Escon lehtijousien puslat

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Escon lehtijousien puslat

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Huhtikuu 6. 18:19:37 2007

Elikkä mk2 Escortista pitäisi saada takajousista puslat pois, onko jotain hyvää kikka-kutosta hermojen säästämiseksi.

Ja onko niissä jousen "silmukoissa" mitään metalli reunaista puslaa vai onko kumipusla alunperin vaan siinä silmukassa

Meni alku jo liian hyvin, alkuperäiset avaamattomat pultit lähtivät suorastaan itsestään pois, ei tarvinut edes vasaralla avittaa, sekä edestä että takaa :P :shock:

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Pe Huhtikuu 6. 20:30:03 2007

Ainakin mulla oli metallireunaiset omassa.. Prässää esim vaikka ruuvipenkissä entiset sisäholkit ja kumit pois (pitäs lähtee kohtuu hyvin) ja sit vaikka rautasahan terällä se ulkoreuna halki ja meisselillä tms.. pois..

EDIT: Ja jos laitat uudet esim deflexin puslat niin voin kertoa jo näin alkuun et on tosi v..tumaiset työntää jouset takas korvakoihin :D ..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Huhtikuu 6. 22:18:48 2007

Jos ei muuten niin töhöttimellä poltata ne vanhat irti ja pois
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Huhtikuu 6. 23:30:48 2007

Juu ne takapään isot puslat lähti helposti kun leikkasi sen reunuksen pois mutta niiden etupäiden kanssa saa näköjään tehdä töitä.

Toisen etupään sain pois kun ensin ulosvetäjä-hylsy-pultti-hylsy-ruuvipenkki-puukko yhdistelmällä ähläsi pari tuntia eli ensin se sisäholkki mäkeen ja sitten kumi prässäämällä irti siitä metalliholkista ja sitten holkki vittuun. Oli sen verran ruostunut että lähti ihan rukarilla sorkkimalla monessa osassa

Uudet puslat on rallyracesta keltaiset uretaanipuslat. Ainakin toiseen jouseen meni ihan suosiolla mutta saas nähdä kuinka käy etupäiden kun koriin rupeaa puskemaan, huonoja kokemuksia etutukivarren sisemmistä päistä :roll: :D

Asiasta hiihtoliittoon, onkos kukaan jättänyt niitä kumipaloja pois akselin ja jousen välistä, jostain lueskelin että jäykistäisi akselia sivuttain melko paljon. Muuta haittaa ei ilmeisesti ole kuin akselista tuleva melu (joka on jo nyt tarpeeksi häiritsevä :evil: )

Tarviiko sinne väliin tehdä kumien paksuiset palikat vai madaltaa vaan sitä akselikorvakkeen alla olevaa palikkaa. Tosin jos sinne väliin ei tee mitään niin ne pyöreät "ohjuritapit" jää pois mutta pysyykö ihan vaan u-pulttien varassa luotettavasti

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » La Huhtikuu 7. 16:37:31 2007

Jos poistat kumit, niin jätät ne u-muotoiset palikat myös pois,
lisäpaloja ei yleenä tarvii, U-pulttien kierre riittää vakiojousien kanssa, mutta ne olisi hyvä avata kierrepakalla.

Jotta akseli asettuisi ja pysyisi oikealla paikallaan ja asasennossa,
tarvii joko keskipultin paikalle joku sopiva ohjainholkki joka osuu akselikorvan reikään.
Huomaa, että usein keskipultin yläpäätä on lyhennettävä, jottei se jää kantamaan akseliputkea vasten.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Huhtikuu 7. 17:19:06 2007

Hmm, täytyykin varmaan tehdä sen keskipultin tilalle sellainen isompi joka sopii siihen akselikorvaan

Pultteihinhan saa kyllä kierrettä lisää tai sitten pykälää isommat mutterit tavallaan prikoiksi ennen varsinaisia "kiristysmuttereita"

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » La Huhtikuu 7. 18:58:21 2007

ja auton maavara luonnollisesti kasvaa poistettavan kumin ja U-palkin paksuuden verran...

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Huhtikuu 7. 21:59:38 2007

Juu otin tuon kumin paksuuden huomioon mutta unohtuipa tuo u-palikka kokonaan eli täytyy tehdä sinne ainakin samanpaksuinen jossei paksumpi levy väliin jossa tuo ohjaus

Sitä mietin että tarviiko jousen ja sen alimman palikan väliin tuota ohjaustappia. Siis se johon iskari tulee kiinni ja kiristetään niillä u-pulteilla

Eipä mennyt taas niinku rasvattu. Jousista etupää meni melkein itsestään mutta sen takapään linkkuhomman kanssa sai tapella koko päivän ja valmistaa mitä ihmeellisempiä puristimia

Eli puslat meni sinne runkopalkkiin ihan hyvin pultilla vedättämällä mutta kun rupesi sitä linkkuhässäkän pulttia sinne survomaan niin lähtee se ulompi pusla karkuun ja ei sinne väliinkään oikeen mitään saa kun pellit alkaa antamaan periksi. Lattarauta kierretanko puristinhässäkällä toinen puoli sitten muutamien tuntien taistelun seurauksena suostui yhteisymmärrykseen mutta toinen puoli saa jäädä huomiselle :D

No pääseepä hetkeksi tuota konehuoneen puolelta pois muihin hommiin moottoria odotellessa koneistamolta, jospa se siitä aikanaan

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Huhtikuu 8. 19:18:12 2007

Alalevyn paikkaa ei tarvitse ohjata holkilla

Onko riipukkeen tapit puhtaat ja ruosteetomat ?
Yleensä menee paikalleen kuin itsestään

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Huhtikuu 8. 23:36:01 2007

Toisessa minkä sinne ensin sain oli tasainen pinta mutta jotain mustaa pinnassa, varmaan entisistä kumipuslista jäännyt jotain. Tuon toisen kiillotin aivan kiiltäväksi samoin putsasin huolella runkopalkin reijät mutta ei meinannut mennä ei sitten millään. Kovan ähellyksen jälkeen lopulta antautui mutta ei todellakaan mennyt ihan niinkuin pitäisi/mitä yleensä mennyt muut puslat

Etupäät tosiaan meni molemmat ihan suosiolla samoin puslat jousiin

Tulipa tuossa ohessa sitten raapaistua tuosta sakuperästä vakaajan korvat pois niin saa nuo tukitangot hitsailtua sinne tilalle

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Huhtikuu 9. 19:26:18 2007

Juu tuli ruuvattua tuo perä tuonne paikkaansa taas vaihteeksi tukitankojen hitsailua varten. Samalla tuli huomattua että ne uudet puslat ottaa aika tiukasti vastaan. Iskarit kun ei ole kiinni niin saa koko painolla hypätä perän päälle eikä paljoa joustaa (about 5cm) kun ennen jousti ihan tosissaan.

Onko normaalia vai kannattaako vielä hellätä pultit ja kiristää nyt kun on akselin varassa tuo auto

Toinen mikä tuli mieleen niin kun olen noita tukitankoja hitsailemassa tuonne niin autonhan pitäisi olla melkolailla ajokorkeudessa kun liimaa korvat kiinni. Kertooko totuuden jos kone+laatikko on pois ja keula moottoripalkin varassa ja perässä akselin kohdalla pukit

Mitä tuossa katselin niin jäi renkaan ja lokarin väliin hieman normaalia suurempi rako mutta mietin että tekeekö nuo puslat nyt sen kun on kiristetty pultit kun jouset olivat "vapaana" vai tuo kun ei ole konetta ja laatikkoa plus keula pukkien päällä

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Huhtikuu 9. 20:42:41 2007

alustan puslat kiristetään AINA auton paino rattailla, eli lepotilassa, ellei toisin mainita

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Huhtikuu 9. 22:34:33 2007

Niin vähän meinasinkin

No täytyy huomenissa höllätä vielä auki nuo ja kiristellä uudestaan :oops:

Se vielä kaivertaa mieltä että uskaltaako niitä tukitankoja hitsailla kiinni sinne kun auto tuolleen pukkien päällä, tottahan se koneen ja laatikon paino jonkin verran taka-akselillekkin jakautuu

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Huhtikuu 9. 22:54:03 2007

jos pukit on akselin alla niin sehän on on ihan ok, heitä vaikka lohko takaluukkuun, vrt. tankki täynn ym.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Vastaa Viestiin