Kent 1.6 erot/ tehot verrattuna 691M 6015BA ja 711M 6015BA ?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Kent 1.6 erot/ tehot verrattuna 691M 6015BA ja 711M 6015BA ?
Tervehdys
Nyt olisin vähän kiinnostunut näiden Fordin Kent moottorien teknisistä tiedoista ja eroista eli lohkomerkinnöillä 691M 6015BA ja 711M 6015BA. Onko teholukemissa kansissa yms. mitä eroja näissä moottoreissa keskenään ? Sen jo tiedän entuudestaan, että tuo 711M lohko on kestävin. Mutta onko eroja kansissa, nokissa ja teholukemissa kun puhutaan vakiokuntoisista moottoreista ?
Nyt olisin vähän kiinnostunut näiden Fordin Kent moottorien teknisistä tiedoista ja eroista eli lohkomerkinnöillä 691M 6015BA ja 711M 6015BA. Onko teholukemissa kansissa yms. mitä eroja näissä moottoreissa keskenään ? Sen jo tiedän entuudestaan, että tuo 711M lohko on kestävin. Mutta onko eroja kansissa, nokissa ja teholukemissa kun puhutaan vakiokuntoisista moottoreista ?
Jari Kaukonen
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Kenttihommat on aina maistuneet puulta... Mutta tietoa on jossain määrin, oikokaa jos pahasti tökkii:
-Cortina mk2 1,6 GT ja Capri mk1 1,6 GT, kone -71 saakka tuolla vanhemmalla lohkolla, mutta aina lankkukannella kuten uudempikin.
-711M -lohkoisissa on uudempi kansivalu myös, ja GT -mallien (1,3/1,6)nokka vaihtui vähän äreämpään samassa yhteydessä.
Tehonnousua en muista nähneeni kuitenkaan 1,6 GT:een ilmoitettuna (84-88 hp/bhp), mutta 1,3 GT:n nousi hieman, 68hv(?) ->72hv
-Mexicossa oli aina tuo uudempi versio (valm. -71->-74)
-Escortissa (mk1-mk2 1,1-1,6 Kent) en ole nähnyt koskaan tehtaan jäljiltä palotilallista kantta. Tälle on tukena myös tehtaan raamatut.
-Cortina mk2 1,6 GT ja Capri mk1 1,6 GT, kone -71 saakka tuolla vanhemmalla lohkolla, mutta aina lankkukannella kuten uudempikin.
-711M -lohkoisissa on uudempi kansivalu myös, ja GT -mallien (1,3/1,6)nokka vaihtui vähän äreämpään samassa yhteydessä.
Tehonnousua en muista nähneeni kuitenkaan 1,6 GT:een ilmoitettuna (84-88 hp/bhp), mutta 1,3 GT:n nousi hieman, 68hv(?) ->72hv
-Mexicossa oli aina tuo uudempi versio (valm. -71->-74)
-Escortissa (mk1-mk2 1,1-1,6 Kent) en ole nähnyt koskaan tehtaan jäljiltä palotilallista kantta. Tälle on tukena myös tehtaan raamatut.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 15:06:17 2005
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Alkaahan se tämäkin asia selviämään ...
Tuossa jo taannoin kyselin vähän noita kannen tunnistamiskoodejakin koskien tätä 691M alkuista konetta. Itse ihmettelin suuresti sitä, että tässä 691M alkuisessa 1.6 Kentin koneessa on yksikurkkuinen kaasutin kun vastaavassa 711M koneessa on aina 2-kurkkuinen Weber ? En nyt kuitenkaan taida hylätä aivan tyystin tuota vanhempaakaan moottoria, jos siitä vielä jonkunlaisen koneen saisi, on kuitenkin osiltaan aivan täydellinen ajosta otettu moottori lähtöisin -70 Cortinasta.
Jari Kaukonen
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Yksikurkkuisella ihan normimoottori, ja 2-kurkkuweberillä GT -moottori. Lohko on sama olipa GT tai ei. Olen aikoinaan ostanut Cortinan 1600 HC -moottoreita pari kpl 711M -lohkolla 1-kurkkuisilla.
Läpihengittävä Kent tuli käyttöön mallivuonna -68. Lohkoissa lukee kuitenkin tuo 69 -alkuinen nrosarja (ei uutta tuo vuoden "heitto"). 1,1/1,3 en muista onko myös 69 -alku, taisi olla.
71 -alkuinen tuli mallivuodelle -71
Capri 1600 GT:n tehoksi ilmoitetaan 88hp/DIN kun Kentillä (eli 69-72). Palotila tyyppiä Heron, eli männässä.
EDIT: kysyn asiaan lisävalaistusta näitä uutena merkkihuollossa korjanneelta taholta
-73 mk1 "B" (facelift) on OHC:llä.
Läpihengittävä Kent tuli käyttöön mallivuonna -68. Lohkoissa lukee kuitenkin tuo 69 -alkuinen nrosarja (ei uutta tuo vuoden "heitto"). 1,1/1,3 en muista onko myös 69 -alku, taisi olla.
71 -alkuinen tuli mallivuodelle -71
Capri 1600 GT:n tehoksi ilmoitetaan 88hp/DIN kun Kentillä (eli 69-72). Palotila tyyppiä Heron, eli männässä.

-73 mk1 "B" (facelift) on OHC:llä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tallessa on.
Kiitos Tindelle ja Brendalle.
Nopeesti selasin läpi. Näyttää asialliselta opukselta.
Kent koneita tehty muuten 10 miljoonaa kappaletta. Oliskohan jo pikkuhiljaa oppineet sen valamisen.
Mites se menikään se compensation juttu, mitä Kentin suunnittelija sai. Olisko ollut 1 punta per kone tjs. Eihän toi tee kun 10 megapuntaa
Kiitos Tindelle ja Brendalle.
Nopeesti selasin läpi. Näyttää asialliselta opukselta.
Kent koneita tehty muuten 10 miljoonaa kappaletta. Oliskohan jo pikkuhiljaa oppineet sen valamisen.
Mites se menikään se compensation juttu, mitä Kentin suunnittelija sai. Olisko ollut 1 punta per kone tjs. Eihän toi tee kun 10 megapuntaa

#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: To Maaliskuu 3. 19:40:14 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Oon muuten nähnyt mk2 cortinan -67 missä oli 1300 kone mutta sarjat samalla puolella.
Ja Henryn tekemä.
Ja kerran näin Anglia mallin kannen missä oli imukanavat valettu 45 asteen kulmaan. Tälläisen voi tehdä kotonakin putkittamalla tavallinen ankan kansi.
Mulla on sellanen filmi missä näytetään alussa 1300 GTS (?) Escortin konehuonetta. Lucas imutötteröt on vasemmalla puolella 45-kulmassa
Tuli vaan mieleen kun näin Kentti-juttuja...
Arto
Ja Henryn tekemä.
Ja kerran näin Anglia mallin kannen missä oli imukanavat valettu 45 asteen kulmaan. Tälläisen voi tehdä kotonakin putkittamalla tavallinen ankan kansi.
Mulla on sellanen filmi missä näytetään alussa 1300 GTS (?) Escortin konehuonetta. Lucas imutötteröt on vasemmalla puolella 45-kulmassa
Tuli vaan mieleen kun näin Kentti-juttuja...
Arto
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002
hep,
eikä muuten ollut niitä helpoimpia koneita kisakäytössä. kysy vaikka alilta...
...ja kellä työstökoneet on, hän niitä käyttäköön kyllä tuo esim. jarin seuraavassa projektissa näyttäisi ja kuulostaisi aika hyvältä
-timppa
oli,oli... kaikilla mainitsemillasi tämäntapainen.jjs kirjoitti:Noita muutettuja Kent-kansia on muutama (2kpl?) pyörinyt täällä kotosuomessakin. Alunperin näkyi Broadspeedin (ja Alan Mannin) Escorteissa.
Heikki Kemiläiselläkin tuommoinen ymmärtääkseni oli.
eikä muuten ollut niitä helpoimpia koneita kisakäytössä. kysy vaikka alilta...
...ja kellä työstökoneet on, hän niitä käyttäköön kyllä tuo esim. jarin seuraavassa projektissa näyttäisi ja kuulostaisi aika hyvältä

-timppa
#176
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 15:06:17 2005
- Paikkakunta: Hausjärvi
- Viesti:
tuo kansi on luokiteltu 1300 gt luokitustodistuksssa 5211 2-ryhmään 1.1.70, on luokiteltu myös 0,9 ja 1,1 kenttiläiseen, mutta koneet joissa noita aikanaan käytettiin olivat melko epävarmoja ja vaikeita rakentaa toimiviksi, niitä kierrätettiin yli 10000 rpm. niitä oli ruiskulla tai kaasareilla, multa löytyy kuvia yhdestä kannesta ainakin leimasta päätellen fordin tekemästä, ei ole jälkeenpäin kairattu. tietääkseni prospeedin kannet oli tulpattuja ei varma tieto.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 19:49:22 2007
riihimäen suunnallahan tehtiin 90luvun puolessavälissä F-ryhmän mk1 escortti tuollaisella kansisysteemillä.
1.lohko 1.6 711m
2.kampura 1500gt cortina loppuvuoden mallista vm:67 se käy uudempaan lohkoon stefatiivisteet ja vauhtipyörän kiinnitys oliko 8pulttia? isku 72mm
3.kiertokanget ja männät jostain? poraus 83,5mm
4.KANSI 1500GT cortinasta mihin on koneistettu putket yläviistoon (kantta ei voi tehdä muusta aihiosta ja vanhassa voorti kirjassa on ohjeet)
5.nokka kent cams 254
1.lohko 1.6 711m
2.kampura 1500gt cortina loppuvuoden mallista vm:67 se käy uudempaan lohkoon stefatiivisteet ja vauhtipyörän kiinnitys oliko 8pulttia? isku 72mm
3.kiertokanget ja männät jostain? poraus 83,5mm
4.KANSI 1500GT cortinasta mihin on koneistettu putket yläviistoon (kantta ei voi tehdä muusta aihiosta ja vanhassa voorti kirjassa on ohjeet)
5.nokka kent cams 254
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
tommone tuli hommatu eli 1.6 kent
lohko t5
711M6015BA mistä laittesta on alunperin?
lohko t5
711M6015BA mistä laittesta on alunperin?
volvo 240 tic vm 88
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Niin kuin joskus aieminkin on tullut muisteltua niin hetken aikaa omistin 20-v sitten tuollaisen kannen, joka yllä kuvassa.pertrac36 kirjoitti:hep,
oli,oli... kaikilla mainitsemillasi tämäntapainen.
eikä muuten ollut niitä helpoimpia koneita kisakäytössä. kysy vaikka alilta...
...ja kellä työstökoneet on, hän niitä käyttäköön kyllä tuo esim. jarin seuraavassa projektissa näyttäisi ja kuulostaisi aika hyvältä
-timppa
Se oli ihan uutta valua ei modattu, mukana tuli imusarjat vaakatuplille.
Mukana tulleella A8 nokalla oli napattu 180hv 1,6 koneesta.
Muistaakseni sitä kantta tituleerattiin joksikin formula kanneksi.
Jos joltain koneita ja taitoa riittää kanavien kairaamiseen 1.6L pre kanteen niin annan tekijälle aihiokannen kunhan kairaa minullekkin kanavat.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Asiasta pähkinään, ois 711m irto lohko...onko niil mitää arvoa nykyään? Viime sysynä se vielä pyöri, mutta nyt ei...tarvis avata ilmeisesti. Kannattaako ruveta ressaan itteensä tolla kun ikinä en varmaan ole tuota laittamassa omiin autoihin...ja pitäs olla kansineen kaikkineen alkuperäinen, paitti kaasari kyl meni jo ja sarja on jonkun veepään modifioima...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis