Mikä on tehokkain Taunus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mikä on tehokkain Taunus
Kysymys tietäjille.
2.3 DOHC (147 hp) konetta pitäisi laittaa laillisesti Taunuksen keulalle. Muistanko oikein, että tehokkaimmat Taunukset on olleet jopa 170 heppasia.
Katsastumies oli kaverille väittänyt, että 2.3 litranen 114hp motti on mallisarjan tehokkain mitä niissä on ollut ja näin ollen DOHC 2.3 ei mene siihen sallittuun 25% sääntöön vaan jää 5hp:ta vajaaksi.
Taunuksentuntijat miten on ?
2.3 DOHC (147 hp) konetta pitäisi laittaa laillisesti Taunuksen keulalle. Muistanko oikein, että tehokkaimmat Taunukset on olleet jopa 170 heppasia.
Katsastumies oli kaverille väittänyt, että 2.3 litranen 114hp motti on mallisarjan tehokkain mitä niissä on ollut ja näin ollen DOHC 2.3 ei mene siihen sallittuun 25% sääntöön vaan jää 5hp:ta vajaaksi.
Taunuksentuntijat miten on ?
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Ei varsinaisesti, pitää vaan olla lappu näyttää siitä 'kotitekosesta' että menee ton +20% säännön sisään.fsohc kirjoitti:Niin että tuo "omavalmiste" moottori on sitten vain huhu?
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Aika fuulaa toi homma on; lisäksi katsastus ei hyväksy perusmoottoria matalampia tehoja ahtamisen jälkeen. Mikä on oikeasti hyvä asia.fsohc kirjoitti:^ No just noin itsekin olen käsittänyt, että pitäisi(voisi) saada leimaan
Vinkki: jos "rakentaakin" koko koneen omavalmisteena eli esim. dohc 2,0 -lohko, 2,3 16v kansi jne ja etenee sitä kautta. Jokatapauksessa fuulaa, ja inssin pitää olla tosi suopea....Veikkaanpa että kohta muuttuu asetukset juuri näiden "kuristettujen" voimamoottoreiden takia. Joku raja pitäisi kai olla vedättämisessäkin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
minkä vuotiseen ? Voiko vaihtaa Cortinan maskin & lokkarit ?
vaan ei noi taida kelvata....
Etelä-Afrikassa on ollu cortina 3 / 3000E
http://www.martinbass.org.uk/cortinapage3.htm
tai
Australia
In Australia, rather than referred to by marks, Cortinas had a two-letter code beginning with 'T' from the Mk III on. Hence, the Mk III was the TC, with a mid-life revised model called the TD. The Mk IV was the TE and the Mk V the TF. Models for the TC and TD were L, XL, XLE and for the TE and TF were L, GL, Ghia and S-Pack.
While the first two generations were similar to the British models, Ford Australia began fitting the 200 and 250 in³ six-cylinder engines as available in the Ford Falcon to the TC onwards in addition to the four-cylinder engines. The last of the TD, TE and TF models were fitted with the cross-flow head versions of these engines, referred to as 3.3 L and 4.1 L. To hold the larger engines, the chassis had reinforced side rails and center pillar, and a tubular crossmember support under the transmission. In addition, the firewall panels were shaped to accommodate the longer engines and wider bell housing, and were manufactured from thicker metal. This change was spread across the Cortina range so that the four cylinder models benefitted too. But this was not enough to prevent the additional front mass of the larger engines causing understeer resulting in poor handling by today's standards. Braking was also an issue under harsh conditions. However, Ford found enough customers to last to the end of the model's life in 1982,
vaan ei noi taida kelvata....
Etelä-Afrikassa on ollu cortina 3 / 3000E
http://www.martinbass.org.uk/cortinapage3.htm
tai
Australia
In Australia, rather than referred to by marks, Cortinas had a two-letter code beginning with 'T' from the Mk III on. Hence, the Mk III was the TC, with a mid-life revised model called the TD. The Mk IV was the TE and the Mk V the TF. Models for the TC and TD were L, XL, XLE and for the TE and TF were L, GL, Ghia and S-Pack.
