Ekan kerran ongelmia RST:eessä - R A T K A I S U -
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Sinulla ei ilmeisesti ole seosmittaria niin ettet tiedä toimiiko rikastukset oikein?
Voisit kokeilla kylmäkäyntirikastusta irroittamalla määränjakajan päässä olevaan paine-erosäätimeen tulevan liittimen. Muuttuuko käynti kylmänä? Jos ei niin kylmäkäyntirikastus ei toimi ja kannattaa tarkistaa imusarjan alla olevan lämpöanturin kontakti (ettei ole vettä, irronnut johto ym.) sekä kyseisen irroittamasi paine-erosäätimen pistokkeen kontakti.
Jos käynti muuttuu paremmaksi irrotettuasi paine-erosäätimen pistokkeen, on rikastus liian suuri ja edelleen kannattaa tarkistaa se lämpöanturin kosketus, koska equ voi luulla huonosta kosketuksesta tai kokonaan puuuttuvan kosketuksen äärettömän suuresta vastuksesta johtuen moottoria kylmemmäksi kuin se onkaan ja rikastaa liikaa.(equ rikastaa anturin resistanssin mukaan ja huono kosketus lisää vastusta)
Myös kylmäkäyntisuuttimen toimintaa ohjaavan lämpöaikakytkimen liitin ja kosketukset kannattaa puhdistaa. (Lämpöaikakytkin on "helpommassa" paikassa imusarjan alla kuin lämpöanturi). Kylmäkäyntisuuttimen väärän toiminnanhan voit tarkastaa irrottamalla kylmäkäyntisuuttimen pistokkeen ja kuunnella muuttuuko koneen käynti kylmänä. Kylmäkäynnistyssuuttimen ei kyllä kuulu ruiskuttaa bensaa kuin startatessa hetken aikaa.
Tässä nyt ensialkuun jos et ole jo näitä testannut!
Voisit kokeilla kylmäkäyntirikastusta irroittamalla määränjakajan päässä olevaan paine-erosäätimeen tulevan liittimen. Muuttuuko käynti kylmänä? Jos ei niin kylmäkäyntirikastus ei toimi ja kannattaa tarkistaa imusarjan alla olevan lämpöanturin kontakti (ettei ole vettä, irronnut johto ym.) sekä kyseisen irroittamasi paine-erosäätimen pistokkeen kontakti.
Jos käynti muuttuu paremmaksi irrotettuasi paine-erosäätimen pistokkeen, on rikastus liian suuri ja edelleen kannattaa tarkistaa se lämpöanturin kosketus, koska equ voi luulla huonosta kosketuksesta tai kokonaan puuuttuvan kosketuksen äärettömän suuresta vastuksesta johtuen moottoria kylmemmäksi kuin se onkaan ja rikastaa liikaa.(equ rikastaa anturin resistanssin mukaan ja huono kosketus lisää vastusta)
Myös kylmäkäyntisuuttimen toimintaa ohjaavan lämpöaikakytkimen liitin ja kosketukset kannattaa puhdistaa. (Lämpöaikakytkin on "helpommassa" paikassa imusarjan alla kuin lämpöanturi). Kylmäkäyntisuuttimen väärän toiminnanhan voit tarkastaa irrottamalla kylmäkäyntisuuttimen pistokkeen ja kuunnella muuttuuko koneen käynti kylmänä. Kylmäkäynnistyssuuttimen ei kyllä kuulu ruiskuttaa bensaa kuin startatessa hetken aikaa.
Tässä nyt ensialkuun jos et ole jo näitä testannut!
-
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
LOL, nyt saatte arvon porukat nauraa ja kunnolla, todellinen vika meinaan selvisi, tossa eilen illalla kun lueskelin tätä topiccia:
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... c&start=25
Ja tarkemmin tuota toista viestiä ylhäältä
ELI: Konepesun jälkeen olin ottanut penkinlämmittimien sulakkeen poies, koska ajattelin, että mitä turhaa siinä sulaketta, kun ei ole recaroissa lämmityksiäkään. No empä tiennyt, että tämän sulakkeen kautta menee virrat myös ruiskuboksille eli se ei ole OLLENKAAN käytössä
Ei ihme että nyki ja ei käynyt kylmänä
Ja pitää vissiin ostaa se suomenkielinen manuska, josta ilmenee mitä minkäkin sulakkeen alla on
Yhteenveto: Vittu että voi olla pienestä kiinni.
Lopputulos: Kaikki viat häipyivät.
PS. Saa nauraa.
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... c&start=25
Ja tarkemmin tuota toista viestiä ylhäältä

ELI: Konepesun jälkeen olin ottanut penkinlämmittimien sulakkeen poies, koska ajattelin, että mitä turhaa siinä sulaketta, kun ei ole recaroissa lämmityksiäkään. No empä tiennyt, että tämän sulakkeen kautta menee virrat myös ruiskuboksille eli se ei ole OLLENKAAN käytössä



Yhteenveto: Vittu että voi olla pienestä kiinni.
Lopputulos: Kaikki viat häipyivät.
PS. Saa nauraa.
Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Tekevälle sattuu , hyvä että tuli kuntooncossuton kirjoitti:LOL, nyt saatte arvon porukat nauraa ja kunnolla, todellinen vika meinaan selvisi, tossa eilen illalla kun lueskelin tätä topiccia:
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... c&start=25
Ja tarkemmin tuota toista viestiä ylhäältä![]()
ELI: Konepesun jälkeen olin ottanut penkinlämmittimien sulakkeen poies, koska ajattelin, että mitä turhaa siinä sulaketta, kun ei ole recaroissa lämmityksiäkään. No empä tiennyt, että tämän sulakkeen kautta menee virrat myös ruiskuboksille eli se ei ole OLLENKAAN käytössäEi ihme että nyki ja ei käynyt kylmänä
Ja pitää vissiin ostaa se suomenkielinen manuska, josta ilmenee mitä minkäkin sulakkeen alla on
![]()
Yhteenveto: Vittu että voi olla pienestä kiinni.
Lopputulos: Kaikki viat häipyivät.
PS. Saa nauraa.

ex Jäsen #10
-
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja

Joo-o, kyllä naurattaa vieläkin tuo "vian" löytyminen.. tosin ei pelkällä sulakkeen vaihdolla olisi silloin alussa selvitty, koska se hall-anturi + tulpanjohdot olivat oikeasti sököt.
Nyt tässä reilut 50km "testilenkkiä" ajaneen kommentit:
Ahdot = ok, varmuudeksi laitoin ~ 0,6bar ettei sitten ruve katkomaan menoa.
Kylmäkäynnistys = ok, ei tarvii sahata niin paljon kuin ennen konepesua.
Tyhjäkäynti = kylmänä poksauttelee välillä putkeen, mutta kaipa tuo on normaalia? Lämpimänä todella tasaista ja siistiä ~ 950 RPM
Ajo = muuten ok, mutta ajettaessa kolmosvaihteella ~ 2000 RPM ajo on hieman sellaista nypyttävää tahi nykivää, mistä johtuis?
Kiihdytys = täysin moitteetonta, tottelee kaasua 100%
Mites, nyt kun muistelen niin säädin sytkän ilman että oli alipaineletku irti. Onko tästä merkittävää haittaa?
Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Noin 6-8 astetta on silloin sulla myöhäisellä. Kun laitat kohdalleen niin saat noin 10 hepoa takaisin laitumelta ja on jo mahdollisuus päästä 100+hv klubiin.cossuton kirjoitti: Mites, nyt kun muistelen niin säädin sytkän ilman että oli alipaineletku irti. Onko tästä merkittävää haittaa?

Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
JesseT kirjoitti:Noin 6-8 astetta on silloin sulla myöhäisellä. Kun laitat kohdalleen niin saat noin 10 hepoa takaisin laitumelta ja on jo mahdollisuus päästä 100+hv klubiin.cossuton kirjoitti: Mites, nyt kun muistelen niin säädin sytkän ilman että oli alipaineletku irti. Onko tästä merkittävää haittaa?

Eikun hakemaan takas lamppu lainaan.
Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
-
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
-
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
= Oli oikea letku, konehuoneessa katsottuna siis oikeanpuolimmainen (joo, kyllä se on oikea kun siitä on ahtomittarin letkukin haarotettuJesseT kirjoitti:Kai oli oikea letku irti siitä päältä? Ja reikä imusarjan tulpattu? Ja kierrokset ~700rpm eikä 1000rpm? Eikä kierrokset muuttunut kun otit letkun irti?



Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kyllä sen ahtomittarin voi haaroittaa ihan mistä niistä letkuista vaan. ESC-II ecu pitäisi olla kiinni siinä pienemmässä (kuristettu) 90-asteen lähdössä imusarjan päällä. En muista kumpi.
Tosiaan on tärkeää, että kierrokset on tarpeeksi alhaalla. Monilla RST:t käy tyhjää 1000rpm paikkeilla ja silloin kun ennakon säätää niin aivan pieleen menee kun ecu aikaistaa siinä jo aika paljon.
Joos tietää mitä on nakutus ja tietää tasan tarkkaan mitä kuunnella niin voi ne ennakot säätää korvakuuloltakin. Tehoa tulee aika kivasti lisää mutta pitää tietää mitä tekee.
Tosiaan on tärkeää, että kierrokset on tarpeeksi alhaalla. Monilla RST:t käy tyhjää 1000rpm paikkeilla ja silloin kun ennakon säätää niin aivan pieleen menee kun ecu aikaistaa siinä jo aika paljon.
Joos tietää mitä on nakutus ja tietää tasan tarkkaan mitä kuunnella niin voi ne ennakot säätää korvakuuloltakin. Tehoa tulee aika kivasti lisää mutta pitää tietää mitä tekee.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 2335
- Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
- Paikkakunta: Lohja
Ahaa.. ok, eli pitää säätää kierrokset notkumaan melko alas ja sitten.. mulla käy nyt juurikin 950RPM ja ilmankos..JesseT kirjoitti:Kyllä sen ahtomittarin voi haaroittaa ihan mistä niistä letkuista vaan. ESC-II ecu pitäisi olla kiinni siinä pienemmässä (kuristettu) 90-asteen lähdössä imusarjan päällä. En muista kumpi.
Tosiaan on tärkeää, että kierrokset on tarpeeksi alhaalla. Monilla RST:t käy tyhjää 1000rpm paikkeilla ja silloin kun ennakon säätää niin aivan pieleen menee kun ecu aikaistaa siinä jo aika paljon.
Joos tietää mitä on nakutus ja tietää tasan tarkkaan mitä kuunnella niin voi ne ennakot säätää korvakuuloltakin. Tehoa tulee aika kivasti lisää mutta pitää tietää mitä tekee.
Jäsen #292
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19
VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19