MK2 esco 1.1 --> 2.0 ohc. Mitä pitäis muuttaa?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

MK2 esco 1.1 --> 2.0 ohc. Mitä pitäis muuttaa?

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Heinäkuu 14. 23:26:35 2007

Soittelin seuraavasta mk2 escosta
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1368816

1.1, rumpujarrullinen ja enkkuperäinen värkki vm78. Hintapyyntiä ois n.800€

Mitä siis menis vaihtoon jos tuollaiseen tuuppais tallissa ylimääräisenä lojuvan 2.0ohc:n ja sierran type9 lootan siihen?
Ilmeisesti kaikki jarrut ja luonnollisesti kardaani (tunnelin levennys, pakollinenko käytännössä?), mutta kestääkö tuo orggisperä tuota yhdistelmää yhtään ja pitääkö vaihtaa etupalkkia tms.?
Ja sitten se tärkein, paljonko edes noin todella karkeasti arvioituna tuollainen elintenvaihto tulisi maksamaan osineen, mitä pitäisi vaihtaa muutoskatsastukseen?

Eikös tuo jarrupääsylinteri ole yleensä escorteissa sellaisen pitkän hässäkän päässä?

En oo oikein perillä noista escoista :oops:

Ai niin tallissa lojuis pari 1.6 ohc lohkoakin kun joskus muinoin joku meinas, että olisi huomattavasti helpompi leimata sellaisella, eli sekin on vaihtoehto. Pitääkö paikkaansa?

*edit*
http://www.cosworthrsclub.com/pdf/tarke ... rt_mk2.pdf

Eli tuon mukaan ilmeisesti jarrut ja etujouset menee vaihtoon, mutta mitä tarkoitetaan tuolla McPherson eroilla? Perustuuko tuo 1.6 ohc:n helpompi leimaus tuohon eroon, vai?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: MK2 esco 1.1 --> 2.0 ohc. Mitä pitäis muuttaa?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Heinäkuu 14. 23:56:38 2007

fsohc kirjoitti: Eikös tuo jarrupääsylinteri ole yleensä escorteissa sellaisen pitkän hässäkän päässä?
Pitäisi olla.
Onko tuossa edes tehostinta?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Heinäkuu 14. 23:59:19 2007

Ilmeisesti ei. Huomasin tuon vasta soiton jälkeen.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 15. 1:20:04 2007

Se McPhersonin ero on juurikin pikkutolppa --> isotolppa, samat joutuu vaihtamaan 2.0 ja 1.6ohc. 1.6 Kenttiläinen menekin sitten pikkutolpilla.

Eli vaihtoon menee 2.0ohc+type9 paketilla

- Etutolpat
- Jouset siinä samassa
- Tehostin+se hässäkkä jolla pääsylkky tulee konehuoneen etunurkkaan
- Palkki konttorista riippuen
- 9" takajarrut
- Muistaakseni paksumpi etuvakaaja

Siinä ne konttorille vaadittavat, sitten muita rakennuksen/käytön kannalta

- Kepin reikää siirtäen 8-10cm taaksepäin
- Kardaani, siinä enkkuakselissa taitaa olla pieni laippa kun sakuissa iso ja pääsääntöisesti nuo "RS" kardaanit on isolle laipalle
- Tunnelin suurennos ei pakollinen mutta suositeltava
- Ö-pohjan muokkaus palkin kohdalta + ö-imuputki/sihti
- Jarrupaineen säädin toiseen paikkaan tai pois
- Laturin, ö-paine ja lämpöanturin sähköt toiselle puolelle konehuonetta
- Tunnelista alkuperäiset laatikon korvat pois ja sierran palkilla lattian läpi tai alkuperäisiä korvia käyttäen pudotus/siirtopalat ja escon palkki
- Bensalinja toiselle puolelle
- Pakoputki toiselle puolelle
- Tehostin/pääsylinteri pakettia hieman alas ja koriinpäin riippuen käytettävästä imusarjasta/kaasareista/ruiskusta

Siinähän sitä sitten taitaa olla jonkunverran

Tuosta perästä niin luulisin että kestää nätisti ajellen (ei riuhtomista kytkimellä yms teräviä liikkeitä)
Itsellä ollut 2.0ohc kanssa tuo väljä sakuperä about 50tkm ja nyt tuon turbo ohcn (~340Nm) kanssa about 4tkm, ja on se kyllä happeakin saannut ihan kohtuullisesti, vielä ainakin kasassa, lukkoa huutaisi kovasti :D

Edes karkeaa hinta arviota on aika paha tehdä kun noita osiakin löytyy hinnoiltaan ihan laidasta laitaa ja sekin että tekeekö periaatteella uutta osaa ja varman päälle vai kunhan siellä jotain on.

Itse taisin laskiskella aikanaan samaan hommaa pyöreät 1000e
Varaosasierra 150e
Koneeseen laakerit, renkaat, tiivisteet ~200e
Uusi RS kardaani ~200
Tolpat ~50e
Kynäjouset, holkit ja uudet jarrukilkkeet ~250
Takajarrut uusine osineen ~100e

Siinä noi about, saattoi mennä tuosta 1000e ylikin mutta eipä noita jaksa jäädä laskemaan, pirusti menee jokatapauksessa

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Heinäkuu 15. 11:03:42 2007

Kiitoksia. Siinähän tulikin aika tyhjentävä vastaus.

Näyttää 2.0 ohc koneisilla escoilla olevan yleensä suht kova pyyntihinta, mutta joutuuhan noihin aikapaljon osaakin vaihtamaan. Saa toistaiseksi unohtua tuollainen projekti ennen kuin saa muut autot nippuun.

Ihan mielenkiinnosta vielä noista peristä. Kaikkiin tyyppeihin joutuu vissiin tekeen erilaiset sovitteet rummuille? Onko noissa "isolohkoisissa" alunperin atlas?

ps. Tuon myyjä ainakin kehui korin olevan todella hyväkuntoinen ja painotti, että keulassa ei ole ruostetta (ilmeisesti mk2:n pahin paikka?). Keulassa sisälokasuojat ja myyjän mukaan sen takia säilynyt hyvänä. Ainoastaan takakaaret kuulemma vaihtokuntoiset, muuten kuulemma todella hyvä korinen jos jotain sattuu kiinnostamaan. Ilmeisesti kone ei ole jumissa, mutta huohottaa ja jarrut luonnollisesti jumissa jos ollut viimeksi leimassa vuosituhannen taitteessa. Alunperin ollut kuulemma keltainen.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 15. 14:55:20 2007

Juu onhan siinä hommaa mutta ei loppupelissä kuitenkaan mikään älytön homma. Itse tuli tehtyä tuo muutos about 4pv:ssä tosin tuli kyllä valmisteltua etukäteen kaikki mitä pystyi, sitten vaan ajosta talliin ja juhannuksen jälkeen uudestaan ajoon :wink:

Nuo perusmallit (1.1, 1.3, 1.6) on ollut pääsääntöisesti tuolla pienellä saksalaisella perällä ja "isolohkomallit" (RS2000) englantilaisella akselilla

Tuota ns isoa saksalaista perää (Atlas) ei periaatteessa ole ollut escorteissa lukuunottamatta jonkun vuosimallin MK1 escortteja. Atlasta ollut lähinnä Caprissa ja Taunuksessa? ja jonkinnäköisten toimitusongelmien johdosta ovat sitten tehtaalla kaventaneet noita Atlaksia escortin mittoihin

Itse tuli hommattua Escortin 9" jarrut ja ne ainakin kävivät suoraan tuohon sakuperään ja ilmeisesti noita 9" on ollut RS2000 jossa enkkuakseli niin siitä päätellen pulttijako kilvessä on sama saku-->enkku
Taunuksen jarruja ovat kai jotkut käyttäneet mutta niihin joutuu sitten patentoimaan käsijarrusysteemin yms

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

muutos teko 2000 mietintä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Heinäkuu 16. 22:06:03 2007

2000 tekeminen

-etuvakaajaa EI tartte vaihtaa. tosin eri malleissa on ollut eri vahvuuksilla mut sillä ei ole merkitystä tärkeintä että se on. jälkeenpäin voi sit hifistellä jos siltä tuntuu. Tolpat on ainoat ja levyjarrut eteen mitkä vaihdetaan jos ei ole jo ja jarrutehostin. Alatukivarret ja ohjaus ihan samat 1.1-2.0

-startti vois olla vaik välitetty sierra malli jos sopivasti tyrkyllä
-vakio enkku ja saku akseli kyllä kestää mut vetarit saat poikki jos vasiten asfaltilla särkee ihan tarkotuksella
-Itse vetänyt täysillä vuodesta –88 ja ei koskaan peräremppaa mut kumipolttoa ne ei kestä paitsi jos 145/70

-jos joskus akselinvaihtoa mietit laita hiace –88 tai uudempi alle ei mene rikki alle 400 hepan lukko on vakiona 200 ekee purkaamolla. tietysti kardaani rojekti edessä ellei jostain valmista joltain.

-laki vaati 2.0 palkin joka on hieman vahvistettu versio tai WC
-palkki vahvistettu vakio vastaa RS palkkia kuvat löytyy foorumilta tai kisapalkki World Cup WC palkki. Monesti helpoin osa löytää käytettynä. Mut siihen sit OHC korvalliset Kent eri malliset.
-vakioon voit laittaa RS tyynyt tai vaik Volvo jotkut laittanut.
-monesti menee vakio palkilla eivät tajua eroa suosittelen hitsaan vahvike laput kun kone on pois palkki ruuvipenkkiin jne.

-isot tolpat osta täydelliset jousineen päivineen niin ei tartte metsästää osia O ja V tolppa sit eri kun ostelet
-oisko joku 190 hyvä jousi jäykkyys saatavana eri pituuksina vakio ja + - tuuma
-ei voi sekottaa pientä ja isoa jousta tai tolppaa kokoero on niin huomattava

-ja jos kääntövarsi irrallinen niin aina parempi kato että kääntövarret on samanlaiset on vakio ja RS malli
-laakeroitu vakio yläpää hyvä hankinta missä kiinnitys keskellä normaalisti

-jarrutehostin vaaditaan ihan sama mikä malli 69-80. 68 tais olla tehostamaton versio

-etujarrut käy vakiot kunhan on levyt eit tartte olla jäähdytetyt
-takajarrut mainitut 9” Capreissa oli vissiin leveemmälläkin hihnalla vaikee löytää

-Kardaani tunnelia ei tarvitse suurentaa mutta jos ei ole muuta tekemistä niin sitten
-RS2000 vakio ihan samankokoinen MK1 ja MK2

-Kardaaneissa Ape import oulu hyvä paikka kato netistä

-vaihdekepin reikä leikkaa rälläkällä ja käännä toisinpäin migillä kiinni

-pudotuspalat hyvä laittaa halvat jos saa viel jostain korjataan kulmamuutosta
-jos paat 5 palkilla niin vahvista pulttauskohta tukevasti hitsaa vaik leveet pitkät latat lattioihin
-itse käytän 5 vaihteisessa 4 vaiht. HD palkkia johon oon tehny muutoshärdellin jos pudotus samassa ei oo kuvaa mut kun mallaat auton alla kyl selviää

-4 ja 5 vaihteinen type-9 loota sama kardaani ei pituus eroa
-öljypohja jos alu RS2000 niin vaatii myös RS imuputken vakio ei käy
-Taunus öljypohjasta halvin tehdä mig- hitsaustaito vaaditaan käy vakio Taunus imuputki

-Enkku ja sakemanni jarru erot taitaa olla niin että saku jarru pelti johon tulee sylinteri kii on keskireikä isompi kuin enku versiossa eli ei käy ristiin.

Nykyään alkaa olla helpoin tehdä levyjarrut hyvät rummut kiven alla

-etuveto eskon etulevyt ja sierran tai scorppparin takasatulat ja MK5 esko cossyn käsijarruvaijeri
-jarrulevyt 20 € kpl ja vaijeri 35 € satulat 40-60 € kpl sierra palat 30 €
-hinnat noin arvoja riippuu mitä saa alennusta satulat käytettyjä
-vaijeri menee heittämällä teet vaan latasta ja mutterista vaik toisen kiinnikkeen kato mallia vanhasta ei vaikee tehä

Syyläri Taunus tai volvo 240 ja sähköflekti termostaatin kautta itellä MK1 –69 2.0 taitaa olla saab 900 tosin on levee sierra jäähdytin
-vesiletkut taunus ylä ja ala.

sähköhommat tos tulikin jo käytyä läpi
-akku peräkonttiin jos tila loppuu kesken tukevasti telineeseen

T:Reke
Viimeksi muokannut Fomococars, Ke Heinäkuu 18. 22:42:53 2007. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Re: muutos teko 2000 mietintä

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Heinäkuu 16. 22:31:19 2007

Fomococars kirjoitti: -4 ja 5 vaihteinen type-9 loota sama kardaani ei pituus eroa
Normaali Eccerin pikku 4vaihteinen on lyhyempi kuin ISO (2000) 4vaihteinen tai type-9 5vaihteinen.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Heinäkuu 16. 22:36:58 2007

Ilmeisesti tarkoitettiin että iso 4v ja 5v type-9 samanpituisia mutta mielestäni noissakin on about 10mm pituusero kytkinkopan reunasta hännän loppuun

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Heinäkuu 17. 0:43:44 2007

Caprin leveämmät 9" rummut ovat 2,8i ja 3,0 -malleissa. Muut 9" ovat "escortin mitoissa"
Jarrukilpi sopii akselista toiseen; pulttijako on aina sama, mutta keskireikää voi joutua vähän snurraamaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Heinäkuu 17. 20:38:09 2007

VesQ kirjoitti:Ilmeisesti tarkoitettiin että iso 4v ja 5v type-9 samanpituisia mutta mielestäni noissakin on about 10mm pituusero kytkinkopan reunasta hännän loppuun
On ihan takuulla pieni pituusero. Consuliin kun tuuppas nelivaihteisen tilalle viislovisen, niin joutui vähän kikkaileen. Myöskään tuon swapin jälkeen ei alkuperäinen kiinnike ole ihan kohdallaan, olikohan 3-5cm ero suunnilleen.

Melko mukavasti tuli esco tietoa tänne
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

RS 2000 kardaani

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Heinäkuu 18. 22:53:04 2007

Moi vaan kyse oli Type-9 lootista.

Itse käytän RS2000 kilpakardaania isolla laipalla sekä 4 ja 5 vaihteisessa Type-9:ssä.
No problem.
Kardaani ostettu 1983 ja hyvin skulaa ristikot vaihtanu 2 kertaa.
Boori molemmissa lootan päissä sama.

Eli tarvitset vain yhden tehdastekosen RS kardaanin about 220€ uusi.
En ota kantaa Esson pöydässä itse tehtyihin Taunus/Escort kardaani risteytyksiin
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Heinäkuu 18. 23:01:40 2007

Juu Ape Importista tuli itsellekkin tuo RS kardaani, 215€+pk

Ei loppupelissä ole paha kun laskee että hommaa ensin taunuksen/sierran kardaanin ja sitten vielä escon ja risteyttää ne sekä uusii ristikot ja käy tasapainottamassa niin aikaliki samoihin se hinta kiipeää kuitenkin

Ja tuo RS kardaani ainakin kestää ja on isoilla ristikoilla joissa rasvanipat yms, ja käy heittämällä eli ei tarvi sen suuremmin päätään vaivata

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » To Heinäkuu 19. 11:39:50 2007

se etupalkki homma taitaa olla tosiaan vähän konttori/ katsastaja kohtanen asia, 2 escorttia ite muutoskatsastanu 2.0 koneelle niin molemmat vakio palkilla. on tosin jo vuosia aikaa.

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » To Heinäkuu 19. 12:33:53 2007

hilteri kirjoitti:se etupalkki homma taitaa olla tosiaan vähän konttori/ katsastaja kohtanen asia, 2 escorttia ite muutoskatsastanu 2.0 koneelle niin molemmat vakio palkilla. on tosin jo vuosia aikaa.
Näin on tosiaankin, ei sitä tarkistettu mullakaan, toisaalta taas mulle vaadittiin rs:n pitkittäistuet perään.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

Vastaa Viestiin