ZF aski, missä?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

ZF aski, missä?

Viesti Kirjoittaja bda12 » Ma Heinäkuu 10. 20:27:10 2006

Kiitos tiedoista

Edit: Ei poisteta kokonaan, jos olis muillekin apua.

Siis missä autoissa on ollut aluperin ZF viislovinen vakiona?
Viimeksi muokannut bda12, Su Heinäkuu 16. 12:12:21 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kostaja
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 21:05:14 2003

Viesti Kirjoittaja kostaja » Ma Heinäkuu 10. 21:18:58 2006

S 5-18/3 ,askia "löytyy" alfasta,opel,iveco,bedford ym.ym.kuoret melkein samat,välitykset,hännät,kepin hännät,akselit vaihtelee,
kisa laatikon välityksiä ei vakiona tietääkseni siviili käytössä,ainoastaan
ylivaihteella tai jos suora 5 niin 1. vaihde 6.0/5.33/3.87
myös syncrot ja siirtäjät/tuenta erilaiset kisa askissa.
Lähin fordin kanssa on sunbeam lotuksen aski(häntä,kardaani ja kepin jatke samat,vakio askista saa ratastamalla edullisemman kuin
ostamalla englannista uuden(12000 eur)
kytkin koppa hiluineen n.550 euroo fordiin

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Heinäkuu 10. 21:56:31 2006

Toi tyyppi ZF S5-18/3 kattaa tosiaan mitä ihmeellisemmät vakiolaatikot aina aitoihin kisalaatikoihin saakka, erona vain numerosarjat ja välitykset sekä juuri kepin ja kardaaninhännät akseleineen. Escort ja Lotus sumppi ovat lähimpänä toisiaan vain kytkinakseli ja koppa eroaa.
Jos jotain mitä vaan vakiolaatikkoa escorttiin soveltaa on aika hommat tiedossa ja välitykset mitä sattuu. Virallinen escort 2/4 ryhmän laatikko 2.3 ykkösellä ja suoralla vitosella on kuitenkin se ainoo "oikea", mutta mihin käyttöön laatikkoa tarvitaan, kisaan vai entisöintiin?
Ja on aidon escort laatikonkin sovittamisessa oma hommansa, kaikki muutetaan paitsi kytkinakseli.
On oltava ton tyypin S5-18/3 kanssa tarkkana kun ne voivat sisältää mitä vaan, kaikki ei tiedä mistä niissä erottaa päällepäin onko esim 5 suora vai ei...

kostaja
Viestit: 49
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 21:05:14 2003

Viesti Kirjoittaja kostaja » Ma Joulukuu 18. 18:01:29 2006

heps

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

laatikko

Viesti Kirjoittaja bda12 » Ma Joulukuu 18. 22:18:31 2006

Jep laatikko tulee Historic luokituksen 4 ryhmän Escoon, kysymys missä käytetty juontaa ajatuksesta löytää peruslaatikon kuoret, siihen sitten lisäksi kytkinkoppa, vaihteenvalitsimen häntä jne jne

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ma Joulukuu 18. 23:36:20 2006

kaverilla on bedfordin zf ohc jatkeena oli enne escossa... on kuulema myynnissä koska vaihtaa suorakytkenntä lootan jos kiinnostaa
volvo 240 tic vm 88
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Joulukuu 19. 10:06:52 2006

Sama se on mistä laatikon tekee kunhan se on teknisesti sama kuin aidot. Sellaiset viritelmät viralliseen 4 ryhmän historiciin ei ole "sallittu" että käytetään lyhyitä häntiä tai keppejä tai kardaani jotenkin laipalla kiinni. Aito ZF kardaani pitää sopia.

HarriS
Viestit: 2917
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:13:19 2001
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HarriS » To Joulukuu 21. 14:51:43 2006

Alfa Romeo Montreal 1970-77. Ainakin yksi tämmöinen laatikko on kiertänyt viimevuosina suomea. Hankalat välitykset Fordiin. Kuviakin löytyy kyseisestä lootasta.
Pari Capria ja Transit...
https://www.facebook.com/CapriRS2600/

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

ZF

Viesti Kirjoittaja bda12 » To Joulukuu 21. 16:24:19 2006

Moi
Kuulin eilen Haimakaisen Alilta, että myös jossain Opelin mallissa oli vakiona ko. laatikko mutta missä ?

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » To Joulukuu 21. 21:15:48 2006

Tuli muuten mieleen että onkohan yhdellä Tampereen kaverilla vielä yksi peetu-ZF.Muistelisin tutun kanssa olleen juttua siitä laatikosta aikaisemmin kun omaan kilpuriin lootaa haeskelin...olisko Opel Monza ZF:llä?
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

Tampereen kaveri

Viesti Kirjoittaja bda12 » Pe Joulukuu 22. 2:19:49 2006

Muistaisitko kenestä on kyse

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Joulukuu 31. 2:02:54 2006

Alunperinhän Boreham pölli zf-laatikon escorttiin '69 Fiat Dino 2.4 V6:sta.
välitykset olivat:
type S5-18/3
1. 2.991
2. 1.763
3. 1.301
4. 1.000
5. 0.874
R 3.670
välitys-sarjoja ei vielä ollut kilpailukäyttöön,
joten näillä Fiatin välityksillä (vitonen ylivaihde) ajettiin lontoo-meksiko rallikin.

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Re: ZF

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » To Tammikuu 4. 1:21:53 2007

hep,
bda12 kirjoitti:Moi
Kuulin eilen Haimakaisen Alilta, että myös jossain Opelin mallissa oli vakiona ko. laatikko mutta missä ?
mitäs laatikoita niissä viimeisissä takavetoisissa 2.0 koneisissa C-kadeteissa oli, viistokeulan vastineissa ?

-timppa
#176

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Tammikuu 4. 9:52:28 2007

Kadetissa oli 5v "pikku-ZF", hajoilivat tiheään(?)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Tammikuu 4. 11:43:55 2007

Onhan niitä zf:iä ollu monessakin mutta kun ei sovi niin ei sovi.
Viralliseen luokkarin mukaiseen historic group 4 autoon sopii vain ulkonäöltään ja teknisesti alkuperäistä kisatoosaa vastaava laatikko.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Tammikuu 4. 15:09:22 2007

aha, siis
http://www.superformance.co.uk/fiat/fiatclut.htm


toisaalta, pari talvea sitten CRSC:n Autoracing.vierailulla taisi olla just tommonen Dino pukilla, Haimakainen varmaan muistaa sen laatikosta jotain, tai kertoo BDA12:lle sen omistajan, jonne voi mennä nuuskimaan.

Noita Dinoja on enkkulassakin varmaan romutettuna.....

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Tammikuu 4. 18:38:36 2007

mutta escorteissakin on käytetty (luokiteltu)kahdenlaista laatikkoa, lyhyellä ja pitkällä pääakselin hännällä...
kepin häntä lienee molemmissa sama.
ja se Fiat Dino pitää olla 2.4 Ferrarin myllyllä. 2.0 Dinossa on Fiatin 5V-laatikko.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Tammikuu 4. 22:31:35 2007

OK,
sit tuolta

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Tammikuu 4. 22:37:27 2007

Ferrari dino ei oo sama asia kuin fiat dino..eikös ferrarissa ole transaxle.
Kadett C GT/E:n zf:ssä on suora vitonen, kepin jatke kovasti liian lyhyt, mutta vaihteiston häntä mahdollisesti sama kuin se escortin pidempi versio...

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Tammikuu 5. 0:44:53 2007


jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Tammikuu 5. 9:23:46 2007

Luokkari -kuvatuksessa oleva "mystinen" ZF on rata-Caprin (RS2600/2,3-2,6GT) cologne-kopalla oleva lodju. Ja juuri oikein tuolla lyhyemmällä pyrstöllä & kardaanin lähdöllä.
Escoissa käytettiin alussa samaa, mutta vain muutaman kerran.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Tammikuu 5. 10:09:44 2007

jjs kirjoitti:Luokkari -kuvatuksessa oleva "mystinen" ZF on rata-Caprin (RS2600/2,3-2,6GT) cologne-kopalla oleva lodju. Ja juuri oikein tuolla lyhyemmällä pyrstöllä & kardaanin lähdöllä.
Escoissa käytettiin alussa samaa, mutta vain muutaman kerran.
Mikä luokkari-kuvatus? Kaikki luokitustodistukset mitä mulla on rs2000, rs1600 ja escort rs eli group 4 niin siellä on zf aina pitkällä kepin ja kardaanin hännällä. Kardaani on kuin RS mutta isommalla spoorilla ja eri pituinen.
Onhan noita varmaan ollu vaikka mitä mutta noin papereissa on kait.
Aito zf bda kisalaatikko on kuin näissä luokkaripapereissa. Löytyy hyllystä kaikki osat ja paperit.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Tammikuu 5. 11:54:17 2007

Kuvatus...

Tätä brendan linkkiä sivusin.

"Lyhyttä" ZF:ää käytettiin ilmeisesti ekoissa TC:ssä ainakin -ei luokittelua- vaativissa kisoissa, samoin TC:ssä joissa oli 2,3 V6. Myös on väitetty että Lontoo-Mexico -rallissa olisi ollut tuo versio Kenttien perässä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Tammikuu 5. 12:30:06 2007

juu, lontoo-mexico ajettiin tuolla laatikolla ylivaihteisena. kuva on TC Gp2 luokkarista.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Tammikuu 5. 12:52:36 2007

Mun mielestä vähän turha jauhaa mitä kaikkea on ollu joskus jossain dinon tai tc perässä. Topicci käsittelee kuitenkin gr4 asioita ja pitäisi tietää voiko sääntöjen puolesta mitä tahansa käyttää, koska luokkareissa on ihan selkee KUVA.
Mulle on aivan sama mitä laittaa. Jokainen itse päättää millasta rakentaa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Tammikuu 5. 13:53:49 2007

No, eipä tämä keskustelu paljoa ole alkuperäisestä aiheesta karannut, kyllä noista tiedonjyväsistä riemua voi olla jos hakee komponentteja. Hyvää detaljitietoutta täällä mielestäni jaetaan, vaikka se välillä "sen itsensä" jauhantaa muistuttaakin :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Tammikuu 5. 14:35:11 2007

Älkääs nyt, tämä on mielenkiintoista nippelitietoa;

Fiat Dinosta
The reliability problems of the race-bred aluminum 2-litre V6 unit lead to its replacement in 1969 by a new 2.4 litre cast-iron V6 engine developed by Fiat. Both the Dino spider and the coupe were fitted with this unit, as well as the (Ferrari) Dino 206 GT, now named the 246 GT.

With the 2.4 litre model the Ferrari transmission was replaced by a more robust 5-speed ZF transmission, now with regular sump lubrication, but it retained the original Ferrari shifting pattern (1st gear bottom left, higher gears in H-pattern with 4th and 5th opposite to each other).

onko toi ykkösen paikka ollu noi Escortissakin ?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Tammikuu 5. 14:49:55 2007

Ykkönen alhaalla vasemmalla, pakki kuin vakio escossa. 2, 3, 4 ja 5 H kaaviona. Eli joo.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Tammikuu 5. 17:33:46 2007

SHR kirjoitti:Mun mielestä vähän turha jauhaa mitä kaikkea on ollu joskus jossain dinon tai tc perässä. Topicci käsittelee kuitenkin gr4 asioita
en osaa lukea rivienvälistä, joten en hoksannut Group 4 rajausta :?
olen vaiti.
bda12 kirjoitti: Siis missä autoissa on ollut aluperin ZF viislovinen vakiona?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Tammikuu 5. 18:57:03 2007

ketään lisää ärsyttämättä,
pikku detaljina, kaikissa luokkareissa kun mulla on (TC, RS2000, RS1600) on ko. ZF mainituu osanumerolla CD 70/4, hännän pituudesta tai kuvasta riippumatta.....

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Tammikuu 5. 20:21:35 2007

Brenda kirjoitti:
SHR kirjoitti:Mun mielestä vähän turha jauhaa mitä kaikkea on ollu joskus jossain dinon tai tc perässä. Topicci käsittelee kuitenkin gr4 asioita
en osaa lukea rivienvälistä, joten en hoksannut Group 4 rajausta :?
olen vaiti.
bda12 kirjoitti: Siis missä autoissa on ollut aluperin ZF viislovinen vakiona?
En tarkoita pahalla että turha jauhaa mitä oli tc perässä vaan kun Elias selvästi sanoo aiemmin että "auto tulee historic ryhmä 4" niin silloin sitä autoa tulkitaan escort rs nro 650 luokkarin mukaan jolloin ei ole ollenkaan selvää että saako mitä vaan käyttää :wink:
Ei siis tarvitse lukea rivien välistä :)
ÄLÄKÄ OLE VAITI. Kaikki tieto on arvokasta niinkuin jjs ehdotti.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Tammikuu 5. 23:30:28 2007

juu...oon ollut sen verran kauan pois kuvioista, etten tiedä kuka täällä mitäkin rakentelee :oops:
eli 650 luokkarista päätellen työn alla on siis Mk2 Escort RS1800 Gp.4 replica ?

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Viesti Kirjoittaja Remppa » La Tammikuu 6. 0:37:55 2007

Niin, ongelmahan tässä on kait se, että Elias on modannut tämän threadin aloitusta siten, että siitä on jotain (oleellista?) tietoa jäänyt puuttumaan, minkä aiheeseen ensimmäisenä vastanneet ovat nähneet. Muistan itsekin hämärästi Eliaksen ekan kyssärin ja sitä ei enää mielestäni samassa muodossa ole nähtävissä.

Toivotetaan kuitenkin kaikille suomalaisautokunnille (4 kpl ?) onnea tulevaan kisaan kaukana kotoa rättipäiden seassa. Tulkaa ehjänä takaisin!
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos :D, tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

ZF

Viesti Kirjoittaja bda12 » La Tammikuu 6. 3:10:48 2007

Kiitos kaikille tähän mennessä tulleesta informaatiosta, tällä hetkellä lähtökohtana on Kadett GT/E laatikko, joka olisi saatavissa Tanskasta.
Tarkoituksena on saada aikaiseksi MK1 Escoon GR4 laatikko, joka on luokkarin mukainen ei sen ihmeellisempää.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Tammikuu 6. 12:14:55 2007

Pakko vielä lisätä yks juttu, kuinka tarkkaan porukka lukee näitä topicceja...Elias todellakin modasi topicin aloitusta mutta näyttäs olevan heinäkuussa mutta siittä eteenpäin kun aihetta nostellaan uudelleen, hän kirjoittaa joulukuun 18. päivä että "auto tulee historic 4 ryhmään", vai onko mun koneella väärin.
Eipä siis oteta itseemme jos ei jakseta koko aihetta tarkkailla. Itse selostin käsittääkseni vain juuri tasan asiasta itsestään.
Asia on jotenkin tuttu kun luokkarin 650 mukaista lelua kasailen.

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

zf

Viesti Kirjoittaja bda12 » La Tammikuu 6. 13:20:42 2007

Jep alunalkaen kyse oli TC:n ZF laatikosta vaan kun auton rakentamisen edistyessä tehtiin muutos ja ruvettiin rakentamaan BDA:ta niin samalla siirryttiin Gr2:sta ryhmä neljään.
Totean tässä vielä kertaalleen, että niin tämä kuin moni aikaisempi pitkään jatkunut chattailu on tuonut todella paljon apua niin minulle kuin monille muillekin KIITOS

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re: ZF

Viesti Kirjoittaja Brenda » La Tammikuu 6. 13:48:14 2007

bda12 kirjoitti:Kiitos kaikille tähän mennessä tulleesta informaatiosta, tällä hetkellä lähtökohtana on Kadett GT/E laatikko, joka olisi saatavissa Tanskasta.
Tarkoituksena on saada aikaiseksi MK1 Escoon GR4 laatikko, joka on luokkarin mukainen ei sen ihmeellisempää.
tarvitseeko tuo muuta kuin kytkinkopan ja kepin hännän/siirtäjien vaihdon?
onko näillä välityksillä ?

bda12
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Joulukuu 27. 19:09:02 2004
Paikkakunta: Tampere

zf

Viesti Kirjoittaja bda12 » La Tammikuu 6. 14:21:17 2007

Jep se kyseinen laatikko on juuri noilla välityksillä

Vastaa Viestiin