RS2000 ja helmojen ruostuminen

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miqe
Viestit: 73
Liittynyt: To Kesäkuu 23. 19:42:20 2005

RS2000 ja helmojen ruostuminen

Viesti Kirjoittaja Miqe » Ma Marraskuu 27. 9:52:55 2006

Onkohan itselleni sattunut vaan huonoa tuuria, vai onko se kovinkin yleistä että MK5 korimallin RS2000:sen helmalevikkeiden alla piilee melkoinen pommi?
Oli tarkoitus vaihtaa pyöränkaaret taakse tuossa viikonloppuna kun siihen malliin jo kukkivat. Tuli siinä otettua sitten helmalevikkeet irti, ja olo oli hetken aikaa hieman epätodellinen...

Ensinnäkin kuraa ym. skeidaa oli levikkeiden sisällä miltei kilokaupalla, ja helmapellit ruostuneet alaosastaan osittain jo irti. Oikestaan sitä ei enää voinut pelliksikään sanoa, joistain kohtaa meni sormikin läpi kuin paperista.
Että meni sitten helmapellitkin vaihtoon kaarten lisäksi...

Onkohan muilla tullut vastaavia yllätyksiä tuolta levikkeiden alta? Taitaa olla aika otollinen kohde ruostumiselle...

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Marraskuu 27. 9:56:21 2006

-93 RS2K:ssa minkä purin, ei juuri ruostetta löytynyt mistään. Ei edes helmojen alta. Tiedä vahvistaako poikkeus vaan säännön.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Marraskuu 27. 13:15:54 2006

Kyllä ne aika lahoja ovat, kauttaaltaan. Pelkällä helmaremontilla et selviä, turvonneita saumoja löytyy metritolkulla, pohjasta, jopa ikkunoiden tiivisteiden alta paljastuu yllätyksiä yms.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ma Marraskuu 27. 13:59:23 2006

Joo, et ole ainoa tässä tilanteessa, on noita nähty ja korjattu. Jos ruostetta pilkottaa takakaaren etuosasta ja levikkeen välistä, voi varmuudella sanoa että jotain löytyy helmoistakin. Vähän on huono suunnittelu tuossakin, kun kerää tosiaan sitä sontaa sinne ajan kanssa..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Marraskuu 27. 14:16:31 2006

Mk5:n kohdalla tuo on ihan normisettiä.

Been there done that…

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Marraskuu 27. 14:59:17 2006

Sine kirjoitti:Mk5:n kohdalla tuo on ihan normisettiä.

Been there done that…
Onpa hyvässä kuosissa :shock: !
Eipä liene pelkästään voortin tai mk5 escon ongelmia levikkeiden alta ruostuminen.
Voisin veikata, että meikäläisissä olosuhteissa tuon ikäluokan autoissa, joissa alunperin helmalevikkeet, löytyy helmoista ruostetta, merkistä riippumatta, melko usein.
Monet auton omistajat kun ei osaa huolehtia tuollaisista paikoista.
Omassa ei helmoista löytynyt ruostetta, makarooni maassa vaan pablo ei ole osannut tunkkia käyttää, niin helmojen saumat on vääntyneet. Nyt kun ehtis alkaa muuten koria laittamaan, niin samalla vedän epoksimaalin helmoihin, ei pitäisi päästä ruosteen raiskaamaan sen jälkeen tulevaisuudessakaan.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Trooper82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Trooper82 » Ma Marraskuu 27. 20:13:01 2006

Se myyty prokkis mikä mulla oli, oli -93 räsä ja menny helmat kauttaaltaan läpi. Omassa -92 räsässä oli molemmin puolin nyrkin kokoset reiät tossa etuoven etureunan kohdalla ja sitten takakaaren alaosa oli pelkääjän puolelta päässy alhaalta menemään pienelle reiälle jos se lasketaan.

Levikkeissä ei kyllä ollu juurikaan mitään ylimäärästä päässy kertymään sisälle.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ma Marraskuu 27. 20:14:08 2006

Sine kirjoitti:Mk5:n kohdalla tuo on ihan normisettiä.

Been there done that…
oho! :shock: enpä muuten noin pehmeätä MK5sta oo nähny aikasemmin!onkos toi nyt ilmoituksessa "pientä laittoa leimalle"... :lol: :lol:

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

mk6

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ma Marraskuu 27. 23:39:45 2006

Ja on one kuutosetkin mätiä prkl..
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Marraskuu 28. 0:22:18 2006

Kuvia kun selailet eteenpäin niin paljastuu, että autossa on nyt uusi lattia ja helma. Kaikki löydetty pehmyt on rälläköity pois ja tilalle on laitettu uutta kovvoo peltiä. Tuollaista tuhoa se helmaan päässyt kosteus ja paska tekee ajan kanssa. Takajalkatilassa on kosteutta ollut ja pitkän aikaa. Erikoista tässä on, että kuskin puoli oli tuollainen läpi laho ja matkustajan puolelta ei löytynyt lattiasta kuin pari pientä n. 15x5 cm reikää runkopalkkien päältä. Bonuksena vielä luonnollisesti Mk5/6:n takakaaret, jotka tähänkin tuli jo kuskin puolelle tehtyä (itse tein, säästin paljon... niin justiinsa).

Yllättäen katiskan kanssa on ollut välillä motivaatio pahastikin hukassa, mutta nyt parina viime kuukautena projekti on edennyt aika vauhdilla. Kohta on aika ottaa savut koneesta lähes kahden vuoden seisonnan jälkeen, toivottavasti.

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Ti Marraskuu 28. 2:15:18 2006

Ihan tuttuahan tuo on....
Eikös se ollu tuos 90 luvun alussa kun maahantuojalla ei ollu mitää velvollisuuksia ruostesuojausten tekemisen kanssa?

Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

Miqe
Viestit: 73
Liittynyt: To Kesäkuu 23. 19:42:20 2005

Viesti Kirjoittaja Miqe » Ti Marraskuu 28. 7:43:45 2006

Arska kirjoitti:Kyllä ne aika lahoja ovat, kauttaaltaan. Pelkällä helmaremontilla et selviä, turvonneita saumoja löytyy metritolkulla, pohjasta, jopa ikkunoiden tiivisteiden alta paljastuu yllätyksiä yms.
Joo, takasivuikkunan tiivisteen alta pilkotti pari pientä ruostekukkasta. Kun sitten otti lasin irti niin koko komeus paljastui tiivisteen alta, 10 cm:n matkalta reikää.
No, nyt on kartotettu nuo ruosteiset kohdat. Tuli hieman isompi projekti kuin luulikaan, mutta parempi nyt heti kuin talven suolavedessä ajelun jälkeen.

Kannattanee MK5/6 RS2K:n omistajien joskus ottaa ne helmat irti, ihan vaan mielenkiinnosta että miltä siellä näyttää jos ei ole sinne tullut koskaan vilkastua...

Trooper82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Trooper82 » Ti Marraskuu 28. 20:59:01 2006

lalli69 kirjoitti:Ihan tuttuahan tuo on....
Eikös se ollu tuos 90 luvun alussa kun maahantuojalla ei ollu mitää velvollisuuksia ruostesuojausten tekemisen kanssa?
Eihän niillä nytkään oo käytännössä katsoen mitään..

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » La Joulukuu 9. 23:58:32 2006

Vielä helmojakin parempi paikka ruostumiselle on takapöntön yläpuolella olevan (alumiinisen) lämpöpellin yläpuolella, erehdyinpä sinnekkin kurkkaamaan aikoinaan omaa rs2K tutkiessani... :shock:
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

Trooper82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Trooper82 » Su Joulukuu 10. 11:25:02 2006

jleinon2 kirjoitti:Vielä helmojakin parempi paikka ruostumiselle on takapöntön yläpuolella olevan (alumiinisen) lämpöpellin yläpuolella, erehdyinpä sinnekkin kurkkaamaan aikoinaan omaa rs2K tutkiessani... :shock:
tekeekö sillä lämpöpellillä yhtään mitään siellä jos sen paiskais lavalle sieltä? Vois kanssa mennä jatkamaan ruostekartoitusta kun auto on tallissa :roll:

jleinon2
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Syyskuu 10. 9:48:44 2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jleinon2 » Ma Joulukuu 11. 14:12:03 2006

Trooper82 kirjoitti:
jleinon2 kirjoitti:Vielä helmojakin parempi paikka ruostumiselle on takapöntön yläpuolella olevan (alumiinisen) lämpöpellin yläpuolella, erehdyinpä sinnekkin kurkkaamaan aikoinaan omaa rs2K tutkiessani... :shock:
tekeekö sillä lämpöpellillä yhtään mitään siellä jos sen paiskais lavalle sieltä? Vois kanssa mennä jatkamaan ruostekartoitusta kun auto on tallissa :roll:
Luulisin jotta ei tee yhtään mitään, en itsekkään sitä enää laittanu, kun rakensin sen yläpuolella olevan runkopalkin täysin uusiks...
Kun alumiinihan ei oikein ruostu, niin siihen kun kertyy *askaa päälle, niin jostain muualta rupee pehmenemään..
-Ford Sierra 2,3 - 86 DTic powered by Pajero
-Ford Escort -90 XR3i cabriolet
-Ford Taurus Sho 1989 3.0 24v Yamaha
-Peugeot 407 coupe 2.7 hdi
-Mitsubishi Grandis 2.0 DID
-Chevrolet Chevy Van 6.2d - 89 starcraft
-MB 300TD - 82 w123
-MB 309 -86
-Mitsubishi Canter 2.8 -99 Tdi
-Smart Fortwo cabriolet - 01

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Ma Joulukuu 11. 14:54:00 2006

Minä laittelin just pohjan priimaks, koko takapalkin etuosa meni uusiks vasemmalta puolelta. Mulla ei ollu tuota kyseistä peltiä niin menin ja ostin sen. On jo paikallaan :D
Ford Fiesta ST 2013
#727

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ma Joulukuu 11. 16:51:51 2006

Väittäsin että kovassa ajossa lämpimällä kelillä rupee kontinpohja lämpiämään jos ei ole ko. levyä paikallaan. Mulla on jopa maalit tummunut takakontista kun on kovaa ja korkealta laskettu. VAIKKA on se pelti paikallaan. että semmosta :P
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

ari.man
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syyskuu 20. 10:54:38 2005

Viesti Kirjoittaja ari.man » Ma Joulukuu 25. 21:56:34 2006

Jep jep, sama homma täällä omassa räsässä. Lauantaina purin sisustan ja levikkeet poijes ja löyty aika mukava joululahja :D helmoissa nyrkinkokoisia reikiä ja pohjassa reikää jonkin verran sekä saumoja "lievästi" mähinyt... noo, peltiä saa uutta ja helmathan tuommosee ei kalliita näyttäny olevan :)

RS4x4
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RS4x4 » Su Helmikuu 4. 16:56:27 2007

Saako mk6 rs:ään ostettua kokonaiset helmat vai joutuuko vääntelee pellistä, ja mistähän helmoja sais ostettua.

insane
Viestit: 632
Liittynyt: Pe Kesäkuu 20. 23:24:17 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja insane » Ma Helmikuu 5. 15:52:53 2007

RS4x4 kirjoitti:Saako mk6 rs:ään ostettua kokonaiset helmat vai joutuuko vääntelee pellistä, ja mistähän helmoja sais ostettua.
Nehän on ihan normi 3-ovisen Escortin helmat. Ford/varaosaliikkeet kautta maan. Jos ei hyllyssä ole niin tilaamalla varmasti saa.
EX-Escort 2.0 '94 ● Satunnainen työsuhde-Ford ● #653 ●

ari.man
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syyskuu 20. 10:54:38 2005

Viesti Kirjoittaja ari.man » Ti Helmikuu 20. 23:28:41 2007

RS4x4 kirjoitti:Saako mk6 rs:ään ostettua kokonaiset helmat vai joutuuko vääntelee pellistä, ja mistähän helmoja sais ostettua.
mulla löytyis uudet helmapellit... + jotain muuta pientä...

RS4x4
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RS4x4 » Ke Helmikuu 21. 11:08:05 2007

Taidan ostaa tarvikkeena kun maksaa vaan parikymppii kappale.
Minkälaiset pellit ois tarjolla ja mikä hinta?

ari.man
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Syyskuu 20. 10:54:38 2005

Viesti Kirjoittaja ari.man » Ma Helmikuu 26. 7:46:22 2007

RS4x4 kirjoitti:Taidan ostaa tarvikkeena kun maksaa vaan parikymppii kappale.
Minkälaiset pellit ois tarjolla ja mikä hinta?
Vielä paketissa olevat käyttämättömät. sitte ois tukivarren puslat ja etuiskarin yläpää ylimääräisenä.. koko satsi 60 e..

RS4x4
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RS4x4 » Ke Helmikuu 28. 10:50:42 2007

Onko pellit fordin vai tarvike? Paljon pyydät pelkistä pelleistä?

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Ke Helmikuu 28. 11:26:49 2007

Käykää ny nämä hinta ym tarvikeosto keskustelut ihan keskenänne vaikka privalla :idea:
Ford Fiesta ST 2013
#727

petrif_74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja petrif_74 » Ke Toukokuu 2. 20:03:12 2007

Uuusi jäsen joka jo kyllä pitkään fordilla ajellut..
Nyt RS2000 1992 projekti alla..purin helmat ja eipä ollut yllätys mitä sieltä löytyi..samoin se bensakorkin tausta näkyy myös sisäpuolelta kun on sisusta irti..
lopputuloksena tallissa odottaa uudet helmat,oikea koko takasivu(fordin oma) ulkomailta tilaten ja ne takapuskurin kiinnityskohdat oli hävinneet..
Sit kun vielä itellä ei ole taitoja tehdä peltitöitä niin kalliiks tuleepi..
Mut kun peltityöt on tehty ja maali pinnassa on kukkaro kevyempi ja auto voi hyvin :)

mattikomu
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Maaliskuu 12. 19:24:21 2008
Paikkakunta: Oulu

Re: RS2000 ja helmojen ruostuminen

Viesti Kirjoittaja mattikomu » Ma Marraskuu 1. 18:51:23 2010

joo omaan mk 5 tee kun löysin nuo helmalevikkeet niin samalla katoin ne helmapellit ja olivat hyvät, laitoin kunnon epoksit helmapelteihin ei luulis ihan heti ruostuvan !
Ford RS

Vastaa Viestiin