While the first two generations were similar to the British models, Ford Australia began fitting the 200 and 250 in³ six-cylinder engines as available in the Ford Falcon to the TC onwards in addition to the four-cylinder engines. The last of the TD, TE and TF models were fitted with the cross-flow head versions of these engines, referred to as 3.3 L and 4.1 L. To hold the larger engines, the chassis had reinforced side rails and center pillar, and a tubular crossmember support under the transmission. In addition, the firewall panels were shaped to accommodate the longer engines and wider bell housing, and were manufactured from thicker metal. This change was spread across the Cortina range so that the four cylinder models benefitted too. But this was not enough to prevent the additional front mass of the larger engines causing understeer resulting in poor handling by today's standards. Braking was also an issue under harsh conditions. However, Ford found enough customers to last to the end of the model's life in 1982,
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
juuri näin..tanari kirjoitti:ahtaa sen moottorin ja käy penkittämässä taunuksen maksimi tehot 136.8hv ja ei muutakun baanalle


voi olla että en ihan pääse noin huimiin tehoihin tossa omassa,jos evo1 motti tuottais ~130hv niin oon tyytyväinen..

EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Eikös se ollut jotenkin niin että piti olla euroopassa tai usassa "hyväksytty" jotta kelpaa vertailuautoksi täällä suomessaTAp kirjoitti:vaan ei noi taida kelvata....
Etelä-Afrikassa on ollu cortina 3 / 3000E
http://www.martinbass.org.uk/cortinapage3.htm
tai
Australia
In Australia .......
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Laki(779/1998) määrittelee vertailumoottoriksi moottorin:
"jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa"
eikä siinä puhuta maantieteestä mitään. Vaatimus pohjois-amerikan tai euroopan malleista tulee AKE:n tulkintaohjeesta. Olis vaan kiva tietää mihin se perustuu?
"jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa"
eikä siinä puhuta maantieteestä mitään. Vaatimus pohjois-amerikan tai euroopan malleista tulee AKE:n tulkintaohjeesta. Olis vaan kiva tietää mihin se perustuu?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Jos se on tehty jossain muualla kuin esim. euroopassa niin ei kuulu varmaankaan samaan mallisarjaan?Tinde kirjoitti:Laki(779/1998) määrittelee vertailumoottoriksi moottorin:
"jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa"
eikä siinä puhuta maantieteestä mitään. Vaatimus pohjois-amerikan tai euroopan malleista tulee AKE:n tulkintaohjeesta. Olis vaan kiva tietää mihin se perustuu?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Muistu vaan mieleeni, että joku olis takavuosina saanut tanelin leimattua cosanderin moottorilla ? Olikohan se sittenkää niin ?
Voishan sitä kanssa ensin tuottaa uudesta seelannista yhden 4L tanelin tänne. Jos sille sais siunaksen AKE:lta, niin 2.3 L menis läpi sen jälkeen heittämällä
On tää melkosta tiedettä ja kiemurtelua.
Voishan sitä kanssa ensin tuottaa uudesta seelannista yhden 4L tanelin tänne. Jos sille sais siunaksen AKE:lta, niin 2.3 L menis läpi sen jälkeen heittämällä

On tää melkosta tiedettä ja kiemurtelua.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Bingo !ylimark kirjoitti:Yhessä keltasessa tanessa oon ollu kyydissä, joka on leimattu cosan mosalle ilman cooleria.esko kirjoitti:Muistu vaan mieleeni, että joku olis takavuosina saanut tanelin leimattua cosanderin moottorilla ? Olikohan se sittenkää niin ?
Se oli just se sama laite meidän ratapäivillä motoparkissa. Nyt tarttis sitä hemmoa jututtaa tarkemmin, että miten hän se teki. Olisko ollut isokin nippu otteen välissä

#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Kysyin joskus tota asiaa. Sillä ja sillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Tuonti-autojen osalta vaan pitää täyttyä sen aikaiset, valo, päästö ja vastaavat setit. Muut lyödään otteeseen sellaisenaan.esko kirjoitti: Voishan sitä kanssa ensin tuottaa uudesta seelannista yhden 4L tanelin tänne. Jos sille sais siunaksen AKE:lta, niin 2.3 L menis läpi sen jälkeen heittämällä![]()
Sitä en tiedä, miten lienee asianlaita jonkun Briteistä laahatun RWD-Cossu-YB-Yyber-MkI-Fiestan kanssa, mutta kuulemma 5.7 Chevyn koneella olevan Mk-III Caprin oisin saanut kilpiin Suomeen tuotaessa.
Jos oikeen kiero oisin ollut, niin tuota TC:tä leimatessakin osin voinu sepittää mitä vaan. Multa ihan suoraan kyseltiin kaikki koneen koot ja tehot. Kysyin sitäkin ihan suoraan että, mitäs jos oisin heittänyt ennen maahantuontikatsastusta uudemman TC:n 32v koneen, niin vastaus oli että vaikka oisit Viperin V10:n laittanut, niin olis merkattu alkuperäisenä papereihin jos vaan ois orkkikselta näyttänyt.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003
Tämä nyt ei ole ihan sama asia, koska ko. moottoria ei ole ollut samalla tavalla uutena tarjolla kuin näitä Scorpion patoja, mutta miksei kukaan laita näitä Transitin takavetoversion 2,4 TDCi moottoreita näihin harrastepeleihin? Tosin, ei tuolla moottorilla ole kovin montaa Transitia Suomessa varmaan myyty saati mällätty, mistä tekniikan saisi, mutta Saksasta löytyisi ehkä?
Siinä olisi teho juuri rajoissa, lähteestä riippuen 135 tai 137 hevosvoimaa eli on ihan niukin naukin sen puolesta laitettavissa. Vääntöä olisikin sitten tuohon Scorpion moottoriin nähden lähes tuplat, 375 Nm. Painoa en ole onnistunut selvittämään, mutta tämän paino ei varmaan paljoa heitä. Mitenkäs tämä suhtautuu 6-koneisen Taunuksen moottorin painoon + lakisääteiset prosentit sen päälle päälle maksimipainon saamiseksi? Linkin moottori ei ole tehoiltaan sama, tiedetään, mutta näyttää ulkoisesti samalta. Mitähän mahtaa nuo puuttuvat kilowatit painaa?
Dieselit on tätä päivää, miksei siis jo harrastepeleissäkin? Itse mietin Mk1 Escon keulille mainitsemaani moottoria, mutta taisi tulla muistaakseni tuo paino ongelmaksi lailliselle hyväksynnälle. Keksisikö joku miten sen saisi laillisesti laittaa? Takaan, että olisi mukava vaste kaasuun 375 Nm:llä Escon korissa.
Siinä olisi teho juuri rajoissa, lähteestä riippuen 135 tai 137 hevosvoimaa eli on ihan niukin naukin sen puolesta laitettavissa. Vääntöä olisikin sitten tuohon Scorpion moottoriin nähden lähes tuplat, 375 Nm. Painoa en ole onnistunut selvittämään, mutta tämän paino ei varmaan paljoa heitä. Mitenkäs tämä suhtautuu 6-koneisen Taunuksen moottorin painoon + lakisääteiset prosentit sen päälle päälle maksimipainon saamiseksi? Linkin moottori ei ole tehoiltaan sama, tiedetään, mutta näyttää ulkoisesti samalta. Mitähän mahtaa nuo puuttuvat kilowatit painaa?

Dieselit on tätä päivää, miksei siis jo harrastepeleissäkin? Itse mietin Mk1 Escon keulille mainitsemaani moottoria, mutta taisi tulla muistaakseni tuo paino ongelmaksi lailliselle hyväksynnälle. Keksisikö joku miten sen saisi laillisesti laittaa? Takaan, että olisi mukava vaste kaasuun 375 Nm:llä Escon korissa.

---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos
, tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos

-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
http://www.cosworthrsclub.com/kuukauden ... u2003.htmlesko kirjoitti:Bingo !ylimark kirjoitti:Yhessä keltasessa tanessa oon ollu kyydissä, joka on leimattu cosan mosalle ilman cooleria.esko kirjoitti:Muistu vaan mieleeni, että joku olis takavuosina saanut tanelin leimattua cosanderin moottorilla ? Olikohan se sittenkää niin ?
Se oli just se sama laite meidän ratapäivillä motoparkissa. Nyt tarttis sitä hemmoa jututtaa tarkemmin, että miten hän se teki. Olisko ollut isokin nippu otteen välissä
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Miksi sitten jenkkiläiset vehkeet kelpaavat? Lienee valmistajan asia määritellä mallisarja.siipicossu kirjoitti:Jos se on tehty jossain muualla kuin esim. euroopassa niin ei kuulu varmaankaan samaan mallisarjaan?Tinde kirjoitti:Laki(779/1998) määrittelee vertailumoottoriksi moottorin:
"jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa"
eikä siinä puhuta maantieteestä mitään. Vaatimus pohjois-amerikan tai euroopan malleista tulee AKE:n tulkintaohjeesta. Olis vaan kiva tietää mihin se perustuu?
Tarjoon Essolla pullakahvit sille joka kertoo mihin lakiin tai asetukseen AKE:n usa & eurooppa vaatimus perustuu, muuhun kuin mielivaltaan.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
AKE ei määrittele yhtäkään mallisarjaa tai mitä siihen kuuluu. Sen asian määrittelee auton maahantuoja pelkästään (vertalumoottoritodistus). Tuon paperin mukaan AKE:n ohjeistuksessa toimivat katsastustoimipaikat hyväksyvät muutoksia.
jos jotain überhienoa meinaa laittaa niin poikkeuslupaa vaan rustaamaan. luulisin että www.ake.fi sivulla on lisäinfoa...
jos jotain überhienoa meinaa laittaa niin poikkeuslupaa vaan rustaamaan. luulisin että www.ake.fi sivulla on lisäinfoa...
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
aihetta sivuten, tuolla on jotain tekstiä aiheesta; älkää silti lukeko niinku piru raamattua...
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Ja tuolla juurikin rajataan vertailumallit euroopan ja usan malleihin.samiharju kirjoitti:aihetta sivuten, tuolla on jotain tekstiä aiheesta; älkää silti lukeko niinku piru raamattua...![]()
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Sinä kun olet "alan mies" niin kysäiseppä joskus sieltä pääkallon paikalta että mihin kyseinen rajoite perustuu?
-
- Ylläpitäjä
Varmaankin siihen että joskus kun alkuperäistä ohjeistusta on tehty kyseiset maat ovat olleet ainoita, joissa rekisteröinti on ollut sellaisella tolalla, että varmistaminen on ollut mahdollista. Ajat on siitä vähän muuttuneet ja nykyään japanilaisetkin autot pysyvät varustelultaan samanlaisina mallivaihdosten väliajan.Tinde kirjoitti: Sinä kun olet "alan mies" niin kysäiseppä joskus sieltä pääkallon paikalta että mihin kyseinen rajoite perustuu?
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003
TM nro 15 tältä vuodelta käsittelee/sivuaa parin aukeaman artikkelissa aihetta. Vilkuilin sitä, mutta en kehdannut jäädä sitä alaisten valvovan katseen alla liian pitkäksi aikaa lukemaan...
Siinä oli osittain samasta asiasta kirjoitettu ja sieltä ainakin lähdemateriaalista voisi löytyä hyvinkin lisää tietoa aiheesta.

Siinä oli osittain samasta asiasta kirjoitettu ja sieltä ainakin lähdemateriaalista voisi löytyä hyvinkin lisää tietoa aiheesta.
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos
, tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos

-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Poikkeusluvalla jos ei muuten.
Toi +20% tehonylitysraja sekä tehopainosuhde 1kW/ 7Kiloa ei sittenkään ole ainoa tie. Poikkeusluvalla on se Taunus cossukin leimattu.
Lisäksi mä kuulin, että Pieksämäeltä löytyy 5L V8 koneella varustettu Taunus leimattuna. Olishan se käsittämätöntä jos 2.3L dohc konetta ei saisi hyväksytettyä kun kymmenestä hepasta kuitenkin vaan on homma kiinni.
2.3L Ford Rangerin koneessa on vain 143 hevosvoimaa. Siinäkin on vielä himpun verran liikaa potkua. Se olis muutenkin oivallinen kun on alumiininen loko sekä kansi.
5 §
Moottorin vaihto
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tätä tehokkaamman moottorin vaihto edellyttää tässä momentissa mainitun muutoskatsastuksen lisäksi 4 §:n 2 momentissa mainittua poikkeuslupaa sekä vähintään moottorin tehoa vastaavien jarrujen asentamista ja tarvittaessa myös heilahduksenvaimentimien vaihtoa ja rakenteiden vahvistamista vastaamaan kohonnutta moottoritehoa;
4 §
Muutoskatsastus ja poikkeuslupa
1. Muutetun auton muutoskatsastuksesta säädetään ajoneuvolaissa ja ajoneuvojen hyväksynnästä annetussa asetuksessa.
Toi +20% tehonylitysraja sekä tehopainosuhde 1kW/ 7Kiloa ei sittenkään ole ainoa tie. Poikkeusluvalla on se Taunus cossukin leimattu.
Lisäksi mä kuulin, että Pieksämäeltä löytyy 5L V8 koneella varustettu Taunus leimattuna. Olishan se käsittämätöntä jos 2.3L dohc konetta ei saisi hyväksytettyä kun kymmenestä hepasta kuitenkin vaan on homma kiinni.
2.3L Ford Rangerin koneessa on vain 143 hevosvoimaa. Siinäkin on vielä himpun verran liikaa potkua. Se olis muutenkin oivallinen kun on alumiininen loko sekä kansi.
5 §
Moottorin vaihto
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tätä tehokkaamman moottorin vaihto edellyttää tässä momentissa mainitun muutoskatsastuksen lisäksi 4 §:n 2 momentissa mainittua poikkeuslupaa sekä vähintään moottorin tehoa vastaavien jarrujen asentamista ja tarvittaessa myös heilahduksenvaimentimien vaihtoa ja rakenteiden vahvistamista vastaamaan kohonnutta moottoritehoa;
4 §
Muutoskatsastus ja poikkeuslupa
1. Muutetun auton muutoskatsastuksesta säädetään ajoneuvolaissa ja ajoneuvojen hyväksynnästä annetussa asetuksessa.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Kyllä vain olen käyttänyt muutoskatsastuksessa auton (Toyota Corolla DX), jossa oli tehty toyotan 2t koneesta "2tg" vaihtamalla kansi ja jakopää. Tehot tippu alkuperäisestä 2tg koneesta jokusen hevosvoiman siitä huolimatta, että omavalmisteista moottoria oli tuettu turboahtimella, välijäähdytinkin oli asennettu, ilman sitä olis teho tippunu varmaan vieläkin enemmän. Mitään ei kyselty, teholappu vaan piti näyttää. Auto on muuten tälläkin hetkellä niissä säädöissä (ihan oikeasti), eikä siis kulje juuri yhtään mihinkään.
Eli tehot näennäisesti tippu alkuperäisestä, joka ei olis sellaisenaan soveltunut edes vaparina kys. autoon, niiden tietojen perusteella jotka meillä oli käytettävissä.
Toisekseen, ehkä jossain päin maailmaa on olemassa 2.3 erikoissaastemalli jossa tehoa onkin vain satakolkyt äx hevosvoimaa..?
kukaan ei ole sitä vielä vain löytänyt.
Eli tehot näennäisesti tippu alkuperäisestä, joka ei olis sellaisenaan soveltunut edes vaparina kys. autoon, niiden tietojen perusteella jotka meillä oli käytettävissä.
Toisekseen, ehkä jossain päin maailmaa on olemassa 2.3 erikoissaastemalli jossa tehoa onkin vain satakolkyt äx hevosvoimaa..?
kukaan ei ole sitä vielä vain löytänyt.
Jäsen #606
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Taas kerran; poikkeuslupaa ei pääsääntöisesti myönnetä. Alkuperäinen moottori voidaan korvata nuo rajat ylittävällä yleensä vain jos ko. koneen korjaaminen on "taloudellisesti" tai sen harvinaisuuden takia "epäinhimillistä"... Pääkallopaikalta omin korvin kuultua kun kysyin.esko kirjoitti:Poikkeusluvalla jos ei muuten.
Lisäksi mä kuulin, että Pieksämäeltä löytyy 5L V8 koneella varustettu Taunus leimattuna. Olishan se käsittämätöntä jos 2.3L dohc konetta ei saisi hyväksytettyä kun kymmenestä hepasta kuitenkin vaan on homma kiinni.
Eiköhän tuo 5,0 taunus ole "vanhaan hyvään aikaan" leimattu; silloin sai lupia. Nykyään ei saa taunukseen laittaa edes 2,8/9i -moottoria laillisesti. Ajat muuttuu....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
- Paikkakunta: naarajärvi
- Viesti:
Kyseinen Taunus on tämä http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=919379 joka on muistaakseni 90 luvun puoli välissä tehty 8 tekniikalle Pieksämäellä.
Tosta mun Tanesta jos Esko haluat tiedustella lisää soittele mulle Mika Harlin 040 5979071
Ps: kirjoittelin kaverin nicillä kun satuimme tätä topikkia lukemaan ja kaveri huomautti että mun laitteesta olis juttua T: Mika Harlin
Tosta mun Tanesta jos Esko haluat tiedustella lisää soittele mulle Mika Harlin 040 5979071
Ps: kirjoittelin kaverin nicillä kun satuimme tätä topikkia lukemaan ja kaveri huomautti että mun laitteesta olis juttua T: Mika Harlin
irc galleria voicecoil
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Mika kertoo tarinassaan (joka on mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu
) että sai auton hyväksytysti läpi leimasta v -98. Eli -vanhaan hyvään aikaan-, silloiset kats.määräykset ja lupakäsittelykäytäntö ei ole ollut enää vuosiin käytössä. Mutta yrittänyttä ei laiteta 
OT:Esko, mites XR3i? Vienkö naftaliiniin?


OT:Esko, mites XR3i? Vienkö naftaliiniin?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 4653
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
jjs, älä vie hierotaan siitä handeli. Nyt sille olis paikkakin.
Pikku tarkennus. Tarkoitin ihan yleisesti kun totesin, että täältä foorumista saa vastauksia melkein mihin tahansa fordia koskevaan kysymykseen. Ei sillä ole väliä oliko vuosiluku 98 vai 99 kun jotain exoottista fordia on laiteltu.
Väsyttämällä on moni asia hoitunut, jospa tääkin Tane sais uuden moottorin samalla tekniikalla.
Pikku tarkennus. Tarkoitin ihan yleisesti kun totesin, että täältä foorumista saa vastauksia melkein mihin tahansa fordia koskevaan kysymykseen. Ei sillä ole väliä oliko vuosiluku 98 vai 99 kun jotain exoottista fordia on laiteltu.
Väsyttämällä on moni asia hoitunut, jospa tääkin Tane sais uuden moottorin samalla tekniikalla.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
114hp on tehokkain, siihen +20% = 136,8hp maksimi mitä ilman poikkeuslupaa saa olla.henu kirjoitti:onkos tämä homma edennyt kenenkään osalta ku itellä olis samat suunnitelmat et jos tuikkais ton 2.3dohc koneen tonne 82 tanarin konehuoneeseen, mitkäs moottorin korvakkeet siihen kävis ku sierraan vissiin käy dohc omat korvalliset mut entäs taunus
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
jep, samoin kun 2,3-16v dohc tai 2.9i tai boa/bob. poikkeusluvalla sitten vain tehokkaampia.
taunusfoorumilla puitiin hiljattain asiaa ja ei kellään tainnut olla esittää lain vaatimaa "USA:n tai euroopan markkina-alueelle yleiseen tieliikennekäyttöön valmistettua rinnakkaismallia" jota vois käyttää vertailumallina jos maahantuoja kirjoittaa asian paperille.
taunusfoorumilla puitiin hiljattain asiaa ja ei kellään tainnut olla esittää lain vaatimaa "USA:n tai euroopan markkina-alueelle yleiseen tieliikennekäyttöön valmistettua rinnakkaismallia" jota vois käyttää vertailumallina jos maahantuoja kirjoittaa asian paperille.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola