Tuulilasin vaihtaminen?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tuulilasin vaihtaminen?
Pientä ohjeistusta tuulilasin vaihtamiseen välikoppaan tarvittaisiin.
Tiiviste irti, vanha lasi pois paikaltaan, tähän asti luulen homman osaavani.
Mutta miten se narulla uuden takaisin laitto oikein toimii ? Pitäiskö myös niitä tiivisteitä vähän pehmentää silikonilla tms?
Tiiviste irti, vanha lasi pois paikaltaan, tähän asti luulen homman osaavani.
Mutta miten se narulla uuden takaisin laitto oikein toimii ? Pitäiskö myös niitä tiivisteitä vähän pehmentää silikonilla tms?
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
- Paikkakunta: Espoo
Voihan sitä tiivistettä hiukan liukastella/pehmennellä silikoonilla.
Ite laitan lasit 3mm muovinarun avulla paikoilleen.
Naru uraan tiivisteen ympäri ja hiukan päällekkäin.
Lasi reikään ja tasaisesti lasia kiertämällä pätkä kerralaan nykin tiivisteen huulen paikoilleen. Tasaisesti molemmilta sivuilta.
Pystymmissä laseissa on hyvä olla avustaja pitämässä lasia paikoillaan.
Kovettuneessa tiivisteessä auttaa, kun avustaja painelee lasia ulkoapäin vetolangan vetokohdista.
Kattoverhousta kannattaa varoa, ettei irtoa paikoiltaan ja siksi aloitan itse aina ylhäältä ja etenen sieltä sivuja pitkin alas ja alareunaan.
Edit:
Helpompi toki toisinpäin alhaalta ylös, mutta essikassa ainakin on niin väljät tiivisteet, että menee paikoilleen melkein ilman naruakin.
Maltti on hommassa valttia mutta liika hiplaaminenkin saattaa halkaista lasin.
Ite laitan lasit 3mm muovinarun avulla paikoilleen.
Naru uraan tiivisteen ympäri ja hiukan päällekkäin.
Lasi reikään ja tasaisesti lasia kiertämällä pätkä kerralaan nykin tiivisteen huulen paikoilleen. Tasaisesti molemmilta sivuilta.
Pystymmissä laseissa on hyvä olla avustaja pitämässä lasia paikoillaan.
Kovettuneessa tiivisteessä auttaa, kun avustaja painelee lasia ulkoapäin vetolangan vetokohdista.
Kattoverhousta kannattaa varoa, ettei irtoa paikoiltaan ja siksi aloitan itse aina ylhäältä ja etenen sieltä sivuja pitkin alas ja alareunaan.
Edit:
Helpompi toki toisinpäin alhaalta ylös, mutta essikassa ainakin on niin väljät tiivisteet, että menee paikoilleen melkein ilman naruakin.
Maltti on hommassa valttia mutta liika hiplaaminenkin saattaa halkaista lasin.
Viimeksi muokannut soppa, La Heinäkuu 22. 10:51:08 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
yksin aika vaikea tehdä.
joku "liukas" aika vahva naru.
tiiviste lasin ympärille, naru tiivisteen ulkokehän uraan, lasi hollille
toinen painaa lasia ulkoapäin ja sitten narusta aletaan vetämään ja lasi menee lähes itsestään paikoilleen.
loppu on aika kinkkinen jos lasi on vähän toisessa reunassa enemmän mutta kyllä ainaki itellä kaverin avulla ollaan aika helposti saatu.
ekalla kerralla tais mennä välieskon takalaseissa tunti.
edit: olimpas hidas
joku "liukas" aika vahva naru.
tiiviste lasin ympärille, naru tiivisteen ulkokehän uraan, lasi hollille
toinen painaa lasia ulkoapäin ja sitten narusta aletaan vetämään ja lasi menee lähes itsestään paikoilleen.
loppu on aika kinkkinen jos lasi on vähän toisessa reunassa enemmän mutta kyllä ainaki itellä kaverin avulla ollaan aika helposti saatu.
ekalla kerralla tais mennä välieskon takalaseissa tunti.
edit: olimpas hidas
#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Jatketaas tähän, eli tosta käyttiksestä pitäs korjailla ruosteita tuosta tuulilasin tiivisteen alta ni kuinkas toi lasi lähtis ehjänä poikkeen ku ei oo aijjemmin tullu ehjänä noita irroteltua, eli lähteekö toi tiivisteessä oleva "kromi" lista irti et se jotenkii helpottas tota lasin ottoo vai mites mää ny lähtisin tota irrottamaan.
Ei kehtain rikkoo ku näyttäs olevan melko uus lasi kumminkii
jelppiä jelppiä....kiitos
Ei kehtain rikkoo ku näyttäs olevan melko uus lasi kumminkii
jelppiä jelppiä....kiitos
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
voi sen listanki ottaa pois ja sitte ei muutaku auton sisältä ruuvarilla tökkimään sitä tiivisteen reunaa ulospäin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
- Paikkakunta: Espoo
Tarkkana sen tiivisteen kanssa, jos on joskus laitettu tuulilasintiivistemassaa tiivisteen ja korin väliin. Homma ei onnistu kylmässä ja lasin kyllä saa irti ehjänä, kunhan ensiksi malttaa varovaisesti irroittaa "kiinniliimatun" tiivisteen huulen korista.
Hommaan kannattaa varata tylsä taipuisa puukko, joka ei leikkaa tiivistettä rikki ja useampia lattapäisiä ruuvimeisseleitä, peltiliuskoja tai rautasahanteriä, jotka voi sitten jättää pitämään tiivistettä (sen päällihuulta ja myös sisähuulta) hiukkasen irti korista, kun samalla kiertää tiivistettä ympäri ikkuna-aukkoa irti. Sisältä kannattaa avittaa irtoamista kääntelemällä järjestelmällisesti tiivisteen huulta auki samallla lasia ulospäin painellen ja noita erilaisia astaloita sinne tiivisteen väliin asetellen.
Helpoin ja nopein olisi tietysti leikata se tiiviste halki ja poistaa lasi ja sitten vasta tiiviste, mutta se ei nyt liene tässä tarkoituksena ja vaatii myös uuden tiivisteen.
Omassani oli tuo tiiviste liimattu niin maan perusteellisen tiukkaan ja kesti toista tuntia tuo vänkääminen, kun piti sävylasi saada ehjänä irti.
(tuskinpa tätä voi enää monimutkaisemmin kertoa...)
Hommaan kannattaa varata tylsä taipuisa puukko, joka ei leikkaa tiivistettä rikki ja useampia lattapäisiä ruuvimeisseleitä, peltiliuskoja tai rautasahanteriä, jotka voi sitten jättää pitämään tiivistettä (sen päällihuulta ja myös sisähuulta) hiukkasen irti korista, kun samalla kiertää tiivistettä ympäri ikkuna-aukkoa irti. Sisältä kannattaa avittaa irtoamista kääntelemällä järjestelmällisesti tiivisteen huulta auki samallla lasia ulospäin painellen ja noita erilaisia astaloita sinne tiivisteen väliin asetellen.
Helpoin ja nopein olisi tietysti leikata se tiiviste halki ja poistaa lasi ja sitten vasta tiiviste, mutta se ei nyt liene tässä tarkoituksena ja vaatii myös uuden tiivisteen.
Omassani oli tuo tiiviste liimattu niin maan perusteellisen tiukkaan ja kesti toista tuntia tuo vänkääminen, kun piti sävylasi saada ehjänä irti.
(tuskinpa tätä voi enää monimutkaisemmin kertoa...)
Mm. 8 litran alumiini Ford FE
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
no voe perkl..sit pitää olla varovainen ku toi on pilkingtonin sävytetty ja tummennus raita löytyy jne jne...ja tosiaan sen näkönen ku olis eilen vaihettuIlkka_H kirjoitti:Lasi taisi olla pilkingtonilla aika tarkkaan 130-140€ (ovh), saa enää täysin kirkkaita, sävytetyt loppu ja valmistus lopetettu.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Niin ja tuo autolasikeskuksesta hakemani lasi on myös muistaakseni pilkingtonin lasi (en nyt sata varma täytyy tarkistaa)
OVH oli kuitenkin tasan satanen ja kun kysyi että tuleeko ralli vai siviiliautoon niin siviiliautosta sai tuon 10e alennusta
Mistä moinen hintaero, tai sitten tuo minun lasi ei ole pilkingtonin vaan jonkun muun, ei tullut kysyttyä autolasikeskuksesta että olisiko vielä saanut sävytettyä ja mihin hintaan, veikkaan että ei olisi
OVH oli kuitenkin tasan satanen ja kun kysyi että tuleeko ralli vai siviiliautoon niin siviiliautosta sai tuon 10e alennusta
Mistä moinen hintaero, tai sitten tuo minun lasi ei ole pilkingtonin vaan jonkun muun, ei tullut kysyttyä autolasikeskuksesta että olisiko vielä saanut sävytettyä ja mihin hintaan, veikkaan että ei olisi
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
ite sain keväällä 75 eurolla sävytetyn lasin ja sano että oli viimesiä kappaleita mitä sai.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe Lokakuu 10. 18:49:52 2003
- Paikkakunta: Pori
Lasit irtoavat hyvin, kun työntää tiivisteen reunoja ruuvarilla vähän sisään ja painaa lasia käsillä ulospäin. Koristelistoja ei tarvitse turhaan irrottaa. Jos on tiukassa niin varovasti potkii jaloilla siten ettei tule kovin suurta pistemäistä kuormitusta. Ainakaan alkuperäiset lasit eivät yleensä edes hajoa vaikka putoaisivat maahan
Fordejahan nämä kuitenkin ovat, ei mitään ******* joissa kaikki hajoaa jo kun vihaisesti katsoo... 


-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Kyllä mun mielestä vielä välillä tehdään välikuori escortin laseja, ilmeisesti vaan harvemmin ja muutama kymmenen kerralla. Riippuu taas kerran kysynnästä. Jos useampaan autoon kerralla tilais, niin eiköhän ne jonkun satsin valmistais. Eilen ainakin näytti työjonossa olevan vanhaan mantaan tuulilasia vissiin 30 kpl erä. En kyllä huomannu katsoa kuka oli asiakas, että menikö englantiin. Pari vuotta sitten meiltä raahattiin englantiin "klassikko-autojen" muotteja, mm. volvo amazon ym. ilmeisesti alkoivat siellä niitä valmistaa jollain tehtaalla, ja hinta arvatenkin pompsahti samalla. Mutta kyllä tuolla tosi moneen vanhaan ja erikoiseen autoon edelleen muotit löytyy, tarvii vaan useampi tilata kerralla. Ja ennenkuin kukaan ehtii kysellä, joo, vaikka oon 7 vuotta jo ollut hommissa, meiltä on viety kaikki edut, ei saada alennuksia (tai saadaan, mutta ovh on silloin ilmeisesti korkeampi
kun moni on puhunut että sai ihan samaan hintaan tai halvemmalla ilman pilkkarin alennuksia) eikä mulla oo mahdollisuuksia tehdä tai teettää niitä laseja.
Mutta voin kysyä entiseltä työkaverilta joka laittoi oman asennuspajan pystyyn, mihin hintaan se voi hommata ja paljonko saa alee jos ottaa useamman kerralla, ja laitetaan vaikka sitten jotain kyselyitä kuinka moni tarvii. Onhan niitä muitakin lasin valmistajia, saint cobain ym. Ootteko niistä kyselly?

Mutta voin kysyä entiseltä työkaverilta joka laittoi oman asennuspajan pystyyn, mihin hintaan se voi hommata ja paljonko saa alee jos ottaa useamman kerralla, ja laitetaan vaikka sitten jotain kyselyitä kuinka moni tarvii. Onhan niitä muitakin lasin valmistajia, saint cobain ym. Ootteko niistä kyselly?
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Samoilla nikseillä mennään, kuten kaikki ns "tiivistelasit". Niissä sivulaseissa kannattaa jo oikeasti olla se kaveri ulkopuolella ottamassa koppia kun irtoaa 
Ja siinä sivulasissakin kannattaa olla varovainen kattoverhoilun kanssa jos on sellainen ohut kangasverhoilu. Se kankaan reuna on käännetty sinne tiivistepokkauksen väliin liimaamalla mutta liimat alkaa olemaan aika koppuraa vuosien jälkeen joten irtoaa helposti

Ja siinä sivulasissakin kannattaa olla varovainen kattoverhoilun kanssa jos on sellainen ohut kangasverhoilu. Se kankaan reuna on käännetty sinne tiivistepokkauksen väliin liimaamalla mutta liimat alkaa olemaan aika koppuraa vuosien jälkeen joten irtoaa helposti
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola