Ahtopainekotelo cossu sierraan

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Heinäkuu 4. 13:53:40 2007

Yks olennainen juttu tässä on sitten se, että yrkesmanilla on vakio nokat. Ei ole oikeen vertailukelpoinen mitenkään.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Heinäkuu 4. 16:09:40 2007

Skorppi kirjoitti:Yks olennainen juttu tässä on sitten se, että yrkesmanilla on vakio nokat. Ei ole oikeen vertailukelpoinen mitenkään.
Totta, en jaksanu vaan kaikkia speksejä kirjoittaa. Voihan se hyvin olla et ne nokat sotkee vielä enemmän virtauksia.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Heinäkuu 4. 16:32:05 2007

kyllä aivan varmasti jyrkät nokat sotkee enemmän, jopa huomattavasti, ja erityisesti silloin kun venojen aukioloja on säädetty..

mutta siitä alkuperäisen kotelon levityspalasta on ennenkin ollut juttua, hyvä vai huono...

jos "teoreettisesti" ajattelee, niin vakiona se virtaus menee kotelossa imusuppiloiden taakse, mutta kun sitä koteloa levitetään, menee se "enemmän suoraan" kakkoselle ja kolmoselle. saattaa vaikuttaa heikentävästi ilmamassan jakaantumiseen pyttyjen välillä -> 1 ja 4 rikkaammalla, 2 ja 3 laihemmalla. tämä siis teoriaa, ei mitattua. tämä myös vaikuttaa nakutusherkkyyteen, mikä ei ihan välttämättä näy pakolämmöissä, ainakaan heti, ehkä.. :roll:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Heinäkuu 4. 20:46:37 2007

Kyllä mullakin vedossa ne lämmöt tasottui, juuri tyhjiksellä erot oli kovat, missä jyrkät kepit toimivat varmastikin erittäin huonosti ja "epätasaisesti"
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -


ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Heinäkuu 17. 16:26:10 2007

Kyllähän se johonkin rajaan asti toimii, ruotsalaisissa bemareissa aika perinteisen muotoinen. Koko toki auttaa aina.

Tuossa vehkeessä oma käpöstys toimi ihan hyvin. http://s6.photobucket.com/albums/y227/J ... 9Large.jpg

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Heinäkuu 17. 17:16:50 2007

Kertokaapa gurut minkälainen vaikutus ahtopainekotelon/imusarjan materiaalilla on sen toimintaan? Kaikki hipo-hipo imusarjat tehdään aina alumiinista, onko siihen muuta syytä kuin paino...? Tiedän kyllä, minkälaiset lämmönjohtavuusominaisuudet eri aineilla on, mutta ei kai se virtaavan ilman lämpötilaan paljoa vaikuta?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Heinäkuu 17. 22:10:48 2007

jeddah kirjoitti:Kertokaapa gurut minkälainen vaikutus ahtopainekotelon/imusarjan materiaalilla on sen toimintaan? Kaikki hipo-hipo imusarjat tehdään aina alumiinista, onko siihen muuta syytä kuin paino...? Tiedän kyllä, minkälaiset lämmönjohtavuusominaisuudet eri aineilla on, mutta ei kai se virtaavan ilman lämpötilaan paljoa vaikuta?
Eiköhän se ole paino. Tuollainen rosterinen klöntti kun painaa jo pienen moottorin verran. Hi-po imusarjat on hiilikuitua :wink:

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ti Heinäkuu 17. 22:31:21 2007

Mitäs ootte tehny suutintukille te ketkä ootte laittanu vakkari ahtokotelon kanssa välilaipan.. Pitäiskö värkätä kokonaan uus vai muokata vakio tukkia?
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Heinäkuu 17. 22:51:15 2007

_pexi kirjoitti:Mitäs ootte tehny suutintukille te ketkä ootte laittanu vakkari ahtokotelon kanssa välilaipan.. Pitäiskö värkätä kokonaan uus vai muokata vakio tukkia?
Eikö sitä saa kiinni siihen missä on ollut aiemminkin?
Vaan toiselle puolelle sitä kiinnikettä painekotelossa.

Vai muistanko ihan väärin kiinnityksen :? .
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Heinäkuu 20. 17:23:45 2007

_pexi kirjoitti:Mitäs ootte tehny suutintukille te ketkä ootte laittanu vakkari ahtokotelon kanssa välilaipan.. Pitäiskö värkätä kokonaan uus vai muokata vakio tukkia?
Jos laittaa 15mm välipalan niin silloin suutintukki käy suoraan kiinni alkuperäisiin kiinnikkeisiin toiselle puolelle tai sitten esim. 10mm välipalalla joutuu jyrsimään 5mm niistä alkuperäisistä kiinnikkeistä pois niin sitten käy. Oma tukki on helpoin laittaa, kun vaan vähän muokkaa tarvittaessa niitä alkuperäisiä kiinnityskorvakkeita. Näin homma meni ainakin 2wd:ssä.

Sitten vähän tosta yllä esitetystä painekoteloratkaisusta, että varmasti toimiva ratkaisu, mutta en ainakaan itse nähnyt missään kuvissa kiihdytyssuppiloita tossa esimerkissä, joten ne olisi varmaan hyvä vielä lisätä sinne.
Täällä on aina ollut yleinen mielipide, että imusarja-/painekotelopaketti ei toimi ilman kiihdytyssuppiloita, mutta virallista syytä tohon en ainakaan itse ole vielä täällä saanut selville.

Vastaa Viestiin