Esko tuli taloon..

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

htk199
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Tammikuu 19. 16:22:28 2005

Viesti Kirjoittaja htk199 » Pe Tammikuu 26. 18:24:49 2007

Soitin just faijalle ja kyselin tarkemmin siitä capri jutusta. Se oli Zakspeed Capri kolmelitranen mylly ja se siirrettiin sitten ralliautoon joka tehtiin vanhasta kolmetonnisesta. Auto ostettiin Kokkolan seudulta Antti Roikolta. ei sillä rataa ajettu moottoria käytettiin rallissa vain. Sitten sen osti Castren ilkka joka entisöi sen ja sen jälkeen ei ole tietoa missä se on voi olla vieläkin Castrenilla.

Lisäys vielä kyllä ainakin beetussa ja 2000RS oli faijalla sherpan perä ja toyotissakin käytettiin paljon foortin osia ynm... Voi olla ettei ne siihen aikaan kattoneet niin tarkasti noita kinnereitä.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Tammikuu 26. 19:23:20 2007

Taitaa aina aika tehdä tehtävänsä näiden mallien oikein muistamisen suhteen :wink: Kolmelitraista Zakspeed Capria ei ole koskaan ollut olemassakaan. Liekkö tuo "Zakspeed" tullut X-pack korisarjasta mieleen?

Sukulaismiehetkin joku vuosi sitten muistelivat, että isällä oli aikanaan hieno Capri ja että eikös se ollut vielä 3000. Noh, se oli oikeasti 1.3L... :lol:
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Pe Tammikuu 26. 19:27:28 2007

Kaikki "Mullakin oli joskus nuorena" -caprit on 3000 -malleja. Kyllä Jounin pitäs se jo tietää.

Ja ihan hyvä.. Parempi että unohdetaan kokonaan ne 1300 -mallit. argh-mikä-häväistys-autolle.

Mulla on jossain ikivanha Tekniikan Maailma jossa sen ajan perhesedanit vertailussa. mm. 1300 Capri, Imppi, yms..
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

htk199
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Tammikuu 19. 16:22:28 2005

Viesti Kirjoittaja htk199 » Pe Tammikuu 26. 19:34:24 2007

:lol: kyllä se oli ihan aikusten oikeesti tehtaan tekemä kilpa capri. Zakspeedin tekemä. elkää sitten uskoko, aivan sama. :lol:

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Tammikuu 26. 19:48:03 2007

Älähän nyt, kyllä me mielellään kuunnellaan jos tuollainen on oikeasti ollut olemassa :D Ensimmäisenä vaan tulee mieleen juuri nuo jjs:n aiemmin kertomat 1.4 ja 1.7 Zakspeedin rata-Caprit. Tuo 3000 motti vaan hämää pirusti...

Mutta tosiaan kiinnostaa kuulla enemmän tuosta yksilöstä ja jos vielä kuvia löytyy, niin olisi aika jees! Capreista jaksaa aina turista :D
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

htk199
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Tammikuu 19. 16:22:28 2005

Viesti Kirjoittaja htk199 » Pe Tammikuu 26. 19:57:21 2007

zakspeed on rakentanut sen vissiin tälle antti-roikolle eli sukunimi oli tuollainen kun kyselin lisää faijalta, ja on sillä rataa ajettu suomessakin, juu nyt siellä kotona pengotaan kuvia siitä autosta, että eiköhän niitä jossain vaiheessa varmaan saada, eikä siinä ollut mitää x-pack korisarjaa.

kauheasti en siitä autosta muista kuin että matala ja leveä se oli ja ihan hirveät oli ne äänet.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Tammikuu 26. 20:11:14 2007

Olisi tosi hienoa saada niitä kuvia! Varsinkin Caprikerhon sivuille nuo olisi aivan loistavaa lisämateriaalia :D Siis jos vaan lupa tulee kuvien julkaisemiselle?

Harmittaa kun ei kerennyt ex-asunnon naapurin ukkoa jututettamaan tarkemmin. Hän tuli itse kerran kyselemmään silloisesta cossustani ja vähän aikaa haasteltuamme paljastui, että hänkin on aikanaan ajellut rataa Caprilla. Tujamola oli sukunimi.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Tammikuu 26. 21:23:36 2007

htk199 kirjoitti:zakspeed on rakentanut sen vissiin tälle antti-roikolle eli sukunimi oli tuollainen kun kyselin lisää faijalta, ja on sillä rataa ajettu suomessakin, juu nyt siellä kotona pengotaan kuvia siitä autosta, että eiköhän niitä jossain vaiheessa varmaan saada, eikä siinä ollut mitää x-pack korisarjaa.

kauheasti en siitä autosta muista kuin että matala ja leveä se oli ja ihan hirveät oli ne äänet.
Roikon auto ei ole 3-litrainen (eli 3,0 GT-RS3100), vaan RS2600, autoa ei ole Zakspeed rakentanut vaan Saksan Fordin kilpailuosasto, pidän sitä kovempana juttuna. Alunperin auto taisi olla se yksilö jolla ajoi Mass/Lauda, suomeen sitä ei ole kenellekään rakennettu. Auto jäi seisomaan Roikon (tai Castrenin?) ajettua keulaa vähän kaiteeseen ilm. Ahvenistolla. Auton osti raatona Olli P. joka ymmärtääkseni myi sen ulkomaille (Jouni voi tietää). Näin auton palasina Ollin tallissa.
Levikkeet autossa olivat "toiset versiot" jotka tulivat tutuiksi RS3100 3,4 GAA:n kyljissä.
Kone on siis cologne joka on kylläkin porattu liki 2,9:ksi. Tehoa tuli n.100hv/litra.
Siihen aikaan kun Capri mk1:llä ajettiin (vuosiin -74/5), ei Zakki tehnyt muita kuin Escortteja; voittivat mm. BDA Escolla -74 euroopan mestaruuden.
Eka Zakspeed Capri on legendaarinen, öh, Zakspeed Capri joka oli "mk3 -koppainen" (silhuettiformula; kevlaria aluputkien ympärillä) ja tuli radoille 1,4 turbona vuonna -78. Seuraavana vuonna kokeiltiin jo 1,7 turboa. Ei ollut lainkaan 6-syl...

Näissä menee usein viisaskin vipuun ja aika kultaa ja vääristelee muistoja, mutta nykyään on netin kautta helpompaa saada, edes suunnilleen, oikeaa tietoa. Eikun googlettamaan :) Itse joutui ne aikoinaan ihan "livenä" lukemaan lehdistä, ja myöhemmin kirjoista jotka oli hankala saada.

JK. Mun eka auto oli oikeasti -71/2 3000 GTXLR 8) Vuonna -82...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Pe Tammikuu 26. 21:34:17 2007

Mä olen noita RS3100 mk1 levikkeitä koettanut metsästää kissojen ja koirien kanssa. Jos jollakin on jossakin tiedossa edes vinkki mistä sellaiset löytyy niin olisin kiitollinen.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

htk199
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Tammikuu 19. 16:22:28 2005

Viesti Kirjoittaja htk199 » Pe Tammikuu 26. 23:14:54 2007

juu nyt pitänee sitten antaa periksi voi olla noin, kun faija sano että se on fordin tehtaan kilpaosaston rakentama, ja hänkin muisteli, että zakspeed, no kumminkin se auto meni kuulemma sitten Castrenille joka sen kuulemma laittoi kuntoon tai sitten ei vissiin laittanut.

Mutta sen faija sano että erikoiset oli osat moottorissa ja hirveesti se kulki eikä sillä meinannut päästä kuten aikasemmin jo sanoin liikkeelle kun sen aikaset renkaat eivät olleet niin hyviä. Jäällä sillä käytiin ajelemassa sillon ku se oli vielä rata kunnossa. Ne oli kuulemma kerran takoneen niitä kiertokankiakin suoraksi jossain konepajalla kun oli moottori hajonnut. Et siinä oli takokanget :lol:

ainakin kerran se meni kuulemma läjään ahvenistolla sinne mäkeen kun vanhoilla slikseillä yrittivät ajaa sillä, sitä ei muisteta että menikö keula silloin lääjään.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Tammikuu 26. 23:28:38 2007

No niin, tulihan sitä faktaa taas jjs:ltä :D

Siitä Olli P:n raadon myymisestä ulkomaille minulle kertoi Ollin V8 Caprin silloinen omistaja, sen tarkempaa faktaa ei minulla ole. Hyllyssä sentään on 1/18 mittakaavassa ko. auto :wink:

Joku muuten kehuskeli taunusklubilla omistavansa uudet Weslake kannet...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

htk199
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Tammikuu 19. 16:22:28 2005

Viesti Kirjoittaja htk199 » Pe Tammikuu 26. 23:33:36 2007

juu löytyi googlella noita kuvia ja juttua siis noita 2600 ei vissiin olla kuin yks tehty ja 3100 kaks. aika harvinaisia, no eihän sitä sitä silloin tiedetty 80 luvun alussa tuollaisia. Voisko olla että niitä ois sitten tullut enemmän kun faija muisteli että se olis vielä Castrenilla se auto entisöitynä.

Soitin vielä tuosta väri asiasta niin alkuperäinen väritys oli ollut kuulemma sinivalkonen joten kyllä se tuohon passais kumminkin.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Tammikuu 26. 23:51:00 2007

Joo.
RS2600 kilpureita oli kyllä aikamoinen määrä; mulla on yhdessä lehdessä kuva "rinnakkain" 5:stä semmoisesta tehdastallin nurkissa.
Ja Saksan tehdastalli lopetettiin siinä -75-6 paikkeilla, siksi Zakowski sai mahdollisuuden ottaa Fordin "kilpailuedustuksen" haltuunsa
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ma Helmikuu 12. 17:53:37 2007

jjs kirjoitti:-Caprilla on ajettu jokkista myös. Edesmennyt Mikael Sundström ajoi mm. Nummelan JM-SM karsinnoissa aikoinaan 1600 kent mk1:llä, ja hyvin. Yritin muuten lunastaa auton pois moisesta puuhasta muttei ollut arpaonnea.
Todistusaineistoa:

http://i12.photobucket.com/albums/a212/ ... 1171294831
http://i12.photobucket.com/albums/a212/ ... 1171294861

Eli Capri oli siis kuuma jokkisrauta jo 80-luvun alussa :D
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Ma Helmikuu 12. 22:47:08 2007

ja vähän aikaa sitten oli nettiautossa capri rokkiralli auto myynnissä :?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Huhtikuu 11. 11:22:01 2007

razorass kirjoitti:Suomessa on sellanen rallisarja jossa saa ajaa vanhoilla ruostuneilla pikkukoneisilla vehkeillä niinku joku eskort. Olikohan se joku ns. "Jokamiesluokka" tms. Välillä siellä näkee aika hienosti rakennettuja autoja.
Joo mäkin oon kuullu siitä jokamiesluokasta. Siellä ajetaan tällaisilla:
Jokkis1
Jokkis2
Jokkis3
Jokkis4

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Huhtikuu 11. 12:51:53 2007

Jallu kirjoitti:
razorass kirjoitti:Suomessa on sellanen rallisarja jossa saa ajaa vanhoilla ruostuneilla pikkukoneisilla vehkeillä niinku joku eskort. Olikohan se joku ns. "Jokamiesluokka" tms. Välillä siellä näkee aika hienosti rakennettuja autoja.
Joo mäkin oon kuullu siitä jokamiesluokasta. Siellä ajetaan tällaisilla:
Jokkis1
Jokkis2
Jokkis3
Jokkis4
Aika hieno jokkiskupla.. :D :D
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Huhtikuu 11. 13:20:40 2007

Aina te ootte väittelemässä noista Escorteista ja Capreista. :D Miksei vaan voi myöntää että kummatkin on hemmetin upeita vehkeitä? :)

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Huhtikuu 11. 13:31:52 2007

Ford is God kirjoitti:Aina te ootte väittelemässä noista Escorteista ja Capreista. :D Miksei vaan voi myöntää että kummatkin on hemmetin upeita vehkeitä? :)
No myönnetään että kumpikin miellyttää silmää.
Ja kumpikin löytyy tallista :wink:
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ke Huhtikuu 11. 14:21:25 2007

Hyvin alkanu tääkin aihe :lol: Käytännössä pelkkä wekun alotusteksti on koskenut itse asiaa muuten on vaan väitelty kumpi on parempi capri vai esco :lol:
Eiköhän se oo parempi että sovitte jonkun paikan missä tapaatte ja selvitätte siellä paikanpäällä että kumpi on parempi ihan niinkun FACE TO FACE :twisted:

Mut ite aiheeseen minkäslaiset suunnitelmat sulla nyt on tän escon kanssa? onko vielä mitään hajua tulevasta koneesta yms.
Itteekin himottas hommata tommonen vanhempi esco mutta eipä oo oikeen aikaa, rahaa ja paikkaa :x

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Huhtikuu 11. 21:43:58 2007

jesse1987 kirjoitti:Hyvin alkanu tääkin aihe :lol: Käytännössä pelkkä wekun alotusteksti on koskenut itse asiaa muuten on vaan väitelty kumpi on parempi capri vai esco :lol:
Eiköhän se oo parempi että sovitte jonkun paikan missä tapaatte ja selvitätte siellä paikanpäällä että kumpi on parempi ihan niinkun FACE TO FACE :twisted:

Mut ite aiheeseen minkäslaiset suunnitelmat sulla nyt on tän escon kanssa? onko vielä mitään hajua tulevasta koneesta yms.
Itteekin himottas hommata tommonen vanhempi esco mutta eipä oo oikeen aikaa, rahaa ja paikkaa :x
Eihän tässä olla ketään tappamassa yms... 8)
Tuli vaan niin raju vastine tolle mun alotukselle.

Eikös toi Capri ole coupe Escortti??

http://www.finnishclassicfords.net/foru ... .php?t=449

Tuolta löytyy jotain juttua..

2L ohc, efi + ms, t9 yms. vakiokamaa..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Jusu
Viestit: 558
Liittynyt: La Joulukuu 20. 15:22:01 2003
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu » Ke Huhtikuu 11. 21:54:07 2007

Jallu kirjoitti:
razorass kirjoitti:Suomessa on sellanen rallisarja jossa saa ajaa vanhoilla ruostuneilla pikkukoneisilla vehkeillä niinku joku eskort. Olikohan se joku ns. "Jokamiesluokka" tms. Välillä siellä näkee aika hienosti rakennettuja autoja.
Joo mäkin oon kuullu siitä jokamiesluokasta. Siellä ajetaan tällaisilla:
Jokkis1
Jokkis2
Jokkis3
Jokkis4
Aktiivin amatöörimäinen provokaatioyritys 8)

PS. Onko toi se kaverisi latolöytö, ihan hieno prokkis...

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Huhtikuu 11. 21:57:49 2007

Ja kolme kertaa, uskotaan juu :twisted:
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Jusu
Viestit: 558
Liittynyt: La Joulukuu 20. 15:22:01 2003
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu » Ke Huhtikuu 11. 22:01:45 2007

wekku kirjoitti:Ja kolme kertaa, uskotaan juu :twisted:
No hyvä et meni jakeluun hitaimmillekin, sättään taas ihan huolella.
Nooo 8) kuitenkin

Miksen muuten pysty poisteleen ylimääräsiä?

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » To Huhtikuu 12. 7:08:21 2007

Ylimääräset poistettu. Viestien tuhoaminen on estetty 'poliittisista' syistä. Omia viestejä pääseen vai editoimaan... eli ollaan tarkkoina sen "Lähetä" napin kanssa :)
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Huhtikuu 12. 8:10:28 2007

Jusu kirjoitti:
Jallu kirjoitti:
razorass kirjoitti:Suomessa on sellanen rallisarja jossa saa ajaa vanhoilla ruostuneilla pikkukoneisilla vehkeillä niinku joku eskort. Olikohan se joku ns. "Jokamiesluokka" tms. Välillä siellä näkee aika hienosti rakennettuja autoja.
Joo mäkin oon kuullu siitä jokamiesluokasta. Siellä ajetaan tällaisilla:
Jokkis1
Jokkis2
Jokkis3
Jokkis4
Aktiivin amatöörimäinen provokaatioyritys 8)

PS. Onko toi se kaverisi latolöytö, ihan hieno prokkis...
En kai mä nyt moiseen alentuis :roll:

Ei oo toi se latolöytö, se on paljon rujompi. Tolla on ajettu yks rokkiralli ja tutuntuttu osti sen viidelläsataa jokkikseen.

Vastaa Viestiin