Enkkuperän kesto

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Enkkuperän kesto

Viesti Kirjoittaja tanari » La Marraskuu 25. 11:56:01 2006

Tuntuu että Britit käyttää enkkuperää mitä ihmeellisimmissä virityksissä, eli ilmeisesti jopa ne saa ne kestämään :roll:

jos vaikkapa laittais tranX lukon ja uudet lakrut jokapaikkaan, kestäisköhän 300hv automaatin perässä?

onko mitään hyviä vinkkejä?
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » La Marraskuu 25. 14:54:09 2006

Eikös noi britti "500" hv cossutkin ole konehuoneestaan orkkiskunnossa :wink: .. 300 heppaa tuskin enkkuperä kestää.. Joskus jostakin kuultuna 180hv MAX ainakin rallikäytössä. Tietty siellä toi rasitus on kyllä suurempi. Viisaammat lisää valaiskoon :roll: ..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » La Marraskuu 25. 20:06:54 2006

ihan periaatteesta;
Ei ne hv:t vaan se vääntö niitä rikkoo, etenkin iskumaiset kuormitusvaihtelut. (=kiihdytys tasoristeyksen yli)

Automaatissahan turbiini ikäänkuin kertoo väännön, (=torque multiplication) lähes kahdella, mutta toisaalta veto on yleensä tasaista.
Välityssuhdekin vaikuttaa asiaa, jollain 5.3:lla saa taas lähes tuplasti voimaa vetoakselin katkomiseen kuin mitä 3.5:lla.

Pitkäaikaiskestoon vaikuttavat lähinnä se pysyykö pikkuvetopyörän kosketus paikoillaan suurella momentilla ajettaessa, eli miten koko lautaspyörän tuenta antaa periksi, kun ei ole paikkaa laittaa kunnon Thrust Buttonia,
ja tietysti jäähdytys, jotta voitelu toimii.

Eli; jos se 300hv tulee 2litran vapaastihengittävästä manuaalilaatikolla,
niin kardaanista löytyy vääntöä kisaykkösellä noin 500Nm,
kun taas 5 litran kone automaatilla puskee sinne jonkun 1000 Nm.

Enkkuperä tehtii aikanaan 1200 Anglian mitoille, eli noin 300 Nm:lle maksimissaan ja jatkuvalle 100 Nm:lle, nämä ovat ihan omasta hatusta vedettyjä lukuja :roll:

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Marraskuu 26. 18:49:44 2006

Omista kokemuksista.. Enkku kestää paremmin, kuin sakuperä. :?

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Su Marraskuu 26. 21:51:59 2006

mittailin että toi mun perä on vielä kapeammilla laakereilla, eikö se laakerikoko vaihtunut joskus vuonna -66 isommaksi?

onkohan tossa nyt edes mitään järkeä pistää tota englantilaista perään yli 200hv autoon?
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Marraskuu 26. 22:16:42 2006

tanari kirjoitti:mittailin että toi mun perä on vielä kapeammilla laakereilla, eikö se laakerikoko vaihtunut joskus vuonna -66 isommaksi?

onkohan tossa nyt edes mitään järkeä pistää tota englantilaista perään yli 200hv autoon?
Paa nyt vaan se perä sinne ja katsot niitä tehoja sitten vasta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ma Marraskuu 27. 18:48:34 2006

MouTine kirjoitti:
tanari kirjoitti:mittailin että toi mun perä on vielä kapeammilla laakereilla, eikö se laakerikoko vaihtunut joskus vuonna -66 isommaksi?

onkohan tossa nyt edes mitään järkeä pistää tota englantilaista perään yli 200hv autoon?
Paa nyt vaan se perä sinne ja katsot niitä tehoja sitten vasta.
Tai siis... Paa nyt vaan se perä sinne ja ota sitten pois ku pamahtaa. :D

Mistä noistakaan tietää... saattaa kestää yllättävänki paljon tai sitten ei mitään, riippuu vissin viikonpäivästä milloin tehty. :)

Pitäis vissin käydä kaverilta kysymässä... mainosti kerran et 7perää ja 3lodjua escoista korkannut ihan kadulla silloin kun niitä viel harrasti... ja koneet oli 1.3 ja 1.6 kenttejä joten olisko ollu maks 150hv? :roll:
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Marraskuu 27. 20:11:34 2006

Ei mulla ainakaan enkkuperä kestänyt escortissa, joka oli 1,6 kentillä, ja kohtuu vakiokin vielä. 3 välitystä meni paskaks, kuoret ja vetarit pysyi koko ajan samoina. Viimeinen meni hauskasti, siihen tuli tavallaan lukko päälle, pakitettaessa pamahti auki ja aina asfaltilla repiessä meni taas "lukko" päälle... Mutta hauskaa oli, ainakin märällä asfaltilla!
Pedal tu tö metal!

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Marraskuu 27. 20:40:17 2006

'94 alkaen ollut sama brittiperä Escossa. 94-00 oli 120hp 1740cc kentti, 00-05 oli 150hp ohc ja viimekesän zetecci. Toistaiseksi on kestänyt. En mä sitä mitenkään säästellyt ole, ehkä vaan on pappamallin ajotyyli (halpaa ja helppoo...)

Eli riippuu aikapaljon käytöstä, se kesto meinaan.

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ma Marraskuu 27. 21:33:33 2006

veikkaan että lukolla on myös suuri merkitys kestävyyteen :roll:

lukottomistahan hajoaa pikkurattaat ja ne menee välityksen väliin ja koko paketti paskana, itsekkin hajotin lukottoman enkkuperän 2.0 ohc:lla joskus.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ti Marraskuu 28. 22:13:35 2006

Löytyyhän erään kerholaisen suhteellisen tehokkaasta Capristakin enkkuperä, joka on kestänyt ilmeisen hyvin?

Itelläkin on Caprissa enkkuperä lukolla, tosin sitä tehoa ei nyt niin hirmuisesti ole. Mutta näillä tehoilla on ainakin toistaiseksi kestänyt jonkinmoista kiusaamistakin moitteetta :wink:
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

esse
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 15:06:17 2005
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esse » Ke Marraskuu 29. 20:40:56 2006

aikoinaan hiltusen matin bdh:ssa oli enkkuperä painon takia, ja voimaa n.190 hv ja muistaakseni hyvin kesti radalla.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Marraskuu 29. 20:59:17 2006

esse kirjoitti:aikoinaan hiltusen matin bdh:ssa oli enkkuperä painon takia, ja voimaa n.190 hv ja muistaakseni hyvin kesti radalla.
Tossa on montakin syytä että kestää. Teho vielä maltillinen, radalla kevyempi pyörä kevyehköllä aluvanteella kuormittaa vähemmän vetareita, vetari ei myöskään saa iskuja rata-ajossa ollenkaan siinä määrin kuin rallissa.
Kunnollinen teräslukko kestää hyvin varsinkin 1.3:sen vain luokkaa 160nm väännön. Matalasta pyörästä johtuen voi käyttää hieman harvempaa välitystä joka on aina kestävämpi. Tosin BDH:t pyöri yli 10000 joten harvaa tuskin pysty käyttää.
On myös totta että enkkuperä on kevyt ja suht kestävä banjo.

Vastaa Viestiin