MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 14. 20:51:29 2006

Yleistä
Asiasta kysellään usein joten laitanpa tästä FAQ:n pystyyn. Sierra on kenties klubin yleisin auto, ja ehkäpä yleisimmin jälkikäteen ahtamalla viritetty euro-Ford? Muutama lainopillinen kikka siihen kuinka muutos tehdään laillisesti ja temppuilematta.

Prosenttihässäkkä
Autoon osia vaihdettaessa täytyy auton identiteetti säilyä, eli yli 50% täytyy olla alkuperäistä autoa jäljellä. Mikäli autoon vaihdetaan 35% tai enemmän osia on autoon tehtävä kanta-autotarkistus ennen muutoksia. Pieniä (alle 25%) muutoksia ei merkitä otteeseen ellei kyseessä ole suurempi kokonaisuus, esim akselisto tai moottori tms. Moottorinvaihto pitää aina muutoskatsastaa. Pelkästä moottorista tämän hetkisillä säännöillä tulee muutosprosentteja 12% ja apulaitteista 3%. Vaihteisto ja kytkin 9%. Jarrut merkitään myös prosenteiksi mikäli moottorinmuutos vaatii myös jarrumuutoksen. Alkuperäisen moottorin ahtamisesta ei veloiteta prosentteja moottorin osalta, ainoastaan vaihdetusta moottorista. Jos katsastaja meinaa merkitä prosentit moottoristakin vaikka se on alkuperäinen käske hänen varmistaa AKEsta asia.

Päästösysteemit
Jos autosi rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori" saat unohtaa turboajatuksella leikkimisen ellei rahapussissa ole ylimääräistä parin tonnin seteliä; Vähäpäästöiseen autoon kun saa laittaa vain vähäpäästöisen moottorin jota jälkeenpäin ahdettu moottori ei ole ellei ole esittää puolueettoman testilaitoksen (esim VTT) todistusta, ja se maksaa..

Mikäli autosi on vanhempi kuin Heinäkuu 1987 ei päästöistä vaadita muuta kun katsastuksenaikainen tai hyväksytyn korjaamon tekemä hyväksytty pakokaasumittaus. Se helpoin vaihtoehto.
Jos taas autosi on nuorempi kuin 7/87 pitää moottorista esittää selvitys päästötasosta; tämän kuitenkin voi ohittaa asentamalla autoon katalysaattorin. Autosta ei silti tule vähäpäästöistä.

Vertailumalli
Muutoskatsastuksessa käytetään vertailuautona "vertailumallia" jonka mukaiset jarrut, voimansiirto ja alustan hilppeet yms pitää autoon laittaa. Vertailumallin määrittelee maahantuoja / sen edustaja. Vertailumallista katsotaan moottorin osalta teho, litratilavuus ja paino. Mikäli vertailumoottoreita on useita tulkitaan asia niin että jos malleja on esim 100 ja 120hp versiot ja autossasi on 101hp, vertailumalli on tällöin seuraava tehokkaampi malli eli 120hp malli. Sama pätee painon ja litratilavuuden suhteen. Vasta mallisarjan tehokkaimpaan vertailumalliin voidaan laskea lisää tehoa +20%, painoa +20% ja litratilavuutta +25%. Fordilta saadun yleispaperin mukaan Sierran tehokkain vertailumalli on 2.8i/2.9i 150hp tehollaan; "päivästä riippuen" on myös kirjoitettu todistuksia joiden mukaan Cosworth olisi tehokkain. Oli kuinka oli, teen tämän esimerkin tukeutuen siihen että V6 150hp olisi mallisarjan tehokkain malli. Stokkaturboilla tai XR8 Sierroilla ei ole mitään tekemistä vertailumallin kanssa; vertailumalli on Euroopan tai USAn markkinoille tarkoitettu tuotantomalli.

Muutokset
Eli Otetaan perus Sierra, ihan vaikka 2.0 ohc vankka voimanpesä. Länttäistään siihen ahdin (ihan sama onko turbo vai remmi), välijäähdytin ym roippeet kiinni. Tutkitaan äskettäin netistä printatusta tai Fordilta haetusta vertailupaperista mitä muutoksia pitää tehdä; se paperi käskee laittaa 260mm etujarrut ja 10" rummut and thats it. Rummut voi myös korvata levyjarruilla ja jarrut saavat toki olla myös isommat. Jousitus vaihtelee malleittain; sitä ei siis ole eriteltynä. Kallistuksenvakaajista ei puhuta mitään. Joten Asennetaan kutosmallin jarrut ympäriinsä; näin jarrut ovat 150hp mallista. Tähän mallisarjan tehokkaimpaan nyt saa lisätä 20% poweria eli 180hp on maksimi; käydään ajattamassa autosta valmistenumerolla tai rekisteritunnuksella yksilöity tehonmittaustodistus jossa seisoo mieluusti karvan alle 180hp ja on merkitty millä ahtopaineella teho on saavutettu. Jos siinä paperissa lukee 180,1hp menee se yli sallitun lisän ja on sen jälkeen rekisteröitävissä AKEn poikkeusluvalla. Eli pitäkää huoli että on korkeintaan tuo teho..

