Raidetangon pää pikkutolppaan

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

arska82
Viestit: 295
Liittynyt: Su Helmikuu 6. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Helsinki

Raidetangon pää pikkutolppaan

Viesti Kirjoittaja arska82 » Ma Tammikuu 22. 21:47:49 2007

Muistaako kukaan mistä saabista se raidetangon pää kävikään mk2 pikkutolpan ja mk1 essin raidetangon väliin? Ilmeisesti 96?!

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Tammikuu 22. 22:01:56 2007

Hmm, eikös mk1 ole tuumakierteellä, eikai saabissa sellaista ole ollut. Muistelisin että saabissa olisi ollut millikierteellä ja pienellä kartiolla eli olisi sopinut RS2000 MK2 escoon/Caprin tolppaan

MK2 pikkutolppa on isolla kartiolla, veikkaus että MK1 RS mallin raidetangonpää on isolla kartiolla ja tuumakierteellä

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Tammikuu 22. 22:08:19 2007

VesQ kirjoitti: veikkaus että MK1 RS mallin raidetangonpää on isolla kartiolla ja tuumakierteellä
väärin veikattu! pieni kartio ja tuumakierteelä kuten muutkin mk1:set

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

Re: Raidetangon pää pikkutolppaan

Viesti Kirjoittaja pk-racing » To Toukokuu 24. 19:17:18 2007

arska82 kirjoitti:Muistaako kukaan mistä saabista se raidetangon pää kävikään mk2 pikkutolpan ja mk1 essin raidetangon väliin? Ilmeisesti 96?!
ei käy 96:sta! kierre on suurempi halkaisijaltaan. itse tulin siihen tulokseen ettei siihen mk2 pikkutolpan(iso kartio) ja mk1 escon(tiheä kierre) väliin saa raidepäätä ja tilasin uuden täydellisen mk2 hammastangon nopealla välityksellä! ..no kyllähän se jostaki vehkeestä ois käyny ku tuohonki autoon joku suutari semmoset joskus saanu mutta rupes vituttamaan etsintä :evil:
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pk-racing » To Toukokuu 24. 19:25:06 2007

VesQ kirjoitti:Hmm, eikös mk1 ole tuumakierteellä, eikai saabissa sellaista ole ollut. Muistelisin että saabissa olisi ollut millikierteellä ja pienellä kartiolla eli olisi sopinut RS2000 MK2 escoon/Caprin tolppaan

MK2 pikkutolppa on isolla kartiolla, veikkaus että MK1 RS mallin raidetangonpää on isolla kartiolla ja tuumakierteellä
mk2:sen alkuperäinen raidepäähän on isolla kartiolla ja tuumakierteellä eli ei ole ongelma. ja 96 saabissa on iso kartio. jopa hieman liian iso mutta ei välttämättä ole ongelma muttakierteen halkaisija on.

ja mk1 raidetankohan on nimenomaan millikierteellä.
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Toukokuu 24. 20:03:50 2007

Juuri väärinpäin...

-Esco mk1 kaikki versiot: pieni kartio, UNF hienokierre (muistaakseni 9/16" ).

-Esco mk2 pikkutolppa (kent -koneiset): iso kartio, normaali millikierre (M14x2).

-Esco mk2 isotolppa (OHC ja BDA): pikku kartio, normaali millikierre. Raidetangonpää omansa, koodattu alunperin vihreällä värillä.


Näin tähän asti olleet :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Toukokuu 24. 21:59:22 2007

jjs kirjoitti: (muistaakseni 9/16" ).
½" UNF

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Toukokuu 24. 22:21:39 2007

Brenda kirjoitti:
jjs kirjoitti: (muistaakseni 9/16" ).
½" UNF
Odotinkin tätä :) Kiitos.
Olikin muistikuva että mk1 tanko on ohuempi kuin mk2 eli alle 14mm, jopa silmämääräisesti. 9/16" on vähän yli 14mm, ja seuraava yleisesti käytetty tuumakoko on tuo 1/2" eli reilut 12,5mm.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Toukokuu 24. 23:40:54 2007

Eikös toi (joku) Saabin raidetangon pää sopinu juuri päinvastaiseen yhdistelmään, eli -> mk1 tolpat ja mk2 raidetanko.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pk-racing » Su Toukokuu 27. 14:11:21 2007

jjs kirjoitti:Juuri väärinpäin...

-Esco mk1 kaikki versiot: pieni kartio, UNF hienokierre (muistaakseni 9/16" ).

-Esco mk2 pikkutolppa (kent -koneiset): iso kartio, normaali millikierre (M14x2).

-Esco mk2 isotolppa (OHC ja BDA): pikku kartio, normaali millikierre. Raidetangonpää omansa, koodattu alunperin vihreällä värillä.


Näin tähän asti olleet :wink:
jos näin olisi että mk2 on millikierteellä niin on vaan jännä homma että siihen ei sitte ole varaosana saatavana raidetangonpäätä pikkutolpalle eli isolla kartiolla. olen sitä useaamastaki varaosaliikkestäkin kysellyt ja niissä ei o
llut kuin seuraavia: mk1>millikierre ja pieni kartio, mk2>tuumakierre ja iso kartio, rs2000>tuumakierre ja pieni kartio. eli just tuo yhdistelmä jäi välistä mikä mulla oli välikopassa> millikirre ja iso kartio. nyt ku tilasin uuden MK2:SEN hammastangon pätevästä kilpaosia myyvästä firmasta ja kyselin samalla siihen millikierre/iso kartio yhdistelmään raidepäitä niin ei kuulostanu olevan saatavilla ja totesi vielä että siinä on mk1 hammastanko tai ainaki sisänivelet, jos oisivat käypäset päittäin mutta tod. näköisesti ei. eli kyllä mulla ainaki on näin uskottava! ja niinku minun tapauksessa niin niitä hammastankoja on vaihdeltu ristiin ja rastiin niin ei sen perusteella osaa mennä sanomaan että mikä missäkin kuuluu olla..
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

arska82
Viestit: 295
Liittynyt: Su Helmikuu 6. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja arska82 » Su Toukokuu 27. 17:29:22 2007

pk-racing kirjoitti:
jjs kirjoitti:Juuri väärinpäin...

-Esco mk1 kaikki versiot: pieni kartio, UNF hienokierre (muistaakseni 9/16" ).

-Esco mk2 pikkutolppa (kent -koneiset): iso kartio, normaali millikierre (M14x2).

-Esco mk2 isotolppa (OHC ja BDA): pikku kartio, normaali millikierre. Raidetangonpää omansa, koodattu alunperin vihreällä värillä.


Näin tähän asti olleet :wink:
jos näin olisi että mk2 on millikierteellä niin on vaan jännä homma että siihen ei sitte ole varaosana saatavana raidetangonpäätä pikkutolpalle eli isolla kartiolla. olen sitä useaamastaki varaosaliikkestäkin kysellyt ja niissä ei o
llut kuin seuraavia: mk1>millikierre ja pieni kartio, mk2>tuumakierre ja iso kartio, rs2000>tuumakierre ja pieni kartio. eli just tuo yhdistelmä jäi välistä mikä mulla oli välikopassa> millikirre ja iso kartio. nyt ku tilasin uuden MK2:SEN hammastangon pätevästä kilpaosia myyvästä firmasta ja kyselin samalla siihen millikierre/iso kartio yhdistelmään raidepäitä niin ei kuulostanu olevan saatavilla ja totesi vielä että siinä on mk1 hammastanko tai ainaki sisänivelet, jos oisivat käypäset päittäin mutta tod. näköisesti ei. eli kyllä mulla ainaki on näin uskottava! ja niinku minun tapauksessa niin niitä hammastankoja on vaihdeltu ristiin ja rastiin niin ei sen perusteella osaa mennä sanomaan että mikä missäkin kuuluu olla..
Kumma vaan että motonetistä löyty hyllystä noita mk2 millikierre/iso kartio raidetangonpäitä kun kävin sellaset pari kk sitten ostamassa?!

Niin ja kyllä tuo jjs:n listaus pitää kutinsa. 8)
Living on a razors edge, balancing on the ledge
Elmeri-74

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Toukokuu 27. 21:22:15 2007

Kiitos luottamuksesta :)
Näitä on ropailtu tosiaan niin kauan että monen nyt mk1-2 hommia touhuilevan voi olla vaikea tietää mikä osa on mistäkin, romut on kiertäneet moneen kertaan ympyrää.
Mutta kuten kirjoitin, näin ne tähän saakka on olleet, siis -tehtaan jäljiltä-. Toki olen harrastanut niitä vasta -70 luvun lopulta saakka että varman mielipiteen sanominen voi olla hieman hätäistä :wink:

EDIT:
Motonetistä tämän mukaan löytyy kaikki käytössä olleet kolme versiota:

RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT FORD ESCORT TAKAVETO
Hinta / 1 kpl. O = Oikea, V = Vasen, U = Ulompi, S = Sisempi
Escort Mk1 68--74 Raidetangonpää V/O/U "Tarvike". . . . . . 17-2073 6.39 ???
Escort Mk1 68--74 Raidetangonpää V/O/U Laatuvalmiste. . . . 17-1920 9.75 ???
Escort Mk2 75--80 Raidetangonpää V/O/U. . . . . . . . . . . 17-2017 6.90 ???
RS/Mexico 72--80 Raidetangonpää V/O/U. . . . . . . . . . . 17-2701 22.54 ???

:arrow: Pieni virhe tuollakin; tuo viimeinen siis 75--80, siihen saakka 17-2073 tai 17-1920.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pk-racing » Ma Kesäkuu 4. 18:18:38 2007

joo varmalta kuulostaa kokemus mutta siltiki vähän vaikea uskoa.. :wink: en tiedä että pitäskö sitte kyseenalaistaa paikallisten varaosamiesten ammattitaito vai mikä lie, mutta ku ei löydy niin ei löydy! oli muuten tossa uudessa mk2:sen hammastangossa minkä ostin niin harvat kierteet.. :?
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Kesäkuu 4. 22:11:25 2007

pk-racing kirjoitti:oli muuten tossa uudessa mk2:sen hammastangossa minkä ostin niin harvat kierteet.. :?
Eli millikierteinen kuten pitääkin ? :wink:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Kesäkuu 5. 8:59:33 2007

pk-racing kirjoitti:en tiedä että pitäskö sitte kyseenalaistaa paikallisten varaosamiesten ammattitaito


oli muuten tossa uudessa mk2:sen hammastangossa minkä ostin niin harvat kierteet.. :?

Voit rauhassa kyseenalaistaa. Eivät tietäneet noista "mitään" kun olivat hittiautoja, ja nyt kun ovat museokamaa, eivät tiedä sitäkään vähää.


2mm nousu on melko harva... Niinkuin pitääkin.

Ei tästä aiheesta enempää
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin