MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo
Yleistä
Asiasta kysellään usein joten laitanpa tästä FAQ:n pystyyn. Sierra on kenties klubin yleisin auto, ja ehkäpä yleisimmin jälkikäteen ahtamalla viritetty euro-Ford? Muutama lainopillinen kikka siihen kuinka muutos tehdään laillisesti ja temppuilematta.
Prosenttihässäkkä
Autoon osia vaihdettaessa täytyy auton identiteetti säilyä, eli yli 50% täytyy olla alkuperäistä autoa jäljellä. Mikäli autoon vaihdetaan 35% tai enemmän osia on autoon tehtävä kanta-autotarkistus ennen muutoksia. Pieniä (alle 25%) muutoksia ei merkitä otteeseen ellei kyseessä ole suurempi kokonaisuus, esim akselisto tai moottori tms. Moottorinvaihto pitää aina muutoskatsastaa. Pelkästä moottorista tämän hetkisillä säännöillä tulee muutosprosentteja 12% ja apulaitteista 3%. Vaihteisto ja kytkin 9%. Jarrut merkitään myös prosenteiksi mikäli moottorinmuutos vaatii myös jarrumuutoksen. Alkuperäisen moottorin ahtamisesta ei veloiteta prosentteja moottorin osalta, ainoastaan vaihdetusta moottorista. Jos katsastaja meinaa merkitä prosentit moottoristakin vaikka se on alkuperäinen käske hänen varmistaa AKEsta asia.
Päästösysteemit
Jos autosi rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori" saat unohtaa turboajatuksella leikkimisen ellei rahapussissa ole ylimääräistä parin tonnin seteliä; Vähäpäästöiseen autoon kun saa laittaa vain vähäpäästöisen moottorin jota jälkeenpäin ahdettu moottori ei ole ellei ole esittää puolueettoman testilaitoksen (esim VTT) todistusta, ja se maksaa..
Mikäli autosi on vanhempi kuin Heinäkuu 1987 ei päästöistä vaadita muuta kun katsastuksenaikainen tai hyväksytyn korjaamon tekemä hyväksytty pakokaasumittaus. Se helpoin vaihtoehto.
Jos taas autosi on nuorempi kuin 7/87 pitää moottorista esittää selvitys päästötasosta; tämän kuitenkin voi ohittaa asentamalla autoon katalysaattorin. Autosta ei silti tule vähäpäästöistä.
Vertailumalli
Muutoskatsastuksessa käytetään vertailuautona "vertailumallia" jonka mukaiset jarrut, voimansiirto ja alustan hilppeet yms pitää autoon laittaa. Vertailumallin määrittelee maahantuoja / sen edustaja. Vertailumallista katsotaan moottorin osalta teho, litratilavuus ja paino. Mikäli vertailumoottoreita on useita tulkitaan asia niin että jos malleja on esim 100 ja 120hp versiot ja autossasi on 101hp, vertailumalli on tällöin seuraava tehokkaampi malli eli 120hp malli. Sama pätee painon ja litratilavuuden suhteen. Vasta mallisarjan tehokkaimpaan vertailumalliin voidaan laskea lisää tehoa +20%, painoa +20% ja litratilavuutta +25%. Fordilta saadun yleispaperin mukaan Sierran tehokkain vertailumalli on 2.8i/2.9i 150hp tehollaan; "päivästä riippuen" on myös kirjoitettu todistuksia joiden mukaan Cosworth olisi tehokkain. Oli kuinka oli, teen tämän esimerkin tukeutuen siihen että V6 150hp olisi mallisarjan tehokkain malli. Stokkaturboilla tai XR8 Sierroilla ei ole mitään tekemistä vertailumallin kanssa; vertailumalli on Euroopan tai USAn markkinoille tarkoitettu tuotantomalli.
Muutokset
Eli Otetaan perus Sierra, ihan vaikka 2.0 ohc vankka voimanpesä. Länttäistään siihen ahdin (ihan sama onko turbo vai remmi), välijäähdytin ym roippeet kiinni. Tutkitaan äskettäin netistä printatusta tai Fordilta haetusta vertailupaperista mitä muutoksia pitää tehdä; se paperi käskee laittaa 260mm etujarrut ja 10" rummut and thats it. Rummut voi myös korvata levyjarruilla ja jarrut saavat toki olla myös isommat. Jousitus vaihtelee malleittain; sitä ei siis ole eriteltynä. Kallistuksenvakaajista ei puhuta mitään. Joten Asennetaan kutosmallin jarrut ympäriinsä; näin jarrut ovat 150hp mallista. Tähän mallisarjan tehokkaimpaan nyt saa lisätä 20% poweria eli 180hp on maksimi; käydään ajattamassa autosta valmistenumerolla tai rekisteritunnuksella yksilöity tehonmittaustodistus jossa seisoo mieluusti karvan alle 180hp ja on merkitty millä ahtopaineella teho on saavutettu. Jos siinä paperissa lukee 180,1hp menee se yli sallitun lisän ja on sen jälkeen rekisteröitävissä AKEn poikkeusluvalla. Eli pitäkää huoli että on korkeintaan tuo teho..
Paperit ja katsastus
Sitten marssitaan hymy naamalla katsastuskonttorille; mukana paksun rahapussin lisäksi auto johon on vaadittu jarrumuutos tehtynä, äsken tehty tehonmittaustodistus sekä ajantasalla oleva rekisteröintitodistus aka. rekisteriote (ei, se ex-ex-ex omistajan aikainen homeinen paperi ei kelpaa). Täytetään kuponki johon merkitään autoon vaihdetut osat ja mistä peräisin (esim osien luovuttajan rekisterinro tai ostopaikka jne) ja jätetään loppu katsastajan huoleksi. Näillä eväillä muutosleima paukahtaa helposti. HUOM! Jos katsastaja ei itse hoksaa pyydä häntä merkitsemään myös välijäähdytin otteeseen. Ei tule jatkossa rutinoita..
Esimerkit
Paras aihio mun mielestä olisi vanhempi kuin 7/87 oleva 205 lohkoinen ruisku-OHC jossa ABS jarrut. ABS malleissa on samat jarrut keskenän ihan 1.6-2.9 malleissa joten jarrumuutoksia ei vaadita. Ja 205 lohkoinen ruisku ohari on hyvä aihio sinällään; eipä mene siitäkään prosentteja. Päästöistä riittää katsastuksenaikainen mittaus. Eli penkitystodistus kourassa konttorille muutosleimaa hakemaan; muutosprosentit 0% ja alla laillinen turbo-OHC Sierra, tehoakin vain 24hp vähemmän kuin 2wd Cossussa.
Voihan se aihio olla perus 4-vaihteinen 1.6 Luuserikin, vaikka -89 ilman kattia. Vaihdetaan siihen jarrut ympäriinsä, vaikka satulat scorpiosta (kaikissa ABSit eli siis hyvä osienluovuttaja..) ja levyt sekä palat uutena kaupasta. Vaihdetaan 2-litrainen kone ilman apulaitteita, 12%, sekä 5-lovinen vaihteisto ja kytkin, 9%. takavetoisen etu- ja taka-akselit ovat 10% / kpl mutta nyt vaihdetaankin vain osia niistä; jarrujen prosenttimäärä on katsastajan harkinnassa, mutta leikitään ajatuksella että niistä veloitettaisiin noin 5%. Päästöistähän ei voi saada valmistajan paperia koska moottoria on nyt muutettu ahtamalla; asennetaan katalysaattori putkeen ja mennään leimalle sen penkityspaperin kanssa. Otteeseen merkitään vaihdetuiksi moottori, vaihteisto ja jarrut; 26%. Jää vielä sopivasti varaa siihen 35%:iin jolloin vaadittaisiin kanta-autotarkistus.
Laitonta
Laittomaksi auto muuttuu heti kun joku vaihtaa siihen ahtimen, nostaa painetta tai muilla tavoin nostaa tehoa. Pidä siis huoli että auto on muutoskatsastuksessa olleessa kunnossaa jatkossa kun katsastat sitä tai poliisi syynää tienpäällä.
Asiasta kysellään usein joten laitanpa tästä FAQ:n pystyyn. Sierra on kenties klubin yleisin auto, ja ehkäpä yleisimmin jälkikäteen ahtamalla viritetty euro-Ford? Muutama lainopillinen kikka siihen kuinka muutos tehdään laillisesti ja temppuilematta.
Prosenttihässäkkä
Autoon osia vaihdettaessa täytyy auton identiteetti säilyä, eli yli 50% täytyy olla alkuperäistä autoa jäljellä. Mikäli autoon vaihdetaan 35% tai enemmän osia on autoon tehtävä kanta-autotarkistus ennen muutoksia. Pieniä (alle 25%) muutoksia ei merkitä otteeseen ellei kyseessä ole suurempi kokonaisuus, esim akselisto tai moottori tms. Moottorinvaihto pitää aina muutoskatsastaa. Pelkästä moottorista tämän hetkisillä säännöillä tulee muutosprosentteja 12% ja apulaitteista 3%. Vaihteisto ja kytkin 9%. Jarrut merkitään myös prosenteiksi mikäli moottorinmuutos vaatii myös jarrumuutoksen. Alkuperäisen moottorin ahtamisesta ei veloiteta prosentteja moottorin osalta, ainoastaan vaihdetusta moottorista. Jos katsastaja meinaa merkitä prosentit moottoristakin vaikka se on alkuperäinen käske hänen varmistaa AKEsta asia.
Päästösysteemit
Jos autosi rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori" saat unohtaa turboajatuksella leikkimisen ellei rahapussissa ole ylimääräistä parin tonnin seteliä; Vähäpäästöiseen autoon kun saa laittaa vain vähäpäästöisen moottorin jota jälkeenpäin ahdettu moottori ei ole ellei ole esittää puolueettoman testilaitoksen (esim VTT) todistusta, ja se maksaa..
Mikäli autosi on vanhempi kuin Heinäkuu 1987 ei päästöistä vaadita muuta kun katsastuksenaikainen tai hyväksytyn korjaamon tekemä hyväksytty pakokaasumittaus. Se helpoin vaihtoehto.
Jos taas autosi on nuorempi kuin 7/87 pitää moottorista esittää selvitys päästötasosta; tämän kuitenkin voi ohittaa asentamalla autoon katalysaattorin. Autosta ei silti tule vähäpäästöistä.
Vertailumalli
Muutoskatsastuksessa käytetään vertailuautona "vertailumallia" jonka mukaiset jarrut, voimansiirto ja alustan hilppeet yms pitää autoon laittaa. Vertailumallin määrittelee maahantuoja / sen edustaja. Vertailumallista katsotaan moottorin osalta teho, litratilavuus ja paino. Mikäli vertailumoottoreita on useita tulkitaan asia niin että jos malleja on esim 100 ja 120hp versiot ja autossasi on 101hp, vertailumalli on tällöin seuraava tehokkaampi malli eli 120hp malli. Sama pätee painon ja litratilavuuden suhteen. Vasta mallisarjan tehokkaimpaan vertailumalliin voidaan laskea lisää tehoa +20%, painoa +20% ja litratilavuutta +25%. Fordilta saadun yleispaperin mukaan Sierran tehokkain vertailumalli on 2.8i/2.9i 150hp tehollaan; "päivästä riippuen" on myös kirjoitettu todistuksia joiden mukaan Cosworth olisi tehokkain. Oli kuinka oli, teen tämän esimerkin tukeutuen siihen että V6 150hp olisi mallisarjan tehokkain malli. Stokkaturboilla tai XR8 Sierroilla ei ole mitään tekemistä vertailumallin kanssa; vertailumalli on Euroopan tai USAn markkinoille tarkoitettu tuotantomalli.
Muutokset
Eli Otetaan perus Sierra, ihan vaikka 2.0 ohc vankka voimanpesä. Länttäistään siihen ahdin (ihan sama onko turbo vai remmi), välijäähdytin ym roippeet kiinni. Tutkitaan äskettäin netistä printatusta tai Fordilta haetusta vertailupaperista mitä muutoksia pitää tehdä; se paperi käskee laittaa 260mm etujarrut ja 10" rummut and thats it. Rummut voi myös korvata levyjarruilla ja jarrut saavat toki olla myös isommat. Jousitus vaihtelee malleittain; sitä ei siis ole eriteltynä. Kallistuksenvakaajista ei puhuta mitään. Joten Asennetaan kutosmallin jarrut ympäriinsä; näin jarrut ovat 150hp mallista. Tähän mallisarjan tehokkaimpaan nyt saa lisätä 20% poweria eli 180hp on maksimi; käydään ajattamassa autosta valmistenumerolla tai rekisteritunnuksella yksilöity tehonmittaustodistus jossa seisoo mieluusti karvan alle 180hp ja on merkitty millä ahtopaineella teho on saavutettu. Jos siinä paperissa lukee 180,1hp menee se yli sallitun lisän ja on sen jälkeen rekisteröitävissä AKEn poikkeusluvalla. Eli pitäkää huoli että on korkeintaan tuo teho..
Paperit ja katsastus
Sitten marssitaan hymy naamalla katsastuskonttorille; mukana paksun rahapussin lisäksi auto johon on vaadittu jarrumuutos tehtynä, äsken tehty tehonmittaustodistus sekä ajantasalla oleva rekisteröintitodistus aka. rekisteriote (ei, se ex-ex-ex omistajan aikainen homeinen paperi ei kelpaa). Täytetään kuponki johon merkitään autoon vaihdetut osat ja mistä peräisin (esim osien luovuttajan rekisterinro tai ostopaikka jne) ja jätetään loppu katsastajan huoleksi. Näillä eväillä muutosleima paukahtaa helposti. HUOM! Jos katsastaja ei itse hoksaa pyydä häntä merkitsemään myös välijäähdytin otteeseen. Ei tule jatkossa rutinoita..
Esimerkit
Paras aihio mun mielestä olisi vanhempi kuin 7/87 oleva 205 lohkoinen ruisku-OHC jossa ABS jarrut. ABS malleissa on samat jarrut keskenän ihan 1.6-2.9 malleissa joten jarrumuutoksia ei vaadita. Ja 205 lohkoinen ruisku ohari on hyvä aihio sinällään; eipä mene siitäkään prosentteja. Päästöistä riittää katsastuksenaikainen mittaus. Eli penkitystodistus kourassa konttorille muutosleimaa hakemaan; muutosprosentit 0% ja alla laillinen turbo-OHC Sierra, tehoakin vain 24hp vähemmän kuin 2wd Cossussa.
Voihan se aihio olla perus 4-vaihteinen 1.6 Luuserikin, vaikka -89 ilman kattia. Vaihdetaan siihen jarrut ympäriinsä, vaikka satulat scorpiosta (kaikissa ABSit eli siis hyvä osienluovuttaja..) ja levyt sekä palat uutena kaupasta. Vaihdetaan 2-litrainen kone ilman apulaitteita, 12%, sekä 5-lovinen vaihteisto ja kytkin, 9%. takavetoisen etu- ja taka-akselit ovat 10% / kpl mutta nyt vaihdetaankin vain osia niistä; jarrujen prosenttimäärä on katsastajan harkinnassa, mutta leikitään ajatuksella että niistä veloitettaisiin noin 5%. Päästöistähän ei voi saada valmistajan paperia koska moottoria on nyt muutettu ahtamalla; asennetaan katalysaattori putkeen ja mennään leimalle sen penkityspaperin kanssa. Otteeseen merkitään vaihdetuiksi moottori, vaihteisto ja jarrut; 26%. Jää vielä sopivasti varaa siihen 35%:iin jolloin vaadittaisiin kanta-autotarkistus.
Laitonta
Laittomaksi auto muuttuu heti kun joku vaihtaa siihen ahtimen, nostaa painetta tai muilla tavoin nostaa tehoa. Pidä siis huoli että auto on muutoskatsastuksessa olleessa kunnossaa jatkossa kun katsastat sitä tai poliisi syynää tienpäällä.
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo
Tästähän oli joskus puhetta ja en ainakaan silloin saanu varmistusta. Tuo "vähäpäästöinen" on se taikasana jota ei pystytä hävittämään, mutta noita "katalysaattoreita" on muutoskatsastettu pois otteelta iän kaiken. Eli autohan ei ole vähäpäästöinen, ellei siinä lue niin.samiharju kirjoitti: Jos autosi rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori" saat unohtaa turboajatuksella leikkimisen...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 3618
- Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
- Paikkakunta: Tampere #376
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
mielestäni tästä tuli laki teksti kesäällä (4.5.6) 2004 tai 2005 mutta en ole varma siitä.Kinsky kirjoitti:Asiasta aika tietämättömänä, kysyn...![]()
Mitäs jos ostaa esim.Saksasta (ei prosentti rajaa) normi Sierran, johon on vaihdettu Cossun tekniikka?? Mitä lappuja tarvitsen Saksan päästä, että saisin sen suomen kilpiin ?? Vai tarviiko mitään?? Olettaen että vain "pakolliset" osat on vaihdettu.
se koski autoja jotka on modattu saksassa esim "mosselman,hartge,amg ynm."
en vain löydä sitä enään mistään ,jos se nyt siihen liittyikään.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo
^^ Pisti silmään. Koskas tuo laki on muuttunut -samiharju kirjoitti:Prosenttihässäkkä
Alkuperäisen moottorin ahtamisesta ei veloiteta prosentteja moottorin osalta, ainoastaan vaihdetusta moottorista. Jos katsastaja meinaa merkitä prosentit moottoristakin vaikka se on alkuperäinen käske hänen varmistaa AKEsta asia.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/199807796 §
Moottorin muuttaminen
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo
Nyt on tainnu mennä prosentit sekasin. Nuo 6 §:n höpinät koskee siis teho-, massa- ja tilavuusmuutosprosentteja sun muita muutosvaatimuksia (kts.5 §). Osanvaihtoprossat on sitten erikseen ja edelleen valitettavasti samalla mallilla, kun aiemminkin.jeddah kirjoitti:^^ Pisti silmään. Koskas tuo laki on muuttunut -samiharju kirjoitti:Prosenttihässäkkä
Alkuperäisen moottorin ahtamisesta ei veloiteta prosentteja moottorin osalta, ainoastaan vaihdetusta moottorista. Jos katsastaja meinaa merkitä prosentit moottoristakin vaikka se on alkuperäinen käske hänen varmistaa AKEsta asia.http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/199807796 §
Moottorin muuttaminen
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
juuri näin kun shr1 vahvisti, eli se ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon vaatimusten osalta, prosentteja menee vain niistä osista jotka alkuperäisestä autosta poistuvat.
Jos autoon on ulkomailla vaihdettu osia tehdään maahantuotaessa prosenttilaskelma ja merkitään otteelle. En osaa vastata tuohon "mitä jos se onkin Cossu" kysymykseen.
Mitä BOA/BOB sierraan tulee niin se onnistuu vain jos on fordilta paperi että cosworth kelpaa vertailumalliksi tai jos se onkin omavalmistemoottori josta tehonmittaustodistuksella jarrutettu max 180hp.
Jos autoon on ulkomailla vaihdettu osia tehdään maahantuotaessa prosenttilaskelma ja merkitään otteelle. En osaa vastata tuohon "mitä jos se onkin Cossu" kysymykseen.
Mitä BOA/BOB sierraan tulee niin se onnistuu vain jos on fordilta paperi että cosworth kelpaa vertailumalliksi tai jos se onkin omavalmistemoottori josta tehonmittaustodistuksella jarrutettu max 180hp.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: To Heinäkuu 20. 13:32:56 2006
- Paikkakunta: Vaasa
Re: MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo
Katalysaattorin voi poistaa autosta muutoskatsastuksessa, jos maahantuoja tai sen edustaja antaa toistuksen, että moottori täyttää voimassaolleen pakokaasunormin ilman kattia. Eli tuo maaginen raja on 1.7.1987. Jos moottori on vanhempi ja tahtoo katsastaa ilman kattia, niin hakemaan vaan paperia, että moottori täyttää 15/04 normin.MouTine kirjoitti:Tästähän oli joskus puhetta ja en ainakaan silloin saanu varmistusta. Tuo "vähäpäästöinen" on se taikasana jota ei pystytä hävittämään, mutta noita "katalysaattoreita" on muutoskatsastettu pois otteelta iän kaiken. Eli autohan ei ole vähäpäästöinen, ellei siinä lue niin.samiharju kirjoitti: Jos autosi rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori" saat unohtaa turboajatuksella leikkimisen...
nelikko, kolari nelikko, manuaali Scorppari, Escort Cosworth Monte(Essu Kossu Monttu) nro 135, vw Golf td, Eveliina 11v. Fc sport-39 nro.3.!
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
- Paikkakunta: Turku
Eiköhän tohon vertailumalli sähläykseen löytyisi apua ihan konttorilta. Kaiva Sami cossun tyyppikatsastustodistus esiin ja tarkista onko yhtäläisyyksiä "karvalakki" malleihin.samiharju kirjoitti:Mitä BOA/BOB sierraan tulee niin se onnistuu vain jos on fordilta paperi että cosworth kelpaa vertailumalliksi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Tero_s kirjoitti:Eiköhän tohon vertailumalli sähläykseen löytyisi apua ihan konttorilta. Kaiva Sami cossun tyyppikatsastustodistus esiin ja tarkista onko yhtäläisyyksiä "karvalakki" malleihin.samiharju kirjoitti:Mitä BOA/BOB sierraan tulee niin se onnistuu vain jos on fordilta paperi että cosworth kelpaa vertailumalliksi
joo voisit kattoa onko cossu rinnakkaismalli eli variantti vai ihan oma mallisarja, jota ihmettelisin koska tyypityksessä on selvä hinta ero .
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
olisin itse myös kiinnostunutsierra friikki kirjoitti:Tero_s kirjoitti:Eiköhän tohon vertailumalli sähläykseen löytyisi apua ihan konttorilta. Kaiva Sami cossun tyyppikatsastustodistus esiin ja tarkista onko yhtäläisyyksiä "karvalakki" malleihin.samiharju kirjoitti:Mitä BOA/BOB sierraan tulee niin se onnistuu vain jos on fordilta paperi että cosworth kelpaa vertailumalliksi
joo voisit kattoa onko cossu rinnakkaismalli eli variantti vai ihan oma mallisarja, jota ihmettelisin koska tyypityksessä on selvä hinta ero .


-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=83711
tuolla on tietoa LTJ tiedostosta
sen mukaan 220hv on tehokkain sierra.
tuolla on tietoa LTJ tiedostosta
sen mukaan 220hv on tehokkain sierra.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
Namiii,,siis boa sierran saaminen kilpiin on taas tätäpäivää???!!hyvään aikaan alotinki sitte projektin teon taas...uijiuihh,ja tosiaan..mikä semmonen cosworth sierra on?,sehän on vaan 2.0 16v turbosierra friikki kirjoitti:http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=83711
tuolla on tietoa LTJ tiedostosta
sen mukaan 220hv on tehokkain sierra.

-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Viellä kun odottelet vuoden vaihteeseen muutoksen kanssa niin et ota turhan paljoa prosenttejakaan. -> http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=114548STOCKMANN kirjoitti:Namiii,,siis boa sierran saaminen kilpiin on taas tätäpäivää???!!hyvään aikaan alotinki sitte projektin teon taas...uijiuihh,ja tosiaan..mikä semmonen cosworth sierra on?,sehän on vaan 2.0 16v turbosierra friikki kirjoitti:http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=83711
tuolla on tietoa LTJ tiedostosta
sen mukaan 220hv on tehokkain sierra.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Ylläpitäjä
juu,keväällä leimaan vastaEemeli kirjoitti:Viellä kun odottelet vuoden vaihteeseen muutoksen kanssa niin et ota turhan paljoa prosenttejakaan. -> http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=114548STOCKMANN kirjoitti:Namiii,,siis boa sierran saaminen kilpiin on taas tätäpäivää???!!hyvään aikaan alotinki sitte projektin teon taas...uijiuihh,ja tosiaan..mikä semmonen cosworth sierra on?,sehän on vaan 2.0 16v turbosierra friikki kirjoitti:http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=83711
tuolla on tietoa LTJ tiedostosta
sen mukaan 220hv on tehokkain sierra.

-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
tutkaililin tuossa tyyppitietoja hieman..2wd ja 4wd sierrat on eri tyypillä. tämä ei onneksi tuo ongelmia.. mutta se, mikä mua kummaksutti on tämä:
Sierra 2.8i 4x4 Ghia stw -87, tyypiltä löytyi kaksi dokkimoottoria ja 2.9i, ei edes 2.8i:tä joka siellä on alunperin.
Sierra 2.0i Laser sedan -89, sieltä löytyi ihan kaikki 1.6C:stä 2wd Cossuun.
Sierra 2.0i 4x4 CL sedan -91, löytyi 4x4 cossu tehokkaimpana..
tuntui olevan ihan arpapeliä minkä tiedoista löyty cossu ja mistä ei, eli parasta on käydä konttorilla kyselemässä oman auton rekkarinumeron perusteella mitä löytyy... tyyppitietojen yli marssii vain maahantuojan edustajan todistus siitä että kelpaa vertailumalliksi.
Sierra 2.8i 4x4 Ghia stw -87, tyypiltä löytyi kaksi dokkimoottoria ja 2.9i, ei edes 2.8i:tä joka siellä on alunperin.
Sierra 2.0i Laser sedan -89, sieltä löytyi ihan kaikki 1.6C:stä 2wd Cossuun.
Sierra 2.0i 4x4 CL sedan -91, löytyi 4x4 cossu tehokkaimpana..
tuntui olevan ihan arpapeliä minkä tiedoista löyty cossu ja mistä ei, eli parasta on käydä konttorilla kyselemässä oman auton rekkarinumeron perusteella mitä löytyy... tyyppitietojen yli marssii vain maahantuojan edustajan todistus siitä että kelpaa vertailumalliksi.
-
- Ylläpitäjä
tän perusteella vois äkkiseltään aatella et xr4i ei sittenkään kelpaa cossun koneellesamiharju kirjoitti:tutkaililin tuossa tyyppitietoja hieman..2wd ja 4wd sierrat on eri tyypillä. tämä ei onneksi tuo ongelmia.. mutta se, mikä mua kummaksutti on tämä:
Sierra 2.8i 4x4 Ghia stw -87, tyypiltä löytyi kaksi dokkimoottoria ja 2.9i, ei edes 2.8i:tä joka siellä on alunperin.
Sierra 2.0i Laser sedan -89, sieltä löytyi ihan kaikki 1.6C:stä 2wd Cossuun.
Sierra 2.0i 4x4 CL sedan -91, löytyi 4x4 cossu tehokkaimpana..
tuntui olevan ihan arpapeliä minkä tiedoista löyty cossu ja mistä ei, eli parasta on käydä konttorilla kyselemässä oman auton rekkarinumeron perusteella mitä löytyy... tyyppitietojen yli marssii vain maahantuojan edustajan todistus siitä että kelpaa vertailumalliksi.



-
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
- Paikkakunta: Vaala
tänään törmäsin taas noihin katsastus hommeleihin. kaverini käytti vm:85 2 litrainen stockmann sierran katsastuksessa johon laitettiin ruiskut ja saavin kokoinen turbo. niin katsastus mies hyväksyi sen normi kaksilitraisen jarruilla ei muutoskatsastusta eikä teho mittaus lappua ollut tarvinnut esittää
että miten se on mahdollista oli vaan tuumannut että täällähän lukee ahdettu otteessa. eikö jo ruiskujen laitto pitäisi johtaa muutos katsastukseen.

-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
joko jotain jäi lukematta tai en muuten vaan tajunnu
. mulla kun on 87 3d sierra 2l kaasarikoneella (alunperin auto ollu 1.6) nyt on ne 8" takarummut ja tekniikka+16" vanteet rek otteessa niin tais olla 17%(tarkistan vielä) niin oon ajatellu hankkia siihen ruiskun ja sen jälkeen jossain vaiheessa turbon niin meneekö se sitten läpi
?
entäs miten on jos cossun tekniikan vaihdan ?
pahoittelen jos joku joutuu uudestaan kirjottamaan


entäs miten on jos cossun tekniikan vaihdan ?
pahoittelen jos joku joutuu uudestaan kirjottamaan

Nissan Cedric -86 2,8l TD
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Pe Lokakuu 14. 18:51:21 2005
samiharju kirjoitti:tutkaililin tuossa tyyppitietoja hieman..2wd ja 4wd sierrat on eri tyypillä. tämä ei onneksi tuo ongelmia.. mutta se, mikä mua kummaksutti on tämä:
Sierra 2.8i 4x4 Ghia stw -87, tyypiltä löytyi kaksi dokkimoottoria ja 2.9i, ei edes 2.8i:tä joka siellä on alunperin.
Sierra 2.0i Laser sedan -89, sieltä löytyi ihan kaikki 1.6C:stä 2wd Cossuun.
Sierra 2.0i 4x4 CL sedan -91, löytyi 4x4 cossu tehokkaimpana..
tuntui olevan ihan arpapeliä minkä tiedoista löyty cossu ja mistä ei, eli parasta on käydä konttorilla kyselemässä oman auton rekkarinumeron perusteella mitä löytyy... tyyppitietojen yli marssii vain maahantuojan edustajan todistus siitä että kelpaa vertailumalliksi.
Voisko olla mahdollista, ettei tohon -87 xr4x4:ään käy cossun kone kun on neliveto eikä oo ollu sillon nelikkocossua ja samasta syystä -89 Laseriin ei löydy kun 2wd cossu, koska ei oo vielä ollu nelivetocossua. ja -91 sitten taas on jo


-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Tsiisus... ei kai vaan ole niin että 92 mallin takavetosierraan ei löydy tehokkaimmaksi malliksi Cosworth, koska takavedon valmistus loppui 90? Ja 88 mallin 4x4 tehokkaimmaksi ei löydy Cosworth, koska 4x4 alettiin valmistaa 90?
Jos näin on niin pientä järkeistämistä saisivat tuohonkin tietokantaan tehdä.
Erottelisivat joko vetotavan tai vuosimallin mukaan, mutta ei molempien. 87-93 ovat kuitenkin vuodesta ja vetotavasta riippumatta samaa korimallia lukuunottamatta se xr4ti.
Jos näin on niin pientä järkeistämistä saisivat tuohonkin tietokantaan tehdä.


Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
Satutko muistamaan olikos tuossa samassa litaniassa myös XR4X4 (vm.91)?samiharju kirjoitti:tutkaililin tuossa tyyppitietoja hieman..2wd ja 4wd sierrat on eri tyypillä. tämä ei onneksi tuo ongelmia..
Sierra 2.0i 4x4 CL sedan -91, löytyi 4x4 cossu tehokkaimpana..
Nuo tiedot siis tulee Akelta eli ei väliä käykö kysymässä A-Katsastuksesta vai K1 Katsastajilta?
Se nyt kuitenkin on mielestäni aika selvä että se ei tuota ongelmaa tuossa Boa tuon XR:n nokalle siirrossa että se on vm 91 ja vähäpäästöinen, kunhan siirtää Boan mukana kaikki Scorppiossa olevat saastepömpelitkin. Tuo jarruhomma on siis ainut askarruttava asia.
Ja se miksi sitä taas täällä kyselen johtuu siitä että paikallisen A-Katsastuksen päällikkö sanoi kun kävin asiaa kyselemässä että tehdään niin että MINÄ selvitän ja tulen sitten heillekkin kertomaan...

Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Esimerkkinä vm.88 5-ovinen Sierra, voiko siis käyttää vertailu kohteena 2wd Cossua, mutta ei 4wd Cossua?
Entäs jos pyytää (mahtaako saada) maahantuojalta todistuksen että sama pohjalevy ym. ku 4wd Cossus, niin onnistuisko sit käyttää vertailu kohteena?
Tuli vaan mieleen jos jaksais alkaa ahtelemaan tota käyttis kärryä...
Entäs jos pyytää (mahtaako saada) maahantuojalta todistuksen että sama pohjalevy ym. ku 4wd Cossus, niin onnistuisko sit käyttää vertailu kohteena?
Tuli vaan mieleen jos jaksais alkaa ahtelemaan tota käyttis kärryä...

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Saako muutoskatsastettua 2.0l turboa ilman takavakaajaa? Taitaa 2,0l kaasari olla tehokkain missä ei ole vakaajaa, vai?
Ketuttaa kun tuli perä vaihdon yhteydessä vaihdettua tukivarretkin, mutta kun eivät ole vakaajamalliset, niin pitäisi sitten taas vaihtaa sen vakaajan takia ne, sekä siirtää bensapumppua erikohtaan, kun eikös takavakaaja kiinnity samaan kohtaan johon peräkoukku kiinnittyy? Eli murikan ja varapyöräkotelon väliin olevaan palkkiin?
Ketuttaa kun tuli perä vaihdon yhteydessä vaihdettua tukivarretkin, mutta kun eivät ole vakaajamalliset, niin pitäisi sitten taas vaihtaa sen vakaajan takia ne, sekä siirtää bensapumppua erikohtaan, kun eikös takavakaaja kiinnity samaan kohtaan johon peräkoukku kiinnittyy? Eli murikan ja varapyöräkotelon väliin olevaan palkkiin?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
se, että on "sama pohjalevy" ei tee autosta vertailukelpoista, pitää olla fordilta dokumentti että cossu kelpaa vertailumalliksi. timppaanen kaiketi viimeksi kysyi ja vastaus oli kielteinen..?tumppe kirjoitti:Esimerkkinä vm.88 5-ovinen Sierra, voiko siis käyttää vertailu kohteena 2wd Cossua, mutta ei 4wd Cossua?
Entäs jos pyytää (mahtaako saada) maahantuojalta todistuksen että sama pohjalevy ym. ku 4wd Cossus, niin onnistuisko sit käyttää vertailu kohteena?
Tuli vaan mieleen jos jaksais alkaa ahtelemaan tota käyttis kärryä...
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
sierran vertailumoottoritodistus ei puhu vakaajasta mitään, jos kutoseen vertailet eli max 180hp niin mitään vakaajaa ei tarvita. eri asia on sit nää dohc is verrokit jotka on mitattu 0,0000000.....bar paineella, iiässässä on vakaaja joten tuossakin pitää olla jos niikseen on.Sultzi kirjoitti:Saako muutoskatsastettua 2.0l turboa ilman takavakaajaa? Taitaa 2,0l kaasari olla tehokkain missä ei ole vakaajaa, vai?
Ketuttaa kun tuli perä vaihdon yhteydessä vaihdettua tukivarretkin, mutta kun eivät ole vakaajamalliset, niin pitäisi sitten taas vaihtaa sen vakaajan takia ne, sekä siirtää bensapumppua erikohtaan, kun eikös takavakaaja kiinnity samaan kohtaan johon peräkoukku kiinnittyy? Eli murikan ja varapyöräkotelon väliin olevaan palkkiin?
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Noin kyllä ajattelinkin, koska tuo paperi ei sano että takana olisi vakaaja. Konttorilta kun löytyi tuo sierran vanha lappu (jossa siis lahnaperse kuvassa). Inssi vain käski selvittämään etuvakaajan paksuuden, joka on siis se 26mm xr4:ssa. Mulla on alusta muuten jo sitä vastaava jarrujen puolesta, alustasarjan asennan vielä ennen katsastusta ja putkistossa on se kuuluisa kylmä kattikin
Uskookohan inssi jos vain sanon että vakaaja on 26mm? Kysy sillon multa onko tietoa mulla sen paksuudesta, että se voidaan ihan mitata sitten katsastuksessa.
Tuosta penkityslapusta vielä, onko tuolla jokin max. aika jonka on voimassa, vähän niinkuin päästölapussa on se 3kk?

Tuosta penkityslapusta vielä, onko tuolla jokin max. aika jonka on voimassa, vähän niinkuin päästölapussa on se 3kk?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
jees, mä tarkoitin vain lähinnä näitä jotka on verrattu kattivapaaseen 125hp dohc is sierraan, eli penkitetty alle tuo jolloin on saatu noilla älyttömän pienilä vakiojarruilla turbo ohari leimattua.. taka vakaaja on käsketty lisätä fordin toimesta jostain kumman syystä.Fullspeed kirjoitti:pilknus, mutta ei kaikissa iS:ssä ole vakaajaa, pihassa pari välimallia (`88 &`89) joissa ei ole. Ilmeisesti mk1:ssä ja facelifteissä liki aina??samiharju kirjoitti: ...iiässässä on vakaaja joten tuossakin pitää olla jos niikseen on.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Silloin kun kävin konttorilla kyselemässä, niin inssi sanoi että tuota xr4 käytettäessä pitäisi penkittää 150, koska tehokkaimmasta voi vasta ottaa sen 20% lisää, mutta xr4 on tehokkain. Ei se tainnut oikein tarkkaan katsoa sitä lappua siinä 
Edit: mutta katsotaan mitä tehoja irtoaa 0,6bar. Pitäis kyllä jäädä alle 180hv.

Edit: mutta katsotaan mitä tehoja irtoaa 0,6bar. Pitäis kyllä jäädä alle 180hv.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Jaa, joo, mystistä touhuasamiharju kirjoitti:jees, mä tarkoitin vain lähinnä näitä jotka on verrattu kattivapaaseen 125hp dohc is sierraan, eli penkitetty alle tuo jolloin on saatu noilla älyttömän pienilä vakiojarruilla turbo ohari leimattua.. taka vakaaja on käsketty lisätä fordin toimesta jostain kumman syystä.Fullspeed kirjoitti:pilknus, mutta ei kaikissa iS:ssä ole vakaajaa, pihassa pari välimallia (`88 &`89) joissa ei ole. Ilmeisesti mk1:ssä ja facelifteissä liki aina??samiharju kirjoitti: ...iiässässä on vakaaja joten tuossakin pitää olla jos niikseen on.

*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
- Paikkakunta: naarajärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Pelkät kuoret riittää.voicecoil kirjoitti:eli jos sierra on 89 mallinen ja siihen on lisätty turbo ja tarvittavat jarrumuutokset.niin tarvitseeko sen lisätyn katalysaattorin toimia,vai riittääkö pelkät kuoret? auto ei ole siis vähäpäästöinen ja siinä oleva moottorikaan ei ole.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
- Paikkakunta: naarajärvi
- Viesti:
ei tuntunut riittävän ainakaan täällä pieksämäen katsastusasemalla.. pitää kuulemma päästöjen olla laihentumaan päin kierroksilla,vaikka ei ole mikään vähäpäästöinen auto.mutta näin olivat akelta sanoneet.tony the tiger kirjoitti:Pelkät kuoret riittää.voicecoil kirjoitti:eli jos sierra on 89 mallinen ja siihen on lisätty turbo ja tarvittavat jarrumuutokset.niin tarvitseeko sen lisätyn katalysaattorin toimia,vai riittääkö pelkät kuoret? auto ei ole siis vähäpäästöinen ja siinä oleva moottorikaan ei ole.
irc galleria voicecoil
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Jos autossa ei ole koskaan ollut katalysaattoria (otteessa merkintä), niin miksi siihen pitäis sellainen asentaa koneen vaihdon takia??voicecoil kirjoitti:eli jos sierra on 89 mallinen ja siihen on lisätty turbo ja tarvittavat jarrumuutokset.niin tarvitseeko sen lisätyn katalysaattorin toimia,vai riittääkö pelkät kuoret? auto ei ole siis vähäpäästöinen ja siinä oleva moottorikaan ei ole.

-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Oliko heinäkuu 87 jälkeen rekisteröidyt autot kun turbotetaan, pitää putkessa olla katalysaattori, mutta päästöihin ei tarvitse vaikuttaa. Tarkistettu konttorilta oman projektin aikana. En muista, oli jokin tyhmä päästönormi jonka takia pitää olla tjsp.
Edit: Tämä siis vaihtoehtoinen, toinen vaihtoehto on käydä päästömittauksessa.
Edit: Tämä siis vaihtoehtoinen, toinen vaihtoehto on käydä päästömittauksessa.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
heinäkuu -87 ja uudemmista autoista pitää olla päästötaso tiedossa. mikäli moottoria muutetaan (=ahdetaan) pitää päästötason säilyä ja se pitää selvittää esim vtt:llä. katalysaattorin asennus ohittaa tuon em. päästötason todentamisen. eli -87 heinäkuu-> auton ahtaminen onnistuu vain vtt mittauksella (1500e meni läpi tai ei) tai asentamalla katti (n 100e investointi). siksi siis kattia väliin. päästörajat on samat co 3,5 ja hc 600 kun ilman kattiakin. kierroksilla ei kuulu mitata kun vähäpäästöiset autot.Bootsi kirjoitti:Jos autossa ei ole koskaan ollut katalysaattoria (otteessa merkintä), niin miksi siihen pitäis sellainen asentaa koneen vaihdon takia??voicecoil kirjoitti:eli jos sierra on 89 mallinen ja siihen on lisätty turbo ja tarvittavat jarrumuutokset.niin tarvitseeko sen lisätyn katalysaattorin toimia,vai riittääkö pelkät kuoret? auto ei ole siis vähäpäästöinen ja siinä oleva moottorikaan ei ole.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Eikös alle vm.90 autoissa oo päästörajat CO 5% ja hc 1000 ja vm.90 tai uudemmat on tuo CO 3.5% ja hc 600??? 

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola