rst:n vakio ruiskun rukkaamisesta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
- Paikkakunta: kotzuomi
rst:n vakio ruiskun rukkaamisesta
elikkäs meininki olis et vakioon rst:hen lykkäis isomman hyrrän ja coolerin, mite ois fiksuin hoitaa bensapuolen muutokset? lastu, paineensäädin vai mikä? ja mitä lastuja suosittelette?
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Engine Management:
Ahmed Bayjoo Motorola ECU microprocessor for ignition and boost control
Ahmed Bayjoo Bosch ECU microprocessor for KE-Jetronic fuelling control
Mechanical modifications to the KE-Jetronic injection system
Tuo on lainattu turbocharger.co.uk sivuilta ja tuosta tulee mulle ainaki sellanen käsitys että ke-jetin boxiinki ois tuossa tapauksessa laitettu lastu. Onko tuo urbaani legenda vai totta?
Koko tarinan voi lukee em. sivuilta, löytyy "modified mk4 rs turbo series 2"-linkin alta.
Ahmed Bayjoo Motorola ECU microprocessor for ignition and boost control
Ahmed Bayjoo Bosch ECU microprocessor for KE-Jetronic fuelling control
Mechanical modifications to the KE-Jetronic injection system
Tuo on lainattu turbocharger.co.uk sivuilta ja tuosta tulee mulle ainaki sellanen käsitys että ke-jetin boxiinki ois tuossa tapauksessa laitettu lastu. Onko tuo urbaani legenda vai totta?
Koko tarinan voi lukee em. sivuilta, löytyy "modified mk4 rs turbo series 2"-linkin alta.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Kyllähän sitä KE-boksiakin voi muokata mutta ei sinne mitään "lastua" voi vaihtaa kun siellä ei ole mitään älyä eli prosessoria. Eli se perustuu analogiaelektroniikkaan ja muutokset luultavasti tehdään vastuksia ja kondensaattoreita vaihtamalla. Joka tapauksessa melkoista ajan tuhlausta, samalla vaivalla asentaa Megasquirtin ja toiminta on muutenkin varmempaa.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Sama homma, olen nähnnyt joitakin bokseja joissa on lisätty pieni lisäpiirilevy sinne sisään. Mistään lastusta tuskin on kyse. Varmaan jollakin potentiometri+transistori kytkenällä muokkaa ohjuspaineen ohjausvirtaa esim. ilmamäärämittarin lautasen asennon mukaan. Tällaisen ohjausvirran avulla tehtävät virityksen vaan eivä nosta järjestelmän maksimi polttoaineensyöttöpotentiaalia.
Tuossa vielä tuo S1:sen bensaboksi. Nuo ainoat integroidut komponentit on vain operaatiovahvistimia, eli yhtään mitää digitaalista tai muistia ei tuossa purkissa ole.
Tuossa vielä tuo S1:sen bensaboksi. Nuo ainoat integroidut komponentit on vain operaatiovahvistimia, eli yhtään mitää digitaalista tai muistia ei tuossa purkissa ole.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
Kuinkas muuten bensansyötön katkaisu korkeilla kierroksilla? Voisiko tämä boxin muutos tarkoittaa sitä?
Mulla ilmeni ruiskuboxin vaihdon jälkeen aika inhottava vedon katkeaminen kokonaan, kun kierrokset nousevat yli n.6300rpm. Kun veto taas palaa kierrosten laskettua alle tämän rajan, rasittaa se nykäyksellä aika rumasti voimansiirtoa. Tämä siis tuli ruiskuboxin vaihdon jälkeen. Vanhalla boxilla tätä "ominaisuutta" ei ollut (johtuen ehkä siitä että siinä ei toiminut kaikki rikastus/syötönkatkaisutoiminnot). Syttöboxissa mulla ei ole mitään kierrostenrajoittajaa. Vika tosin voi olla jossain muuallakin, en ole vielä perehtynyt siihen erityisemmin, kun auto on ollut pitkät ajat seisonnassa.
Jostakin kaukaa on jäänyt muistin perukoille muistikuva, että KE-boxilla olisi oma syötönkatkaisu ylikierroksille meno estämiseksi, kuten myöskin syttöboxilakin. Kierrosnopeusarvot olivat porrastetut? Saman muistikuvan mukaan tätä ruiskuboxin kierrostenrajoittajaa olisi pystynyt rukkaamaan vaihtamalla komponentteja?
Mutta tämä on ainoastaan aika heikko muistikuva!?
Mielellään korjatkaa mikäli olen väärässä!
Mutta miten muilla toimii kierrostenrajoitin(/rajoittimet?) RST:ssä, ja onko koko KE-Jetissä yleensäkään mitään "kierrostenrajoitinta"?
Mulla ilmeni ruiskuboxin vaihdon jälkeen aika inhottava vedon katkeaminen kokonaan, kun kierrokset nousevat yli n.6300rpm. Kun veto taas palaa kierrosten laskettua alle tämän rajan, rasittaa se nykäyksellä aika rumasti voimansiirtoa. Tämä siis tuli ruiskuboxin vaihdon jälkeen. Vanhalla boxilla tätä "ominaisuutta" ei ollut (johtuen ehkä siitä että siinä ei toiminut kaikki rikastus/syötönkatkaisutoiminnot). Syttöboxissa mulla ei ole mitään kierrostenrajoittajaa. Vika tosin voi olla jossain muuallakin, en ole vielä perehtynyt siihen erityisemmin, kun auto on ollut pitkät ajat seisonnassa.
Jostakin kaukaa on jäänyt muistin perukoille muistikuva, että KE-boxilla olisi oma syötönkatkaisu ylikierroksille meno estämiseksi, kuten myöskin syttöboxilakin. Kierrosnopeusarvot olivat porrastetut? Saman muistikuvan mukaan tätä ruiskuboxin kierrostenrajoittajaa olisi pystynyt rukkaamaan vaihtamalla komponentteja?
Mutta tämä on ainoastaan aika heikko muistikuva!?
Mielellään korjatkaa mikäli olen väärässä!
Mutta miten muilla toimii kierrostenrajoitin(/rajoittimet?) RST:ssä, ja onko koko KE-Jetissä yleensäkään mitään "kierrostenrajoitinta"?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
ei olerajoitintatuke kirjoitti: onko koko KE-Jetissä yleensäkään mitään "kierrostenrajoitinta"?
jos on jotain rajoitinta niin se on sytkä puolella.
k ja ke on sen verran alkeellisia ruiskuja että niillä ei hoideta sytkää ollenkaan.
jos tuntuu että polttoaine puolella on tullut rajoitin niin kannattaa tarkistaa PA pumppu.
nimittäin k ja ke suuttimet aukeaa PA paineella ja on aika tarkkka järjestelmäpaineesta
Jos paine romahtaa niin suutin menee kiinni kertalaakista.
vauhti ei hiivu hiljalleen niinkuin L jeteissä ja sen johdannaisissa myöhemmissä ruiskuissa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Kyllä siinä KE-Jetissäkin rajoitin on. Yksinkertaisesti katkaisee virran bensapumpulta. Toinen mahdollisuus on tehdä se paineensäätimen kautta eli boksi kääntää ohjausvirran toisinpäin jolloin syöttö katkeaa. Tätä käytetään esim. moottorijarrutuksessa syötönkatkaisuun. Mutta Escort RST:ssä tuo kierrosrajoitin on tosiaan kaksivaiheinen, muistaakseni ensin katkeaa sytkä ja sitten bensapumpulta sähkö.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
On bensaboksissa tosiaan oma rajoitin. Jos katsot tuota mun pasteamaa kuvaa, niin siellä nurkassa olevat kaksi isoa rinnankytkettyä konkkaa asettaa katkaisuarvon. Katso arvot niistä ja lyö vähän lisää kapasitanssia rinnalle jos haluat rajaa nostaa. Tää homma toimii sitten erilailla S1:sessä jossa pumpun virran katkaisun hoitaa se hopea rele.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
JesseT
Ovatko ne "nurkassa olevat kaksi isoa rinnankytkettyä konkkaa" nuo vas.alakulmassa olevat kaksi punaista mötikkää, ainakin hieman piilossa oleva merkintä piirilevyssä on kondensaattorin.
Ja mielenkiinnosta, onko S1:ssä oleva "se hopea rele" myös boxin sisällä?
Täytyy koetella sitä kondensaattori juttua, kun auto tulee taas käyttöön,tod.näk. kylläkin vasta keväällä.
Nykyisellään lyö pelin poikki tosi ikävästi, mikäli erehtyy vedättämään niin korkealle. Mutta kierrosraja on kyllä aika alhaalla. Tosin rajoituksen iskiessä on muutakin tilannetta päällä ettei oikein ole saanut tarkkaa lukemaa mittarista, varsinkin kun vaihteena on ollut kakkonen. Ja kiekkamittarikin voi kyllä heittää! Toisaalta ei kyllä tarvi vakio alakerralla kiertääkään tuota korkeammalle, mutta ei "rankaisun" tarvisi olla noin raaka.
Ovatko ne "nurkassa olevat kaksi isoa rinnankytkettyä konkkaa" nuo vas.alakulmassa olevat kaksi punaista mötikkää, ainakin hieman piilossa oleva merkintä piirilevyssä on kondensaattorin.
Ja mielenkiinnosta, onko S1:ssä oleva "se hopea rele" myös boxin sisällä?
Täytyy koetella sitä kondensaattori juttua, kun auto tulee taas käyttöön,tod.näk. kylläkin vasta keväällä.
Nykyisellään lyö pelin poikki tosi ikävästi, mikäli erehtyy vedättämään niin korkealle. Mutta kierrosraja on kyllä aika alhaalla. Tosin rajoituksen iskiessä on muutakin tilannetta päällä ettei oikein ole saanut tarkkaa lukemaa mittarista, varsinkin kun vaihteena on ollut kakkonen. Ja kiekkamittarikin voi kyllä heittää! Toisaalta ei kyllä tarvi vakio alakerralla kiertääkään tuota korkeammalle, mutta ei "rankaisun" tarvisi olla noin raaka.
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Omassa tuo rajoitin tulee vastaan 6250r/min, enkä ole nähny tarpeelliseks sitä lähtee nostamaan. Tuo riittää jo hyvin, eikä mulla ainakaan hyödytä edes loppuun asti vedättää, paremmin kiihtyy kun vaihtaa isompaa viimeistään 6000r/min. Vaan näähän riippuu aina auton kokonais virityksestä. Enemmän haittaa tuo ahtopaineraja, mutta siihenki on tulossa ens kuun alussa korjaus.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Just ne.tuke kirjoitti:JesseT
Ovatko ne "nurkassa olevat kaksi isoa rinnankytkettyä konkkaa" nuo vas.alakulmassa olevat kaksi punaista mötikkää, ainakin hieman piilossa oleva merkintä piirilevyssä on kondensaattorin.
Ja mielenkiinnosta, onko S1:ssä oleva "se hopea rele" myös boxin sisällä?
No ei tuolla boksissa mitää releitä ole

Siellä se rele on kuskin jalkatilassa muiden releiden kanssa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
[quote="tony the tiger"]Omassa tuo rajoitin tulee vastaan 6250r/min, enkä ole nähny tarpeelliseks sitä lähtee nostamaan.
Ei mullakaan ole tarvetta nostaa rajoitinta tuosta, mutta kun syttö ei katkea ensin, niin tulee tuo bensankatkaisu liian rajuna. Jos JesseT:n kondensaattori muutos ei onnistu, niin täytyy laittaa erillinen kierrostenrajoitin. Syttöboxia en lähde muuttamaan, sillä se toimii niin hyvin kuin noissa vain voi!
JesseT: Kiitos vinkeistä!
Ei mullakaan ole tarvetta nostaa rajoitinta tuosta, mutta kun syttö ei katkea ensin, niin tulee tuo bensankatkaisu liian rajuna. Jos JesseT:n kondensaattori muutos ei onnistu, niin täytyy laittaa erillinen kierrostenrajoitin. Syttöboxia en lähde muuttamaan, sillä se toimii niin hyvin kuin noissa vain voi!
JesseT: Kiitos vinkeistä!
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
No asiahan on tarkistettu yleismittarilla parissa minuutissa niin ei tarvitse spekuloida.jarno84 kirjoitti:voisiko mulla olla omassa rst:ssä bensansyötön katkeaminen vikana kun tekee samaa että veto loppuu aika äkillisesti ja seosmittarin mukaan heittää laihalla kun veto loppuu se tekee vain sen katkeamisen jo n. 4000rpm kohdalla? niin ja ahtorajat on pois
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
no niinhän se kyllä on.JesseT kirjoitti:No asiahan on tarkistettu yleismittarilla parissa minuutissa niin ei tarvitse spekuloida.jarno84 kirjoitti:voisiko mulla olla omassa rst:ssä bensansyötön katkeaminen vikana kun tekee samaa että veto loppuu aika äkillisesti ja seosmittarin mukaan heittää laihalla kun veto loppuu se tekee vain sen katkeamisen jo n. 4000rpm kohdalla? niin ja ahtorajat on pois
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti: