Megaruiskis

Tekninen keskustelu liittyen auton sähköihin sekä moottorin ohjainlaitteisiin (alkuperäiset ja jälkiasenteiset)

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Toukokuu 28. 0:50:27 2007

VesQ kirjoitti:Doddii

Taas on vehkeet tulilla vähään aikaan ja hyvinhän se ohc pörähti puhaltimenkin kanssa käymään

Het alkuunsa sellainen kun tein bensakartan jossain vaiheessa niin että loppuu 100kpa ja nyt pitäisi saada esim 250kpa asti niin että ei tarvisi taas hakea säätöjä. No hakusessa ne nytkin on mutta paikallaan polkiessa alkaa olla kohdallaan

Toinen homma niin pitäisi kiekkamittari saada toimimaan mutta mistä otan signaalin. Megalta vai Edikseltä ja mistä navasta. Nyt on otettu muistaakseni ediksen IDM nastasta, voin muistaa väärinkin mutta ei sano mittari mitään. Täytyy vielä kokeilla toisella mittarilla jos on tuo RS mittariston viisari sanonut itsensä irti
Katso ensin missä alueella kone käy kun ajelet sillä tiellä normaalisti, siitä ylemmiltä painealueilta poistat joka toiselta riviltä tiedot. Sen jälkeen kopioit aina sen seuraavan ylemmän rivin alimpaan tyhjään riviin, paine kentät mukaanlukien. voilá, meillä on muutama tyhjä rivi ylhäällä VE-kartassa. Sama homma toimii syttykartassakin. Ylipaineella ei tarvi olla niin tiheesti niitä rivejä kun koneen täytös ei juurikaan siellä muutu. Ahtimen laittaminen koneeseen saattaa muuttaa silti koneen täytöstä, eli alipainealueita saattaa joutua hienosäätämään joka tapauksessa. Ylipainerivit voi olla vaikka noin: 130, 170, 210, 250kpa, tai 150, 200, 250kpa. Riippuu paljonko pystyt niitä rivejä sieltä vapauttamaan.

Kierroslukutieto tulee nastasta 11 jos on edis4.
IDM on joku alkuperäiselle ohjainlaitteelle menevä diagnostiikkakarva, sillä tiedolla tuskin tekee tässä käytössä mitään. 11 nastan kohdalla on todennäkösesti tyhjä kohta edis liittimessä, mutta siihen saa nastan siirrettyä siitä IDM:stä.

EDIS TIETOA: http://www.dainst.com/info/edis/edis.html
Jäsen #606

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Toukokuu 28. 9:25:38 2007

olafu kirjoitti:
Kierroslukutieto tulee nastasta 11 jos on edis4.
IDM on joku alkuperäiselle ohjainlaitteelle menevä diagnostiikkakarva, sillä tiedolla tuskin tekee tässä käytössä mitään. 11 nastan kohdalla on todennäkösesti tyhjä kohta edis liittimessä, mutta siihen saa nastan siirrettyä siitä IDM:stä.

EDIS TIETOA: http://www.dainst.com/info/edis/edis.html
Tämän sivun ihan alalaidassa on myös ohjeita tohon kierroslukutiedon saamiseen mittarille. Tässä on mainittu tuon IDM:n käytöstä, mutta muistelen jostain muualta lukeneeni, että se toimii vain jos alkuperäinen kierroslukutieto on mennyt ohjainboksin kautta eikä suoraan puolan miinukselta, mutta en nyt oo ihan varma. Sillä diodikytkennällä luulisi toimivan ainakin, jos muuten ei saa toimimaan. Tässä ei sitten taas mainita mitään tosta nastasta 11, mutta olafun linkin mukaan sieltä sen tiedon tosiaan saisi suoraan, eli siitähän sen varmaan helpoiten saa.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Toukokuu 28. 11:46:04 2007

VesQ kirjoitti:...
Toinen homma niin pitäisi kiekkamittari saada toimimaan mutta mistä otan signaalin. Megalta vai Edikseltä ja mistä navasta. Nyt on otettu muistaakseni ediksen IDM nastasta, voin muistaa väärinkin mutta ei sano mittari mitään. Täytyy vielä kokeilla toisella mittarilla jos on tuo RS mittariston viisari sanonut itsensä irti
Mä en ainakaan saanut Sportin jenkakelloa pelaamaan millään kytkennällä. Kokeiltu Ediksen ulostulo(i)lla, diodikytkennällä puolasta ja Megan "Tacho output":lla. RS:n mittaria en kokeillut mutta lienee sama. :?: Mutta jos saat toimimaan niin laita infoa kytkennästä, voihan se olla että mulla on ollut joku moka.
Laitoin sitten jonkun tarvikemittarin originaalin paikalle.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Toukokuu 28. 16:33:54 2007

Täytynee kokeilla tänään jos pakoputken rakennukselta kerkeää

Onkos kukaan kokeillut tälläistä
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html

Eikös tuossa periaatteessa transistorin kautta luoda kierroksien mukaan katkova maadoitus eli periaatteessa täysin vastaava tilanne kuin tavallisen puolan kanssa

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Toukokuu 28. 19:54:21 2007

Kokeilin mutta en saanut Fordilaista toimimaan. Tarvikemittarini toimii juurikin tuolla kytkennällä.

Joskus taisin msefi:ltä lukea että joku oli saanut jonkun ongelmallisen mittarin toimimaan, joku vastus tms piti poistaa/vaihtaa itse mittarista, en alkanut puukottamaan omiani.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Toukokuu 28. 21:32:20 2007

Hmm, mikäs tuossa sitten oikeen mättää, pitäshän sen nyt toimia jos kerran tavallisen puolankin kanssa pelaa, vai eikö tuo transistorin läpi kulkeva maadoitus ole sitten tarpeeksi voimakas vrt katkojan kärjet

Mutta jos se tuosta johtuu niin luulisi sitten pelaavan tuosta hukkakipinäpuolasta niillä diodeilla, samanlaillahan niitäkin maadoitetaan vai sotkeeko siinäkin sitten nuo diodien vastus tai joku

Prkele hommasin tuon RSn mittariston siinä toivossa että saa juurikin noita mittareita pois koelaudasta yms kun ei muutenkaan saa mihinkään järkevästi :evil:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Toukokuu 28. 22:02:30 2007

Tarviit tuohon trankun päähän jonkun induktiivisen kuorman.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Toukokuu 29. 15:58:08 2007

Hmm, rautalangasta joutuu minulle vääntämään mutta tarkoitetaanko nyt tälläistä
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/tacho.GIF

Mistäs tuollaisia keloja saa ja mitä pitää olla vastusarvo/vai mikä arvo nyt onkaan

jushi69
Viestit: 1143
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 » Ti Toukokuu 29. 16:00:00 2007

puret vanhasta releestä käämin esimerkiks!
Mondeo 2.0 TDCI TitS -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-

#1290

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » To Toukokuu 31. 15:51:20 2007

kun olette noita megaruutia asentaneet :roll: niin mihkäs kohti oletta laittaneet sen imuilman tunnistimen. is ruiskuun kun tuli vaan mieleen kun semmosta asentelen.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Toukokuu 31. 18:11:31 2007

Ennen kaasuläppää on itsellä, turbovehje kun on, jälkeen coolerin.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Toukokuu 31. 22:22:13 2007

Cossun anturi coolerin ja imusarjan välisessä ahtoputkessa

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Kesäkuu 4. 22:15:54 2007

Juups elikkäs milläs arvoilla olette tuota ruisku sierran veden lämpöanturia käytelleet. Itsellä nyt ne arvot jotka täältäkin muistaakseni löytyy ja kylmällä koneella tallissa imuilma näyttää jotain 20c niin vedenlämpö on jossain 14c paikkeilla, tallin mittarin mukaan tuo 20 on aika lähellä

Samaten kun tarvikemittari näyttää 90c niin megan näytöllä on noin 72c-75c

Käynyt joku kämmi easy thermin kanssa tai sitten tuossa anturissa tai arvoissa on jotain hämminkiä. Huvikseen en viitsi edes yrittää sitä pois kun ei mahdu mikään väliin ilman imusarjan irroitusta ja siltikään en sitä saannut suosiolla irti kun joskus yritin

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Kesäkuu 5. 0:25:58 2007

VesQ kirjoitti:Samaten kun tarvikemittari näyttää 90c niin megan näytöllä on noin 72c-75c
...
Huvikseen en viitsi edes yrittää sitä pois kun ei mahdu mikään väliin
Jos et saa mistään arvoja - ja vaikka saisitkin, noita antureita tuntuu olevan niin ja niin monta erilaista että mä en ainakaan arvaisi luottaa 100% muiden ilmoituksiin - niin eihän tuo mikään ameriikan temppu olisi mitata anturin arvoja eri lämpötiloilla kun sulla kuitenkin on autossa erillinen lämpömittari.

Eihän se nyt ideaali lämpöskaala ole mitata niitä 20-90 asteen välillä, mutta pääsisit varmaan kuitenkin paremmin kartalle.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Kesäkuu 5. 1:18:21 2007

Tinde kirjoitti:Kokeilin mutta en saanut Fordilaista toimimaan. Tarvikemittarini toimii juurikin tuolla kytkennällä.

Joskus taisin msefi:ltä lukea että joku oli saanut jonkun ongelmallisen mittarin toimimaan, joku vastus tms piti poistaa/vaihtaa itse mittarista, en alkanut puukottamaan omiani.
Cossun hukkapuolakorttin kanssa joutuu laittamaan alkuperäiseen mittariin yhden hyppylangan ja jälkiasennus mittareilla ei mitään ylimääräisiä säätöjä tarvita. Kyseinen kytkentä auttaisi varmaan Megan kanssakin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Kesäkuu 8. 22:43:05 2007

Joopas, eipäs toimi tuo mittari sitten millään pirun kytkennällä, tarvikemittarikaan ei toiminut tuolla transistorikytkennällä ennenkuin laittoi sen kelan väliin. RSn mittari ei tosiaan puhu mitään

Täytyy varmaan heittää vanha ohcn jakaja paikalleen ja sinne sisään katkojan kärjet että saa perkule yhen pirun jenkamittarin toimimaan

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Kesäkuu 9. 9:38:44 2007

VesQ kirjoitti:Joopas, eipäs toimi tuo mittari sitten millään pirun kytkennällä, tarvikemittarikaan ei toiminut tuolla transistorikytkennällä ennenkuin laittoi sen kelan väliin. RSn mittari ei tosiaan puhu mitään

Täytyy varmaan heittää vanha ohcn jakaja paikalleen ja sinne sisään katkojan kärjet että saa perkule yhen pirun jenkamittarin toimimaan
Vaihda siitä RS mittaristosta sisälmykset.
Ootko muuten koittanu niihin hukkakipinäpuolan johtoihin kumminkin päin niidä diodeita?
Jäsen #606

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Kesäkuu 10. 14:35:15 2007

Eipä oikeen kehtaisi virheetöntä RSn mittaristoa ruveta silpomaan, pakkohan se on saada toimimaan sellaisenaankin, jossei sitten muuten niin vaikka se jakaja+puola sinne :evil:

Eipä tullut kokeiltua kun tolleen miten siinä kuvassakin on niitä diodeja, toimiikos muka toisinkinpäin

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Heinäkuu 16. 9:47:21 2007

Onko mitään arvailuja missä vika kun Mega+EDIS4 -kokoonpano ei anna kipinää kuin silloin tällöin. Sehän on tiedossa, että ilman SAW-signaaliakin ediksen pitäisi antaa kipinää 10 astetta ennen YKK:ta, eli Megasta kipinän tulo ei ainakaan ole kiinni. Millä sitä VR-sensorilta tulevaa signaalia pystyisi helpoiten mittaamaan, kun ei ole mitään oskilloskooppia käytettävissä vai mistä kannattaa lähteä vikaa hakemaan? Puolalle menevistä johdoista olisi varmaan helpoin mitata, eli mitä sieltä pitäisi tulla ulos?

Edis on kytketty sen omalla johtosarjalla, eli VR-sensorille ja puolalle menevät johdot olivat siinä valmiina kiinni. Megalle menevät johdot pitäisi olla oikein kytketty vaikka nehän ei varmaan tähän vaikutakaan(?). Releeltä tulee +12V ediksen 8-pinniin ja sen ja maan välissä on 3o uF konkka (3 x 10uF rinnan). 9-pinni on kytketty maihin, eli täällä olevan kaavion mukaan kaikki pitäisi olla ok. Ai niin, kytkin myös ton 7-pinnistä lähtevän konsentrisen suojajohdon maihin, kun en viittinyt jättää sitä päätä irralleen jatkoksen kohdalla. Sitähän ei ole merkitty maihin kytkettäväksi tuossa kaaviossa, mutta eikö häiriösuojan kuulu olla maissa? Oon kokeillut kahdella eri EDIS-yksiköllä ja kahdella eri puolalla, mutta ei ole tullut kipinää.

On siellä kyllä muutakin häikkää. Esim. se että virrat jää megaan vaikka ottaa virransyötön irti (eli yhteys MegaTuneen säilyy, arvot pysyy ennallaan ja TPS:n liike välittyy näytölle) . Samalla bensapumpun rele alkaa hakkaamaan muutaman hertsin taajuudella (toisinaan tämä alkaa vasta jonkin ajan päästä virtojen poiskytkemisestä). Antureiden arvot ovat ok, eli on siellä ainakin jotain oikeinkin... :)

EDIT: Saankin oskilloskoopin duunista lainaksi, joten pääsee mittailemaan. Täytyy ainakin tarkistaa tuleeko edikseltä PIP-signaalia. Nyt kun vielä tietäisi millasta signaalia sinne puolalle pitäisi mennä..? Niin ja täytyy irrottaa se suojajohdin maista. Jos se onkin maadotettu liittimellä, niin sinnehän saattaa muodostua virtoja, kun on kahdesta paikasta maissa (silmukka).
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Heinäkuu 16. 15:57:45 2007

VR:n ainakin pystyy kokeilemaan mittaamalla jännitettä navoista, samalla kun heiluttelee nopeasti sen kärjen yli rautakappaletta. Startilla pyörittäessä konetta pitäisi ilmeisesti tulla 5-10V. Onhan anturin päässä johdot oikein päin? Tosin silloin ei pitäis tulla lainkaan kipinää jos väärin. Ainakin itse olen käsittänyt että jos nuo PIP/SAW signaalit ei täsmää edis pitäisi automaattisesti mennä limp home modeen, eli ei pitäis olla merkitystä vaikka ne olisi väärin kytketty tai tietysti koko värkkiä ei saa käyntiin jos PIP ei ole kytketty kun mega ei tunnista koko padan pyörimistä.

Jos kaikki on tehty tämän mukaan niin pitäis kyllä toimia. Tuon "First Start up" kohdan ohjeilla pitäisi kyllä vika löytyä.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Heinäkuu 17. 10:05:58 2007

fsohc kirjoitti:Tuon "First Start up" kohdan ohjeilla pitäisi kyllä vika löytyä.
Vika taisi löytyä...taas tuli vähän hosuttua ja yks pikku juttu unohtui. :oops: Luin tuota vianhakuohjetta ja tässä kohdassa välähti "If still no spark then check you +12v is live when cranking". Kyllähän tuon aikasemmin mittasinkin, että virtalukolta häviää jännite startatessa, mutta en alkanut siinä vaiheessa tekemään mitään "starttinappia" tai kytkintä, jolla akusta saa päävirtareleelle herätteen startatessa. Sitten tuossa megan testaamisen innossa unohdin koko asian. Eli tällä hetkellä jännite tulee edikselle kun virrat on päällä (tämänhän oon tietysti tarkistanutkin), mutta startatessa käyttöjännite häviää. No hyvä puoli on siinä ettei tarvi alkaa purkamaan uudestaan mitään...kunhan saa edikselle virran suoraan akulta, niin pitäis toimia. No tulipa mitattua että millasta signaalia se VR-anturi antaa ja tässä olisi nyt kuva. Eli kyllä siellä on johdotkin oikein päin, koska kuvaaja on tämän kaltainen, eli puuttuva hammas tulee negatiivisen puoliaallon jälkeen. Ja uskoisin ettei sieltä pidä ihan 5-10 volttia tulla startatessa...n. 1V kuulostaa järkevältä signaalilta?

Harmi ku ei pääse tänään tallille testaamaan joko alkais toimia...
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Heinäkuu 17. 11:34:05 2007

Ei todellakaan virtaa suoraan akulta EDIS:lle vaan Megan pääreleen kautta mistä tulee virta esim suuttimille, lambdalle, jne.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Heinäkuu 17. 11:57:27 2007

JesseT kirjoitti:Ei todellakaan virtaa suoraan akulta EDIS:lle vaan Megan pääreleen kautta mistä tulee virta esim suuttimille, lambdalle, jne.
Juu, no tarkoitinkin siis, että kokeilumielessä voi katsoa tuleeko kipinää kunhan kytkee suoraan akkuun. Tietysti siis aion muuttaa johdotusta niin, että virrat pysyy myös käynnistyksen aikana pääreleellä ja sieltä sitten virta edikselle kuten on nytkin. Todennäköisesti tosta auton omasta johtosarjasta löytyy vielä alkuperäisen puolan +-johto, missä pitäisi pysyä virta myös käynnistyksen aikana. Tai sitten laitan diodin virtalukolla startin herätteestä virtalukon "on-napaan", josta siis nyt on pääreleen herätin vedetty.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Heinäkuu 17. 12:56:11 2007

Miksu kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Ei todellakaan virtaa suoraan akulta EDIS:lle vaan Megan pääreleen kautta mistä tulee virta esim suuttimille, lambdalle, jne.
Juu, no tarkoitinkin siis, että kokeilumielessä voi katsoa tuleeko kipinää kunhan kytkee suoraan akkuun. Tietysti siis aion muuttaa johdotusta niin, että virrat pysyy myös käynnistyksen aikana pääreleellä ja sieltä sitten virta edikselle kuten on nytkin. Todennäköisesti tosta auton omasta johtosarjasta löytyy vielä alkuperäisen puolan +-johto, missä pitäisi pysyä virta myös käynnistyksen aikana. Tai sitten laitan diodin virtalukolla startin herätteestä virtalukon "on-napaan", josta siis nyt on pääreleen herätin vedetty.
Ei, kun otat nyt vaan sen virran sieltä megan pääreleeltä, sen verran pahalta alkoi diodit ja muut kuullostamaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Heinäkuu 17. 15:50:33 2007

JesseT kirjoitti:
Ei, kun otat nyt vaan sen virran sieltä megan pääreleeltä, sen verran pahalta alkoi diodit ja muut kuullostamaan.
Ilmeisesti selostin tämänhetkisen kytkennän liian vaikeasti. Eli kytkentä on tällä hetkellä pääpiirteissään tämän mukainen (sulakkeet vähän eri tavalla). Tällä hetkellä ongelma on siinä, että tuossa keltaisella johdolla piirretty virtalukolta tuleva +-heräte pääreleelle (napaan 86) katkeaa. Edis nimenomaan on kytketty tuohon pääreleen 87-koskettimelle (sulake välissä), mutta em. päärele päästää kun startataan. Nyt siis pitäisi keksiä pääreleelle herätin, joka ei katkea kun virtalukko on käynnistys-asennossa. Siihen sitä diodia suunnittelin tai sitten heräte alkuperäisen puolan plussasta, koska sinnehän varmaan tulee jännite myös startatessa.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Heinäkuu 17. 16:52:12 2007

Mä en edes tajua miten toi 'ei virtaa startatessa' -ongelma voi olla niin yleinen kun se ilmeisesti on. Mulla tulee megasysteemin pääreleelle heräte aina kun sytytysvirta on päällä, ja tottamooses sytytysvirta tulee virtalukolta myös startatessa ihan tehdastekoisesti joka autossa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Too slow
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesäkuu 5. 20:00:18 2005
Paikkakunta: Rasvamonttu

Viesti Kirjoittaja Too slow » Ti Heinäkuu 17. 20:19:56 2007

Krisse kirjoitti:Mä en edes tajua miten toi 'ei virtaa startatessa' -ongelma voi olla niin yleinen kun se ilmeisesti on. Mulla tulee megasysteemin pääreleelle heräte aina kun sytytysvirta on päällä, ja tottamooses sytytysvirta tulee virtalukolta myös startatessa ihan tehdastekoisesti joka autossa.
TOTTA! vaihtoehto myös:

Itse olen käyttänyt asennuksissa (jos mahdollista): kaksirelettä tai kaksoisrele, moottorinohjainlaite maadoittaa yhdellä ulostulolla toisen releen kun virrat laittaa päälle. Ja sitten toinen ulostulo maadoittaa bensapumpun releen.. näin on monissa tehdastekoisissa ruiskuissa myös.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Heinäkuu 17. 23:29:11 2007

VesQ kirjoitti:Joopas, eipäs toimi tuo mittari sitten millään pirun kytkennällä, tarvikemittarikaan ei toiminut tuolla transistorikytkennällä ennenkuin laittoi sen kelan väliin. RSn mittari ei tosiaan puhu mitään

Täytyy varmaan heittää vanha ohcn jakaja paikalleen ja sinne sisään katkojan kärjet että saa perkule yhen pirun jenkamittarin toimimaan
Noniin, jaksoin viimein tuota kiekkamittariongelmaa taas tutkailla sen verran että tuuppasin tavallisen kärjellisen jakajan (sisällä vaan kärjet ja konkka) paikalleen ja tavallisen puolan johtojen väliin maahan. Tuntui mittari pelaavan ihan ok. Seuraavaksi purin releen niin että jäi vaan käämit sisään ja se puolan tilalle ja edelleen pelasi ok. Nyt sitten pitäisi keksiä että miten tuon saman homman edelleen saa pelaamaan joko suoraan tuosta hukkakipinäpuolasta tai megan kautta jotta saa tuon tuhottoman väljän jakajan pois tuolta

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Heinäkuu 18. 9:17:36 2007

Krisse kirjoitti:Mä en edes tajua miten toi 'ei virtaa startatessa' -ongelma voi olla niin yleinen kun se ilmeisesti on. Mulla tulee megasysteemin pääreleelle heräte aina kun sytytysvirta on päällä, ja tottamooses sytytysvirta tulee virtalukolta myös startatessa ihan tehdastekoisesti joka autossa.
Yksi ongelman aiheuttaja varmaankin on mm. tuo kaavio, jossa heräte on piirretty tulemaan suoraan virtalukolta. Tämä yhdistettynä vanhoihin kaasarivehkeiden virtalukkoihin, jotka hävittää jännitteen "on-navalta", kun avaimen kääntää starttiasentoon saa helposti tekemään tuon virheen. Eli tuosta mun virtalukosta ei löydy yhtään napaa (paitsi akulta tuleva tietysti), jossa olisi jännite sekä on-asennossa että startatessa. Eli sytytysvirta ei nimenomaan tule suoraan virtalukolta, vaan ilmeisesti jonkun kytkennän kautta. Täytyy tutkia toi virtalukon toiminta (ja miten sytytysvirta puolalle on toteutettu) tarkemmin kunhan pääsee tallille.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Heinäkuu 18. 9:44:22 2007

Onko kukaan käyttänyt menestyksekkäästi Unix + Megatunix -yhdistelmää Megan säätämiseen? Lueskelin vähän tietoa tuosta ja ilmeisesti se on ihan pätevä ohjelma ja että olisi jopa helpompi käyttää kuin megatune: "The difference with megatunix versus megatune is that it's easier to use once it's installed... Once it is installed, you run it, set your comm port and it'll detect and adapt to the ECU for you. MegaTune requires manual configuration, megatunix does NOT."

Olisi vaan yksi vanha unix-läppäri käytettävissä, niin voisi kokeilla.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Heinäkuu 18. 13:44:26 2007

Megatune säätää automaattisesti afr kartaston mukaiseksi bensakartan nykyään. Sillä itse säädin ja helppoa oli kuin heinänteko.

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » To Heinäkuu 19. 9:04:59 2007

No niin, löytyihän sieltä virtalukolta sellainen napa, missä on jännite sekä startatessa, että ON-asennossa...ilmeisesti viimeksi kun sitä mittailin niin avain meni ACC-asentoon, eikä ON-asentoon... :oops: No aika väljä toi vanha virtalukko onkin, että voisin senkin vaihtaa parempaan, mutta pääasia, että nyt on kytkennät oikein ja kipinääkin alkoi tulemaan. Samalla sain myös oikeat tiedostot Megatuneen (kiitokset taas JesseT:lle) ja sekin alkoi pelittämään. Ei lähteny kuitenkaan vieläkään käyntiin, kun nyt näyttää olevan bensapuolella jotain hämärää vielä, kun ei tule bensa perille asti, mutta eiköhän sekin selviä kunhan ehtii tutkimaan...
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Su Heinäkuu 29. 19:42:17 2007

Käytössä megasquirt extra koodilla ja jakajasytkällä, ilmeni hiljattain sellanen vika et noin 3500rpm asti auto toimii ihan normaalisti mutta siihen katkeaa meno täysin. Paukkeen ja röpöttelyn saattelemana auto sammuu ja suuttimet napsuu kunnes vääntää virrat poikki. Tämän jälkeen vähän pidemmällä startilla lähtee käymään ja toimii taas normaalisti.. Missä vika, voisko olla hall-anturi rikki? Välillä saattaa myös tyhjäkäynniltä sammua ihan tosta vaan niinku virrat vääntäis poikki.
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 29. 22:37:24 2007

Koitappa ottaa logia tuosta, voisi nähdä ehkä jotain epämääräistä :wink:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Elokuu 8. 20:10:10 2007

Hmm, tuossa kun ottelin logia hienosäätöä varten, niin huomasin sellaisen asian että ahdot ei nouse megan mukaan maks 0,4bar, vaikka erillinen mittari näyttää n. 0,6bar. Ennen ovat siis näyttäneet samaa. Myös moottorijarrutuksessa on alipaine normaalia isompi kuin ennen. Nyt on jopa jossain 2000 paikkeilla kpa n. 22. Osakaasulla map näyttää kuten ennenkin.

Tuo megan letku menee läheltä downpipeä, joka käy melkosen kuumana ja letku on vielä mallia läpinäkyvä pehmeä, joten ite epäilen että vika tuossa? Sitä koitin kurkkia, mutta en nähnyt mitään erikoista. Tarvii vkl kun kone on viileä katsoa tarkemmin. Ja huomenna aamulla testata ennenkun kone kerkee lämpeen kunnolla miten megan mukaan nostaa ahtoja.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Elokuu 8. 21:46:42 2007

Saattaapi imaista letkun lyttyyn alipaineella jos vielä lämpiääkin. Kannattaa laittaa esim tavan bensaletkua (sitä mustaa kudosvahvistettua)

Paineen näytöstä en tiedä, olisiko mapin vastusarvot tai jotain sinne päin

Ota letkun pätkä ja pistä siihen t-haara, toinen megalle ja toinen mittarille, puhaltamalla/imemällä tai vaikka injektioruiskulla katsoo näyttääkö samaa

Näyttääkö mappi/mega muuten koneen ollessa sammuksissa about 100Kpa

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Elokuu 8. 21:48:07 2007

Tarvii vkl uusia tuo megan painelinja ja katsotaan vaikuttaako. Kuinkahan tuo sininen pneumatiikkaletku kestää lämpöä? No, tarvii tarkastaa töissä sen tiedot.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ke Elokuu 8. 22:53:10 2007

Sultzi kirjoitti:Kuinkahan tuo sininen pneumatiikkaletku kestää lämpöä? No, tarvii tarkastaa töissä sen tiedot.
Tuntuu kestävän yllättävän hyvin... Mulla menee yksi vähän liiankin lähellä pakosarjaa mutta ei ole mennyt miksikään. Kiinnostaa kyllä mitä sen luvataan kestävän.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Elokuu 9. 11:15:27 2007

Käyttölämpötilaksi annetaan -40 - +100 astetta. Maksimilämpötilaa ei anneta.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Elokuu 9. 17:18:07 2007

Tuota sinistä pneuma putkea on kahta laatua. Toinen kestää erillisenhukkiksen ohjauksessa 15cm kupari putken jatkeena muttei ihan suoraan hukkiksen kyljessä kiinni ollessaan.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Elokuu 9. 19:10:09 2007

Korvasin nyt megan ja dumpin kirkkaan letkun tuolla sinisellä, katsotaan korjaantuiko vika tuolla, itse epäilen että kyllä.

Edit: Kyllähän se vika korjaantui. Letku menee nyt myös viileämpää reittiä pitkin.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Elokuu 16. 21:10:08 2007

Jes

Sain tuon RSn kiekkamittarin pelaamaan megan tacho outin kautta

Sillä samalla transistorikytkennällä joka tuossa aiemminkin oli mutta transistorin täytyy näköjään olla mallia 2n5551 jotta pelaa, tuo 2n2222A trankku on ilmeisesti tarkoitettu sellaiselle mittarille joka saa eculta yms signaalia eli ilmeisesti mittarille menevä jännite on paljon pienempi eikä riitä tuollaiselle mittarille joka on ottanut tiedon kärkien kautta.

Alkoi tekemään älytöntä kierrospiikkiä megalle ja mittarille mutta siitä pääsi kun laittoi mittarille menevän johdon ja maan välille kondensaattorin vanhasta kärjellisestä jakajasta

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Elokuu 17. 17:29:32 2007

Vinkkinä kaikille boost controllia harkitseville, niin VEMS shopista saatava Pierburgin venttiili on aika fiksu ratkaisu ja toimii ainakin itsellä paljon paremmin kuin esim Amal ikinä. Tässä siis yksi sisäänmeno (ahtopainekello) johdetaan joko ahtopaineeseen (0 V) tai ulos (12V). Toinen portti aina blokataan kun toinen avataan, jota esim. Amalissa ei tehdä.

hintaa oli 39.73e, vastaliitin kuului mukaan ja postikulut oli vain vitosen luokkaa.

http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 30af4aba2e
Escort mk3 + 2x Focus mk1

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Elokuu 22. 22:25:24 2007

Tuota

Pitäisi löytää kondensaattori mallia piirilevylle juotettava mutta arvoista ei ole tietoa

Eli vastaavilla arvoilla pitäisi löytää kuin kärjellisissä virranjakajissa yleensä olevat konkat

Faradit ovat muistellen jossain 20uF paikkeilla mutta entäs voltit

Tulee poistamaan kelan/puolan aiheuttamaan jännite/virta piikkiä eli onko väliä onko elko vai "sellainen toisenlainen"

jkm
CRSC jäsen 2014
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Huhtikuu 22. 17:15:59 2005
Paikkakunta: jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja jkm » La Syyskuu 1. 17:03:08 2007

Olen lukenu noita juttuja Megasta ja tosta sytkästä vähän pihalla.Voiko tota Bosch:n jakajaa käyttää ton Megan kanssa ja tarviinko mää siihen HEI 7 modulin vai mitä.Ja auto on Escort MK1 2.0 turbo ja se jakaja on sierra is:n

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Syyskuu 1. 17:30:34 2007

Siihen käytetään sitä TFI sytystä. Se on itselläkin käytössä. Alkuongelmien jälkeen toiminut hyvin. Tietysti kannattaa myöhemmin viimeistään vaihtaa se Edikseen.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Syyskuu 24. 17:03:51 2007

Niin sä VesQ sait toimimaan tuon vakio kiekkamittarin megan kautta?

Olis tulossa EDIS-6, mutta mittari on rivinelosesta (mk1 tanarin vakiomittaristo), mitenkähän saisi näyttämään oikein?

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Syyskuu 24. 20:40:53 2007

Jep toimii tuo RSn mittari ediksen kanssa siitä megan tacho outista

Se onkin hankalampi juttu jolla saa tuon nelosen mittarin toimimaan kutosen perässä

Megastahan pystyy sieltä tahco out valikosta kyllä puolittamaan mittarin näyttämän joten esim nelosen mittarin saa toimimaan kasin perässä mutta pitäisi saada 3/4 näyttämään tuon kutvosen kanssa

Veikkaisin että tuo puolitus tuohon megaan on tehty softan kautta koodilla eli pystyisikö sitä jotenkin muuttamaan, en tiedä ??

Tuollaisia koodinpätkiä löytyi 029v\src\msns-exrta.asm tiedostosta
Jotain tuolla siitä puolittamisesta ja ulostuloista höpistään mutta muuten menee ihan ohi tajunnan

REARM_IRQ:
; Also do tacho output in here to give 50% output duty
lda tachconf_f
and #$7f
beq CHK_REARM
;tachoff:
cbeqa #1T,tachoff_x2
cbeqa #2T,tachoff_x3
cbeqa #3T,tachoff_x4
cbeqa #4T,tachoff_x5
cbeqa #5T,tachoff_out3
cbeqa #6T,tachoff_pin10
bra CHK_REARM
tachoff_x2:
bclr water,porta
bra CHK_REARM
tachoff_x3:
bclr water2,porta
bra CHK_REARM
tachoff_x4:
bclr output1,porta
bra CHK_REARM
tachoff_x5:
bclr output2,porta
bra CHK_REARM
tachoff_out3:
bclr output3,portd
bra CHK_REARM
tachoff_pin10:
bclr pin10,portc
bra CHK_REARM



ja


;tacho output
lda tachconf_f
bit #$7f
beq tach_done
bit #$80 ; see if in divide by 2 mode
beq tach_full
lda EnhancedBits5
eor #ctodivb
sta EnhancedBits5
bit #ctodivb
beq tach_done
tach_full:

; Tacho ouput
lda tachconf_f
and #$7f
beq tach_done
;tachon:
cbeqa #1T,tachon_x2
cbeqa #2T,tachon_x3
cbeqa #3T,tachon_x4
cbeqa #4T,tachon_x5
cbeqa #5T,tachon_out3
cbeqa #6T,tachon_pin10
bra tach_done
tachon_x2:
bset water,porta
bra tach_done
tachon_x3:
bset water2,porta
bra tach_done
tachon_x4:
bset output1,porta
bra tach_done
tachon_x5:
bset output2,porta
bra tach_done
tachon_out3:
bset output3,portd
bra tach_done
tachon_pin10:
bset pin10,portc
; bra tach_done

tach_done:
;save old values
mov iTimeX,iTimepX
mov iTimeH,iTimepH
mov iTimeL,iTimepL

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Syyskuu 24. 21:04:35 2007

Täytyy vaikka ihan kysästä finsquirtilta jossain vaihees. Ja voi olla että tähän tulee kyllä sitten aikanaan v3, eikä v2.2.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Lokakuu 2. 18:18:47 2007

Tämä vika tuskin johtuu ruutasta, vaan mahdollisesti imuvuodosta?

Eli tasasessa ajossa välillä nykii ikävästikin ja seos huitelee silloin omissa maailmoissaan. Tyhjäkäyntikin seilaa aika paljon ja on vaikea saada toimimaan alle 1000rpm, niin että päästötkin on ok. En ole vielä testannut millään sprayllä tuota vuotaako, pitäisi testata.

Mitenkä teillä on muuten asetukset kun kaasun päästää ylös, lopettaako ruiskutuksen, vai jokin % määrä jonka vähentää? En muista mikä itselläni nyt on, luultavasti ettei lopeta ruiskutusta ja sen huomaa että kierrokset kaasun päästäessä laskee vähän matkaa, nousee parilla satasella ja sitten laskee loppuun asti.

Vastaa Viestiin