Kokeiin vain pyöräyttää ja katsoin ettei pensalinjat vuoda 5sek korkeintaan
aika rapinan piti.Huomenna kun saan öljynpainemittarin kiinni uskallan paremmin kokeilla kun näkee että ainakin paineet on jees.
Olo oli silti

Valvoja: CRSC Hallitus
´jjs kirjoitti:Taikasana Castrol näköjään noissa nostimissa. Eräs käytettyjen cossujen maahantuoja mainitsi myös ko. öljymerkin käsittäneen öljynvaihtojen jälkeen on mennyt kuulemma uusiksi hytikkasarjoja. + Omat kokemukset Castrolin öljyjen sopivuudesta hieman tukisivat teoriaa -ei cossuun-. Ota nyt selvää...
Mulla on castrol pönikkä ja uus suodatin hyllyssä,mutta ajan vain konetta 3 tuntia noilla öjyillä ja pudotan pois.Sitten suodatimen puukolla auki, vakoisen kangaan tai paperin päällä koputtelen suodattimen sisäkaluja .Näkyy heti jos on laakerimetallia tai joain muuta ylimääräitä ollut liikkeelä.Aina siellä jotain roskaa on just kasatussa koneessa.cossuesco kirjoitti:Itse en muuta laita kuin castrollia (tws ja sen edeltäjää, kesät talvet) kun on moottorit toiminut viimeiset 13 vuottamutta kukin laittaa mitä tykkää.
Kirjoitin koska osui silmään & korvaan nuo jutut juuri viime aikoina eri suunnilta, omien kokemusten lisäksi. Ei mollata Cassua, kts lähinnä mitä kokemuksia muilla on... Sulla hyviäcossuesco kirjoitti:Itse en muuta laita kuin castrollia (tws ja sen edeltäjää, kesät talvet) kun on moottorit toiminut viimeiset 13 vuottamutta kukin laittaa mitä tykkää.
okei, meen vielä jatko-opiskelemaan cossun tekniikkaa. ja harjoituskokoan vielä muutaman moottorin.. jjs, mee sä myös kun kerran asiasta vihjailun aloitit..KtK kirjoitti:Toi 10w-60 öljyjen sopimattomuus cossun venan painimiin on asioista tietämättömien juttua.
Ja jos castrolin 10w-60 öljyllä saa hytikat viallisiksi ,niin öljy on vaan tekosyy johonkin muuhun mokaan.
Kuule eikös sunkinTimo nyt olis paras vaihtaa Nesteen täyssynteettiseen 5w-40 , me saadaan sitä aina purkit joululahjaksi kun meillä on nesteen lämpölaitos.Olen saanut sillä öljyllä kuluttamaan tasan kaikki autot oljyä joihin sitä kitsaudessani olen laittanut.Mulla on useampi ralli,srintti,kiihdytys kaveri ja itsekkin olen aina käyttänyt castrolia kun kun haluan olla varma että öljy ainakin pelaa.Timo kirjoitti:okei, meen vielä jatko-opiskelemaan cossun tekniikkaa. ja harjoituskokoan vielä muutaman moottorin.. jjs, mee sä myös kun kerran asiasta vihjailun aloitit..KtK kirjoitti:Toi 10w-60 öljyjen sopimattomuus cossun venan painimiin on asioista tietämättömien juttua.
Ja jos castrolin 10w-60 öljyllä saa hytikat viallisiksi ,niin öljy on vaan tekosyy johonkin muuhun mokaan.![]()
Joo ,ainakin mobilin 5w-40 meni ennen koneremppaa läpi cossusta niinkuin kusi lumesta.ls454 kirjoitti:Kuule eikös sunkin nyt olis paras vaihtaa Nesteen täyssynteettiseen 5w-40 , me saadaan sitä aina purkit joululahjaksi kun meillä on nesteen lämpölaitos.Olen saanut sillä öljyllä kuluttamaan tasan kaikki autot oljyä joihin sitä kitsaudessani olen laittanut.Mulla on useampi ralli,srintti,kiihdytys kaveri ja itsekkin olen aina käyttänyt castrolia kun kun haluan olla varma että öljy ainakin pelaa.Timo kirjoitti:okei, meen vielä jatko-opiskelemaan cossun tekniikkaa. ja harjoituskokoan vielä muutaman moottorin.. jjs, mee sä myös kun kerran asiasta vihjailun aloitit..KtK kirjoitti:Toi 10w-60 öljyjen sopimattomuus cossun venan painimiin on asioista tietämättömien juttua.
Ja jos castrolin 10w-60 öljyllä saa hytikat viallisiksi ,niin öljy on vaan tekosyy johonkin muuhun mokaan.![]()
![]()
Menin aikoinaan penkittamään Audia ,siellä oli ehdoton ehto ettei koneessa ole Mobilin öljyäKtK kirjoitti:Joo ,ainakin mobilin 5w-40 meni ennen koneremppaa läpi cossusta niinkuin kusi lumesta.ls454 kirjoitti:Kuule eikös sunkin nyt olis paras vaihtaa Nesteen täyssynteettiseen 5w-40 , me saadaan sitä aina purkit joululahjaksi kun meillä on nesteen lämpölaitos.Olen saanut sillä öljyllä kuluttamaan tasan kaikki autot oljyä joihin sitä kitsaudessani olen laittanut.Mulla on useampi ralli,srintti,kiihdytys kaveri ja itsekkin olen aina käyttänyt castrolia kun kun haluan olla varma että öljy ainakin pelaa.Timo kirjoitti: okei, meen vielä jatko-opiskelemaan cossun tekniikkaa. ja harjoituskokoan vielä muutaman moottorin.. jjs, mee sä myös kun kerran asiasta vihjailun aloitit..![]()
![]()
Nesteeen öljy on ainakin ohut ja se toimii kuin moottorin pesuna kaikki moska liikkeelle .Tunnen kavereta jotka on käyttänyt sitä uudessa autossa ja toimii hyvin.Yleinsä öljyä ei saa mennä vaihtamaan käyttyyn moottoriin.paperman kirjoitti:Näistä öljyistä saa varmaan pitkänkin keskustelun aikaan? Mutta itse olen nyt parin vuoden aikana omistanut Cossunkin jos toisenkin ja aina olen käyttänyt Castrolin Tws:ää. Valvolinea kokeilin kerran. Mutta nostajat piti öljyn vaihdon jälkeen sellaista meteliä, että laskin ne saman tien pois koneesta ja laitoin Castrolit takaisin. Hiljeni kerta laakista! Ja toinen omakohtainen kokemus viime talvelta kilpa-autossa. Valvolinet koneeseen sisäänajojen jälkeen. Kymmenen kovaa kierrosta jääradalla ja oljynpaineet tyhjäkäynnillä 1.3 bar. Laitetiin seuraavaksi Castrolin öljyt ja saman ajomäärän jälkeen paineet tyhjäkäynnillä 2 bar!Jäsenten välisissä sitten karkasi öljyt koneesta tunnetuin seurauksin, mutta ei ollut öljyjen vika.
Nämä ovat omakohtaisia kokemuksia ja jokainenhan tekee niin kuin parhaaksi katsoo.
Jaa, miksi?ls454 kirjoitti:Laskee öljyt pois ,avaa vaikka puukolla suodattimen kuori ja kopistelee valkoisen kankaan päällä filtteriosa niin näkee heti mitä roskaa koneessa on liikkunut.
Eipä tuo öljyä kuluta vieläkään, Mobilin ykkösiä viiden tonnin välein vaihdellu, eikä kyllä lisäilyn tarvetta oo ollu. Mistähän sitte johtuu... Saattas joku toinen merkki pysyy paremmin kuorien sisällä, mut pieni hikoilu ei mua ainakaan haittaa.SHR kirjoitti: Tää öljy eipäs juupas hyppää kanssa silloin tällöin esiin ja mulla on toiminu KAIKKI LAADUKKAAT TÄYSSYNTISET. Kovista nokista ja jousipaineista ei tietoa ole kossun kohdalla mutta harvalla niitä edes on. Vakio (ja ainakin +150hv) kyllä toimii jos se on mekaanisesti muuten kunnossa.
Eri öljyillä kulutus heittää hieman mutta mulle on ainakin aivan sama viekö tonnilla desin vai kaks.
Ite käytin Castrol tws ja kokeilin mobil 1 :stä eikä eroja näkyny, saattoi kuluttaa mobililla vähiten, vaikka on melko liruu kuumana.
Joo-o, on nää ihme juttuja, meinaa nää mielipiteetshr1 kirjoitti:Eipä tuo öljyä kuluta vieläkään, Mobilin ykkösiä viiden tonnin välein vaihdellu, eikä kyllä lisäilyn tarvetta oo ollu. Mistähän sitte johtuu... Saattas joku toinen merkki pysyy paremmin kuorien sisällä, mut pieni hikoilu ei mua ainakaan haittaa.SHR kirjoitti: Tää öljy eipäs juupas hyppää kanssa silloin tällöin esiin ja mulla on toiminu KAIKKI LAADUKKAAT TÄYSSYNTISET. Kovista nokista ja jousipaineista ei tietoa ole kossun kohdalla mutta harvalla niitä edes on. Vakio (ja ainakin +150hv) kyllä toimii jos se on mekaanisesti muuten kunnossa.
Eri öljyillä kulutus heittää hieman mutta mulle on ainakin aivan sama viekö tonnilla desin vai kaks.
Ite käytin Castrol tws ja kokeilin mobil 1 :stä eikä eroja näkyny, saattoi kuluttaa mobililla vähiten, vaikka on melko liruu kuumana.
Aikani jaksoin itsekin ihmetellä tätä Mobilin mollaamista mutta kun hommasta ei tullut lasta eikä pas*aa niin jätin asian seuraamisen. Tuli kuitenkin ajettua cossulla 5 vuotta ja n. 80000 kilsaa Mobil Formula 1 öljyillä, vaihtovälinä 5000 kilsaa. Toki auto oli oikeasti 204 heppainen vakio eikä tällainen nykyään niin perus 350 heppainen cossuSHR kirjoitti:Joo-o, on nää ihme juttuja, meinaa nää mielipiteetshr1 kirjoitti:Eipä tuo öljyä kuluta vieläkään, Mobilin ykkösiä viiden tonnin välein vaihdellu, eikä kyllä lisäilyn tarvetta oo ollu. Mistähän sitte johtuu... Saattas joku toinen merkki pysyy paremmin kuorien sisällä, mut pieni hikoilu ei mua ainakaan haittaa.SHR kirjoitti: Tää öljy eipäs juupas hyppää kanssa silloin tällöin esiin ja mulla on toiminu KAIKKI LAADUKKAAT TÄYSSYNTISET. Kovista nokista ja jousipaineista ei tietoa ole kossun kohdalla mutta harvalla niitä edes on. Vakio (ja ainakin +150hv) kyllä toimii jos se on mekaanisesti muuten kunnossa.
Ite käytin Castrol tws ja kokeilin mobil 1 :stä eikä eroja näkyny, saattoi kuluttaa mobililla vähiten, vaikka on melko liruu kuumana.![]()
En tiedä ootko jaksanu lukea kun aikoinaan tein oikein kokeen kun täällä väitettiin että mobil 1 ei pysy kossun koneen sisällä/aiheuttaa konerikon. Laitoin ne sitten kesällä vaihdon yhteydessä sisään ja eikun raiteille. Ajelen yleensä nätisti repimättä mutta silloin tällöin vedätetään välillä tappiinkin asti (se tarkoittaa mittari pohjaan) ja siihen sisältyi rata-ajoakin ihan riittävästi ja ei vaan kuluttanu eikä hajonu. Päästelin 4000km eikä alaviivaan pudonnu.
Vieläkin väitän että ehjä kone ei kohtuuttomasti kuluta ja toimii kyllä yleisillä laadukkailla öljyillä.
Uskomus vain vahvistuu jos ei se vieläkään kuluta ja sillä on kumminkin vedetty kertakasauksella kohta lähemmäs satku kuin 50tkm? itse ajoin noin 40tkm sillä koneella. Se ulospäin hikoilu on harmillista mutta johtuu cometic pellistä mutta eipähän mee pahvi, tarkista momentti aikaajoin.
Ai niin, ootko ajatellu että jos se mobil 1 kusi viekin sulta nokkahihnoja??![]()
Vaikka noin 350hv onkin säälittävä vakiomopo tässä huimasti kehittyneessä kossuyhteiskunnassa niin edustaa rasitukseltaa kuitenkin keskitasoa.
Kun puukottaa suodattimen auki ja katsoo mitä sinne on kertynyt esim kullan värinen hile öjyssa kielii että laakerin läpi on kulkenut jotain mikä on viiltänyt laakeriin naarmun.Yleinsa oljykanaviin jäänyt lika kerääntyy suodattimeen.Popi kirjoitti:Jaa, miksi?ls454 kirjoitti:Laskee öljyt pois ,avaa vaikka puukolla suodattimen kuori ja kopistelee valkoisen kankaan päällä filtteriosa niin näkee heti mitä roskaa koneessa on liikkunut.
Ihanko mielenkiinnosta noita suodattimia puukottelet vai meinasitko että laittaa ne koneesta irronneet osat sinne takas parempien öljyjen mukana
ls454 olet vissiin pyörinnyt drag race porukoissa.Olisihan tuohon olemassa cutter:ikin.ls454 kirjoitti:Kun puukottaa suodattimen auki ja katsoo mitä sinne on kertynyt esim kullan värinen hile öjyssa kielii että laakerin läpi on kulkenut jotain mikä on viiltänyt laakeriin naarmun.Yleinsa oljykanaviin jäänyt lika kerääntyy suodattimeen.Popi kirjoitti:Jaa, miksi?ls454 kirjoitti:Laskee öljyt pois ,avaa vaikka puukolla suodattimen kuori ja kopistelee valkoisen kankaan päällä filtteriosa niin näkee heti mitä roskaa koneessa on liikkunut.
Ihanko mielenkiinnosta noita suodattimia puukottelet vai meinasitko että laittaa ne koneesta irronneet osat sinne takas parempien öljyjen mukana :)
Jos mitään hälyyttävää ei näy on mieli rauhallisempi.
Kone käyntiin tänään kylmänä paineet 6,7bar ja lämpösenä 1000rpm 2,7bar
.Nää koneet maksaa rempata niin paljon että pelaan mielummin varman päälle :lol:
Mutta kukin tehköön omien systeemiensä mukaan :wink:
Tän päivän hakpis synteetiset öljyt olis ollut vuoden -86 GXRZZ super plus
ralliöljyjä 100mk/litra .Tärkeintä varmaankin on riittävän usein tapahtuva
öljyn vaihto 5000km on varmaan OK.
Viimeisen 30vuoden aikana olen ajanut,jokkista,rallia,sprinttiä,jäärataawex4 kirjoitti:ls454 olet vissiin pyörinnyt drag race porukoissa.Olisihan tuohon olemassa cutter:ikin.ls454 kirjoitti:Kun puukottaa suodattimen auki ja katsoo mitä sinne on kertynyt esim kullan värinen hile öjyssa kielii että laakerin läpi on kulkenut jotain mikä on viiltänyt laakeriin naarmun.Yleinsa oljykanaviin jäänyt lika kerääntyy suodattimeen.Popi kirjoitti: Jaa, miksi?
Ihanko mielenkiinnosta noita suodattimia puukottelet vai meinasitko että laittaa ne koneesta irronneet osat sinne takas parempien öljyjen mukana
Jos mitään hälyyttävää ei näy on mieli rauhallisempi.
Kone käyntiin tänään kylmänä paineet 6,7bar ja lämpösenä 1000rpm 2,7bar
.Nää koneet maksaa rempata niin paljon että pelaan mielummin varman päälle![]()
Mutta kukin tehköön omien systeemiensä mukaan
Tän päivän hakpis synteetiset öljyt olis ollut vuoden -86 GXRZZ super plus
ralliöljyjä 100mk/litra .Tärkeintä varmaankin on riittävän usein tapahtuva
öljyn vaihto 5000km on varmaan OK.
Itsekkin tutkin paremmista moottoreista öljyn sattumat.
Olen 30vuotta ollut huoltohommissa sairaalassa ja niiden laitteiden yks osa maksaa yhtä paljon kun nää meidän kinnerit.Siellä on parempi kysyä jopa perusasioita kuin tohauttaa savuna ilmaan osa jonka hinta tosiaan voi olla esim 20000eeroa.Perusasioissa ne virheet yleinsä tulee ,ja jos vielä iskee sellainen ajatus ,että tän mä hallitsen vaikka silmät kiinni.SHR kirjoitti:Ja jos siitäkään, ainakaan jos ei ole 600hvjjs kirjoitti:Ei tuota varmasti kukaan leveilynä ottanut; ainoa auto mistä äijät voi sulle olla kateellisia on tuo nykyinen![]()
Ja jos on 30v rassannu erilaisia tykkejä niin eipä pahemmin tarvii perusasioita kysellä.
no luulis noin hyvällä kokemuksella tästäkin selviävän ilman apua..ls454 kirjoitti:Viimeisen 30vuoden aikana olen ajanut,jokkista,rallia,sprinttiä,jäärataa
Kiihdytyshommia vain muutaman kerran kokeilumielessä.
Autoja on ollut ensin kuplia lukematon määrä,rallissa opel manta A-ryhmä,ja manta 400 B ryhmä, tehtaantekemä,audi quatroja 3kpl A-ryhmä, Audi turbo quattro B-ryhmä,2kpl Toyota celica gt four n-ryhmä .+ kasa jenkkejä.
Sekä kaikki muut siviilikujettimet ja moottoripyörät.Ja melkeimpä kaikkia
on enenmän tai vähenmmän viilattu![]()
Tämä ei ole mitään leveilyä ,mutta kunhan kysyit niin piti vastata
Tämä kysymy johtui siitä että virikoneissa on käytetty myös raaka glykoolia joka paineistettuna kestää korkeampaa lämpötilaa kuin vesi+gkykooli tai pelkkä vesi.Tästä aiheesta on joskus aikanaan ollut kovaakin kädenvääntöäTimo kirjoitti:no luulis noin hyvällä kokemuksella tästäkin selviävän ilman apua..ls454 kirjoitti:Viimeisen 30vuoden aikana olen ajanut,jokkista,rallia,sprinttiä,jäärataa
Kiihdytyshommia vain muutaman kerran kokeilumielessä.
Autoja on ollut ensin kuplia lukematon määrä,rallissa opel manta A-ryhmä,ja manta 400 B ryhmä, tehtaantekemä,audi quatroja 3kpl A-ryhmä, Audi turbo quattro B-ryhmä,2kpl Toyota celica gt four n-ryhmä .+ kasa jenkkejä.
Sekä kaikki muut siviilikujettimet ja moottoripyörät.Ja melkeimpä kaikkia
on enenmän tai vähenmmän viilattu![]()
Tämä ei ole mitään leveilyä ,mutta kunhan kysyit niin piti vastata![]()
![]()
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=118409
p.s tää oli ihan harmiton kevennys..
Melkeipä kaikkia muita kerhoja olenkin jo kokeillut,oliskohan tuossa ajatustajjs kirjoitti:Just näin, v*ttuilu on kovaa mutta vastaavasti armotonta. Kyllä nää potkii kaikkia jalkoväliin, testataan kai on pelisilmää vai lämpeekö heti; jos lämpee niin eikun vaikka opelikerhoon tjsp.
En tiedä oliko vesi+glykoli asiaa tarkoitus kommentoida, totean kuitenkin ettei koneeseen, joka ei pakkasta näe, kannata laittaa glykolia ollenkaan, kun sillä on huonompi lämmönjohtavuus, ainoastaan korroosionestoaineet järjestelmään.ls454 kirjoitti:
Tämä kysymy johtui siitä että virikoneissa on käytetty myös raaka glykoolia joka paineistettuna kestää korkeampaa lämpötilaa kuin vesi+gkykooli tai pelkkä vesi.Tästä aiheesta on joskus aikanaan ollut kovaakin kädenvääntöä
Ps, Mihinkähän opel malliin kannattais satsata?
Glykoli nostaa myös kiehumispistettä.SLEI kirjoitti: En tiedä oliko vesi+glykoli asiaa tarkoitus kommentoida, totean kuitenkin ettei koneeseen, joka ei pakkasta näe, kannata laittaa glykolia ollenkaan, kun sillä on huonompi lämmönjohtavuus, ainoastaan korroosionestoaineet järjestelmään.