Kent 1.6 erot/ tehot verrattuna 691M 6015BA ja 711M 6015BA ?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Kent 1.6 erot/ tehot verrattuna 691M 6015BA ja 711M 6015BA ?

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » To Joulukuu 6. 22:51:12 2007

Tervehdys

Nyt olisin vähän kiinnostunut näiden Fordin Kent moottorien teknisistä tiedoista ja eroista eli lohkomerkinnöillä 691M 6015BA ja 711M 6015BA. Onko teholukemissa kansissa yms. mitä eroja näissä moottoreissa keskenään ? Sen jo tiedän entuudestaan, että tuo 711M lohko on kestävin. Mutta onko eroja kansissa, nokissa ja teholukemissa kun puhutaan vakiokuntoisista moottoreista ?
Jari Kaukonen

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Joulukuu 7. 14:42:57 2007

Kansissa on omat valunumerot, joista vois päätellä jotain;
mutta oliko niin, että vasta 711 oli lankkukannella ?

jostain jos löytyy joku guru joka tietää mitkä kannet kuuluu noihin lohkoihin niin hyvä

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Joulukuu 7. 17:35:00 2007

Kenttihommat on aina maistuneet puulta... Mutta tietoa on jossain määrin, oikokaa jos pahasti tökkii:

-Cortina mk2 1,6 GT ja Capri mk1 1,6 GT, kone -71 saakka tuolla vanhemmalla lohkolla, mutta aina lankkukannella kuten uudempikin.

-711M -lohkoisissa on uudempi kansivalu myös, ja GT -mallien (1,3/1,6)nokka vaihtui vähän äreämpään samassa yhteydessä.
Tehonnousua en muista nähneeni kuitenkaan 1,6 GT:een ilmoitettuna (84-88 hp/bhp), mutta 1,3 GT:n nousi hieman, 68hv(?) ->72hv

-Mexicossa oli aina tuo uudempi versio (valm. -71->-74)

-Escortissa (mk1-mk2 1,1-1,6 Kent) en ole nähnyt koskaan tehtaan jäljiltä palotilallista kantta. Tälle on tukena myös tehtaan raamatut.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

esse
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 15:06:17 2005
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esse » Pe Joulukuu 7. 20:33:04 2007

meillä orkkikset cortina 1,6 gt -70 ja capri 1,6 gt -69, molemmissa palotilalliset kannet, cortinan lukuja en muista mutta caprissa on muistaakseni jonkun kirjan mukaan 91 hv.

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Alkaahan se tämäkin asia selviämään ...

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » La Joulukuu 8. 12:41:03 2007

Tuossa jo taannoin kyselin vähän noita kannen tunnistamiskoodejakin koskien tätä 691M alkuista konetta. Itse ihmettelin suuresti sitä, että tässä 691M alkuisessa 1.6 Kentin koneessa on yksikurkkuinen kaasutin kun vastaavassa 711M koneessa on aina 2-kurkkuinen Weber ? En nyt kuitenkaan taida hylätä aivan tyystin tuota vanhempaakaan moottoria, jos siitä vielä jonkunlaisen koneen saisi, on kuitenkin osiltaan aivan täydellinen ajosta otettu moottori lähtöisin -70 Cortinasta.
Jari Kaukonen

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Joulukuu 8. 22:06:47 2007

Yksikurkkuisella ihan normimoottori, ja 2-kurkkuweberillä GT -moottori. Lohko on sama olipa GT tai ei. Olen aikoinaan ostanut Cortinan 1600 HC -moottoreita pari kpl 711M -lohkolla 1-kurkkuisilla.

Läpihengittävä Kent tuli käyttöön mallivuonna -68. Lohkoissa lukee kuitenkin tuo 69 -alkuinen nrosarja (ei uutta tuo vuoden "heitto"). 1,1/1,3 en muista onko myös 69 -alku, taisi olla.
71 -alkuinen tuli mallivuodelle -71

Capri 1600 GT:n tehoksi ilmoitetaan 88hp/DIN kun Kentillä (eli 69-72). Palotila tyyppiä Heron, eli männässä. :!: EDIT: kysyn asiaan lisävalaistusta näitä uutena merkkihuollossa korjanneelta taholta
-73 mk1 "B" (facelift) on OHC:llä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Joulukuu 9. 13:30:53 2007

käykö vanhemman ja uudemman nokka-akselit keskenään??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Joulukuu 9. 14:06:12 2007

Rahtinalle kirjoitti:käykö vanhemman ja uudemman nokka-akselit keskenään??
käy.

offtopic: löytyy peter wallacen kentin virityskirja pdf-skannattuna 47megaa

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Joulukuu 9. 14:08:30 2007

Brenda kirjoitti:
Rahtinalle kirjoitti:käykö vanhemman ja uudemman nokka-akselit keskenään??
käy.

offtopic: löytyy peter wallacen kentin virityskirja pdf-skannattuna 47megaa
kyllä kiitos :)
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Joulukuu 9. 17:05:46 2007

Rahtinalle kirjoitti:
Brenda kirjoitti:
Rahtinalle kirjoitti:käykö vanhemman ja uudemman nokka-akselit keskenään??
käy.

offtopic: löytyy peter wallacen kentin virityskirja pdf-skannattuna 47megaa
kyllä kiitos :)
mihin uploadataan

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Su Joulukuu 9. 19:52:21 2007

Mistä vois imuroida ?
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Joulukuu 9. 19:59:55 2007

en muista mistä tuon imutin, mutta jos jollain on joku ftp serveri mihin uppaan 47 megaa, niin imuroikaa sitten sieltä

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Su Joulukuu 9. 20:46:29 2007


Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Joulukuu 9. 21:24:12 2007

joo toi se olikin :wink:

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Su Joulukuu 9. 22:49:13 2007

Tallessa on.
Kiitos Tindelle ja Brendalle.

Nopeesti selasin läpi. Näyttää asialliselta opukselta.

Kent koneita tehty muuten 10 miljoonaa kappaletta. Oliskohan jo pikkuhiljaa oppineet sen valamisen.

Mites se menikään se compensation juttu, mitä Kentin suunnittelija sai. Olisko ollut 1 punta per kone tjs. Eihän toi tee kun 10 megapuntaa :D
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Essoblue
Viestit: 61
Liittynyt: To Maaliskuu 3. 19:40:14 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Essoblue » Ma Joulukuu 10. 0:51:17 2007

Oon muuten nähnyt mk2 cortinan -67 missä oli 1300 kone mutta sarjat samalla puolella.
Ja Henryn tekemä.

Ja kerran näin Anglia mallin kannen missä oli imukanavat valettu 45 asteen kulmaan. Tälläisen voi tehdä kotonakin putkittamalla tavallinen ankan kansi.

Mulla on sellanen filmi missä näytetään alussa 1300 GTS (?) Escortin konehuonetta. Lucas imutötteröt on vasemmalla puolella 45-kulmassa

Tuli vaan mieleen kun näin Kentti-juttuja...

Arto

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Joulukuu 10. 22:04:58 2007

Noita muutettuja Kent-kansia on muutama (2kpl?) pyörinyt täällä kotosuomessakin. Alunperin näkyi Broadspeedin (ja Alan Mannin) Escorteissa.
Heikki Kemiläiselläkin tuommoinen ymmärtääkseni oli.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » Ma Joulukuu 10. 23:08:30 2007

hep,
jjs kirjoitti:Noita muutettuja Kent-kansia on muutama (2kpl?) pyörinyt täällä kotosuomessakin. Alunperin näkyi Broadspeedin (ja Alan Mannin) Escorteissa.
Heikki Kemiläiselläkin tuommoinen ymmärtääkseni oli.
oli,oli... kaikilla mainitsemillasi tämäntapainen.
eikä muuten ollut niitä helpoimpia koneita kisakäytössä. kysy vaikka alilta...

...ja kellä työstökoneet on, hän niitä käyttäköön kyllä tuo esim. jarin seuraavassa projektissa näyttäisi ja kuulostaisi aika hyvältä :)

-timppa
#176

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 11. 13:24:12 2007

Niin, oliko tuo aihio pre-xflow vai xf?
EDIT: ainakin raapustuksen mukaan pre. Liekö sitten luokiteltu, tai oletan että kansi oli melko vapaa silloisten ryhmäsääntöjen mukaan (Gp 2).
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

OPM
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Helmikuu 4. 14:07:14 2003
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja OPM » Ti Joulukuu 11. 14:22:26 2007

Tuollainen Broadspeedin tekemä kansi on myynnissä tuolla Suomen Britti-Ford kerhon sivuilla. Myynti-ilmo tosin päivätty 10.2.2007

OPM

esse
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 15:06:17 2005
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esse » Ti Joulukuu 11. 22:18:59 2007

tuo kansi on luokiteltu 1300 gt luokitustodistuksssa 5211 2-ryhmään 1.1.70, on luokiteltu myös 0,9 ja 1,1 kenttiläiseen, mutta koneet joissa noita aikanaan käytettiin olivat melko epävarmoja ja vaikeita rakentaa toimiviksi, niitä kierrätettiin yli 10000 rpm. niitä oli ruiskulla tai kaasareilla, multa löytyy kuvia yhdestä kannesta ainakin leimasta päätellen fordin tekemästä, ei ole jälkeenpäin kairattu. tietääkseni prospeedin kannet oli tulpattuja ei varma tieto.

toyota
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 19:49:22 2007

Viesti Kirjoittaja toyota » La Joulukuu 15. 7:40:19 2007

riihimäen suunnallahan tehtiin 90luvun puolessavälissä F-ryhmän mk1 escortti tuollaisella kansisysteemillä.
1.lohko 1.6 711m
2.kampura 1500gt cortina loppuvuoden mallista vm:67 se käy uudempaan lohkoon stefatiivisteet ja vauhtipyörän kiinnitys oliko 8pulttia? isku 72mm
3.kiertokanget ja männät jostain? poraus 83,5mm
4.KANSI 1500GT cortinasta mihin on koneistettu putket yläviistoon (kantta ei voi tehdä muusta aihiosta ja vanhassa voorti kirjassa on ohjeet)
5.nokka kent cams 254

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Joulukuu 16. 22:28:49 2007

vähän ohi aiheen mutta onko jollain jotain ajatusta että miksi mun nokka-akseli ei sovi lohkoon, eli ei mahu siitä ensimmäisestäkään laakeri reijästä??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Joulukuu 17. 20:23:43 2007

Rahtinalle kirjoitti:vähän ohi aiheen mutta onko jollain jotain ajatusta että miksi mun nokka-akseli ei sovi lohkoon, eli ei mahu siitä ensimmäisestäkään laakeri reijästä??
onko laakerit vaihdettu? (väärä järjestys)

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ti Joulukuu 18. 11:20:51 2007

ei oo vaihdettu
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ma Maaliskuu 24. 16:39:45 2008

tommone tuli hommatu eli 1.6 kent
lohko t5
711M6015BA mistä laittesta on alunperin?
volvo 240 tic vm 88
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Maaliskuu 24. 17:44:40 2008

ei noista sitä saa selville,
mikä on sarjanumero tiivistetasossa ?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Huhtikuu 5. 3:10:47 2008

pertrac36 kirjoitti:hep,

oli,oli... kaikilla mainitsemillasi tämäntapainen.
eikä muuten ollut niitä helpoimpia koneita kisakäytössä. kysy vaikka alilta...

...ja kellä työstökoneet on, hän niitä käyttäköön kyllä tuo esim. jarin seuraavassa projektissa näyttäisi ja kuulostaisi aika hyvältä :)

-timppa
Niin kuin joskus aieminkin on tullut muisteltua niin hetken aikaa omistin 20-v sitten tuollaisen kannen, joka yllä kuvassa.
Se oli ihan uutta valua ei modattu, mukana tuli imusarjat vaakatuplille.
Mukana tulleella A8 nokalla oli napattu 180hv 1,6 koneesta.
Muistaakseni sitä kantta tituleerattiin joksikin formula kanneksi.

Jos joltain koneita ja taitoa riittää kanavien kairaamiseen 1.6L pre kanteen niin annan tekijälle aihiokannen kunhan kairaa minullekkin kanavat.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Huhtikuu 19. 17:45:40 2008

Asiasta pähkinään, ois 711m irto lohko...onko niil mitää arvoa nykyään? Viime sysynä se vielä pyöri, mutta nyt ei...tarvis avata ilmeisesti. Kannattaako ruveta ressaan itteensä tolla kun ikinä en varmaan ole tuota laittamassa omiin autoihin...ja pitäs olla kansineen kaikkineen alkuperäinen, paitti kaasari kyl meni jo ja sarja on jonkun veepään modifioima...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin