
Neliveto katsastuksen jarrutestissä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Su Marraskuu 12. 13:49:13 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Neliveto katsastuksen jarrutestissä
Onko tietoa miten neliveto Cossu-Sierran jarrut sopii testattavaksi katsastuksen yhteydessä tai muutoin niin sanotusti yksi akseli kerrallaan? 4WD Cossussahan on keski- ja takatasauspyörästöt viskolukolla, joten takapyörien pyöriessä myös etupyörät pyrkivät pyörimään. Yksiakselisessa jarrutestissä esim. takapyörien ollessa testipenkissä ovat etupyörät jarrupenkin ulkopuolella ja pyörimättä paikoillaan. Voiko tällainen tilanne jollain tavoin rikkoa voimansiirron/keskiviskon? Joku oli tietävinään että neliveto-Sierraa voi testata hitailla pyörimisnopeuksilla ns. yksiakselipenkissä.
Onko niin että keskivisko ei tällöin lämpene vielä liikaa vaan ns. luistaa testin sallivalla tavalla?

Sierra Cosworth 4x4 1992
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Voi testata jos niin halutaan.
Ohessa pari artikkelia mistä voi aluksi selailla mielipiteitä. Muitakin varmaan löytyy haulla.
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... sc&start=0
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... +katsastus
Ohessa pari artikkelia mistä voi aluksi selailla mielipiteitä. Muitakin varmaan löytyy haulla.
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... sc&start=0
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... +katsastus
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Hyvin varustetuissa autokorjaamoissakin on dyno (1 akseli malli) missä voi ajaa myös nelivedot...
400% katteita repivillä konttoreilla ei kuitenkaan ole varaa esim. boschin ohjelmaan joilla tämä nelivetojenkin testaus mahdollistuisi. Ihme arpomista aina ja sitten kun järki loppuu niin vehkeet särjetään.
400% katteita repivillä konttoreilla ei kuitenkaan ole varaa esim. boschin ohjelmaan joilla tämä nelivetojenkin testaus mahdollistuisi. Ihme arpomista aina ja sitten kun järki loppuu niin vehkeet särjetään.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
se 1-akselipenkki joka "sopii nelivedoille" eli kieputtaa eri suuntiin pyöriä ei kuitenkaan ole yhteensopiva kaikkien varsinkaan uudempien nelivetojärjestelmien kanssa. ainut keino olisi laittaa tyhjät rullat toistan pyörien alle. nelivetoja on kuitenkin kaikista autoista murto-osa ja esim fordit ja suurin osa audeista yms nelikot saa testata tavallisella dynamometrillä, ja ei se dyno nyt niin väkevä ole että se ehjää systeemiä rikkois; vai onko jollain rikkunut? jos sinne on vaihettu erityyppinen välitasauspyörästö tai alkuperäistä muutettu esim jäykemmät viskonesteet on tästä syytä mainita katsastuksessa.Arska kirjoitti:Hyvin varustetuissa autokorjaamoissakin on dyno (1 akseli malli) missä voi ajaa myös nelivedot...
400% katteita repivillä konttoreilla ei kuitenkaan ole varaa esim. boschin ohjelmaan joilla tämä nelivetojenkin testaus mahdollistuisi. Ihme arpomista aina ja sitten kun järki loppuu niin vehkeet särjetään.
laki ei edellytä toistaiseksi katsastusaseman varustukseen 4wd jarrupenkkiä enkä usko että lähivuosina on tulossakaan.
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
-
- Viestit: 834
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
- Paikkakunta: Kauhava
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
katsastus konttorielta löytyy maahantuojilta tulleet tiedot(aken välityksellä) joista selviää mitkä autot saa testata 2wd penkissä.
ja jos on jotain erityis huomioitavaa testatessa.
mm. nopeusraja pyrimisessä , aika raja testille , ynm.
joka kerta kun olen omani käyttänyt penkissä niin kyseisestä listasta on tarkistettu auton tiedot.
Niinkuin sami sanoi muutetusta ja parannetusta nelivedosta , niin asia kannattaa mainita ja vielä kannattaa tehdä kirjallinen lappu jonka näyttää katsastajalle ennen penkitystä niin ei tule mahdollisen vaurion jälkeen juupas eipäs kilpailua.
Jos voimansiirtoon on laitettu vaihteistoon kiinteä "visko" niin auto ei pysy rullilla ,se kyllä nousee ylös sieltä ennemin kuin rikkoutuu.
Vaihteiston muutos on kyllä sitten sellainen että siitä ei kannata kovin paljon huudella siellä.
Erisuuntaan pyörivää dynamometriä en halauaisi käyttää nelivedon alla koska toisen pyörän luukkiintumis tapahtumassa koko voima menee tasauspyörästön pikku hampaiden kautta keskiviskolle, ja onhan taka akselillakin viskolukko jonka nopeus testissä tuplataan kun renkaat pyörivät erisuuntaan.
ja jos on jotain erityis huomioitavaa testatessa.
mm. nopeusraja pyrimisessä , aika raja testille , ynm.
joka kerta kun olen omani käyttänyt penkissä niin kyseisestä listasta on tarkistettu auton tiedot.
Niinkuin sami sanoi muutetusta ja parannetusta nelivedosta , niin asia kannattaa mainita ja vielä kannattaa tehdä kirjallinen lappu jonka näyttää katsastajalle ennen penkitystä niin ei tule mahdollisen vaurion jälkeen juupas eipäs kilpailua.
Jos voimansiirtoon on laitettu vaihteistoon kiinteä "visko" niin auto ei pysy rullilla ,se kyllä nousee ylös sieltä ennemin kuin rikkoutuu.
Vaihteiston muutos on kyllä sitten sellainen että siitä ei kannata kovin paljon huudella siellä.
Erisuuntaan pyörivää dynamometriä en halauaisi käyttää nelivedon alla koska toisen pyörän luukkiintumis tapahtumassa koko voima menee tasauspyörästön pikku hampaiden kautta keskiviskolle, ja onhan taka akselillakin viskolukko jonka nopeus testissä tuplataan kun renkaat pyörivät erisuuntaan.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia