Miten säädetään vakionokat cossussa?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Miten säädetään vakionokat cossussa?

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Syyskuu 19. 22:08:10 2006

Nyt olis säädettävät nokkapyörät kotona (kiitos lähettäjälle.Tuli nopeasti)
Mites noilla punottiin vakio kepit oikeille asteluvuille? Joskus muistaakseni Slei tuota asiaa valaisi, mutta en sitä juttua löytänyt... :oops: Jotain jäi mieleen yläkuolokohdasta ja 108-asteesta...
Josko saisi uusinnan? :roll:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ti Syyskuu 19. 22:58:46 2006

omassa ex 2wd:ssä laitoin nokat kohilleen kun oli vena koppa pois.. ekoista nousuista näkee ja voithan vakioista viisata kohtaa uusiin pyöriin "kiilat kohistaen"

Näin omassani.
http://smg.photobucket.com/albums/v681/ ... imgAnch135

Siis jos vakio asteisiin laitat.
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Syyskuu 20. 5:27:27 2006

Kent camsin sivuilla oli BD8 nokille 6/55 50/11 ajoitusohjeet. Oliskohan noi nyt just sit vakionokkien säädöt, joku viisaampi vahvistakoon.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Syyskuu 20. 10:50:03 2006

Jos on vakiopyörät olemassa niin eiköhän kannata katsoa niillä paljonko venat on auki ykk:ssa. Kun tietää mikä on vakiotilanne niin siitä lähtee vasta tekee muutoksia. Yleensä vakionokalla on luokkaa 0.5-1mm.
Näin on helppo tutkia ajoitusta kun venakoppa auki ja heittokello käytössä. 1 ja 4 syl ykk ja 1 syl puristus, katsoo heittokellolla paljonko 4 syl venat on auki.
Yleensä kun vakionokilla käytetään säädettäviä on tarkoitus korjata plaanamisen aiheuttamaa ajoituksen myöhästymistä eli imu on vain vähän raollaan, yleensä käsittääkseni imua aikaistetaan jokunen kymppi niin saadaan hengitystä paranemaan.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 20. 11:36:35 2006

Samalla kun laittaa astelevyn kiinni kannattaa varmaan tarkistaa onko hihnapyörän YKK-merkki kuinka tarkasti kohillaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Syyskuu 20. 12:23:10 2006

SHR kirjoitti:Yleensä kun vakionokilla käytetään säädettäviä on tarkoitus korjata plaanamisen aiheuttamaa ajoituksen myöhästymistä eli imu on vain vähän raollaan, yleensä käsittääkseni imua aikaistetaan jokunen kymppi niin saadaan hengitystä paranemaan.
Tuo juuri on tarkoituksena. Ei välttämättä enää vakionokatkaan ole optimi asennoissa, kun kantta on plaanattu yms. Pitää käydä katsastamassa camsin sivuilla asiaa. Kiitoksia.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Ke Syyskuu 20. 19:53:05 2006

Vaikonokat voi ajoittaa esim. imu 1-1,2mm ja pako 0.8-1mm ykkssa auki jos on venttiilikolot männissä,vakiomännillä ei voi huuhtelua olla oikeastaan yhtään.
+XXXhv

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Syyskuu 20. 21:00:33 2006

Tosiaan hyvä huomio joka multa unohtu, että ei kannata kovasti käännellä ilman venataskuja. Ilman taskuja voi olla 0.5mm luokkaa auki. Taas tullaan siihen että pitäisi tietää oma kone tarkkaan, että paljonko sitä on runkattu ja plaanattu vuosien varrella, tiloja ei ole yhtään liikaa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Syyskuu 20. 21:19:50 2006

Aika heikosti on kyllä tilaa yläkuolo kohdassa.

Joskus aikanaan vaihdoin jakoremmin ja takuulla meni samoin kuin vanha.
Ilmeisesti oli vanha hieman venyt kun uudella naputti mäntään.
Onneksi ei mikään hajonnut piti vaan laittaa hampaan pieleen, silloin oli vielä vakiot nokkapyörät.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Syyskuu 20. 22:59:53 2006

No männissä on 2.5mm syvyiset taskut venoille.
Kannen paksuus on 138.5mm.
Männät tulee 0.6mm lohkon yli ja A-ryhmän 0611-pahvi.
Pitää käydä tuo heittokello ostamassa lähipäivinä. Ollu jo ostoslistalla kauan, mutta ei vielä niin kriittistä tarvetta ole ollut ja saanut aina lainattua näppärästi. :wink:
Tänään tuota olin jo menossa ostamaan, mutta jäin suustani kiinni muodollisestikkin pätevän alumigin esittelijän kanssa :oops: Veti neiti/rouva kyllä sellaiset esittelysaumat, että oksat pois! Jos olis 7000€ ylimääräistä, niin olisin ostanut heti. Vienyt kyseisen laitteen kotiin ja alkunut turata purkkia ja purnukkaa clubille myyntiin :lol: Lupasi vielä päivän käyttöönotto koulutuksen mukaan, eikä oma rouva-harjoittelijakaan olisi kotona ollut... :roll: :green:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Syyskuu 21. 10:58:32 2006

Männät tulee arveluttavan paljon yli, huomioi että kannen ja männän väliin tulisi jäädä min 0.8-0.9mm, pahvin paksuus siis oleellista.
Männän ylitys tasosta on hyvä katsoa tapin suuntaisesti ja siitäkin huomioi keinunta eli katsoo keskiarvoa. Ahdetussa on mäntä melko kartio eli väljä laesta jolloin keinuntaa esiintyy jonkin verran, siksi kannen ja männän väliin jäätävä riittävästi.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Syyskuu 21. 12:54:41 2006

SHR kirjoitti:Männät tulee arveluttavan paljon yli, huomioi että kannen ja männän väliin tulisi jäädä min 0.8-0.9mm, pahvin paksuus siis oleellista.
Männän ylitys tasosta on hyvä katsoa tapin suuntaisesti ja siitäkin huomioi keinunta eli katsoo keskiarvoa. Ahdetussa on mäntä melko kartio eli väljä laesta jolloin keinuntaa esiintyy jonkin verran, siksi kannen ja männän väliin jäätävä riittävästi.
No tuo 0.6mm on maksimi, minkä männän reuna tulee yli, kun sitä painaa toiselta reunaa, eli "keinuttaa". Lohko hoonattiin 0.8-0.9mm yli, että ei pitäisi tulla ongelmia lämpimänäkään.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Vastaa Viestiin