Paperit ja katsastus
Sitten marssitaan hymy naamalla katsastuskonttorille; mukana paksun rahapussin lisäksi auto johon on vaadittu jarrumuutos tehtynä, äsken tehty tehonmittaustodistus sekä ajantasalla oleva rekisteröintitodistus aka. rekisteriote (ei, se ex-ex-ex omistajan aikainen homeinen paperi ei kelpaa). Täytetään kuponki johon merkitään autoon vaihdetut osat ja mistä peräisin (esim osien luovuttajan rekisterinro tai ostopaikka jne) ja jätetään loppu katsastajan huoleksi. Näillä eväillä muutosleima paukahtaa helposti. HUOM! Jos katsastaja ei itse hoksaa pyydä häntä merkitsemään myös välijäähdytin otteeseen. Ei tule jatkossa rutinoita..

Esimerkit
Paras aihio mun mielestä olisi vanhempi kuin 7/87 oleva 205 lohkoinen ruisku-OHC jossa ABS jarrut. ABS malleissa on samat jarrut keskenän ihan 1.6-2.9 malleissa joten jarrumuutoksia ei vaadita. Ja 205 lohkoinen ruisku ohari on hyvä aihio sinällään; eipä mene siitäkään prosentteja. Päästöistä riittää katsastuksenaikainen mittaus. Eli penkitystodistus kourassa konttorille muutosleimaa hakemaan; muutosprosentit 0% ja alla laillinen turbo-OHC Sierra, tehoakin vain 24hp vähemmän kuin 2wd Cossussa.

Voihan se aihio olla perus 4-vaihteinen 1.6 Luuserikin, vaikka -89 ilman kattia. Vaihdetaan siihen jarrut ympäriinsä, vaikka satulat scorpiosta (kaikissa ABSit eli siis hyvä osienluovuttaja..) ja levyt sekä palat uutena kaupasta. Vaihdetaan 2-litrainen kone ilman apulaitteita, 12%, sekä 5-lovinen vaihteisto ja kytkin, 9%. takavetoisen etu- ja taka-akselit ovat 10% / kpl mutta nyt vaihdetaankin vain osia niistä; jarrujen prosenttimäärä on katsastajan harkinnassa, mutta leikitään ajatuksella että niistä veloitettaisiin noin 5%. Päästöistähän ei voi saada valmistajan paperia koska moottoria on nyt muutettu ahtamalla; asennetaan katalysaattori putkeen ja mennään leimalle sen penkityspaperin kanssa. Otteeseen merkitään vaihdetuiksi moottori, vaihteisto ja jarrut; 26%. Jää vielä sopivasti varaa siihen 35%:iin jolloin vaadittaisiin kanta-autotarkistus.

Laitonta
Laittomaksi auto muuttuu heti kun joku vaihtaa siihen ahtimen, nostaa painetta tai muilla tavoin nostaa tehoa. Pidä siis huoli että auto on muutoskatsastuksessa olleessa kunnossaa jatkossa kun katsastat sitä tai poliisi syynää tienpäällä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Marraskuu 14. 21:01:25 2006

samiharju kirjoitti: Jos autosi rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori" saat unohtaa turboajatuksella leikkimisen...
Tästähän oli joskus puhetta ja en ainakaan silloin saanu varmistusta. Tuo "vähäpäästöinen" on se taikasana jota ei pystytä hävittämään, mutta noita "katalysaattoreita" on muutoskatsastettu pois otteelta iän kaiken. Eli autohan ei ole vähäpäästöinen, ellei siinä lue niin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 14. 21:11:52 2006

lue tarkemmin. "kolmitoimikatalysaattori" tarkoittaa samaa kun "vähäpäästöinen." jos siellä lukee esim "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta" ei se auto ole vähäpäästöinen.

Kaikissa uusissa bensa-autoissa lukee kolmitoimikatalysaattori, ei vähäpäästöinen.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Marraskuu 15. 8:49:22 2006

huomioitavaa on toinen vuosiraja 1/89.
1/89 ja uudemmat Jälkituonti autot saksasta on vähäpäästöisiä jolloin toi ahtaminen vaikeutuu.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Marraskuu 16. 8:35:29 2006

mutta kuitenkaan mahtaako tää katsastus juttu pitää 100% paikkaansa.

Tämän mukaan sierraa ei saisi katsastettua 2.9 24v moottorilla.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Viesti Kirjoittaja Kinsky » To Marraskuu 16. 10:08:48 2006

Asiasta aika tietämättömänä, kysyn... :roll:

Mitäs jos ostaa esim.Saksasta (ei prosentti rajaa) normi Sierran, johon on vaihdettu Cossun tekniikka?? Mitä lappuja tarvitsen Saksan päästä, että saisin sen suomen kilpiin ?? Vai tarviiko mitään?? Olettaen että vain "pakolliset" osat on vaihdettu.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Marraskuu 16. 10:32:34 2006

Kinsky kirjoitti:Asiasta aika tietämättömänä, kysyn... :roll:

Mitäs jos ostaa esim.Saksasta (ei prosentti rajaa) normi Sierran, johon on vaihdettu Cossun tekniikka?? Mitä lappuja tarvitsen Saksan päästä, että saisin sen suomen kilpiin ?? Vai tarviiko mitään?? Olettaen että vain "pakolliset" osat on vaihdettu.
mielestäni tästä tuli laki teksti kesäällä (4.5.6) 2004 tai 2005 mutta en ole varma siitä.
se koski autoja jotka on modattu saksassa esim "mosselman,hartge,amg ynm."
en vain löydä sitä enään mistään ,jos se nyt siihen liittyikään.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Marraskuu 16. 10:40:57 2006

samiharju kirjoitti:Prosenttihässäkkä
Alkuperäisen moottorin ahtamisesta ei veloiteta prosentteja moottorin osalta, ainoastaan vaihdetusta moottorista. Jos katsastaja meinaa merkitä prosentit moottoristakin vaikka se on alkuperäinen käske hänen varmistaa AKEsta asia.
^^ Pisti silmään. Koskas tuo laki on muuttunut -
6 §
Moottorin muuttaminen

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo

Viesti Kirjoittaja shr1 » To Marraskuu 16. 12:27:27 2006

jeddah kirjoitti:
samiharju kirjoitti:Prosenttihässäkkä
Alkuperäisen moottorin ahtamisesta ei veloiteta prosentteja moottorin osalta, ainoastaan vaihdetusta moottorista. Jos katsastaja meinaa merkitä prosentit moottoristakin vaikka se on alkuperäinen käske hänen varmistaa AKEsta asia.
^^ Pisti silmään. Koskas tuo laki on muuttunut -
6 §
Moottorin muuttaminen

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Nyt on tainnu mennä prosentit sekasin. Nuo 6 §:n höpinät koskee siis teho-, massa- ja tilavuusmuutosprosentteja sun muita muutosvaatimuksia (kts.5 §). Osanvaihtoprossat on sitten erikseen ja edelleen valitettavasti samalla mallilla, kun aiemminkin.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Marraskuu 16. 20:50:31 2006

juuri näin kun shr1 vahvisti, eli se ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon vaatimusten osalta, prosentteja menee vain niistä osista jotka alkuperäisestä autosta poistuvat.

Jos autoon on ulkomailla vaihdettu osia tehdään maahantuotaessa prosenttilaskelma ja merkitään otteelle. En osaa vastata tuohon "mitä jos se onkin Cossu" kysymykseen.

Mitä BOA/BOB sierraan tulee niin se onnistuu vain jos on fordilta paperi että cosworth kelpaa vertailumalliksi tai jos se onkin omavalmistemoottori josta tehonmittaustodistuksella jarrutettu max 180hp.

ellislellis
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinäkuu 20. 13:32:56 2006
Paikkakunta: Vaasa

Re: MUUTOSKATSASTUS; Sierraan turbo

Viesti Kirjoittaja ellislellis » Pe Marraskuu 17. 19:40:18 2006

MouTine kirjoitti:
samiharju kirjoitti: Jos autosi rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen" tai "kolmitoimikatalysaattori" saat unohtaa turboajatuksella leikkimisen...
Tästähän oli joskus puhetta ja en ainakaan silloin saanu varmistusta. Tuo "vähäpäästöinen" on se taikasana jota ei pystytä hävittämään, mutta noita "katalysaattoreita" on muutoskatsastettu pois otteelta iän kaiken. Eli autohan ei ole vähäpäästöinen, ellei siinä lue niin.
Katalysaattorin voi poistaa autosta muutoskatsastuksessa, jos maahantuoja tai sen edustaja antaa toistuksen, että moottori täyttää voimassaolleen pakokaasunormin ilman kattia. Eli tuo maaginen raja on 1.7.1987. Jos moottori on vanhempi ja tahtoo katsastaa ilman kattia, niin hakemaan vaan paperia, että moottori täyttää 15/04 normin.
nelikko, kolari nelikko, manuaali Scorppari, Escort Cosworth Monte(Essu Kossu Monttu) nro 135, vw Golf td, Eveliina 11v. Fc sport-39 nro.3.!

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Pe Marraskuu 17. 23:31:59 2006

samiharju kirjoitti:Mitä BOA/BOB sierraan tulee niin se onnistuu vain jos on fordilta paperi että cosworth kelpaa vertailumalliksi
Eiköhän tohon vertailumalli sähläykseen löytyisi apua ihan konttorilta. Kaiva Sami cossun tyyppikatsastustodistus esiin ja tarkista onko yhtäläisyyksiä "karvalakki" malleihin.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Marraskuu 18. 10:05:52 2006

Tero_s kirjoitti:
samiharju kirjoitti:Mitä BOA/BOB sierraan tulee niin se onnistuu vain jos on fordilta paperi että cosworth kelpaa vertailumalliksi
Eiköhän tohon vertailumalli sähläykseen löytyisi apua ihan konttorilta. Kaiva Sami cossun tyyppikatsastustodistus esiin ja tarkista onko yhtäläisyyksiä "karvalakki" malleihin.

joo voisit kattoa onko cossu rinnakkaismalli eli variantti vai ihan oma mallisarja, jota ihmettelisin koska tyypityksessä on selvä hinta ero .
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » To Marraskuu 30. 2:29:30 2006

sierra friikki kirjoitti:
Tero_s kirjoitti:
samiharju kirjoitti:Mitä BOA/BOB sierraan tulee niin se onnistuu vain jos on fordilta paperi että cosworth kelpaa vertailumalliksi
Eiköhän tohon vertailumalli sähläykseen löytyisi apua ihan konttorilta. Kaiva Sami cossun tyyppikatsastustodistus esiin ja tarkista onko yhtäläisyyksiä "karvalakki" malleihin.

joo voisit kattoa onko cossu rinnakkaismalli eli variantti vai ihan oma mallisarja, jota ihmettelisin koska tyypityksessä on selvä hinta ero .
olisin itse myös kiinnostunut :) nim.merk.sierra boa keulalla,ilman leimaa :roll:

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Marraskuu 30. 13:28:40 2006

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=83711

tuolla on tietoa LTJ tiedostosta
sen mukaan 220hv on tehokkain sierra.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Pe Joulukuu 1. 0:17:30 2006

sierra friikki kirjoitti:http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=83711

tuolla on tietoa LTJ tiedostosta
sen mukaan 220hv on tehokkain sierra.
Namiii,,siis boa sierran saaminen kilpiin on taas tätäpäivää???!!hyvään aikaan alotinki sitte projektin teon taas...uijiuihh,ja tosiaan..mikä semmonen cosworth sierra on?,sehän on vaan 2.0 16v turbo 8)

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Pe Joulukuu 1. 0:31:50 2006

STOCKMANN kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=83711

tuolla on tietoa LTJ tiedostosta
sen mukaan 220hv on tehokkain sierra.
Namiii,,siis boa sierran saaminen kilpiin on taas tätäpäivää???!!hyvään aikaan alotinki sitte projektin teon taas...uijiuihh,ja tosiaan..mikä semmonen cosworth sierra on?,sehän on vaan 2.0 16v turbo 8)
Viellä kun odottelet vuoden vaihteeseen muutoksen kanssa niin et ota turhan paljoa prosenttejakaan. -> http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=114548
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Pe Joulukuu 1. 10:12:16 2006

Eemeli kirjoitti:
STOCKMANN kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=83711

tuolla on tietoa LTJ tiedostosta
sen mukaan 220hv on tehokkain sierra.
Namiii,,siis boa sierran saaminen kilpiin on taas tätäpäivää???!!hyvään aikaan alotinki sitte projektin teon taas...uijiuihh,ja tosiaan..mikä semmonen cosworth sierra on?,sehän on vaan 2.0 16v turbo 8)
Viellä kun odottelet vuoden vaihteeseen muutoksen kanssa niin et ota turhan paljoa prosenttejakaan. -> http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=114548
juu,keväällä leimaan vasta :)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Joulukuu 4. 23:34:54 2006

tutkaililin tuossa tyyppitietoja hieman..2wd ja 4wd sierrat on eri tyypillä. tämä ei onneksi tuo ongelmia.. mutta se, mikä mua kummaksutti on tämä:

Sierra 2.8i 4x4 Ghia stw -87, tyypiltä löytyi kaksi dokkimoottoria ja 2.9i, ei edes 2.8i:tä joka siellä on alunperin.

Sierra 2.0i Laser sedan -89, sieltä löytyi ihan kaikki 1.6C:stä 2wd Cossuun.

Sierra 2.0i 4x4 CL sedan -91, löytyi 4x4 cossu tehokkaimpana..

tuntui olevan ihan arpapeliä minkä tiedoista löyty cossu ja mistä ei, eli parasta on käydä konttorilla kyselemässä oman auton rekkarinumeron perusteella mitä löytyy... tyyppitietojen yli marssii vain maahantuojan edustajan todistus siitä että kelpaa vertailumalliksi.

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » Ti Joulukuu 5. 17:41:51 2006

samiharju kirjoitti:tutkaililin tuossa tyyppitietoja hieman..2wd ja 4wd sierrat on eri tyypillä. tämä ei onneksi tuo ongelmia.. mutta se, mikä mua kummaksutti on tämä:

Sierra 2.8i 4x4 Ghia stw -87, tyypiltä löytyi kaksi dokkimoottoria ja 2.9i, ei edes 2.8i:tä joka siellä on alunperin.

Sierra 2.0i Laser sedan -89, sieltä löytyi ihan kaikki 1.6C:stä 2wd Cossuun.

Sierra 2.0i 4x4 CL sedan -91, löytyi 4x4 cossu tehokkaimpana..

tuntui olevan ihan arpapeliä minkä tiedoista löyty cossu ja mistä ei, eli parasta on käydä konttorilla kyselemässä oman auton rekkarinumeron perusteella mitä löytyy... tyyppitietojen yli marssii vain maahantuojan edustajan todistus siitä että kelpaa vertailumalliksi.
tän perusteella vois äkkiseltään aatella et xr4i ei sittenkään kelpaa cossun koneelle :roll: kristus.. :x tai eipä tosta ota tolkkua kyllä taas silti,parempi ku menee kysymään joo :?

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » Ke Joulukuu 27. 16:25:56 2006

tänään törmäsin taas noihin katsastus hommeleihin. kaverini käytti vm:85 2 litrainen stockmann sierran katsastuksessa johon laitettiin ruiskut ja saavin kokoinen turbo. niin katsastus mies hyväksyi sen normi kaksilitraisen jarruilla ei muutoskatsastusta eikä teho mittaus lappua ollut tarvinnut esittää :?: että miten se on mahdollista oli vaan tuumannut että täällähän lukee ahdettu otteessa. eikö jo ruiskujen laitto pitäisi johtaa muutos katsastukseen.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Joulukuu 27. 16:58:05 2006

mylordisford kirjoitti:eikö jo ruiskujen laitto pitäisi johtaa muutos katsastukseen.
Juu... mutta kun osaa pitää turpansa kiinni oikeassa paikassa, niin leimaaminenkin on helpompaa. Älä ainakaan erehdy katsastusinssiä neuvomaan, sitä ne ei kestä. :wink:

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Joulukuu 27. 17:27:24 2006

joko jotain jäi lukematta tai en muuten vaan tajunnu :D . mulla kun on 87 3d sierra 2l kaasarikoneella (alunperin auto ollu 1.6) nyt on ne 8" takarummut ja tekniikka+16" vanteet rek otteessa niin tais olla 17%(tarkistan vielä) niin oon ajatellu hankkia siihen ruiskun ja sen jälkeen jossain vaiheessa turbon niin meneekö se sitten läpi :roll: ?
entäs miten on jos cossun tekniikan vaihdan ?

pahoittelen jos joku joutuu uudestaan kirjottamaan :lol:
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Joulukuu 27. 21:21:31 2006

Suh0 kirjoitti: mulla kun on 87 3d sierra 2l kaasarikoneella (alunperin auto ollu 1.6) nyt on ne 8" takarummut ja tekniikka
pitäis olla 9" takarummut 2.0 koneella on ruisku tai ei.8"jarrut on ainoastaan 1.3 ja 1.6 koneella varustetuissa Sierroissa.

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » To Joulukuu 28. 1:06:30 2006

no muistin sitten väärin:D 9" siellä sitten on kun on muutoskatsastettu,muisti pätkii välillä kun tota rek otetta ei joka päivä tuu katottua :lol:
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Laanti
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Lokakuu 14. 18:51:21 2005

Viesti Kirjoittaja Laanti » To Tammikuu 4. 12:20:39 2007

samiharju kirjoitti:tutkaililin tuossa tyyppitietoja hieman..2wd ja 4wd sierrat on eri tyypillä. tämä ei onneksi tuo ongelmia.. mutta se, mikä mua kummaksutti on tämä:

Sierra 2.8i 4x4 Ghia stw -87, tyypiltä löytyi kaksi dokkimoottoria ja 2.9i, ei edes 2.8i:tä joka siellä on alunperin.

Sierra 2.0i Laser sedan -89, sieltä löytyi ihan kaikki 1.6C:stä 2wd Cossuun.

Sierra 2.0i 4x4 CL sedan -91, löytyi 4x4 cossu tehokkaimpana..

tuntui olevan ihan arpapeliä minkä tiedoista löyty cossu ja mistä ei, eli parasta on käydä konttorilla kyselemässä oman auton rekkarinumeron perusteella mitä löytyy... tyyppitietojen yli marssii vain maahantuojan edustajan todistus siitä että kelpaa vertailumalliksi.

Voisko olla mahdollista, ettei tohon -87 xr4x4:ään käy cossun kone kun on neliveto eikä oo ollu sillon nelikkocossua ja samasta syystä -89 Laseriin ei löydy kun 2wd cossu, koska ei oo vielä ollu nelivetocossua. ja -91 sitten taas on jo :?: en tiedä voiko se noin mennä mut selittäs ainakin noi vaihtoehdot.. :?

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ti Tammikuu 30. 2:57:51 2007

Tsiisus... ei kai vaan ole niin että 92 mallin takavetosierraan ei löydy tehokkaimmaksi malliksi Cosworth, koska takavedon valmistus loppui 90? Ja 88 mallin 4x4 tehokkaimmaksi ei löydy Cosworth, koska 4x4 alettiin valmistaa 90?

Jos näin on niin pientä järkeistämistä saisivat tuohonkin tietokantaan tehdä. :evil: :evil: Erottelisivat joko vetotavan tai vuosimallin mukaan, mutta ei molempien. 87-93 ovat kuitenkin vuodesta ja vetotavasta riippumatta samaa korimallia lukuunottamatta se xr4ti.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Tammikuu 30. 9:01:12 2007

niinpä. maahantuojan ilmoittamia tietojahan nuo tyyppitiedot ovat.

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » La Helmikuu 17. 13:27:24 2007

samiharju kirjoitti:tutkaililin tuossa tyyppitietoja hieman..2wd ja 4wd sierrat on eri tyypillä. tämä ei onneksi tuo ongelmia..


Sierra 2.0i 4x4 CL sedan -91, löytyi 4x4 cossu tehokkaimpana..
Satutko muistamaan olikos tuossa samassa litaniassa myös XR4X4 (vm.91)?

Nuo tiedot siis tulee Akelta eli ei väliä käykö kysymässä A-Katsastuksesta vai K1 Katsastajilta?

Se nyt kuitenkin on mielestäni aika selvä että se ei tuota ongelmaa tuossa Boa tuon XR:n nokalle siirrossa että se on vm 91 ja vähäpäästöinen, kunhan siirtää Boan mukana kaikki Scorppiossa olevat saastepömpelitkin. Tuo jarruhomma on siis ainut askarruttava asia.

Ja se miksi sitä taas täällä kyselen johtuu siitä että paikallisen A-Katsastuksen päällikkö sanoi kun kävin asiaa kyselemässä että tehdään niin että MINÄ selvitän ja tulen sitten heillekkin kertomaan... :roll:
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Helmikuu 18. 9:48:51 2007

tyyppitiedot on toki kaikkien asemien käytettävissä.

parasta on jos sulla on fordin edustajalta paperi että cossu on samaa mallisarjaa, sellainen paperi jyrää tyyppitietojen yli siinä asiassa mihin vertaillaan koneenvaihtoa.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Huhtikuu 6. 22:21:12 2007

Esimerkkinä vm.88 5-ovinen Sierra, voiko siis käyttää vertailu kohteena 2wd Cossua, mutta ei 4wd Cossua?
Entäs jos pyytää (mahtaako saada) maahantuojalta todistuksen että sama pohjalevy ym. ku 4wd Cossus, niin onnistuisko sit käyttää vertailu kohteena?
Tuli vaan mieleen jos jaksais alkaa ahtelemaan tota käyttis kärryä... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Heinäkuu 15. 17:08:40 2007

Saako muutoskatsastettua 2.0l turboa ilman takavakaajaa? Taitaa 2,0l kaasari olla tehokkain missä ei ole vakaajaa, vai?

Ketuttaa kun tuli perä vaihdon yhteydessä vaihdettua tukivarretkin, mutta kun eivät ole vakaajamalliset, niin pitäisi sitten taas vaihtaa sen vakaajan takia ne, sekä siirtää bensapumppua erikohtaan, kun eikös takavakaaja kiinnity samaan kohtaan johon peräkoukku kiinnittyy? Eli murikan ja varapyöräkotelon väliin olevaan palkkiin?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Heinäkuu 15. 17:31:57 2007

tumppe kirjoitti:Esimerkkinä vm.88 5-ovinen Sierra, voiko siis käyttää vertailu kohteena 2wd Cossua, mutta ei 4wd Cossua?
Entäs jos pyytää (mahtaako saada) maahantuojalta todistuksen että sama pohjalevy ym. ku 4wd Cossus, niin onnistuisko sit käyttää vertailu kohteena?
Tuli vaan mieleen jos jaksais alkaa ahtelemaan tota käyttis kärryä... :wink:
se, että on "sama pohjalevy" ei tee autosta vertailukelpoista, pitää olla fordilta dokumentti että cossu kelpaa vertailumalliksi. timppaanen kaiketi viimeksi kysyi ja vastaus oli kielteinen..?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Heinäkuu 15. 17:33:32 2007

Sultzi kirjoitti:Saako muutoskatsastettua 2.0l turboa ilman takavakaajaa? Taitaa 2,0l kaasari olla tehokkain missä ei ole vakaajaa, vai?

Ketuttaa kun tuli perä vaihdon yhteydessä vaihdettua tukivarretkin, mutta kun eivät ole vakaajamalliset, niin pitäisi sitten taas vaihtaa sen vakaajan takia ne, sekä siirtää bensapumppua erikohtaan, kun eikös takavakaaja kiinnity samaan kohtaan johon peräkoukku kiinnittyy? Eli murikan ja varapyöräkotelon väliin olevaan palkkiin?
sierran vertailumoottoritodistus ei puhu vakaajasta mitään, jos kutoseen vertailet eli max 180hp niin mitään vakaajaa ei tarvita. eri asia on sit nää dohc is verrokit jotka on mitattu 0,0000000.....bar paineella, iiässässä on vakaaja joten tuossakin pitää olla jos niikseen on.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Heinäkuu 15. 17:59:56 2007

Noin kyllä ajattelinkin, koska tuo paperi ei sano että takana olisi vakaaja. Konttorilta kun löytyi tuo sierran vanha lappu (jossa siis lahnaperse kuvassa). Inssi vain käski selvittämään etuvakaajan paksuuden, joka on siis se 26mm xr4:ssa. Mulla on alusta muuten jo sitä vastaava jarrujen puolesta, alustasarjan asennan vielä ennen katsastusta ja putkistossa on se kuuluisa kylmä kattikin :) Uskookohan inssi jos vain sanon että vakaaja on 26mm? Kysy sillon multa onko tietoa mulla sen paksuudesta, että se voidaan ihan mitata sitten katsastuksessa.

Tuosta penkityslapusta vielä, onko tuolla jokin max. aika jonka on voimassa, vähän niinkuin päästölapussa on se 3kk?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Heinäkuu 15. 18:41:38 2007

sierrasta ei oo koskaanmilloinkaanikinä tehty muuta vertailupaperia kun juuri tuo mainitsemasi eli se on yleispätevä sierraan kuin sierraan. penkkilapun voimassaoloajasta en ole koskaan kuullut puhuttavan..

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Heinäkuu 15. 22:27:20 2007

samiharju kirjoitti: ...iiässässä on vakaaja joten tuossakin pitää olla jos niikseen on.
pilknus, mutta ei kaikissa iS:ssä ole vakaajaa, pihassa pari välimallia (`88 &`89) joissa ei ole. Ilmeisesti mk1:ssä ja facelifteissä liki aina??
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Heinäkuu 15. 22:50:25 2007

Fullspeed kirjoitti:
samiharju kirjoitti: ...iiässässä on vakaaja joten tuossakin pitää olla jos niikseen on.
pilknus, mutta ei kaikissa iS:ssä ole vakaajaa, pihassa pari välimallia (`88 &`89) joissa ei ole. Ilmeisesti mk1:ssä ja facelifteissä liki aina??
jees, mä tarkoitin vain lähinnä näitä jotka on verrattu kattivapaaseen 125hp dohc is sierraan, eli penkitetty alle tuo jolloin on saatu noilla älyttömän pienilä vakiojarruilla turbo ohari leimattua.. taka vakaaja on käsketty lisätä fordin toimesta jostain kumman syystä.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Heinäkuu 16. 11:25:59 2007

Silloin kun kävin konttorilla kyselemässä, niin inssi sanoi että tuota xr4 käytettäessä pitäisi penkittää 150, koska tehokkaimmasta voi vasta ottaa sen 20% lisää, mutta xr4 on tehokkain. Ei se tainnut oikein tarkkaan katsoa sitä lappua siinä :D

Edit: mutta katsotaan mitä tehoja irtoaa 0,6bar. Pitäis kyllä jäädä alle 180hv.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Heinäkuu 18. 16:22:54 2007

samiharju kirjoitti:
Fullspeed kirjoitti:
samiharju kirjoitti: ...iiässässä on vakaaja joten tuossakin pitää olla jos niikseen on.
pilknus, mutta ei kaikissa iS:ssä ole vakaajaa, pihassa pari välimallia (`88 &`89) joissa ei ole. Ilmeisesti mk1:ssä ja facelifteissä liki aina??
jees, mä tarkoitin vain lähinnä näitä jotka on verrattu kattivapaaseen 125hp dohc is sierraan, eli penkitetty alle tuo jolloin on saatu noilla älyttömän pienilä vakiojarruilla turbo ohari leimattua.. taka vakaaja on käsketty lisätä fordin toimesta jostain kumman syystä.
Jaa, joo, mystistä touhua :D
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Heinäkuu 18. 17:11:09 2007

[quote="Sultzi"
Edit: mutta katsotaan mitä tehoja irtoaa 0,6bar. Pitäis kyllä jäädä alle 180hv.[/quote]

Siinä ja tässä, säätämällä kyllä alittaa

Itsellä ohc vakiokannella/nokalla niin suht kohdilleen säädettynä 0.5bar ~172hp ja 344Nm takapyörältä eli koneteho aika liki 200hp

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Heinäkuu 18. 18:42:00 2007

No jollei alita tuolla 0,6bar, niin sitten pitänee ottaa by-pass pois käytöstä, sitten on 0,4bar. Aukeaa siis venttiili ilman paineohjausta jo tuossa 0,4bar.

voicecoil
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
Paikkakunta: naarajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil » Ti Heinäkuu 31. 17:22:51 2007

eli jos sierra on 89 mallinen ja siihen on lisätty turbo ja tarvittavat jarrumuutokset.niin tarvitseeko sen lisätyn katalysaattorin toimia,vai riittääkö pelkät kuoret? auto ei ole siis vähäpäästöinen ja siinä oleva moottorikaan ei ole.
irc galleria voicecoil

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Heinäkuu 31. 17:31:30 2007

voicecoil kirjoitti:eli jos sierra on 89 mallinen ja siihen on lisätty turbo ja tarvittavat jarrumuutokset.niin tarvitseeko sen lisätyn katalysaattorin toimia,vai riittääkö pelkät kuoret? auto ei ole siis vähäpäästöinen ja siinä oleva moottorikaan ei ole.
Pelkät kuoret riittää.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

voicecoil
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
Paikkakunta: naarajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil » Pe Elokuu 3. 18:57:11 2007

tony the tiger kirjoitti:
voicecoil kirjoitti:eli jos sierra on 89 mallinen ja siihen on lisätty turbo ja tarvittavat jarrumuutokset.niin tarvitseeko sen lisätyn katalysaattorin toimia,vai riittääkö pelkät kuoret? auto ei ole siis vähäpäästöinen ja siinä oleva moottorikaan ei ole.
Pelkät kuoret riittää.
ei tuntunut riittävän ainakaan täällä pieksämäen katsastusasemalla.. pitää kuulemma päästöjen olla laihentumaan päin kierroksilla,vaikka ei ole mikään vähäpäästöinen auto.mutta näin olivat akelta sanoneet.
irc galleria voicecoil

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Elokuu 3. 19:50:12 2007

voicecoil kirjoitti:eli jos sierra on 89 mallinen ja siihen on lisätty turbo ja tarvittavat jarrumuutokset.niin tarvitseeko sen lisätyn katalysaattorin toimia,vai riittääkö pelkät kuoret? auto ei ole siis vähäpäästöinen ja siinä oleva moottorikaan ei ole.
Jos autossa ei ole koskaan ollut katalysaattoria (otteessa merkintä), niin miksi siihen pitäis sellainen asentaa koneen vaihdon takia?? :?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Elokuu 3. 20:24:27 2007

Oliko heinäkuu 87 jälkeen rekisteröidyt autot kun turbotetaan, pitää putkessa olla katalysaattori, mutta päästöihin ei tarvitse vaikuttaa. Tarkistettu konttorilta oman projektin aikana. En muista, oli jokin tyhmä päästönormi jonka takia pitää olla tjsp.

Edit: Tämä siis vaihtoehtoinen, toinen vaihtoehto on käydä päästömittauksessa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Elokuu 4. 18:31:01 2007

Bootsi kirjoitti:
voicecoil kirjoitti:eli jos sierra on 89 mallinen ja siihen on lisätty turbo ja tarvittavat jarrumuutokset.niin tarvitseeko sen lisätyn katalysaattorin toimia,vai riittääkö pelkät kuoret? auto ei ole siis vähäpäästöinen ja siinä oleva moottorikaan ei ole.
Jos autossa ei ole koskaan ollut katalysaattoria (otteessa merkintä), niin miksi siihen pitäis sellainen asentaa koneen vaihdon takia?? :?
heinäkuu -87 ja uudemmista autoista pitää olla päästötaso tiedossa. mikäli moottoria muutetaan (=ahdetaan) pitää päästötason säilyä ja se pitää selvittää esim vtt:llä. katalysaattorin asennus ohittaa tuon em. päästötason todentamisen. eli -87 heinäkuu-> auton ahtaminen onnistuu vain vtt mittauksella (1500e meni läpi tai ei) tai asentamalla katti (n 100e investointi). siksi siis kattia väliin. päästörajat on samat co 3,5 ja hc 600 kun ilman kattiakin. kierroksilla ei kuulu mitata kun vähäpäästöiset autot.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Elokuu 4. 19:54:21 2007

Eikös alle vm.90 autoissa oo päästörajat CO 5% ja hc 1000 ja vm.90 tai uudemmat on tuo CO 3.5% ja hc 600??? :shock:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Elokuu 4. 20:01:23 2007

Ei. -78-85 on tuo 1000hc, 5% co ja -86-89 tuo 600hc ja 3,5% co. 90- uudemmissa (jos otteessa merkintä vähäpäästöinen) taas tyhjäkäynnillä 100hc ja 0,5% co ja yli 2000rpm 100hc ja 0,3% co.

Vastaa Viestiin