Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ti Syyskuu 5. 16:22:20 2006

Juu kävin tuossa katsastamassa Cossu nelikkoani ja seokset oli ihmeelliset,

Huom Katillinen

Tyhjäkäynnillä hyvät, kierroksilla 2000rpm häkä ja lamda korkeat,
Eli onko Lamda hajalla vai mistä aloitetaan metsästys? :cry:
Viime aikoina huomannut bensan kulutuksen lisääntymisen.. :roll:

Muuten auto oli kuulemma loisto kunnossa 8)

Iskareita ja puslia kehuttiin
"yleensä nää on löysät sierroissa, mutta sun autossa tosi jämäkkät" :P
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Syyskuu 5. 17:01:00 2006

Mitä ne arvot oli, onks sulla ne jossain ylhäällä?

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ti Syyskuu 5. 17:03:46 2006

Mulla oli tosiaan aikoinaan sama nelarissa (katillinen) ja hain fordilta uuden anturin. Makso sen jotain 150-200€ väliltä, mutta ei tullu mieleenkään hakee muualta.. en tiiä miten nykyään noita saa, mutta sillä korjaantu 8)
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ti Syyskuu 5. 17:31:11 2006

kierroksilla 2000rpm Co Mitattu 1.28 Sallittu 0.30%
Ja Lamda anto lopuksi Mitattu 0.96 Sallittu 0.97-1.03%

Tuo lamda ihan rajoilla mutta sanoi että pitäisi olla alhaisempi jos kunnossa? en sitte tiedä?

Mutta tuo häkä pitoisuus aivan liian korkea.



Tuossa vielä tyhjä käynnin arvot

Co Mitattu 0.0 sallittu 0.50
Hc mitattu 62 Sallittu 100
O2 mitattu 0.75 Sallittu 5.0

Helppivä niin saadaan auto kuntoon :cry:
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

ripaj86
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Marraskuu 5. 10:05:16 2003
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja ripaj86 » Ti Syyskuu 5. 17:33:55 2006

juu kyllä lamda vialta vaikuttaa... kun tyhjä käynnillä lamda arvo ei säädä seoksia, vaan vasta kierroksilla ecu ottaa tietoa vastaan, jos sulla on skooppi käytössä niin kierroksilla pitäisi lamdan arvo mennä ylös alas... yleis mittari kun on hiukan hidas mittaukseen. sillä ainakin varmistuis toimivuus...

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ti Syyskuu 5. 17:35:48 2006

Kuullostaa ihan lambda vialta. Anturi paskana, liittimet hapettuneet tai johto poikki. Lähtisin ainakin itse sillä ihan ensimmäisenä kokeilemaan. Melko helppohan toi on testata että toimiiko toi anturi.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ti Syyskuu 5. 17:39:38 2006

Liittimet ja johdot ehjät.. Ei ole alkuperäinen lamda, varmaan entinen omistaja vaihtanut..

Skoppia ei ole onko muita vaihto ehtoja miten testataan?
Skoopin voisin ehkä kaverin kautta saada lainaan..

Mut ei kyllä hajuakaan miten toimii edes... :lol: :lol:
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 5. 19:06:26 2006

hae suosiolla uus lambda, ei maksa paljoa tarvikemalli kun vain on yhtä monta johtoa.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ti Syyskuu 5. 19:39:08 2006

jarkkoma kirjoitti:Liittimet ja johdot ehjät.. Ei ole alkuperäinen lamda, varmaan entinen omistaja vaihtanut..

Skoppia ei ole onko muita vaihto ehtoja miten testataan?
Skoopin voisin ehkä kaverin kautta saada lainaan..

Mut ei kyllä hajuakaan miten toimii edes... :lol: :lol:
Lamda pois (pelkkä johto riittää) -> testilenkki. Lamda takas -> testilenkki. Jos on pakokaasu mittari tai/ja seos mittari käytettävissä niin kattoo tuleeko mitään eroa. Tai sitten tosiaan hakee uuden anturin esim. biltemasta kun eivät tänä päivänä enään kauheita maksa.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Cossu_anssi
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 8:49:49 2005
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Cossu_anssi » Ti Syyskuu 5. 21:33:02 2006

Ittellä kanssa sama vika nelikossa. Katsastuksessa kosahti. Lamdasta oli tullut mallia on off eli välillä toimi välillä ei. Oli samalla hajottanut katit kun välillä oli vetänyt ilmeisesti liian rikkaalle. Kulutuksen kasvua selittelin itselleni talven kovilla pakkasilla joita sillon oli.
Mondeo TDCi 130hv -02
Escort Mk1 -73
Sierra Cosworth 4*4 -90 "myyty"

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ti Syyskuu 5. 22:22:29 2006

Cossu_anssi kirjoitti:Ittellä kanssa sama vika nelikossa. Katsastuksessa kosahti. Lamdasta oli tullut mallia on off eli välillä toimi välillä ei. Oli samalla hajottanut katit kun välillä oli vetänyt ilmeisesti liian rikkaalle. Kulutuksen kasvua selittelin itselleni talven kovilla pakkasilla joita sillon oli.
Tovottavasti ei omasta katit menneet kun ei olis tarkoitus putkea vielä vaihtaa, sitten vasta kun saa mongoosen..

Miten sulla seokset oli tyhjällä & kierroksilla?
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

Cossu_anssi
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 8:49:49 2005
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Cossu_anssi » Ke Syyskuu 6. 10:17:20 2006

En tarkalleen muista noita päästö lukuja, mutta muistaakseni kierroksilla oli melko samat nuo Co ja lambda kuin sulla. Tyhjällä oli kyllä viellä enemmän nuo arvot kuin kierroksilla ja myös HC oli tyhjäkäynnillä reippaasti yli.
Mondeo TDCi 130hv -02
Escort Mk1 -73
Sierra Cosworth 4*4 -90 "myyty"

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 6. 15:05:34 2006

ripaj86 kirjoitti:juu kyllä lamda vialta vaikuttaa... kun tyhjä käynnillä lamda arvo ei säädä seoksia, vaan vasta kierroksilla ecu ottaa tietoa vastaan, jos sulla on skooppi käytössä niin kierroksilla pitäisi lamdan arvo mennä ylös alas... yleis mittari kun on hiukan hidas mittaukseen. sillä ainakin varmistuis toimivuus...
Lambda-anturi (narrow band) nimenomaan säätää seoksia rauhallisessa kyydissä eihän se tiedä mitään oikeista seoksista lambda-arvon 1 ulkopuolella, wb-lambda voi säädellä seoksia muillakin alueilla.
Cossun lambda-anturi on aivan erilainen kuin about kaikki muut, ei sinne mitä tahansa tarviketta voi laittaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ke Syyskuu 6. 15:28:47 2006

SLEI kirjoitti:
ripaj86 kirjoitti:juu kyllä lamda vialta vaikuttaa... kun tyhjä käynnillä lamda arvo ei säädä seoksia, vaan vasta kierroksilla ecu ottaa tietoa vastaan, jos sulla on skooppi käytössä niin kierroksilla pitäisi lamdan arvo mennä ylös alas... yleis mittari kun on hiukan hidas mittaukseen. sillä ainakin varmistuis toimivuus...
Lambda-anturi (narrow band) nimenomaan säätää seoksia rauhallisessa kyydissä eihän se tiedä mitään oikeista seoksista lambda-arvon 1 ulkopuolella, wb-lambda voi säädellä seoksia muillakin alueilla.
Cossun lambda-anturi on aivan erilainen kuin about kaikki muut, ei sinne mitä tahansa tarviketta voi laittaa.
Pitänee kysellä tuohon omaa lamdaa, koittamalla tietää sit miten käypi..
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Syyskuu 6. 16:30:01 2006

Onko ollut kauankin suurempaa tuo kulutus, meinaan yhdessä autossa tuhoutui katti n.1-2kk ajoilla kun lambda ei toiminut. Eli kannattaa kyllä uusia tuo anturi kun vertaa uuden lambdan ja katin hintaeroa.

Tosin jos cossussa on ihan oma anturi niin voi olla hintava?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ke Syyskuu 6. 16:32:52 2006

ei pari viikkoa vasta... aattelin vaan et kaasu lenkkari olis ruvennut painamaan enemmän.. :lol: syy oli varmaan sittenkin muualla.. 8)
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Syyskuu 6. 16:43:32 2006

Onhan se Cossun oma hiukan erilainen! Pienenpi ja pakopesässä. Ei muuta eroa. Maksoi vuosi sitten aika hillittömiä Fordilla! Ostin 3-johtoisen tarvike anturin ja sovelsin piuhat siihen omaan liittimeen käyväksi. Jätin tietenkin alkuperäisen rikkonaisen paikalleen pakopesään. Uudelle joutuu poraamaan downpipeen reiän ja hitsaamaan sen mutterin kiinni. Toimii ihan hyvin ja aika halpa verrattuna alkuperäiseen! Ne katit palaa todella nopeasti. Mulla meni 3" Magaflow alle 1.5kk!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Syyskuu 6. 16:58:27 2006

fsohc kirjoitti:
Tosin jos cossussa on ihan oma anturi niin voi olla hintava?
Cossussa ei ole "normaali" lambda vaan ns. titaanilambda. Laadukas NTK maksoi muistaakseni joko 117€ tai 170€ korjaamon kautta hankittuna, kuitenkin reippasti halvempi kuin orkkis fordilainen ja ihan sama kuin alkuperäinen.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Syyskuu 6. 19:29:49 2006

jouni kirjoitti:
fsohc kirjoitti:
Tosin jos cossussa on ihan oma anturi niin voi olla hintava?
Cossussa ei ole "normaali" lambda vaan ns. titaanilambda. Laadukas NTK maksoi muistaakseni joko 117€ tai 170€ korjaamon kautta hankittuna, kuitenkin reippasti halvempi kuin orkkis fordilainen ja ihan sama kuin alkuperäinen.
Johtuisikohan juurikin tuosta sijainnistaa tuossa pakopesässä? Tavallinen saattaa kyllä kärähtää? Tosin ei tuohon orkkis paikalle kävisikään.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Syyskuu 6. 19:54:46 2006

Tota mites esim. tämä: http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php
Meinaan, että jos orggis on sikakallis niin tuolla saisi laajakaistalambdan erillisellä näytöllä ja samasta härvelistä otettua lähdöt moottorinohjaukselle.

- With the LC-1, you can add additional wideband channels to your LM-1, convert an existing narrow-band gauge
- Two user programmable analog outputs.


Meinaan jos tosiaan alkuperäinen maksaa n.170€ niin tuollaisen ratkaisun saisi n.200€

Tästä olikin puhetta topicin aloittajan kanssa, mutta mitkä mahtaa olla nuo cossun alkuperäiset vaihteluvälit. Tarkoitan siis että onnistuuko nuo lähdöt ohjelmoida oikein?

Tuolla ilmeisesti pystyisi halutessaan myös huijaamaan moottorinohjausta ja laittaan sen rikastamaan/laihentaan johonkin tiettyyn seossuhteeseen jos haluaa
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Cossu_anssi
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 8:49:49 2005
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Cossu_anssi » Ke Syyskuu 6. 21:13:15 2006

Kyllä se alkuperäinen muistaakseni lähemmäs 200€ oli, kun sellaisen tyhmänä ostin. Ei silloin tullut nuo laajakaista ratkaisut mieleen.
Mondeo TDCi 130hv -02
Escort Mk1 -73
Sierra Cosworth 4*4 -90 "myyty"

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Syyskuu 6. 22:15:05 2006

Näyttäisi sporttiauto myyvän noita , täytyypä pirauttaa huomenna 8)
ex Jäsen #10

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Syyskuu 6. 22:53:36 2006

Jake kirjoitti:Näyttäisi sporttiauto myyvän noita , täytyypä pirauttaa huomenna 8)
Vaikutti muuten olevan kallis paikka verrattuna www.lm-1.com:iin, mulla on tilaus sieltä tulossa (kait).

raportoin tuonne tuosta tilauksesta http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=112057
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ke Syyskuu 6. 23:04:10 2006

fsohc kirjoitti:
Jake kirjoitti:Näyttäisi sporttiauto myyvän noita , täytyypä pirauttaa huomenna 8)
Vaikutti muuten olevan kallis paikka verrattuna www.lm-1.com:iin, mulla on tilaus sieltä tulossa (kait).

raportoin tuonne tuosta tilauksesta http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=112057
VPV myy kans suht edullisesti tuota uudemman (parannetut suojaukset, ei käryä) mallin LC-1 laajakaistaa näytöllä tai ilman.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Syyskuu 7. 3:28:40 2006

Innovatek tai ainakaan LC1 ei ole paras mahdollinen ECUn kaveriksi, joka kaipaa nb-signaalia(esim. Cossu L8) . Analogiset lähdöt voi ohjelmoida, mutta käppyrä on lineaarinen ja nb-signaali ei sellainen ole, kun se tulee anturista pihalle. Australialaisen WBO2 mittareihin voi ohjelmoida analogiseen nb-lähtöön sellaisen käppyrän mitä anturi tuottaa.
Muuten LC1 on ihan pätevä peli, tuli tilattua LMA-3 siihen kaveriksikin.
WBO2:sta saa nykyään myös pyöreällä näytöllä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » To Syyskuu 7. 11:02:46 2006

Mulla ei ole boksin takia vielä lambdan tarvetta, mutta seoksen säätöön olen käyttänyt tota WBo2:sta.

Pika-asennettuna varsinainen helmi, eli purkin sähköt tup-sytistä, rpm hauenleualla puolalta, anturi paikalleen ja kaapelit oven välistä. Loggaus päälle ja ajamaan, ei tarvii vahtia mittareita kun näkee suoraan logista.

p.

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » To Syyskuu 7. 17:31:18 2006

nyt uusi lambda-anturi asennettu!
Laitoin sinne Ntk 3ya1 Titan

entinen oli Ntk 39b2, onko noilla mitään merkitystä, siis tuo ero teksteissä?

Edit: tomcon lambda siis.. :roll:
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Syyskuu 9. 7:31:05 2006

Olisi mukava tietää antaako lambda-anturi samat jännitteet ulos kuin muutkin ja toi erilaisuus johtuu vaan kuumemmasta sijoituspaikasta?
Pitäisi WB jossain vaiheessa yhdistää L8-ECUun ja yrittää sillä sopivat jännitteet simuloida.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Marraskuu 26. 18:12:58 2008

Lainataas topiccia:
Sierra 4x4 Kat -91

Päästöt menee nätisti haarukkaan kierroksilla, mutta tyhjäkäynnillä HC liian korkea. ~140, saa olla 100 (vähäpäästöinen auto)

Autoon on laitettu uudet katit, tulpat ja lambda. Pakoputkessa ei ole reikiä.
Autossa on vihreät suuttimet, 3-bar map ja lastu niille.

Missä vika?

Arvailuja;
-tulpanjohdot
-puola
-suuttimet likaiset
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Marraskuu 26. 18:54:47 2008

sierra4x4tbo kirjoitti:Lainataas topiccia:
Sierra 4x4 Kat -91

Päästöt menee nätisti haarukkaan kierroksilla, mutta tyhjäkäynnillä HC liian korkea. ~140, saa olla 100 (vähäpäästöinen auto)

Autoon on laitettu uudet katit, tulpat ja lambda. Pakoputkessa ei ole reikiä.
Autossa on vihreät suuttimet, 3-bar map ja lastu niille.

Missä vika?

Arvailuja;
-tulpanjohdot
-puola
-suuttimet likaiset
Mites ilmansuodatin, eiks se vaikuta hc?
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Marraskuu 26. 22:22:34 2008

Jakajan kansi tai pyörijä vois hyvinki vaikuttaa myös.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Marraskuu 26. 22:47:07 2008

tony the tiger kirjoitti:Jakajan kansi tai pyörijä vois hyvinki vaikuttaa myös.
Jakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu alle puol vuotta sitten.

Putsari on varmasti likainen, mutta koitettiin ajaa myös ilmanputsari auki..

Ei viittis noita tulpanjohtoja käydä ekana vaihtaa, 250€ ja ite en oikein usko, et olis kuitenkaan niissä vikaa..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Marraskuu 26. 23:09:51 2008

sierra4x4tbo kirjoitti:Ei viittis noita tulpanjohtoja käydä ekana vaihtaa, 250€ ja ite en oikein usko, et olis kuitenkaan niissä vikaa..
Tääläpäin sai fixukselta 50€ tarvike johdot ja toimi ihan hyvin 4X4 cossussa jossa oli noi kutakuinkii samat virit.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Marraskuu 26. 23:39:05 2008

No viilaa kampiakselin asentotunnistimen jalkaan vähän säätö varoja, että saa ennakkoa myöhäistettyä. :green:
Uskoisin että sillä sais kikkailtua läpi. 5 astetta ennakkoa myöhemmälle pitäis vaikuttaa jo melko reilusti hc arvoon.
Omassa kymmenen asteen muutos (16->6) tiputti hc:een +400 ppm-> n. 30 ppm.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Marraskuu 27. 0:45:11 2008

Onko katti liian kaukana pakosarjasta? Eikö tuo sytkän myöhästäminen lähinnä kuumenna pakoputkea jolloin katti on toimivinaan vähäsen paremmin..?

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Marraskuu 27. 9:43:09 2008

jeddah kirjoitti:Onko katti liian kaukana pakosarjasta? Eikö tuo sytkän myöhästäminen lähinnä kuumenna pakoputkea jolloin katti on toimivinaan vähäsen paremmin..?
On kaukana pakosarjasta, siellä ne orggispaikoilla pakoputkessa ovat. Laatikon hännän paikkeilla. Tuli se esikatti heivattua mäjelle, siinä kun sisuskalut oli mallia irto. :roll:


Tuo lambda-homma hämmästyttää vieläkin.
Vaihdoin tossa loppukesästä tarvike titaanilambdan ton orggigsen tilalle, mutta ilmeisesti tämä oli virhe. Paikallisen autosähkökorjaamon mukaan tuo titaanilambda antaa ihan erilaiset jännitearvot, 0-5V. Ainakin heidän tietojensa mukaan Cossun orggigsesta tulisi se normi 0-1V pihalle..

Tuolla lisää: http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Ha ... ambda).pdf

Jaa-a. Mitäköhän sitä seuraavaks keksis.. Ei viittis alkaa noita ennakoita viilalla muuttamaan, kuulostaa vähän "rautalanka-patentilta".
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Marraskuu 27. 10:00:47 2008

sierra4x4tbo kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Onko katti liian kaukana pakosarjasta? Eikö tuo sytkän myöhästäminen lähinnä kuumenna pakoputkea jolloin katti on toimivinaan vähäsen paremmin..?
On kaukana pakosarjasta, siellä ne orggispaikoilla pakoputkessa ovat. Laatikon hännän paikkeilla. Tuli se esikatti heivattua mäjelle, siinä kun sisuskalut oli mallia irto. :roll:


Tuo lambda-homma hämmästyttää vieläkin.
Vaihdoin tossa loppukesästä tarvike titaanilambdan ton orggigsen tilalle, mutta ilmeisesti tämä oli virhe. Paikallisen autosähkökorjaamon mukaan tuo titaanilambda antaa ihan erilaiset jännitearvot, 0-5V. Ainakin heidän tietojensa mukaan Cossun orggigsesta tulisi se normi 0-1V pihalle..

Tuolla lisää: http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Ha ... ambda).pdf

Jaa-a. Mitäköhän sitä seuraavaks keksis.. Ei viittis alkaa noita ennakoita viilalla muuttamaan, kuulostaa vähän "rautalanka-patentilta".
HAHAA! Alkaa selviämään: http://www.motorfactorsgroup.com/titania.pdf
Luultavasti tonne on alunperin tökätty tollanen japsi titaani anturi.. Tietoa tuolla lopussa NOTE kohdan alla.

EDIT:
Ja tuolla lisää: http://www.lambdasensor.co.uk/main/mtypes.htm
Viimeksi muokannut sierra4x4tbo, To Marraskuu 27. 10:07:35 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Marraskuu 27. 10:05:08 2008

Titaanilambdan toimintaperjaate on ihan eri kuin tavallisen, ei voi vaihtaa ristiin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Marraskuu 27. 10:07:08 2008

sierra4x4tbo kirjoitti: Tuo lambda-homma hämmästyttää vieläkin.
Vaihdoin tossa loppukesästä tarvike titaanilambdan ton orggigsen tilalle, mutta ilmeisesti tämä oli virhe. Paikallisen autosähkökorjaamon mukaan tuo titaanilambda antaa ihan erilaiset jännitearvot, 0-5V. Ainakin heidän tietojensa mukaan Cossun orggigsesta tulisi se normi 0-1V pihalle..

Tuolla lisää: http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Ha ... ambda).pdf

Jaa-a. Mitäköhän sitä seuraavaks keksis.. Ei viittis alkaa noita ennakoita viilalla muuttamaan, kuulostaa vähän "rautalanka-patentilta".
Ei käy se titaanilambda siihen orggiksen tilalle.
Juuri tuon jännite eron takia ja titaani tarvitsee syöttöjännitteen.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Marraskuu 27. 10:15:13 2008

Noita titaanilabdojakin on näköjään kahta eri mallia

0-5voltin välillä osikilloivia ja
0-1voltin välillä oskilloivia
siipicossu kirjoitti:Ei käy se titaanilambda siihen orggiksen tilalle.
Juuri tuon jännite eron takia ja titaani tarvitsee syöttöjännitteen.
Eikös tuo voi ottaa sen syöttöjännitteen lämmitykseltä?

Vttu, et menee mystiseksi. Toiset sanoo et titaanilambda ja toiset et zirkonlambda.
Taas olis tullu halvemmaks ostaa se 300€ orggis, eikä yrittää säästää ja ostella kaikki markkinoilta löytyvät..

EDIT: http://www.lambdasensor.co.uk antaa Esco cossulle tälläisen lambdan, lienee sama kuin sierrassakin:

ESCORT 2.0 Cosworth N5F / Webber System - Titania 12/91 - 07/93 Front OTD5F-3E1 --- ---
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Marraskuu 27. 10:45:41 2008

"Normaalilambda" eli zirkonilambda tuottaa 0-1v jännitteen seoksen funktiona, jota ecu mittaa.

Titaanilambda ei tuota mitään jännitettä, se on vastus, jonka arvo muuttuu seoksen mukaan, muutos ei ole lineaarinen seoksen suhteen, vaan vastusarvo muuttuu koko ajan. Muutoksen nopeudesta luetaan seosarvoa. Titaanilambdaa kohdellaan sähköisesti samalla tavalla kuin vaikka lämpötila-anturia. ECU syöttää sarjavastuksen (tai vakiovirtalähteen) kautta lambda-anturille jännitettä ja mittaa anturin yli olevan jännitteen muutosta, josta ecu laskee seossuhdetta.

Tämän vuoksi titaanilambdan toimintaperjaate eroaa täysin zirconi lambdasta, eikä niitä voi vaihtaa mitenkään ristiin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Marraskuu 27. 11:20:22 2008

Skorppi kirjoitti:"Normaalilambda" eli zirkonilambda tuottaa 0-1v jännitteen seoksen funktiona, jota ecu mittaa.

Titaanilambda ei tuota mitään jännitettä, se on vastus, jonka arvo muuttuu seoksen mukaan, muutos ei ole lineaarinen seoksen suhteen, vaan vastusarvo muuttuu koko ajan. Muutoksen nopeudesta luetaan seosarvoa. Titaanilambdaa kohdellaan sähköisesti samalla tavalla kuin vaikka lämpötila-anturia. ECU syöttää sarjavastuksen (tai vakiovirtalähteen) kautta lambda-anturille jännitettä ja mittaa anturin yli olevan jännitteen muutosta, josta ecu laskee seossuhdetta.

Tämän vuoksi titaanilambdan toimintaperjaate eroaa täysin zirconi lambdasta, eikä niitä voi vaihtaa mitenkään ristiin.
Aivan!

Mutta kumpi pirulainen tolla nyt sitten oikeesti on?

Pikku nusnus on laitettava, Zirkon antaa 0,1-0,9V alueen. Tuossa pitäis olla 0-1V, vai pyöristetäänkö? :lol: Sopis vaan niin loistavasti tuon toisen titaanilambdan alue tohon 0-1V.

Alkaa menee taas hermot ton paskiasen kanssa.. Vaihtovalo vilkkuu ikävästi, nimittäin autonvaihtovalo! Taidan tilata Fordilta uuden orggigsen, oli sitten vaikka Kryptoniitti-lambda.. :evil:

EDIT:
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/Co ... gramL8.pdf

Tuota kaaviota kun vähän tutkii, niin eikös tuo HEGO nimenomaan ole vastus, mille syöttöjännite on otettu kahden lämmitysvastuksen "välistä"?
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Marraskuu 27. 13:08:29 2008

Tällainen löytyi PassionFord foorumilta:
This is a TITANIA sensor, as follows,
BLACK = SIGNAL
RED = HEATER POSITIVE, and referrence IN
WHITE = HEATER NEGATIVE
Titaani anturi siellä siis alunperin on. Luultavasti toimii myös Zirkon anturilla, koska antureista saatavat jännitteet niin lähellä toisiaan 0-1V vs. 0,1-0,9V.
Tiedän että titaani anturi ei anna mitään jännitettä itsekseen ulos, mutta syöttöjännitteen kanssapa antaakin.

Väärä anturihan siellä on siis paikallaan, selittynee nuo tyhjäkäynti-päästöt ainakin osaltaan tuolla..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Marraskuu 27. 14:40:45 2008

sierra4x4tbo kirjoitti: Titaani anturi siellä siis alunperin on. Luultavasti toimii myös Zirkon anturilla, koska antureista saatavat jännitteet niin lähellä toisiaan 0-1V vs. 0,1-0,9V.
Tiedän että titaani anturi ei anna mitään jännitettä itsekseen ulos, mutta syöttöjännitteen kanssapa antaakin.

Väärä anturihan siellä on siis paikallaan, selittynee nuo tyhjäkäynti-päästöt ainakin osaltaan tuolla..
Mun käsityksen mukaan ei toimi Zirkonilla jos pitää olla titaani ja päinvastoin vaikka jännitteet on samat.
Toinen antaa jännitettä ulos ja toinen ei.
Titaani ei anna jännitettä ulos vaan muuttaa vastusarvoaan seoksen mukaan. Vastusten sarjankytkennästä johtuen ecu mittaa muuttuneen jännitteen sen yli. Zirkon tekee jännitteen itse jonka syöttää ecuun (tai vaikka seosmittariin josta sen voi lukea).
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Marraskuu 27. 15:09:14 2008

siipicossu kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti: Titaani anturi siellä siis alunperin on. Luultavasti toimii myös Zirkon anturilla, koska antureista saatavat jännitteet niin lähellä toisiaan 0-1V vs. 0,1-0,9V.
Tiedän että titaani anturi ei anna mitään jännitettä itsekseen ulos, mutta syöttöjännitteen kanssapa antaakin.

Väärä anturihan siellä on siis paikallaan, selittynee nuo tyhjäkäynti-päästöt ainakin osaltaan tuolla..
Mun käsityksen mukaan ei toimi Zirkonilla jos pitää olla titaani ja päinvastoin vaikka jännitteet on samat.
Toinen antaa jännitettä ulos ja toinen ei.
Titaani ei anna jännitettä ulos vaan muuttaa vastusarvoaan seoksen mukaan. Vastusten sarjankytkennästä johtuen ecu mittaa muuttuneen jännitteen sen yli. Zirkon tekee jännitteen itse jonka syöttää ecuun (tai vaikka seosmittariin josta sen voi lukea).
Eikös tuo titaanianturi anna jännitteen kanssa ulos, kunhan vaan syöttöjännite on kytketty kanssa.. Eli tuo syöttöjännite otetaan noiden kahden lämmitysvastuksen välistä ja viedään tuolta mittaavan vastuksen (seosta mittaava osa) läpi, kun vastusarvo muuttuu, muuttuu myös lambdalta saatava jännite?? 0-1V.

Nyt siellä on Zirkon anturi joka antaa signaalipiuhaan lähes oikeita arvoja (0,1-0,9V) ja toimii siis lähes oikein.

Näin sen itse tulkitsin pienillä sähkötekniikan opinnoista mieleen jääneillä tiedoilla..
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/Co ... gramL8.pdf
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re: Cossua katsastamassa ja pari kysymystä seoksista

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Marraskuu 27. 16:38:03 2008

ATOY:lta löytyy oikeanlainen anturi cossuun. Maksaa noin puolet alkuperäisestä. Koko ja kierre on samat, samoin johtimien värit. Liittimen joutuu väsäämään vanhasta. Kahteen autoon olen tollaset uusinut, seokset ja katsastus on olleet ok.

Vaatii vaan oikean varaosaliikkeen että anturi löytyy. Molemmilla kerroilla menin ensin samaan liikkeeseen, eikä ne löytäneet anturia. Vaihdoin liikettä ja anturi löytyi samantien. Motoralin luettelosta löytyy ihan oikealla koodilla ja liittimellä anturi Cossuun, mutta eivät kuulema myy sitä ulos. Epäilys oli että jokin Fordin kanssa tehty sopimus estää myymisen.

Lisätietoa:

http://www.ngk.fi/Toiminta_ja_tekniikka.1588.0.html

http://www.ngk.fi/index.php?id=1666&pd= ... D&m=Sierra

http://www.ngk.fi/index.php?id=1666&pd= ... D&m=Escort
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Vastaa Viestiin