Rs2000 bensapumpun rele

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

petrif_74
Ylläpitäjä

Rs2000 bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » Ke Kesäkuu 13. 16:49:00 2007

Hitto kun pitää näitä topiikkeja aloitella mutta nyt se myrkyn lykkäs ei lähde käyntiin..
Katsoin vikakoodit mutta ilmoittaa 11? mutta kun virrat laittaa päälle ei bensapumppu pyörähdä lainkaan? homma kävi niin että oli yön akku irti ja boksi.aamulla boksi kiinni ja ei vaan pyöri.sulakkeet ehjät mutta missäs se rele on? ja mitkä navat on bensapumpulle vois mitata virrat meneekö sinne edes?

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ke Kesäkuu 13. 18:29:40 2007

Tutki ensin ajonesto/hälytin jos sellainen on.???
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » Ke Kesäkuu 13. 19:01:58 2007

mvla kirjoitti:Tutki ensin ajonesto/hälytin jos sellainen on.???
On sellainen mutta toisesta ovesta on irti ne piuhat..lähti se ensin pyörimään mutta sammui eikä sit enää lähtenyt.kun bensapumpulle tulee virtaa pienen ajan kun virrat laittaa päälle ja rele pois ei virtaa.eli menikö pumppu? mistä mallista käy pumppu esim.motonetista?

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » Ke Kesäkuu 13. 21:40:37 2007

Lähti pumppu itestään pyörimään..kannatti pitää luova tauko näköjään..valohoitoa..sekin auttaa näköjään joskus. mikälie bitti poikittain härdelli häiriö ollutkaan.

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » Ma Kesäkuu 25. 22:55:40 2007

Nyt se uusiutui..Eli piti purkaa tankki uudestaan pois ja pumppu käsiin.
ihme homma.kun siihen liittimeen nopeasti koitin suoraan akulta pyörii pumppu? siis pyöräytin vain pikkaisen kokeillakseni ettei mene rikki kun on kuiva pumppu.
sinne liittimelle takapenkin luo tulee 5 sekunnin ajan 12 volttia kuten vissiin kuuluukin??
eikös se tasaa paineet ja kun pyörii auto pumppu pyörii kokoajan?
Mutta kun sen liittimen laittaa pumppuun kiinni ei pyöri.. ottaako toi jotenki maita tankin kautta? kokeilin senkin mut ei pyöri..
kertokaas mikä mättää?

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ti Kesäkuu 26. 11:19:38 2007

Vaihtaa suosiolla sen sulakerasian.
Yhen laitteen kanssa leikin joku aika sitte. Ensin katko pumpun toimintaa, ohitin releen laatikosta irtoreleellä mut kohta alko tulla muitaki pieniä sähköongelmia.
Tuossakin tapauksessa uus sulakelaatikko korjas kaikki viat.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Ti Kesäkuu 26. 18:42:52 2007

Sulakerasia irti ja osiksi. Tinaa uudelleen kaikki juotoksest ja putsaa mahdollisest hapettumat yms.

Itellä nämä "mystiset" sähköongelmat alko lämmpärin puhaltimesta.

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » Ti Kesäkuu 26. 19:48:13 2007

hanta kirjoitti:Sulakerasia irti ja osiksi. Tinaa uudelleen kaikki juotoksest ja putsaa mahdollisest hapettumat yms.

Itellä nämä "mystiset" sähköongelmat alko lämmpärin puhaltimesta.
Mistä voin olla varma että se on juurikin tuo sulakerasia? miten sen mittaan? pitäisikö sieltä bensapumpunliittimeltä saada sytytettyä esim. 55 watin auton valo sen 3 sekunnin ajaksi? eli tuleeko sinne nyt vain jännitettä läpi?
jos joku voisi valaista? monenko watin tuo pumppu on?

Omat keinot lopussa alkaa olla.

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ti Kesäkuu 26. 23:24:13 2007

Voisi kuvitella että se lamppu syttyy ihan helposti, meinaan joskus mittailin tuota oman voortsonin pumppua ja se repi muistaakseni yli sadan watin tehoa kun se pyöri.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Kesäkuu 27. 0:08:34 2007

Sulakerasia vikoja on paljon. Lisäksi rasioita niitä n useanlaisia eli ne eivät ole vaihtokelpoisia ristiin kaikkien mallien kanssa. Yleensä uusi sulakerasia on ainut tie onneen, jos tinaaminen ei onnistu/nappaa/kiinnosta.

Auto ei ole minulla RS, mutta 91- Escort kuitenkin. Sulake nro 21 = sisävalot, tup.syt. radio, kello. Sen laitoin tänään omaan autooni takaisin kiinni ja ongelmat alkoivat. Vaihdoin päivällä rikkinäisen kellon näytön ehjään ja samalla tuli tinattua myös se varashälyttimen ledi uudestaan kellosta irti/kiinni. Laitoin kellon autoon takaisin ja aloin ihmettelemään miksi ei toimi. Hetken päästä tajusin ruveta sulakkeita katsomaan ja sulake 21 oli pois ihan tarkoituksella etteivät sisävalot turhaan tyhjennä akkua. Sulake paikalleen ja totesin, että kello toimii ja se nippuun. Kellossa oleva punainen led palaa 20 sekuntia eli varkaudenesto ei toimi. Jos se palaisi 5 sekuntia, niin se olisi toiminnassa.

Auto toimi ennen tätä kaksi päivää ja ei mitään vikaa, starttasi ok ja bensapumppukin pyöri. Mitään muuta en tehnyt kuin laitoin tuon sulakkeen takaisin. Siirtelin autoa ja meni pari tuntia. Nyt ei bensapumppu pyörähtänyt sitä paria sekuntia mitä sen pitäisi tehdä, kun kääntää avaimen 2 asentoon. Aloin repimään sulakkeita ja releitä irti, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Rele 9 eli polttoainepumppu ja rele 24 käynnistyksenesto/varkaudenesto, jompaakumpaa näistä irrottelin myös ja kaikkia mahdollisia sulakkeita ja releitä myöskin ja sitten yks kaks pumppu pyörähtikin taas. Siirtelin taas autoa ja samalla nyin releitä ja sulakkeita, että jos siellä olisi jotain outoa. Meni taas pari tuntia kun hienosäädin autoa vasaralla, sorkkaraudalla, lekalla ja oli siirron aika: taas pumppu ei lähde käyntiin. Aukaisin konepellin, niin kuului inahdus ilmeisesti hälyttimen torvesta.

Taitaa pahin painajaiseni toteutua tässäkin eli se perinteinen Mk5:n vika: sulakerasia. Pitää tutkia se lähitulevaisuudessa. Aika helpolta irrotus onneksi näytti, muutama moninapaliitin.
Viimeksi muokannut Sine, Ke Kesäkuu 27. 0:30:47 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » Ke Kesäkuu 27. 0:30:41 2007

Joo sulakerasia on pöydällä avattuna odottaa kolvausta ja puhdistusta tai siis toisinpäin.
Laitoin pumpun kiinni tankkiin ja tankin takaisin sillä uskolla että vika on tuossa boksissa senverran hapettunut oli sisältä ja sellaisia palamia?
Tuli vaan perinteinen sisulla virhe kun yksin tankkia rupesin nostelemaan kun bensaakin oli sisällä..perskele tipahti just ku olin paluulinjaa laittamassa paikoilleen..vääntyi se paluu linja suoraksi.. vtus päissään varovasti manaillen käänsin mahdollisemman suoraksi ja tankki kiinni..
Virtoja en saanut päälle kun sulakerasia on pöydällä mutta kokeilin akusta suoraan pumpuun siitä tarkistusreiästä ja pumppu pyöri ja kehitti paineen,kuuluko sen tuoda takaisin paluulinjaa pitkin bensaa vaikka ei ole virtoja autossa? Arvelin vaan testata tuota vääntynyttä paluulinjaa..ei kyllä vuotanut mistään.eikä se mennyt littuunkaan.uusi pumppu maksaa alkuperäinen 300 euroa. ja saan ehkä 5 vuotta vanhan sulakerasian lähiviikoina..arvelin tuota kolvata ja kokeilla pääsiskö ajelemaan..laittas sit sen uudemman mikä on valmistettu vuonna 2002.

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » Ke Kesäkuu 27. 18:24:54 2007

Tännän sulakerasia paikoilleen eikä pumppu pyöri.
Huijasin kuitenkin pumppua ottamalla liittimen irti ja tuomalla suoraan akulta piuhat,sillä seurauksella auto pyörimään kun pumppu pyörii kokoajan eli vika ei vissiin ole pumpussa? otti 3.65 ampeeria käydessä virtaa eli noin 45-50 watin tehon? siitä pumpun pistokkeesta tulee 12 v jännite 3sek. ajan ja auton pyöriessä 10 voltin jännite kokoajan.
Eli onko vika EEC boxissa? kun lastua olen kokeillut ja silloin se antoi vikakoodin ram/rom failure mutta lastu toimi ja autolla ajelin 1,5 viikkoa ennenkuin nyt tuo pumppu ongelma tuli.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Kesäkuu 27. 21:46:34 2007

Ne pienet ruskeat releet, joita myös bensapumppujen ohjaukseen käytetään, eivät vanhemmiten oikein kestä irroittelua. Ne kyllä naksahtaa, mutta saattaa olla ettei koskettimet silti mene kunnolla kiinni. Jos pumppu suoralla virralla toimii, kannattaa tutkia tuleeko sulakerasiassa pumpun releen napaan nro.30 virta koko ajan. Jos tulee, niin rele tutkitaan seuraavaksi. Jos sulakerasiassa on muutakin vikaa, pyyhkijät, puhallin tai vilkut ohitettu muuta reittiä, voi sen suosiolla heittää helvettiin ja ostaa ihan uuden.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » Ke Kesäkuu 27. 21:54:30 2007

Arska kirjoitti:Ne pienet ruskeat releet, joita myös bensapumppujen ohjaukseen käytetään, eivät vanhemmiten oikein kestä irroittelua. Ne kyllä naksahtaa, mutta saattaa olla ettei koskettimet silti mene kunnolla kiinni. Jos pumppu suoralla virralla toimii, kannattaa tutkia tuleeko sulakerasiassa pumpun releen napaan nro.30 virta koko ajan. Jos tulee, niin rele tutkitaan seuraavaksi. Jos sulakerasiassa on muutakin vikaa, pyyhkijät, puhallin tai vilkut ohitettu muuta reittiä, voi sen suosiolla heittää helvettiin ja ostaa ihan uuden.
Tuo sulakerasia oli hyväkuntoinen eikä autossa ole mitään sähkövikaa ollut minun aikana ennen tuota pumppua.koitin yhdistää ne 2 liitintä jotta pumppu pyörisi kokoajan mutta ei pyöri? eli missä vika? pumppu? menee salatieteeksi tämä.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Kesäkuu 27. 22:04:31 2007

Selvitä syy miksi ei pyöri vaikka liittimet yhdistää. Tuleeko sille releelle akkuvirta eli se napa nro 30? Onko siitä eteenpäin yhteys kunnossa pumpulle? Tarkista että yhdistit oikeat liittimet. Kerroit että pumppu toimii kun tuo suoran virran akulta, vika ei silloin ole pumpussa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » Ke Kesäkuu 27. 23:13:14 2007

Arska kirjoitti:Selvitä syy miksi ei pyöri vaikka liittimet yhdistää. Tuleeko sille releelle akkuvirta eli se napa nro 30? Onko siitä eteenpäin yhteys kunnossa pumpulle? Tarkista että yhdistit oikeat liittimet. Kerroit että pumppu toimii kun tuo suoran virran akulta, vika ei silloin ole pumpussa.
kävin taas hallilla,mittasin jännitteen navalta 30 ja tulee 12 volttia virtaa en mitannut.
Eli sinne bensapumpun 5 pinnin liittimeen 3 ryhmän laitimmaisiin tulee 12 volttia kun yhdistää navt 30 ja 87. mutta kun koitin johdoilla 21 watin hehkulamppuun edes se ei syty? näkyy tuo bensalinjan johtosarja menevän sulakerasiapohjaan keskimmäinen liitinrivi.onko vika sittenkin sulakerasiassa? voiko ecussa olla vika? olis hieman hoppu kun pitäisi ensiviikolla saada auto peltitöihin 250km päähän.

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » To Kesäkuu 28. 18:55:57 2007

Tänään lähti bensapumppu jälleen pyörimään. sulakerasiassa on katkos bensapumpun releen navan 87 ja pohjassa olevan moninapaliittimen välillä.Kytkin rosvolla moninapaliittimeen ja bensapumpunreleeseen 87 sulake välissä ja toimii.
mutta mikä on sulake 25 sellainen moottorinkuva 3 amppeerin sulake..siinä ei ollut sulaketta lainkaan.
Uusi sulakerasia tulee huomenna vaihdan sen sit paikoilleen.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Kesäkuu 28. 21:24:48 2007

mitenkäs pumpun maadoitus?aika usein vika ei olekaan virtapuolessa vaan maapuolessa ja nytkin jos kerran pumppu irrallaan pyörii ja virtaa tulee liittimeen niin saattaapa löytyä vaiva maapuolelta.

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » To Kesäkuu 28. 21:41:58 2007

Sierra XR kirjoitti:mitenkäs pumpun maadoitus?aika usein vika ei olekaan virtapuolessa vaan maapuolessa ja nytkin jos kerran pumppu irrallaan pyörii ja virtaa tulee liittimeen niin saattaapa löytyä vaiva maapuolelta.
Maadoitus nayttää olevan kunnossa.kytkin tosiaankin siitä releeltä sinne sulakerasian alapuolelle siihen moninapaliittimeen bensapumpun johtoon eli imitoin oikeaa johdotusta ilman sulakerasiaa.ja kiva oli ajell tuon ratkomisen jälkeen :)
Huomenna uusi sulakerasia paikalleen ja pitäis toimia ilman mitää kytkentöjä.
mikä tuo sulake 25 on?

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » To Kesäkuu 28. 21:58:46 2007

petrif_74 kirjoitti:mutta mikä on sulake 25 sellainen moottorinkuva 3 amppeerin sulake..siinä ei ollut sulaketta lainkaan.
TIS:sta katsoin ja sulakkeen 25 takena on EEC IV module. Olisko sulla hoidettu sinne sähköt jotain muuta kautta tms? :roll:

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » Pe Kesäkuu 29. 20:46:58 2007

Uusi sulakeboksi paikallaan. ja vika olikin siinä. tuntuis pyörivänkin paremmin..saikohan pumppu enemmän virtaa nyt?

Vastaa Viestiin