rst:n vakio ruiskun rukkaamisesta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

rst:n vakio ruiskun rukkaamisesta

Viesti Kirjoittaja simanski » Pe Lokakuu 21. 15:06:59 2005

elikkäs meininki olis et vakioon rst:hen lykkäis isomman hyrrän ja coolerin, mite ois fiksuin hoitaa bensapuolen muutokset? lastu, paineensäädin vai mikä? ja mitä lastuja suosittelette?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Lokakuu 21. 15:53:31 2005

Joko se toimii sellaisenaan tai sitten Megasquirt joko rinnalle tai pelkästään. Lastuhan ei polttoaineen syöttöön liity mitenkään.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Pe Lokakuu 28. 10:23:12 2005

Engine Management:
Ahmed Bayjoo Motorola ECU microprocessor for ignition and boost control
Ahmed Bayjoo Bosch ECU microprocessor for KE-Jetronic fuelling control
Mechanical modifications to the KE-Jetronic injection system

Tuo on lainattu turbocharger.co.uk sivuilta ja tuosta tulee mulle ainaki sellanen käsitys että ke-jetin boxiinki ois tuossa tapauksessa laitettu lastu. Onko tuo urbaani legenda vai totta?
Koko tarinan voi lukee em. sivuilta, löytyy "modified mk4 rs turbo series 2"-linkin alta.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Pe Lokakuu 28. 10:30:33 2005

Kyllähän sitä KE-boksiakin voi muokata mutta ei sinne mitään "lastua" voi vaihtaa kun siellä ei ole mitään älyä eli prosessoria. Eli se perustuu analogiaelektroniikkaan ja muutokset luultavasti tehdään vastuksia ja kondensaattoreita vaihtamalla. Joka tapauksessa melkoista ajan tuhlausta, samalla vaivalla asentaa Megasquirtin ja toiminta on muutenkin varmempaa.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Pe Lokakuu 28. 10:42:26 2005

Joo, en sitä ole alkamassa muuttamaan mihinkään, mut kyselen vaan sillä että höpiseekö britit omiaan? Tuossahan kuitenkin sanotaan että sinne joku prosessori on lykätty.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Lokakuu 28. 10:48:41 2005

Sama homma, olen nähnnyt joitakin bokseja joissa on lisätty pieni lisäpiirilevy sinne sisään. Mistään lastusta tuskin on kyse. Varmaan jollakin potentiometri+transistori kytkenällä muokkaa ohjuspaineen ohjausvirtaa esim. ilmamäärämittarin lautasen asennon mukaan. Tällaisen ohjausvirran avulla tehtävät virityksen vaan eivä nosta järjestelmän maksimi polttoaineensyöttöpotentiaalia.
Tuossa vielä tuo S1:sen bensaboksi. Nuo ainoat integroidut komponentit on vain operaatiovahvistimia, eli yhtään mitää digitaalista tai muistia ei tuossa purkissa ole.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

tuke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuke » Pe Lokakuu 28. 13:50:30 2005

Kuinkas muuten bensansyötön katkaisu korkeilla kierroksilla? Voisiko tämä boxin muutos tarkoittaa sitä?
Mulla ilmeni ruiskuboxin vaihdon jälkeen aika inhottava vedon katkeaminen kokonaan, kun kierrokset nousevat yli n.6300rpm. Kun veto taas palaa kierrosten laskettua alle tämän rajan, rasittaa se nykäyksellä aika rumasti voimansiirtoa. Tämä siis tuli ruiskuboxin vaihdon jälkeen. Vanhalla boxilla tätä "ominaisuutta" ei ollut (johtuen ehkä siitä että siinä ei toiminut kaikki rikastus/syötönkatkaisutoiminnot). Syttöboxissa mulla ei ole mitään kierrostenrajoittajaa. Vika tosin voi olla jossain muuallakin, en ole vielä perehtynyt siihen erityisemmin, kun auto on ollut pitkät ajat seisonnassa.

Jostakin kaukaa on jäänyt muistin perukoille muistikuva, että KE-boxilla olisi oma syötönkatkaisu ylikierroksille meno estämiseksi, kuten myöskin syttöboxilakin. Kierrosnopeusarvot olivat porrastetut? Saman muistikuvan mukaan tätä ruiskuboxin kierrostenrajoittajaa olisi pystynyt rukkaamaan vaihtamalla komponentteja?
Mutta tämä on ainoastaan aika heikko muistikuva!?
Mielellään korjatkaa mikäli olen väärässä!

Mutta miten muilla toimii kierrostenrajoitin(/rajoittimet?) RST:ssä, ja onko koko KE-Jetissä yleensäkään mitään "kierrostenrajoitinta"?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Lokakuu 28. 14:07:52 2005

tuke kirjoitti: onko koko KE-Jetissä yleensäkään mitään "kierrostenrajoitinta"?
ei olerajoitinta
jos on jotain rajoitinta niin se on sytkä puolella.
k ja ke on sen verran alkeellisia ruiskuja että niillä ei hoideta sytkää ollenkaan.
jos tuntuu että polttoaine puolella on tullut rajoitin niin kannattaa tarkistaa PA pumppu.
nimittäin k ja ke suuttimet aukeaa PA paineella ja on aika tarkkka järjestelmäpaineesta

Jos paine romahtaa niin suutin menee kiinni kertalaakista.
vauhti ei hiivu hiljalleen niinkuin L jeteissä ja sen johdannaisissa myöhemmissä ruiskuissa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Pe Lokakuu 28. 14:46:08 2005

Kyllä siinä KE-Jetissäkin rajoitin on. Yksinkertaisesti katkaisee virran bensapumpulta. Toinen mahdollisuus on tehdä se paineensäätimen kautta eli boksi kääntää ohjausvirran toisinpäin jolloin syöttö katkeaa. Tätä käytetään esim. moottorijarrutuksessa syötönkatkaisuun. Mutta Escort RST:ssä tuo kierrosrajoitin on tosiaan kaksivaiheinen, muistaakseni ensin katkeaa sytkä ja sitten bensapumpulta sähkö.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Lokakuu 28. 14:56:44 2005

hmmm tarkastan tiedot maanantaiksi.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Lokakuu 28. 15:06:41 2005

On bensaboksissa tosiaan oma rajoitin. Jos katsot tuota mun pasteamaa kuvaa, niin siellä nurkassa olevat kaksi isoa rinnankytkettyä konkkaa asettaa katkaisuarvon. Katso arvot niistä ja lyö vähän lisää kapasitanssia rinnalle jos haluat rajaa nostaa. Tää homma toimii sitten erilailla S1:sessä jossa pumpun virran katkaisun hoitaa se hopea rele.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

tuke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuke » Pe Lokakuu 28. 18:31:02 2005

JesseT
Ovatko ne "nurkassa olevat kaksi isoa rinnankytkettyä konkkaa" nuo vas.alakulmassa olevat kaksi punaista mötikkää, ainakin hieman piilossa oleva merkintä piirilevyssä on kondensaattorin.

Ja mielenkiinnosta, onko S1:ssä oleva "se hopea rele" myös boxin sisällä?

Täytyy koetella sitä kondensaattori juttua, kun auto tulee taas käyttöön,tod.näk. kylläkin vasta keväällä.

Nykyisellään lyö pelin poikki tosi ikävästi, mikäli erehtyy vedättämään niin korkealle. Mutta kierrosraja on kyllä aika alhaalla. Tosin rajoituksen iskiessä on muutakin tilannetta päällä ettei oikein ole saanut tarkkaa lukemaa mittarista, varsinkin kun vaihteena on ollut kakkonen. Ja kiekkamittarikin voi kyllä heittää! Toisaalta ei kyllä tarvi vakio alakerralla kiertääkään tuota korkeammalle, mutta ei "rankaisun" tarvisi olla noin raaka.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Pe Lokakuu 28. 21:17:13 2005

Omassa tuo rajoitin tulee vastaan 6250r/min, enkä ole nähny tarpeelliseks sitä lähtee nostamaan. Tuo riittää jo hyvin, eikä mulla ainakaan hyödytä edes loppuun asti vedättää, paremmin kiihtyy kun vaihtaa isompaa viimeistään 6000r/min. Vaan näähän riippuu aina auton kokonais virityksestä. Enemmän haittaa tuo ahtopaineraja, mutta siihenki on tulossa ens kuun alussa korjaus.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Lokakuu 28. 22:34:24 2005

tuke kirjoitti:JesseT
Ovatko ne "nurkassa olevat kaksi isoa rinnankytkettyä konkkaa" nuo vas.alakulmassa olevat kaksi punaista mötikkää, ainakin hieman piilossa oleva merkintä piirilevyssä on kondensaattorin.

Ja mielenkiinnosta, onko S1:ssä oleva "se hopea rele" myös boxin sisällä?
Just ne.

No ei tuolla boksissa mitää releitä ole :shock:
Siellä se rele on kuskin jalkatilassa muiden releiden kanssa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

tuke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuke » La Lokakuu 29. 14:49:27 2005

[quote="tony the tiger"]Omassa tuo rajoitin tulee vastaan 6250r/min, enkä ole nähny tarpeelliseks sitä lähtee nostamaan.

Ei mullakaan ole tarvetta nostaa rajoitinta tuosta, mutta kun syttö ei katkea ensin, niin tulee tuo bensankatkaisu liian rajuna. Jos JesseT:n kondensaattori muutos ei onnistu, niin täytyy laittaa erillinen kierrostenrajoitin. Syttöboxia en lähde muuttamaan, sillä se toimii niin hyvin kuin noissa vain voi!

JesseT: Kiitos vinkeistä!

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno84 » La Elokuu 19. 23:34:38 2006

voisiko mulla olla omassa rst:ssä bensansyötön katkeaminen vikana kun tekee samaa että veto loppuu aika äkillisesti ja seosmittarin mukaan heittää laihalla kun veto loppuu se tekee vain sen katkeamisen jo n. 4000rpm kohdalla? niin ja ahtorajat on pois

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Elokuu 20. 11:36:35 2006

jarno84 kirjoitti:voisiko mulla olla omassa rst:ssä bensansyötön katkeaminen vikana kun tekee samaa että veto loppuu aika äkillisesti ja seosmittarin mukaan heittää laihalla kun veto loppuu se tekee vain sen katkeamisen jo n. 4000rpm kohdalla? niin ja ahtorajat on pois
No asiahan on tarkistettu yleismittarilla parissa minuutissa niin ei tarvitse spekuloida.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno84 » Ma Elokuu 21. 18:19:09 2006

JesseT kirjoitti:
jarno84 kirjoitti:voisiko mulla olla omassa rst:ssä bensansyötön katkeaminen vikana kun tekee samaa että veto loppuu aika äkillisesti ja seosmittarin mukaan heittää laihalla kun veto loppuu se tekee vain sen katkeamisen jo n. 4000rpm kohdalla? niin ja ahtorajat on pois
No asiahan on tarkistettu yleismittarilla parissa minuutissa niin ei tarvitse spekuloida.
no niinhän se kyllä on.

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno84 » Ti Elokuu 22. 17:32:42 2006

sen verran kysäisisin vielä että boksiltako mitataan? :oops:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Elokuu 22. 17:48:38 2006

jarno84 kirjoitti:sen verran kysäisisin vielä että boksiltako mitataan? :oops:
Bensapumpulta, bensapumpun releeltä tai mistä vaan näiden väliseltä johdolta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin