T5 dokin perään

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

T5 dokin perään

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Su Maaliskuu 11. 18:30:40 2007

Sopiskohan 2wd kytkin/vauhtipyörä/hammaskehä kiinni dokin kampuran perään? Meinaan jos laittas T5 lootan siihen...
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Maaliskuu 11. 19:51:11 2007

joku on joskus väittänyt että ainakin pulttijako on sama kaikissa 4 sylinterisissä bensafordeissa oli sit etu- taka- tai yliveto :-)

cozz_
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Huhtikuu 6. 19:40:29 2004
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja cozz_ » Su Maaliskuu 11. 20:09:35 2007

samiharju kirjoitti:joku on joskus väittänyt että ainakin pulttijako on sama kaikissa 4 sylinterisissä bensafordeissa oli sit etu- taka- tai yliveto :-)
ainakaan doch koneeseen ei mene ohc vauhtipyörä.
Ford Sierra RS Cosworth flygel
Ford Sierra Cosworth look
Ford Mondeo 1.8 mk4

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Maaliskuu 11. 20:47:33 2007

tarkoitin koneen / loodan välistä pulttijakoa. se vauhtipyörä muodostaa ongelman..

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ma Maaliskuu 12. 1:27:06 2007

Jep. Nimenomaan tarttis saada se cossun vauhtipyörä kiinni tai sitten jätän tekemättä. Noita patenttiratkasuita on tullut tehtyä jo yksi liikaa. :roll:
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » Ma Maaliskuu 12. 5:36:21 2007

Vauhtipyörän pulttien jako ja reikäpiiri on eri, eli ei onnistu ellei ala hitsailemaan tai muuten täyttämään reikiä Cossun vauhtipyörästä. Yksi vaihtoehto on teetetty teräspyörä.
#1193

pta
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Toukokuu 6. 21:16:19 2005
Paikkakunta: Tampere

Vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja pta » La Maaliskuu 17. 3:06:12 2007

Kyllä noi saa yhteen. Kuten jo todettiin, niin koppa menee heittämällä, mutta vauhtipyörä on tehtävä.

Minunkin pitäisi tehdä DOHC-koneen perään Cossun pyörän kopio. Täytyy vain katsoa offset cossun lohkon takapinnasta kytkinpintaan ja tehdä vauhtipyörästä samalla sopivan paksuinen.

Olikos muuten cossun käynnistinkehä 135 hammasta ja sama halkaisija kuin OHC/DOHC/Kent/... Eli mistähän mä sen irroitan?

Oma projektini odottaa vielä koneen purkamista, joten ihan heti ei tuollaista pyörää ole syntymässä.

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » La Maaliskuu 17. 7:22:16 2007

Cossun hammaskehä on ainakin eri kuin ohc, isompi, koska vauhtipyöräkin on isompi.
#1193

pta
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Toukokuu 6. 21:16:19 2005
Paikkakunta: Tampere

Hammaskehästä

Viesti Kirjoittaja pta » La Maaliskuu 17. 16:16:24 2007

Onko se Cossun hammaskehä oikeasti suurempi, kun mielestäni se on ikään kuin upotettu sinne limpun sisälle. Cossun limpun halkaisija on inan pienempi kuin sen hammaskehän halkaisija hampaan pohjalta mitattuna.

Vai olenko väärässä. Nyt kaipaan faktaa enkä mutua :)

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » La Maaliskuu 17. 16:35:30 2007

OHC hammaskehän asennushalkaisija vauhtipyörässä: 258mm
Cossun vastaava: 266,5mm

Parin kympin tarkkuudella noin. Kattelin parista vanhasta piirustuksesta. Tietty se kertoo myös jotain, että Cossien vauhtipyörä ei mene OHC type-9 kytkinkoppaan suoraan, kun hammaskehä ottaa kiinni. DOHC hammaskehää en olekkaan muuten mitannut, mutta kaippa se on sama kuin OHC. Voin maanantaina huvikseen mitata yhdestä DOHC vauhtipyörästä.
#1193

pta
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Toukokuu 6. 21:16:19 2005
Paikkakunta: Tampere

DOHC vs OHC

Viesti Kirjoittaja pta » Su Maaliskuu 18. 13:17:45 2007

DOHC:n ja OHC:n hammaskehät lienevät samat. Ainakin DOHC:n vetolevyn hammaskehä ja OHC:n hammaskehä näyttivät päällekkäin tarkasteltuna aivan samanlaisilta. Hammasluku 135. Sama kehä lienee kenttiläisessäkin, jos se on 135 hampainen ja startissa tällöin 10 hammasta. Englantilaisilla oli myös sitä 132 hampaan kehää, jolloin startissa piti olla 11 hammasta.

Onkos kellään ylimääräistä Cossun haamaskehää myytävänä?
Ja Cossun starttia...
Olikos joku etuvetoescortin startti yhteensopiva tuon T5 lootan kanssa?

Vastaa Viestiin