Megaruiskis

Tekninen keskustelu liittyen auton sähköihin sekä moottorin ohjainlaitteisiin (alkuperäiset ja jälkiasenteiset)

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Lokakuu 3. 19:56:44 2007

Itsellä myös tuossa 2500-3000rpm välissä alue jota tuntuu olevan mahdoton säätää kohdalleen, alipaineella eli tasakaasulla menee törkeän laihalle (afr n.15 ja nykiminen sen mukaista) ja taas paineella about 100kpa niin vetää todella paksulle ja rykii ja paukuttaa putkessa

Epäilisin jotta johtuu tuosta malpassin paineensäätimestä, täytyisi kokeilla orkkiksella kun kerkeäisi

Toinen ihmetyksen aihe niin tarvii käyttää tuota ohctä aivan liian rikkaalla jotta käynti jotenkin kohtuullista, tyhjää ei käy kuin jossain afr 13-13.5 ja tasakaasulla ei kärsi afr 14 laihempaa ilman nykimistä

Vakionokalla ja kannella sekä ruiskun imusarjalla joten niissä ei pitäisi olla

Lambda näyttää oikein ja ei suuttimissakaan pitäisi olla mitään ihmeellista, jossain tilanteissa toimii paljon paremmin paljon pienemmällä PW arvollakin

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Lokakuu 3. 20:42:11 2007

Tyhjäkäynnillä mulla vaatii seoksen sinne afr 12-13 paikkeille, että pakokaasut on hyväksytyt. Ite ajelin jonkin aikaa niin että osakaasulla seokset pyöri siellä afr 16-17 paikkeilla, ei siinä juurikaan eroa ole nykyiseen afr 14-15, hieman vähemmän nykimistä, mutta yllättävän vähän.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Lokakuu 15. 17:27:22 2007

Valaiskaa tyhmää, mitä hyötyä on jättää sytytinvahvistin pois ediksessä ja korvata se sopivalla kivellä megaan? VBjotain oli tuo trankku mikä lisättiin. Eli mikä on hyöty tuossa tapauksessa?

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Lokakuu 15. 17:49:02 2007

Sultzi kirjoitti:Valaiskaa tyhmää, mitä hyötyä on jättää sytytinvahvistin pois ediksessä ja korvata se sopivalla kivellä megaan? VBjotain oli tuo trankku mikä lisättiin. Eli mikä on hyöty tuossa tapauksessa?
Edikseshän ei saa kipinää katkottua niin tuolla muutoksella sitten pystyy ja saa esim lähtörajoittimen toimintaan ja muihinkin rajoittimiin saa kipinän mukaan.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Lokakuu 15. 18:59:44 2007

Onko vaikutusta esim. puolan latausaikoihin kun vahvistin korvataan näillä trankuilla?

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Lokakuu 15. 19:06:07 2007

Tuon muutoksen jälkeen latausajat voi ja täytyy itse määrittää jossa on tietty vaarana että palaa trankku/puola jos laittaa liikaa, tosin noissa VBxxx trankuissa taisi olla sisäinen rajoitus mutta lämpiää ne silti kovin jos niitä sinne rajalle ajaa koko ajan. Mutta eipähän ainakaan heti pala ja voi huomata vähentää latausaikaa sittenl

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » To Lokakuu 25. 15:54:27 2007

Koitetaan nyt täältäkin apuja, kun itse en oikein keksi mistä hakea vikaa.

Vika tuli ihan itsestään eli olin ajelemassa säätölenkkiä ja sitten tulin hetkeksi pihaan ja jätin auton käymään tyhjäkäyntiä muutamaksi minuutiksi. Sitten kun hyppäsin takaisin autoon tarkoituksena lähteä tankkaamaan niin huomasin että seokset on tosi laihalla ja tyhjäkäynti oli mennyt huonoksi, eikä ottanut ollenkaan kierroksia vaan paukkuu ja tukehtuu jos koskee kaasuun. Tämän jälkeen kun putsasin tulpat ja kone oli jäähtynyt niin toimi taas hetken aikaa, mutta sitten sama vika tuli uudestaan. Ja sen jälkeen ei tahdo käydä oikein edes kylmänä ja vähän kun kone lämpeää niin ei lähde edes käyntiin enää. Ja kokoonpano siis 1.6 cvh turbo Megalla ja ediksellä.

Tuosta testilenkistä jäi lokitiedosto talteen, mutta ei siinä oikein muuta näy, kuin että seos alkaa pikkuhiljaa laihentua tyhjäkäynnin aikana (t=738s -->), jonka johdosta boksi sitten lisää suuttimien pulssinleveyttä --> laihenee edelleen, eli ilmeisesti (tulpistakin päätellen) osa menee raakana läpi. Mutta mistä vika sitten ihan yllättäen aiheutui? Tässä on Megan asetukset, jotka on ollu purkissa sisällä.

Tulpat oon vaihtanut ja tulpanjohdoista mittasin resistanssin ja ne oli n. 8-15 kohm (lyhin 8, pisin 15), mutta ei näyttäisi vika olevan siellä puolella.

Milläs nyt voisi selvittää, että onko purkissa jotain vikaa? Jotenkin tuntuis, että sytkässä on häikkää, mutta eikös toi EDIS ole vähän sellanen että toimii hyvin tai ei ollenkaan?
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Lokakuu 25. 21:24:35 2007

Jos nyt oikein katselin niin sulla on ainakin noi AFR targetit päällä ja siellä on asetukset puutaheinää.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Su Marraskuu 18. 18:36:45 2007

Noniin pitäs pikkuhiljaa ruveta hommaile tota megaruiskista niin sais sit rauhassa kasailla sen ens kesäää varten. Elikkä kysymys kuuluu, oisko toi partcon Megasquirt V2.2 0-4bar mapilla semmonen hyvä lähtökohta?
Ja kun tarkotus olis edis-4nen värkkäillä tohon kans niin mitä hilppeitä se tohon piirille vaatis? ja saisko ne hilut myös mahollisesti tuolta partcolta tilattua?

Eli isoin kysymysmerkki on nyt tuo MegasquirtnSpark sytkänohjaus systeemi. Et saako sen värkättyä tohon kyseiseen levyyn ja mitä osia tarvii juotella mihinkin. Varmaan on jossain ollu jo puhetta tästä mutta en nyt äkkisältä löytäny :?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Marraskuu 18. 18:40:17 2007

Edis-4 ei paljoa muutoksia tarvitse levylle. Extran sivuilta löytyy selkeet ohjeet siihen. Muutama johto ja vastus yksinkertaisuudessaan :)

ps. mulla olis ylimääräsenä v2.2 kasattu ja ajossakin ollut ruutta, jos kiinnostaa? Sierrassa ollut, tosin sytytyksenä ollut alkuperäinen jakaja, eli TFI.

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Cologne 2.8:sin triggeripyörä?

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Pe Marraskuu 30. 15:51:03 2007

Ongelma on siis tämä: Minkä hampaan tuosta 36-hampaisesta triggerpyörästä silvon irti? KUVA
Ja yleensäkin ohjeita miten tuohon kutoseen tuo trigger-anturi paikoitetaan?
Kiitoksia jo etukäteen!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Marraskuu 30. 16:24:02 2007

Kutosessa laitettiin niin että tyhjä hammas on 60 astetta anturin jälkeen koneen ollessa ykk:ssa.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Pe Marraskuu 30. 16:38:34 2007

Sultzi kirjoitti:Kutosessa laitettiin niin että tyhjä hammas on 60 astetta anturin jälkeen koneen ollessa ykk:ssa.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
Kiitos!! Nyt painun tallille!!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Marraskuu 30. 16:40:26 2007

Eli tarkennukseksi anturin edellä koneen ollessa ykk:ssa pyörimissuuntaan nähden. Eli koneen ollessa 60 astetta ennen ykk:ta, olisi tyhjä kolo juuri anturin kohdalla :)

PS. löytyiskö tollasta ylimäärästä hammaspyörää? Tarvis itekin.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Marraskuu 30. 17:16:02 2007

Ja kannattaa jos vaan mahdollista niin tehdä siitä pyörästä säädettävä, helpottaa kummasti jos vaikka muutaman hampaan verran pystyy kääntämään pyörää kampiakseliin nähden vielä jälkeenpäin

Saa haettua sen 10ast kiinteän ennakon kohdalleen helpommin

jannu5
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syyskuu 19. 16:57:51 2006
Paikkakunta: NILSIÄ

Viesti Kirjoittaja jannu5 » Pe Marraskuu 30. 17:31:22 2007

jos sen trikkerin laittaa ohjeitten mukaan edis4 90 ast edis6 60 jne jne niin kyl se kiintee ennakko on 10 astetta ellei haluu laittaa tahallaan kiinteetä ennakkoo perseelleen :wink:
2wd cosworth -89 MS+edis4+MPHX40

Octavia 1u combi 104kw/320nm TDI
Grand voyager -05 CRD 2.8AUT

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Marraskuu 30. 18:50:24 2007

Juu tottakai mutta vaikka sen kuinka yrittää tähdätä keskelle hammasta niin ei aina osu,

Myös anturin paikka on harvoin kovin vapaasti valittavissa joten jos osuu hampaiden väliin niin on vaikea siirtää jos hammaspyörä kiinteästi anturissa

Tosin eipä tuo niin vaarallista ole vaikka muutaman asteen heittääkin kunhan vaan on itse tietoinen siitä, jos alkaa olla nakutusrajalla ennakot ja tietokone näyttää 35 astetta ja todellinen onkin 40

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 3. 17:48:22 2007

_P_ kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Valaiskaa tyhmää, mitä hyötyä on jättää sytytinvahvistin pois ediksessä ja korvata se sopivalla kivellä megaan? VBjotain oli tuo trankku mikä lisättiin. Eli mikä on hyöty tuossa tapauksessa?
Edikseshän ei saa kipinää katkottua niin tuolla muutoksella sitten pystyy ja saa esim lähtörajoittimen toimintaan ja muihinkin rajoittimiin saa kipinän mukaan.
EDIS järjestelmässä ei ole erillistä sytytysvahvistinta, vaan se on sisäänrakennettu sinne EDIS-yksikköön. Jos sen jättää pois niin luonnollisesti ei touhuta enää EDIS:in kanssa. BOSCH-sytkäyksiköitäkin (toimii samalla tavalla kuin tuolla megan sisään tulevalla transistorilla) voi käyttää jos ei halua megan sisälle rakentaa muita suurvirtakytkentöjä kuin suutinohjaukset. Ei kuormita suotta Megan maadoituksia ja sytytysjärjestelmä kuitenkin sisältää myös matalajännitepuolella satojen volttien jännitteitä, mitä en ainakaan itse mielelläni laittaisi megan sisälle, jossa tunnetusti muutenkin on hieman heikohkot häiriösuojaukset.
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Joulukuu 3. 19:03:24 2007

No valaise sitten mikä se mokkula on ennen puolaa? :?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 3. 19:28:51 2007

Sultzi kirjoitti:No valaise sitten mikä se mokkula on ennen puolaa? :?
No se on se EDIS, josta paljon on puhuttu. Siihen on sisäänrakennettu myös se sytytyspääteaste.

Jos ajattelit megalla ohjata kaksoiskipinäpuolaa (eli sellasita joka on liitetty esim. edis:n perään) niin tarvitset luonnollisesti kaksi pääteastetta. Tai yhden kaksikanavaisen pääteasteen.

Mutta ajoin takaa tällä sitä, että jos sen EDIS-yksikön jättää pois, niin ei toimi Mega enää EDIS-asetuksella, vaan pitää valita joku muu sytytysjärjestelmätyyppi käyttöön.

Lisäksi moottorin asentotieto pitää toimittaa Megaan jotakin muuta kautta, koska asentotunnistin on kytketty EDIS-yksikköön. Samaa anturia ja triggeripyörää voi käyttää, mutta vaatii induktiivisen anturin takia megaan pieniä muutoksia, koska induktiivisen anturin signaali on siniaaltoa ja mega toimii kanttiaallolla.
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Joulukuu 3. 20:03:31 2007

No aevan :lol:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Joulukuu 4. 17:22:43 2007

Saako EDIStä toimimaan jos korvaa VR anturin HALLilla? Jos siis halutaan käyttää sitä EDIS mokkulaa puolan ja megan välissä?

Entä toinen kysymys, kun käytetään sytytysulostulona led17 (menee pinniin 36 esim) niin mistä kohdasta lähtee piuha relekortilta? Extran sivuilla oli ohjeet vaan jos fidle on sytytyksen ulostulona, silloin piti fidle rele poistaa ja jumperoida.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 4. 19:23:18 2007

Sultzi kirjoitti:Saako EDIStä toimimaan jos korvaa VR anturin HALLilla? Jos siis halutaan käyttää sitä EDIS mokkulaa puolan ja megan välissä?

Entä toinen kysymys, kun käytetään sytytysulostulona led17 (menee pinniin 36 esim) niin mistä kohdasta lähtee piuha relekortilta? Extran sivuilla oli ohjeet vaan jos fidle on sytytyksen ulostulona, silloin piti fidle rele poistaa ja jumperoida.
Mikä ettei edis toimisi HALL-anturillakin, mutta en mene takuuseen. Jonkun sortin triggeröintihän siellä EDIS-purkissa on sisällä mistä se tunnistaa koska VR-anturin jännite vaihtaa nollan toiselle puolelle.

Led 17 ei käsittääkseni tule ollenkaan relekortille, vaan se pitää ihan oikeasti ottaa sieltä lediä ohjaavalta transistorilta. En tiedä kun ei ole relekorttiakaan ja liitinkin on vain 25 pinninen. Kytkentäohjeet pitäs löytyä megan extra-sivuilta.
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Joulukuu 4. 19:29:01 2007

Tuota rajoitinta olen vain miettinyt, kun ediksessä ei kerran saa kipinää katkottua rajoittimessa, niin mitenkäs tuollainen sitten esim. turbo koneessa toimii?

Ja entäs kun esim. hestec käyttää hukkakipinäpuolaa ja syttyvahvistinta (eikö tuokin säädä puolan latausaikaa?) niin tuossahan rajoitin toimii kipinän katkomisellakin. Miksei ko. ominaisuus toimi ediksen kanssa?

Kysyy hän :lol:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 4. 19:53:53 2007

Sultzi kirjoitti:Tuota rajoitinta olen vain miettinyt, kun ediksessä ei kerran saa kipinää katkottua rajoittimessa, niin mitenkäs tuollainen sitten esim. turbo koneessa toimii?

Ja entäs kun esim. hestec käyttää hukkakipinäpuolaa ja syttyvahvistinta (eikö tuokin säädä puolan latausaikaa?) niin tuossahan rajoitin toimii kipinän katkomisellakin. Miksei ko. ominaisuus toimi ediksen kanssa?

Kysyy hän :lol:
EDIS sisältää kaiken sytytykseen liittyvän, sille annetaan vain tieto minkälaista sytytysennakkoa halutaan. Eli jos ennakkotieto puuttuu(kipinän katkaisu), edis säätyy itsestään 10 asteen ennakkoon.

Normaaleilla sytytysvahvistimilla pelattaessa kipinääkään ei tule, jos ei tule sytytyspulssia.

Polttoaineensyöttöä katkomalla ja sytytystä myöhästämällä pelataan EDIS:n kanssa jossa ei kipinää saa poikki kokonaan.
Jäsen #606

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Joulukuu 4. 20:17:31 2007

Sultzi kirjoitti:Saako EDIStä toimimaan jos korvaa VR anturin HALLilla?
Oma veikkaus on, että ei toimi. HALL lykkää kanttiaaltoa ja VR about sinikäyrän muotoista? Voi olla että on menny opetus ohikin :D. Ei faktaa siis.
Escort Mk4 "RS2300i"

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Joulukuu 4. 22:38:23 2007

Jos sen hallin kantin laittaa ratsastamaan sopivasti neg. dc-tason päällä (esim. hallin positiivinen +2,5V ja entinen nolla -> -2,5V, ja niin että hampaan kohdalla tulee laskeva reuna) voi se zero-crossing tunnistin ihan pelatakin mutta turhaa kikkailua oikeastaan, eikä siltikään täyttä takuuta toimimisesta ole.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Joulukuu 4. 22:40:04 2007

_P_ kirjoitti:Jos sen hallin kantin laittaa ratsastamaan sopivasti neg. dc-tason päällä (esim. hallin positiivinen +2,5V ja entinen nolla -> -2,5V, ja niin että hampaan kohdalla tulee laskeva reuna) voi se zero-crossing tunnistin ihan pelatakin mutta turhaa kikkailua oikeastaan, eikä siltikään täyttä takuuta toimimisesta ole.
Tästä päästään varmaan siihen, että miksi ei käyttäisi VR-anturia kun se on tuohon hommaan suunniteltu ja muutamissa (miljoonissa?) toiminutkin jo. :lol:
Escort Mk4 "RS2300i"

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Joulukuu 4. 22:46:35 2007

koskar kirjoitti:
_P_ kirjoitti:Jos sen hallin kantin laittaa ratsastamaan sopivasti neg. dc-tason päällä (esim. hallin positiivinen +2,5V ja entinen nolla -> -2,5V, ja niin että hampaan kohdalla tulee laskeva reuna) voi se zero-crossing tunnistin ihan pelatakin mutta turhaa kikkailua oikeastaan, eikä siltikään täyttä takuuta toimimisesta ole.
Tästä päästään varmaan siihen, että miksi ei käyttäisi VR-anturia kun se on tuohon hommaan suunniteltu ja muutamissa (miljoonissa?) toiminutkin jo. :lol:
Totta. Tai sitten se edis pois ja wheel decoderi käyttöön hallilla.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Joulukuu 5. 0:35:28 2007

Tossa hall anturissa on pakko olla joku rajottava tekijä, tietysti se olis hieno homma jos sais suoraan HALL-anturia käytettyä ja tulis kanttiaaltoa valmiiksi. Taajuus menee vaan pirun korkeeks 36-1 pyörälläkin, mutta mikä estää laittamasta esim 12-1 tms... Silti melko harvinainen toteutus jos on hall-anturi ja joku monihampainen pyörä.

Onko joku käyttänyt menestyksellisesti HALL-anturia 36-1 tms. monihampaisen triggeripyörän kanssa?
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Joulukuu 5. 14:58:09 2007

Joo, unohdan ediksen kokonaan ja otan wheel decoderin käyttöön. Jos käytetään sytytysvahvistinta, levylle ei tarvitse lisätä mitään fettejä? Kyseessä v3.57 levy.

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Joulukuu 5. 16:59:54 2007

Nyt olis läppäri ja mega pöydällä.

Sellanen kysymys että voinko rauhallisin mielin poweroida ton megan 12v lyijyhyytelö akulla.
Tarviis uus koodi saada sisään ja vähän testailla noita antureita jne..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Joulukuu 5. 18:31:49 2007

wekku kirjoitti:voinko rauhallisin mielin poweroida ton megan 12v lyijyhyytelö akulla.
Voit

Akkulaturi on sellainen että jotkin aiheuttaa häiriöitä megan toimintaan jos sen kanssa käyttää mutta akku tai patteri tai muuntaja tai säädettävä virtalähde on ok

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Joulukuu 5. 19:29:40 2007

Jeps, uusi koodi on nyt ladattu sisuksiin.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Joulukuu 5. 20:44:34 2007

Sellanen pikanen kyssäri vielä että.

Pitääkö niitten 2 fettin väliin laittaa jokui eriste kun ne ruuvaa takakanteen kiinni.

Tällä hetkellä ne ei ole kiinni ja pakkohan ne on siihen alumiin ruuvata ettei lämpöhalvaus iske.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Joulukuu 5. 21:07:35 2007

wekku kirjoitti:Sellanen pikanen kyssäri vielä että.

Pitääkö niitten 2 fettin väliin laittaa jokui eriste kun ne ruuvaa takakanteen kiinni.

Tällä hetkellä ne ei ole kiinni ja pakkohan ne on siihen alumiin ruuvata ettei lämpöhalvaus iske.
Riippuu täysin Fetin tyypistä. Jos ei ole eristetty niin mica eristettä niiden takaa yleensä löytyy ja tietenkin nailon tms. muovinen holkki/ruuvi.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Joulukuu 5. 21:48:31 2007

Ok, tämä selvä..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Joulukuu 5. 22:04:21 2007

Ööö, nyt tuli ongelmia ton EasyThermin kanssa..

Mulla on käytössä perus -92 Escortin anturit ja käyttäen Thermin Boshin oletus karttoja en saanut muuta kun MegaTunen hiljaiseksi.
Eli ei enää näyttänyt edes MAP arvoa.

Tarviiko sitä .s19 tiedostoa ladata megan sisään vai riittääkö kun kopioi .inc:it sinne car1 hakemistoon?

E: Niin, eli automaattisesti tuo .s19 tiedosto menee megaan, se verran tuli taas luettua..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Joulukuu 5. 22:42:40 2007

fsohc kirjoitti:
wekku kirjoitti:Sellanen pikanen kyssäri vielä että.

Pitääkö niitten 2 fettin väliin laittaa jokui eriste kun ne ruuvaa takakanteen kiinni.

Tällä hetkellä ne ei ole kiinni ja pakkohan ne on siihen alumiin ruuvata ettei lämpöhalvaus iske.
Riippuu täysin Fetin tyypistä. Jos ei ole eristetty niin mica eristettä niiden takaa yleensä löytyy ja tietenkin nailon tms. muovinen holkki/ruuvi.
Ai niin, eli toi setti on perus Partcon 2.2..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Joulukuu 6. 0:01:08 2007

Partcon ohjeesta kohta 69.
Tässä vaiheessa kaikki komponentit on asennettu FETtejä (ylhäällä oikeassa reunassa) ja LEDejä (vasemmassa reunassa) lukuunottamatta. Nämä komponentit asennetaan piirikortin yläpuolelle. Huomaa että FETit tulisi kiinnittää ruuvilla koteloon jäähdytyksen vuoksi. IRFZ-tyyppiset FETit tulisi eristää sähköisesti metallikotelosta (eristelevy väliin, nylonruuvit), kun taas IRFIZ on muovikotelolla eikä vaadi eristystä. LEDit tulisi tietysti tuoda kotelon läpi jotta ne saadaan näkyville. Eri koteloista ja asennustavoista riippuen näitä työvaiheita ei selostate tarkemmin. LEDeistä sen verran, että LEDien asennuspaikkojen D17, D18 ja D19 ympyrän yläpuolella on lyhyt viiva. LEDin kauluksen litteä kohta tulee olla tätä viivaa kohti. Kuten muutkin diodit, LED toimii ainoastaan oikein päin asennettuna.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » To Joulukuu 6. 12:36:02 2007

Jeps, pitää eristeet hommata..

Olisko mitään vinkkiä tuohon EasyTherm hommeliin, on jo 3 kertaa laitettu koodi uudelleen sisään.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Joulukuu 6. 13:22:37 2007

Itse en ole kyllä koskaan moiseen ongelmaan törmännyt. Ainut mikä tulee mieleen on, että ET:n versio on todella vanha ja aiheuttaisi ongelmia tai sitten jokin yhteensopivuusongelma windowsin kanssa. Tietysti kyseessä voi olla koodi ristiriita jos et valitse esim. extra koodia ET:ssä ja MT:ssä niin ongelmia on varmasti tiedossa, riippuen tietysti mitä koodia haluaa käyttää.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » To Joulukuu 6. 13:55:05 2007

Koodi on 029y4 ja megatune toimii ok.
Täytyypäs tarkistaa mikä versio toi ET on.
ET:ssä valitsin juurikin tuon extraccode kohdan ennen donausta.

E: Anteeksi tyhmyyteni, yllättäen Googlella löysin rautalankaohjeet tuon ET:n käyttöön Extrakoodin kanssa :oops:
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Joulukuu 6. 14:29:57 2007

Kaikkein varmin tapa:

1. Tee Easythermillä uudet .inc tiedostot (3kpl).

2. Lataa haluamasi koodi netistä

3. Uuden koodin mukana on src (source) hakemisto missä on jo Boschin antureille .inc tiedostot. Korvaa nämä omillasi.

4. Käännä uusi .s19 tiedosto itsellesi tuplaklikkaamalla compile.bat.

5. Kytke mega kiinni koneeseen sarjakaapelilla ja aseta bootloader tilaan.

6. drag-n-droppaa .s19 tiedosto download.exe kuvakkeen päälle niin koodi siirretään megaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » To Joulukuu 6. 14:43:16 2007

JesseT kirjoitti:Kaikkein varmin tapa:

1. Tee Easythermillä uudet .inc tiedostot (3kpl).

2. Lataa haluamasi koodi netistä

3. Uuden koodin mukana on src (source) hakemisto missä on jo Boschin antureille .inc tiedostot. Korvaa nämä omillasi.

4. Käännä uusi .s19 tiedosto itsellesi tuplaklikkaamalla compile.bat.

5. Kytke mega kiinni koneeseen sarjakaapelilla ja aseta bootloader tilaan.

6. drag-n-droppaa .s19 tiedosto download.exe kuvakkeen päälle niin koodi siirretään megaan.
Extarkoodi kun on jo sisällä niin ei tarvii bootloader tilaa..
Eli pitäs mennä suoraan.

Näemmä tuo uusin koodivariantti ei tee .s19 päätteellä olevaa tiedostoa, vaan ainoastaan msns-extra tiedoston.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » To Joulukuu 6. 15:03:00 2007

No voi perse, en kyl ymmärrä, kaikki on tehty niin kun pitää mutta ei vaan tuo imuilamlämpötila näy MegaTunessa oikein.

Näyttää -31 mutta kun anturia puhaltelee niin lämpö nousee, eli jotain kuitenkin tapahtuu.

Kartat tein peus Boshin mukaan ja pitäs olla aika lähelle oikein.
Noh, onhan siinä +20 asteen tietämillä noin 30 ohmin ero mutta ei pitäs noin radikaalisti olla perseellään.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » To Joulukuu 6. 15:26:08 2007

http://www.janiervast.com/projekti/jutu ... hjeet.html

Tämän ohjeen mukaan ET:tä käytän.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 6. 15:55:12 2007

Kyllä noilla ohjeilla itselleni tein ja toimii. Mielenkiintoista :?

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » To Joulukuu 6. 16:00:35 2007

Sultzi kirjoitti:Kyllä noilla ohjeilla itselleni tein ja toimii. Mielenkiintoista :?
Tuossa mittasin imuilman lämpötilaanturin ja antoi +22 asteessa 30 kOhm vastuksen, eli oliskohan vika siinä.
Biasvastukset on partcon orkkikset.

Eli onkoha tuo sitten se NTC vastus tai jotain.

Järki lähtee, ja mä lähen kauppaan..

E: Eikös sulla ollu TFI modi megassa?
Onko hankala toteuttaa??
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 6. 16:02:03 2007

Onko sulla mikä anturi? Motonetin cossun?

Itselläni ko. anturissa muistaakseni nämä arvot:
21C 3410Ohm
35C 1735Ohm
63C 630Ohm

Vastaa Viestiin