008

Mites vaikuttiko tuo tulppien vaihto mitenkään ?
Itse huomasin että kun laitoin ne Briskit kiinni niin tyhjäkäynti alkoi pätkimään, aikaisemmilla normaali lämpöarvolla olevilla tuota ei esiintynyt.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Tammikuu 20. 18:26:56 2008

tulpan kärkivälin pienetessä tyhjäkäynti huononee mutta paineen/kierrosten kesto paranee, ja sama toisinpäin.

nokkien ajoituksia muutettaessa tehon kannalta paremmaksi, tyhjäkäynti alkaa huonontua tehon kasvaessa, jos taas hakee tyhjäkäynnin nokilla hyväksi, ei tehokäyrä ole optimi.

kireät nokat sotkee lähes aina tyhjäkäyntiä.

jos on esim perus xxx- raskasneulaiset mutta isot (en muista varmana mitkä on sellaisia) suuttimet, niin tyhjäkäynnillä ei välttämättä pienellä aukioloajalla jaksa/ehdi neula reagoida, sotkee taas tyhjäkäyntiä.

noi siis perus juttujen lisäksi vaihtoehtona (tulpat, suuttimien kunto ja tasaisuus, bpaine, moottorin ohivuodot, jne..)

ja viimeisenä, tuo muutettu imusarja, onko varma et joutokäynnillä antaa tasaisesti soppaa, jos esim laittaa sen ns. välipalan imusarjan ja painekotelon väliin, se jo sinällään huonontaa tasaista virtausta. isoilla paineilla erot tasoittuu.. vika voipi olla imusarjan virtauksissa..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Tammikuu 20. 19:01:39 2008

tulpat ei ole vaikuttaneet tuohon asiaan mutta olen itsekin miettinyt että muutettu imusarja saattaa olla syynä tuohon ongelmaan.

onneksi talvi aikaa käyttää nuo 500 suuttimet mitattavana, saattaa löytyä sieltäkin jotain.
seos pitäisi olla sama kaikissa pytyissä, en ole huomannut tulpissa eroja.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Tammikuu 20. 19:41:45 2008

Minkäslaisella kulutuksella se kulkee matka-ajossa ? (vaikka koskas sitä pelkkää "matkaa" olisi tullut ajettua :lol: )
Pääsikö lähellekään 10 kulutusta.
Omassa tuo 10-11L (motarilla) tuntui jo pienelle Ahvenistoon verrattuna
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Tammikuu 20. 20:11:25 2008

Aksu kirjoitti:Minkäslaisella kulutuksella se kulkee matka-ajossa ? (vaikka koskas sitä pelkkää "matkaa" olisi tullut ajettua :lol: )
Pääsikö lähellekään 10 kulutusta.
Omassa tuo 10-11L (motarilla) tuntui jo pienelle Ahvenistoon verrattuna
varmaan lähelle kymppiä jos 90 ajelis. lienee 11-12L koska aina on kiire.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Vastaa Viestiin