Tuulilasin vaihtaminen?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tuulilasin vaihtaminen?

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Heinäkuu 22. 10:12:58 2006

Pientä ohjeistusta tuulilasin vaihtamiseen välikoppaan tarvittaisiin.
Tiiviste irti, vanha lasi pois paikaltaan, tähän asti luulen homman osaavani.
Mutta miten se narulla uuden takaisin laitto oikein toimii ? Pitäiskö myös niitä tiivisteitä vähän pehmentää silikonilla tms?
#6
Escort -75

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » La Heinäkuu 22. 10:47:19 2006

Voihan sitä tiivistettä hiukan liukastella/pehmennellä silikoonilla.

Ite laitan lasit 3mm muovinarun avulla paikoilleen.

Naru uraan tiivisteen ympäri ja hiukan päällekkäin.

Lasi reikään ja tasaisesti lasia kiertämällä pätkä kerralaan nykin tiivisteen huulen paikoilleen. Tasaisesti molemmilta sivuilta.

Pystymmissä laseissa on hyvä olla avustaja pitämässä lasia paikoillaan.

Kovettuneessa tiivisteessä auttaa, kun avustaja painelee lasia ulkoapäin vetolangan vetokohdista.

Kattoverhousta kannattaa varoa, ettei irtoa paikoiltaan ja siksi aloitan itse aina ylhäältä ja etenen sieltä sivuja pitkin alas ja alareunaan.

Edit:
Helpompi toki toisinpäin alhaalta ylös, mutta essikassa ainakin on niin väljät tiivisteet, että menee paikoilleen melkein ilman naruakin.

Maltti on hommassa valttia mutta liika hiplaaminenkin saattaa halkaista lasin.
Viimeksi muokannut soppa, La Heinäkuu 22. 10:51:08 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » La Heinäkuu 22. 10:48:43 2006

yksin aika vaikea tehdä.
joku "liukas" aika vahva naru.
tiiviste lasin ympärille, naru tiivisteen ulkokehän uraan, lasi hollille
toinen painaa lasia ulkoapäin ja sitten narusta aletaan vetämään ja lasi menee lähes itsestään paikoilleen.

loppu on aika kinkkinen jos lasi on vähän toisessa reunassa enemmän mutta kyllä ainaki itellä kaverin avulla ollaan aika helposti saatu.

ekalla kerralla tais mennä välieskon takalaseissa tunti.


edit: olimpas hidas
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Esa
Viestit: 393
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 20:39:21 2002

tuulilasi

Viesti Kirjoittaja Esa » La Heinäkuu 22. 10:49:56 2006

silkoni ei sovi kun tisseihin ja kylppärihin!
kotelo suojaa(vahamaista) olen laittanu pensselillä lasi aukkoon suojaa ja luistaa kivasti.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Heinäkuu 22. 11:21:42 2006

Kiitoksia Soppa, Rahtinalle ja Esa.
Eiköhän se näillä ohjeilla paikalleen mene.
#6
Escort -75

Kine
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kine » La Heinäkuu 22. 12:54:01 2006

Nestemäinen tiskiaine tai saippua vois olla ehkä vielä parempi, löytyy varmaan joka tallilta..? Ja sillä saa hitsausmaskin linssitkin pysymään huurtumattomina aika hyvin. Lähinnä kylmemmillä keleillä siis.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Tammikuu 24. 15:23:15 2007

Jatketaas tähän, eli tosta käyttiksestä pitäs korjailla ruosteita tuosta tuulilasin tiivisteen alta ni kuinkas toi lasi lähtis ehjänä poikkeen ku ei oo aijjemmin tullu ehjänä noita irroteltua, eli lähteekö toi tiivisteessä oleva "kromi" lista irti et se jotenkii helpottas tota lasin ottoo vai mites mää ny lähtisin tota irrottamaan.
Ei kehtain rikkoo ku näyttäs olevan melko uus lasi kumminkii
jelppiä jelppiä....kiitos

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Tammikuu 24. 15:58:35 2007

Mulla välikopassa ainakin lähti kromi listat kohtuuhelposti pois kun vähän leveäkärkisellä ruuvimeisselillä avitti ja jos on kovaa kiinni niin saippuaahan voi käyttää. Sen jälkeen lasilähti kevyesti ulospäin työntämällä pois.
Takaisin laittokin meni ihan hyvin, kiitos Sopan ohjeitten.
#6
Escort -75

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Tammikuu 24. 16:00:27 2007

voi sen listanki ottaa pois ja sitte ei muutaku auton sisältä ruuvarilla tökkimään sitä tiivisteen reunaa ulospäin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Ke Tammikuu 24. 18:09:17 2007

Tarkkana sen tiivisteen kanssa, jos on joskus laitettu tuulilasintiivistemassaa tiivisteen ja korin väliin. Homma ei onnistu kylmässä ja lasin kyllä saa irti ehjänä, kunhan ensiksi malttaa varovaisesti irroittaa "kiinniliimatun" tiivisteen huulen korista.

Hommaan kannattaa varata tylsä taipuisa puukko, joka ei leikkaa tiivistettä rikki ja useampia lattapäisiä ruuvimeisseleitä, peltiliuskoja tai rautasahanteriä, jotka voi sitten jättää pitämään tiivistettä (sen päällihuulta ja myös sisähuulta) hiukkasen irti korista, kun samalla kiertää tiivistettä ympäri ikkuna-aukkoa irti. Sisältä kannattaa avittaa irtoamista kääntelemällä järjestelmällisesti tiivisteen huulta auki samallla lasia ulospäin painellen ja noita erilaisia astaloita sinne tiivisteen väliin asetellen.

Helpoin ja nopein olisi tietysti leikata se tiiviste halki ja poistaa lasi ja sitten vasta tiiviste, mutta se ei nyt liene tässä tarkoituksena ja vaatii myös uuden tiivisteen.

Omassani oli tuo tiiviste liimattu niin maan perusteellisen tiukkaan ja kesti toista tuntia tuo vänkääminen, kun piti sävylasi saada ehjänä irti.

(tuskinpa tätä voi enää monimutkaisemmin kertoa...)
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Tammikuu 24. 18:51:55 2007

dodii....asia rupee valkeemaan kiidos vua, onkos jollain havaintoo missä hinnoissa toi lasi ja tiiviste pyörii JOS tulee kämmi tai jotain

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Tammikuu 24. 19:17:30 2007

Tavallinen lasi oli joku kuukausi sitten Lahden Autolasikeskuksessa 90e, tiivisteestä ei tietoa mutta veikkaus että jossain 50-100e välillä mennään

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Tammikuu 24. 20:07:05 2007

Lasi taisi olla pilkingtonilla aika tarkkaan 130-140€ (ovh), saa enää täysin kirkkaita, sävytetyt loppu ja valmistus lopetettu.
#6
Escort -75

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Tammikuu 24. 20:16:22 2007

Ilkka_H kirjoitti:Lasi taisi olla pilkingtonilla aika tarkkaan 130-140€ (ovh), saa enää täysin kirkkaita, sävytetyt loppu ja valmistus lopetettu.
no voe perkl..sit pitää olla varovainen ku toi on pilkingtonin sävytetty ja tummennus raita löytyy jne jne...ja tosiaan sen näkönen ku olis eilen vaihettu

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Tammikuu 24. 21:31:32 2007

Niin ja tuo autolasikeskuksesta hakemani lasi on myös muistaakseni pilkingtonin lasi (en nyt sata varma täytyy tarkistaa)

OVH oli kuitenkin tasan satanen ja kun kysyi että tuleeko ralli vai siviiliautoon niin siviiliautosta sai tuon 10e alennusta

Mistä moinen hintaero, tai sitten tuo minun lasi ei ole pilkingtonin vaan jonkun muun, ei tullut kysyttyä autolasikeskuksesta että olisiko vielä saanut sävytettyä ja mihin hintaan, veikkaan että ei olisi

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ke Tammikuu 24. 21:34:28 2007

ite sain keväällä 75 eurolla sävytetyn lasin ja sano että oli viimesiä kappaleita mitä sai.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

sami83
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Lokakuu 10. 18:49:52 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 » To Tammikuu 25. 0:19:21 2007

Lasit irtoavat hyvin, kun työntää tiivisteen reunoja ruuvarilla vähän sisään ja painaa lasia käsillä ulospäin. Koristelistoja ei tarvitse turhaan irrottaa. Jos on tiukassa niin varovasti potkii jaloilla siten ettei tule kovin suurta pistemäistä kuormitusta. Ainakaan alkuperäiset lasit eivät yleensä edes hajoa vaikka putoaisivat maahan :lol: Fordejahan nämä kuitenkin ovat, ei mitään ******* joissa kaikki hajoaa jo kun vihaisesti katsoo... :wink:

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Tammikuu 25. 10:41:33 2007

Kyllä mun mielestä vielä välillä tehdään välikuori escortin laseja, ilmeisesti vaan harvemmin ja muutama kymmenen kerralla. Riippuu taas kerran kysynnästä. Jos useampaan autoon kerralla tilais, niin eiköhän ne jonkun satsin valmistais. Eilen ainakin näytti työjonossa olevan vanhaan mantaan tuulilasia vissiin 30 kpl erä. En kyllä huomannu katsoa kuka oli asiakas, että menikö englantiin. Pari vuotta sitten meiltä raahattiin englantiin "klassikko-autojen" muotteja, mm. volvo amazon ym. ilmeisesti alkoivat siellä niitä valmistaa jollain tehtaalla, ja hinta arvatenkin pompsahti samalla. Mutta kyllä tuolla tosi moneen vanhaan ja erikoiseen autoon edelleen muotit löytyy, tarvii vaan useampi tilata kerralla. Ja ennenkuin kukaan ehtii kysellä, joo, vaikka oon 7 vuotta jo ollut hommissa, meiltä on viety kaikki edut, ei saada alennuksia (tai saadaan, mutta ovh on silloin ilmeisesti korkeampi :twisted: kun moni on puhunut että sai ihan samaan hintaan tai halvemmalla ilman pilkkarin alennuksia) eikä mulla oo mahdollisuuksia tehdä tai teettää niitä laseja.
Mutta voin kysyä entiseltä työkaverilta joka laittoi oman asennuspajan pystyyn, mihin hintaan se voi hommata ja paljonko saa alee jos ottaa useamman kerralla, ja laitetaan vaikka sitten jotain kyselyitä kuinka moni tarvii. Onhan niitä muitakin lasin valmistajia, saint cobain ym. Ootteko niistä kyselly?
Pedal tu tö metal!

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Maaliskuu 9. 12:08:36 2007

Kysellääs lisää...eli taas potilaana toi käyttis tane, eli päteekö samat kikat taka sivulasin irroitukseen vai onko joitain kikkoja siihen?
ja ehjänä pitäs toikii yrittää saaha irti ku pientä pintapuostetta näkyy tiivisteen juuressa

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Maaliskuu 9. 13:43:56 2007

Samoilla nikseillä mennään, kuten kaikki ns "tiivistelasit". Niissä sivulaseissa kannattaa jo oikeasti olla se kaveri ulkopuolella ottamassa koppia kun irtoaa :wink:

Ja siinä sivulasissakin kannattaa olla varovainen kattoverhoilun kanssa jos on sellainen ohut kangasverhoilu. Se kankaan reuna on käännetty sinne tiivistepokkauksen väliin liimaamalla mutta liimat alkaa olemaan aika koppuraa vuosien jälkeen joten irtoaa helposti

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Maaliskuu 9. 13:50:09 2007

jeh...kohta rupee olee rojekti kelit ni pääsee pikkuhiljaa väsäämään...nii ja sirpaleet tuo onnee vai mite se oli :lol:

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Pe Maaliskuu 9. 20:54:13 2007

ja suojalasit on kaiken varalta yksi tärkeimpiä "työkaluja" lasien irrottelussa ja asennuksessa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Maaliskuu 9. 22:19:46 2007

Juu totta, tavan karkaistuista ikkunoista lähtee muruset aika kovaa jos sattuu poksahtamaan ja tuulilasistakin lähtee pientä mujua kovaa vaikka ei ihan palaset lentelekkään

että 8) päähän vaikka itselläkin tuppaa unohtumaan yleensä, jonkinlaiset hanskatkaan ei ole paha

Vastaa Viestiin