Mikä on tehokkain Taunus

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mikä on tehokkain Taunus

Viesti Kirjoittaja esko » Ma Syyskuu 25. 11:54:24 2006

Kysymys tietäjille.

2.3 DOHC (147 hp) konetta pitäisi laittaa laillisesti Taunuksen keulalle. Muistanko oikein, että tehokkaimmat Taunukset on olleet jopa 170 heppasia.

Katsastumies oli kaverille väittänyt, että 2.3 litranen 114hp motti on mallisarjan tehokkain mitä niissä on ollut ja näin ollen DOHC 2.3 ei mene siihen sallittuun 25% sääntöön vaan jää 5hp:ta vajaaksi.

Taunuksentuntijat miten on ?
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Syyskuu 25. 11:57:32 2006

Ykkös- ja kakkoskorisissa tehokkain 108hv 2.3 V6.
Kolmoskoppasessa tehokkain 114hv 2.3 V6.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Syyskuu 25. 12:45:03 2006

En nyt ole varma, mutta eikös tuollaisenkin saa laitettua jos siitä tekee ns. "omavalmiste" moottorin? Niin ainakin olen käsittänyt
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 25. 13:07:17 2006

Just noin kun Jallu sanoi. Siihen plus 20% ja se on siinä... valitettavasti :-/

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 25. 13:11:31 2006

eri asia on sit että koska merkittiin SAE ja koska DIN hepat ja mikä ne niiden virallinen muuntotaulukko oli..

mistä Esko tuon 170hp on tempaissut???

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Syyskuu 25. 13:11:59 2006

Niin että tuo "omavalmiste" moottori on sitten vain huhu?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Syyskuu 25. 13:24:21 2006

fsohc kirjoitti:Niin että tuo "omavalmiste" moottori on sitten vain huhu?
Ei varsinaisesti, pitää vaan olla lappu näyttää siitä 'kotitekosesta' että menee ton +20% säännön sisään.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Syyskuu 25. 13:26:35 2006

meneekö läpi sellanen että moottorista on teholappu että on vähemmän tehoa kuin moottorissa alunperin???
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ma Syyskuu 25. 13:30:14 2006

ahtaa sen moottorin ja käy penkittämässä taunuksen maksimi tehot 136.8hv ja ei muutakun baanalle :wink:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Syyskuu 25. 13:31:26 2006

^ No just noin itsekin olen käsittänyt, että pitäisi(voisi) saada leimaan
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ma Syyskuu 25. 15:01:33 2006

samiharju kirjoitti:eri asia on sit että koska merkittiin SAE ja koska DIN hepat ja mikä ne niiden virallinen muuntotaulukko oli..

mistä Esko tuon 170hp on tempaissut???
wanhasta lippiksestä/hilseestä :D
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Syyskuu 25. 15:12:33 2006

fsohc kirjoitti:^ No just noin itsekin olen käsittänyt, että pitäisi(voisi) saada leimaan
Aika fuulaa toi homma on; lisäksi katsastus ei hyväksy perusmoottoria matalampia tehoja ahtamisen jälkeen. Mikä on oikeasti hyvä asia.
Vinkki: jos "rakentaakin" koko koneen omavalmisteena eli esim. dohc 2,0 -lohko, 2,3 16v kansi jne ja etenee sitä kautta. Jokatapauksessa fuulaa, ja inssin pitää olla tosi suopea....Veikkaanpa että kohta muuttuu asetukset juuri näiden "kuristettujen" voimamoottoreiden takia. Joku raja pitäisi kai olla vedättämisessäkin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Syyskuu 25. 15:16:20 2006

^ Nii-i siksi sulut :wink:
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Syyskuu 25. 16:30:17 2006

minkä vuotiseen ? Voiko vaihtaa Cortinan maskin & lokkarit ?

vaan ei noi taida kelvata....

Etelä-Afrikassa on ollu cortina 3 / 3000E
http://www.martinbass.org.uk/cortinapage3.htm

tai
Australia
In Australia, rather than referred to by marks, Cortinas had a two-letter code beginning with 'T' from the Mk III on. Hence, the Mk III was the TC, with a mid-life revised model called the TD. The Mk IV was the TE and the Mk V the TF. Models for the TC and TD were L, XL, XLE and for the TE and TF were L, GL, Ghia and S-Pack.

While the first two generations were similar to the British models, Ford Australia began fitting the 200 and 250 in³ six-cylinder engines as available in the Ford Falcon to the TC onwards in addition to the four-cylinder engines. The last of the TD, TE and TF models were fitted with the cross-flow head versions of these engines, referred to as 3.3 L and 4.1 L. To hold the larger engines, the chassis had reinforced side rails and center pillar, and a tubular crossmember support under the transmission. In addition, the firewall panels were shaped to accommodate the longer engines and wider bell housing, and were manufactured from thicker metal. This change was spread across the Cortina range so that the four cylinder models benefitted too. But this was not enough to prevent the additional front mass of the larger engines causing understeer resulting in poor handling by today's standards. Braking was also an issue under harsh conditions. However, Ford found enough customers to last to the end of the model's life in 1982,

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Syyskuu 25. 17:42:01 2006

tanari kirjoitti:ahtaa sen moottorin ja käy penkittämässä taunuksen maksimi tehot 136.8hv ja ei muutakun baanalle :wink:
juuri näin.. :lol: :lol:

voi olla että en ihan pääse noin huimiin tehoihin tossa omassa,jos evo1 motti tuottais ~130hv niin oon tyytyväinen.. :lol:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Syyskuu 25. 19:08:06 2006

TAp kirjoitti:vaan ei noi taida kelvata....

Etelä-Afrikassa on ollu cortina 3 / 3000E
http://www.martinbass.org.uk/cortinapage3.htm

tai
Australia
In Australia .......
Eikös se ollut jotenkin niin että piti olla euroopassa tai usassa "hyväksytty" jotta kelpaa vertailuautoksi täällä suomessa

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 25. 19:39:57 2006

joo ei pojjaat mitää namibian malleja hyväksytä.. sellainen on vertailumalli jota on uutena kaupasta tässä maassa saanut.

AKE kyllä myöntää poikkeuslupia jos on hyvät perusteet, sinne siis lupahakemusta rustaamaan vaan XD

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Syyskuu 25. 20:30:00 2006

samiharju kirjoitti:AKE kyllä myöntää poikkeuslupia jos on hyvät perusteet, sinne siis lupahakemusta rustaamaan vaan XD
Mielenkiinnosta; mikä on riittävän hyvä peruste? Onko joku osannut perustella niin hyvin, että on luvan saanut?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Syyskuu 25. 20:34:43 2006

Laki(779/1998) määrittelee vertailumoottoriksi moottorin:

"jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa"

eikä siinä puhuta maantieteestä mitään. Vaatimus pohjois-amerikan tai euroopan malleista tulee AKE:n tulkintaohjeesta. Olis vaan kiva tietää mihin se perustuu?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Syyskuu 25. 20:45:10 2006

Tinde kirjoitti:Laki(779/1998) määrittelee vertailumoottoriksi moottorin:

"jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa"

eikä siinä puhuta maantieteestä mitään. Vaatimus pohjois-amerikan tai euroopan malleista tulee AKE:n tulkintaohjeesta. Olis vaan kiva tietää mihin se perustuu?
Jos se on tehty jossain muualla kuin esim. euroopassa niin ei kuulu varmaankaan samaan mallisarjaan?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ma Syyskuu 25. 21:15:12 2006

AKE on perseestä. piste.
Toyota Supra TT

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ma Syyskuu 25. 21:25:15 2006

Muistu vaan mieleeni, että joku olis takavuosina saanut tanelin leimattua cosanderin moottorilla ? Olikohan se sittenkää niin ?

Voishan sitä kanssa ensin tuottaa uudesta seelannista yhden 4L tanelin tänne. Jos sille sais siunaksen AKE:lta, niin 2.3 L menis läpi sen jälkeen heittämällä :D

On tää melkosta tiedettä ja kiemurtelua.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ma Syyskuu 25. 21:32:58 2006

esko kirjoitti:Muistu vaan mieleeni, että joku olis takavuosina saanut tanelin leimattua cosanderin moottorilla ? Olikohan se sittenkää niin ?
Yhessä keltasessa tanessa oon ollu kyydissä, joka on leimattu cosan mosalle ilman cooleria.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ma Syyskuu 25. 21:42:15 2006

ylimark kirjoitti:
esko kirjoitti:Muistu vaan mieleeni, että joku olis takavuosina saanut tanelin leimattua cosanderin moottorilla ? Olikohan se sittenkää niin ?
Yhessä keltasessa tanessa oon ollu kyydissä, joka on leimattu cosan mosalle ilman cooleria.
Bingo !

Se oli just se sama laite meidän ratapäivillä motoparkissa. Nyt tarttis sitä hemmoa jututtaa tarkemmin, että miten hän se teki. Olisko ollut isokin nippu otteen välissä :lol:
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Syyskuu 25. 21:59:58 2006

esko kirjoitti: Voishan sitä kanssa ensin tuottaa uudesta seelannista yhden 4L tanelin tänne. Jos sille sais siunaksen AKE:lta, niin 2.3 L menis läpi sen jälkeen heittämällä :D
Kysyin joskus tota asiaa. Sillä ja sillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Tuonti-autojen osalta vaan pitää täyttyä sen aikaiset, valo, päästö ja vastaavat setit. Muut lyödään otteeseen sellaisenaan.

Sitä en tiedä, miten lienee asianlaita jonkun Briteistä laahatun RWD-Cossu-YB-Yyber-MkI-Fiestan kanssa, mutta kuulemma 5.7 Chevyn koneella olevan Mk-III Caprin oisin saanut kilpiin Suomeen tuotaessa.

Jos oikeen kiero oisin ollut, niin tuota TC:tä leimatessakin osin voinu sepittää mitä vaan. Multa ihan suoraan kyseltiin kaikki koneen koot ja tehot. Kysyin sitäkin ihan suoraan että, mitäs jos oisin heittänyt ennen maahantuontikatsastusta uudemman TC:n 32v koneen, niin vastaus oli että vaikka oisit Viperin V10:n laittanut, niin olis merkattu alkuperäisenä papereihin jos vaan ois orkkikselta näyttänyt.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Viesti Kirjoittaja Remppa » Ma Syyskuu 25. 22:01:31 2006

Tämä nyt ei ole ihan sama asia, koska ko. moottoria ei ole ollut samalla tavalla uutena tarjolla kuin näitä Scorpion patoja, mutta miksei kukaan laita näitä Transitin takavetoversion 2,4 TDCi moottoreita näihin harrastepeleihin? Tosin, ei tuolla moottorilla ole kovin montaa Transitia Suomessa varmaan myyty saati mällätty, mistä tekniikan saisi, mutta Saksasta löytyisi ehkä?

Siinä olisi teho juuri rajoissa, lähteestä riippuen 135 tai 137 hevosvoimaa eli on ihan niukin naukin sen puolesta laitettavissa. Vääntöä olisikin sitten tuohon Scorpion moottoriin nähden lähes tuplat, 375 Nm. Painoa en ole onnistunut selvittämään, mutta tämän paino ei varmaan paljoa heitä. Mitenkäs tämä suhtautuu 6-koneisen Taunuksen moottorin painoon + lakisääteiset prosentit sen päälle päälle maksimipainon saamiseksi? Linkin moottori ei ole tehoiltaan sama, tiedetään, mutta näyttää ulkoisesti samalta. Mitähän mahtaa nuo puuttuvat kilowatit painaa? :wink:

Dieselit on tätä päivää, miksei siis jo harrastepeleissäkin? Itse mietin Mk1 Escon keulille mainitsemaani moottoria, mutta taisi tulla muistaakseni tuo paino ongelmaksi lailliselle hyväksynnälle. Keksisikö joku miten sen saisi laillisesti laittaa? Takaan, että olisi mukava vaste kaasuun 375 Nm:llä Escon korissa. :D
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos :D, tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Syyskuu 25. 22:46:48 2006

Diesel on varmaan ihan pätevä laite uusissa autoissa, mutta tuollaiseen Taunukseen ei polttoöljyllä toimiva kone vain yksinkertaisesti käy (IMO).

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Ti Syyskuu 26. 0:01:25 2006

esko kirjoitti:
ylimark kirjoitti:
esko kirjoitti:Muistu vaan mieleeni, että joku olis takavuosina saanut tanelin leimattua cosanderin moottorilla ? Olikohan se sittenkää niin ?
Yhessä keltasessa tanessa oon ollu kyydissä, joka on leimattu cosan mosalle ilman cooleria.
Bingo !

Se oli just se sama laite meidän ratapäivillä motoparkissa. Nyt tarttis sitä hemmoa jututtaa tarkemmin, että miten hän se teki. Olisko ollut isokin nippu otteen välissä :lol:
http://www.cosworthrsclub.com/kuukauden ... u2003.html
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Syyskuu 26. 9:26:23 2006

siipicossu kirjoitti:
Tinde kirjoitti:Laki(779/1998) määrittelee vertailumoottoriksi moottorin:

"jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa"

eikä siinä puhuta maantieteestä mitään. Vaatimus pohjois-amerikan tai euroopan malleista tulee AKE:n tulkintaohjeesta. Olis vaan kiva tietää mihin se perustuu?
Jos se on tehty jossain muualla kuin esim. euroopassa niin ei kuulu varmaankaan samaan mallisarjaan?
Miksi sitten jenkkiläiset vehkeet kelpaavat? Lienee valmistajan asia määritellä mallisarja.

Tarjoon Essolla pullakahvit sille joka kertoo mihin lakiin tai asetukseen AKE:n usa & eurooppa vaatimus perustuu, muuhun kuin mielivaltaan.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 26. 10:46:08 2006

AKE ei määrittele yhtäkään mallisarjaa tai mitä siihen kuuluu. Sen asian määrittelee auton maahantuoja pelkästään (vertalumoottoritodistus). Tuon paperin mukaan AKE:n ohjeistuksessa toimivat katsastustoimipaikat hyväksyvät muutoksia.

jos jotain überhienoa meinaa laittaa niin poikkeuslupaa vaan rustaamaan. luulisin että www.ake.fi sivulla on lisäinfoa...

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Syyskuu 26. 11:11:16 2006

pöydän alta kuultuna olen kuullut että uuden moottori asennuksen vanhan autoon syyn on oltava oikeanlainen.
Lissee tehhoo,naapurin mersu on hätäsempi, on huonoja syitä.
Saasteettomampi moottori on hyvä syy (ainoa :!: :!: :!: :!: :!: :!: )
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 26. 11:23:01 2006

aihetta sivuten, tuolla on jotain tekstiä aiheesta; älkää silti lukeko niinku piru raamattua... :roll:

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Syyskuu 26. 12:03:11 2006

samiharju kirjoitti:aihetta sivuten, tuolla on jotain tekstiä aiheesta; älkää silti lukeko niinku piru raamattua... :roll:

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
Ja tuolla juurikin rajataan vertailumallit euroopan ja usan malleihin.

Sinä kun olet "alan mies" niin kysäiseppä joskus sieltä pääkallon paikalta että mihin kyseinen rajoite perustuu?

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Syyskuu 26. 14:18:24 2006

Tinde kirjoitti: Sinä kun olet "alan mies" niin kysäiseppä joskus sieltä pääkallon paikalta että mihin kyseinen rajoite perustuu?
Varmaankin siihen että joskus kun alkuperäistä ohjeistusta on tehty kyseiset maat ovat olleet ainoita, joissa rekisteröinti on ollut sellaisella tolalla, että varmistaminen on ollut mahdollista. Ajat on siitä vähän muuttuneet ja nykyään japanilaisetkin autot pysyvät varustelultaan samanlaisina mallivaihdosten väliajan.

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Viesti Kirjoittaja Remppa » Ti Syyskuu 26. 16:06:57 2006

TM nro 15 tältä vuodelta käsittelee/sivuaa parin aukeaman artikkelissa aihetta. Vilkuilin sitä, mutta en kehdannut jäädä sitä alaisten valvovan katseen alla liian pitkäksi aikaa lukemaan... :wink:

Siinä oli osittain samasta asiasta kirjoitettu ja sieltä ainakin lähdemateriaalista voisi löytyä hyvinkin lisää tietoa aiheesta.
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos :D, tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ti Syyskuu 26. 22:44:31 2006

Poikkeusluvalla jos ei muuten.

Toi +20% tehonylitysraja sekä tehopainosuhde 1kW/ 7Kiloa ei sittenkään ole ainoa tie. Poikkeusluvalla on se Taunus cossukin leimattu.

Lisäksi mä kuulin, että Pieksämäeltä löytyy 5L V8 koneella varustettu Taunus leimattuna. Olishan se käsittämätöntä jos 2.3L dohc konetta ei saisi hyväksytettyä kun kymmenestä hepasta kuitenkin vaan on homma kiinni.

2.3L Ford Rangerin koneessa on vain 143 hevosvoimaa. Siinäkin on vielä himpun verran liikaa potkua. Se olis muutenkin oivallinen kun on alumiininen loko sekä kansi.

5 §
Moottorin vaihto


2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:



c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tätä tehokkaamman moottorin vaihto edellyttää tässä momentissa mainitun muutoskatsastuksen lisäksi 4 §:n 2 momentissa mainittua poikkeuslupaa sekä vähintään moottorin tehoa vastaavien jarrujen asentamista ja tarvittaessa myös heilahduksenvaimentimien vaihtoa ja rakenteiden vahvistamista vastaamaan kohonnutta moottoritehoa;

4 §
Muutoskatsastus ja poikkeuslupa

1. Muutetun auton muutoskatsastuksesta säädetään ajoneuvolaissa ja ajoneuvojen hyväksynnästä annetussa asetuksessa.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Syyskuu 26. 23:09:02 2006

Kyllä vain olen käyttänyt muutoskatsastuksessa auton (Toyota Corolla DX), jossa oli tehty toyotan 2t koneesta "2tg" vaihtamalla kansi ja jakopää. Tehot tippu alkuperäisestä 2tg koneesta jokusen hevosvoiman siitä huolimatta, että omavalmisteista moottoria oli tuettu turboahtimella, välijäähdytinkin oli asennettu, ilman sitä olis teho tippunu varmaan vieläkin enemmän. Mitään ei kyselty, teholappu vaan piti näyttää. Auto on muuten tälläkin hetkellä niissä säädöissä (ihan oikeasti), eikä siis kulje juuri yhtään mihinkään.

Eli tehot näennäisesti tippu alkuperäisestä, joka ei olis sellaisenaan soveltunut edes vaparina kys. autoon, niiden tietojen perusteella jotka meillä oli käytettävissä.

Toisekseen, ehkä jossain päin maailmaa on olemassa 2.3 erikoissaastemalli jossa tehoa onkin vain satakolkyt äx hevosvoimaa..?
kukaan ei ole sitä vielä vain löytänyt.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Syyskuu 27. 21:49:30 2006

esko kirjoitti:Poikkeusluvalla jos ei muuten.

Lisäksi mä kuulin, että Pieksämäeltä löytyy 5L V8 koneella varustettu Taunus leimattuna. Olishan se käsittämätöntä jos 2.3L dohc konetta ei saisi hyväksytettyä kun kymmenestä hepasta kuitenkin vaan on homma kiinni.
Taas kerran; poikkeuslupaa ei pääsääntöisesti myönnetä. Alkuperäinen moottori voidaan korvata nuo rajat ylittävällä yleensä vain jos ko. koneen korjaaminen on "taloudellisesti" tai sen harvinaisuuden takia "epäinhimillistä"... Pääkallopaikalta omin korvin kuultua kun kysyin.

Eiköhän tuo 5,0 taunus ole "vanhaan hyvään aikaan" leimattu; silloin sai lupia. Nykyään ei saa taunukseen laittaa edes 2,8/9i -moottoria laillisesti. Ajat muuttuu....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

voicecoil
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
Paikkakunta: naarajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil » Pe Syyskuu 29. 11:27:05 2006

Kyseinen Taunus on tämä http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=919379 joka on muistaakseni 90 luvun puoli välissä tehty 8 tekniikalle Pieksämäellä.
Tosta mun Tanesta jos Esko haluat tiedustella lisää soittele mulle Mika Harlin 040 5979071

Ps: kirjoittelin kaverin nicillä kun satuimme tätä topikkia lukemaan ja kaveri huomautti että mun laitteesta olis juttua T: Mika Harlin
irc galleria voicecoil

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Syyskuu 29. 12:57:48 2006

Turinoitu on Mikan kanssa. Hienoo kun on clubissa tietoo asiasta kun toisestakin, eikä sitä pihdata :D

Mikalle vaan kiitoksia. Uusio Taunuksia varmaan syntyy muutamia, toivottavasti.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 29. 21:05:27 2006

Mika kertoo tarinassaan (joka on mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu :D ) että sai auton hyväksytysti läpi leimasta v -98. Eli -vanhaan hyvään aikaan-, silloiset kats.määräykset ja lupakäsittelykäytäntö ei ole ollut enää vuosiin käytössä. Mutta yrittänyttä ei laiteta :wink:

OT:Esko, mites XR3i? Vienkö naftaliiniin?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Syyskuu 29. 21:36:34 2006

jjs, älä vie hierotaan siitä handeli. Nyt sille olis paikkakin.

Pikku tarkennus. Tarkoitin ihan yleisesti kun totesin, että täältä foorumista saa vastauksia melkein mihin tahansa fordia koskevaan kysymykseen. Ei sillä ole väliä oliko vuosiluku 98 vai 99 kun jotain exoottista fordia on laiteltu.

Väsyttämällä on moni asia hoitunut, jospa tääkin Tane sais uuden moottorin samalla tekniikalla.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 29. 22:02:19 2006

Esko: ok. Pähkäillään, mutta ennen lumia.

"väsyttämällä": AKEssa ei väsytä, kyllä asiakas putoaa ensin :?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Syyskuu 30. 9:30:09 2006

jjs kirjoitti:"väsyttämällä": AKEssa ei väsytä, kyllä asiakas putoaa ensin :?
rGr that! ne on aika vakavia ukkoja siellä muutenkin.. XD

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Syyskuu 30. 9:47:03 2006

niin on sami vakavia ukkoja
marraskuussa olis taas uusi kokous PALKOsta
joskus mietityttää "mitä mää siellä teen"
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Joulukuu 12. 13:22:05 2006

onkos tämä homma edennyt kenenkään osalta ku itellä olis samat suunnitelmat et jos tuikkais ton 2.3dohc koneen tonne 82 tanarin konehuoneeseen, mitkäs moottorin korvakkeet siihen kävis ku sierraan vissiin käy dohc omat korvalliset mut entäs taunus :?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Joulukuu 12. 14:29:47 2006

henu kirjoitti:onkos tämä homma edennyt kenenkään osalta ku itellä olis samat suunnitelmat et jos tuikkais ton 2.3dohc koneen tonne 82 tanarin konehuoneeseen, mitkäs moottorin korvakkeet siihen kävis ku sierraan vissiin käy dohc omat korvalliset mut entäs taunus :?
114hp on tehokkain, siihen +20% = 136,8hp maksimi mitä ilman poikkeuslupaa saa olla.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Joulukuu 12. 14:56:15 2006

samiharju kirjoitti:
114hp on tehokkain, siihen +20% = 136,8hp maksimi mitä ilman poikkeuslupaa saa olla.
Eli 2.8 ruisku on edelleen mahdoton yhtälö Taunukseen.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Joulukuu 12. 14:59:54 2006

jep, samoin kun 2,3-16v dohc tai 2.9i tai boa/bob. poikkeusluvalla sitten vain tehokkaampia.

taunusfoorumilla puitiin hiljattain asiaa ja ei kellään tainnut olla esittää lain vaatimaa "USA:n tai euroopan markkina-alueelle yleiseen tieliikennekäyttöön valmistettua rinnakkaismallia" jota vois käyttää vertailumallina jos maahantuoja kirjoittaa asian paperille.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Joulukuu 12. 16:55:55 2006

Eikö boa/bob saa laittaa, jos esim ahtaa koneen ja joutuu todistamaan tehot?

Vastaa Viestiin