Ekan kerran ongelmia RST:eessä - R A T K A I S U -

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

tuke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuke » Ma Elokuu 14. 22:29:49 2006

Sinulla ei ilmeisesti ole seosmittaria niin ettet tiedä toimiiko rikastukset oikein?
Voisit kokeilla kylmäkäyntirikastusta irroittamalla määränjakajan päässä olevaan paine-erosäätimeen tulevan liittimen. Muuttuuko käynti kylmänä? Jos ei niin kylmäkäyntirikastus ei toimi ja kannattaa tarkistaa imusarjan alla olevan lämpöanturin kontakti (ettei ole vettä, irronnut johto ym.) sekä kyseisen irroittamasi paine-erosäätimen pistokkeen kontakti.
Jos käynti muuttuu paremmaksi irrotettuasi paine-erosäätimen pistokkeen, on rikastus liian suuri ja edelleen kannattaa tarkistaa se lämpöanturin kosketus, koska equ voi luulla huonosta kosketuksesta tai kokonaan puuuttuvan kosketuksen äärettömän suuresta vastuksesta johtuen moottoria kylmemmäksi kuin se onkaan ja rikastaa liikaa.(equ rikastaa anturin resistanssin mukaan ja huono kosketus lisää vastusta)

Myös kylmäkäyntisuuttimen toimintaa ohjaavan lämpöaikakytkimen liitin ja kosketukset kannattaa puhdistaa. (Lämpöaikakytkin on "helpommassa" paikassa imusarjan alla kuin lämpöanturi). Kylmäkäyntisuuttimen väärän toiminnanhan voit tarkastaa irrottamalla kylmäkäyntisuuttimen pistokkeen ja kuunnella muuttuuko koneen käynti kylmänä. Kylmäkäynnistyssuuttimen ei kyllä kuulu ruiskuttaa bensaa kuin startatessa hetken aikaa.

Tässä nyt ensialkuun jos et ole jo näitä testannut!

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ti Elokuu 15. 9:54:30 2006

LOL, nyt saatte arvon porukat nauraa ja kunnolla, todellinen vika meinaan selvisi, tossa eilen illalla kun lueskelin tätä topiccia:

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... c&start=25

Ja tarkemmin tuota toista viestiä ylhäältä :)
ELI: Konepesun jälkeen olin ottanut penkinlämmittimien sulakkeen poies, koska ajattelin, että mitä turhaa siinä sulaketta, kun ei ole recaroissa lämmityksiäkään. No empä tiennyt, että tämän sulakkeen kautta menee virrat myös ruiskuboksille eli se ei ole OLLENKAAN käytössä :lol: Ei ihme että nyki ja ei käynyt kylmänä :) Ja pitää vissiin ostaa se suomenkielinen manuska, josta ilmenee mitä minkäkin sulakkeen alla on :roll:

Yhteenveto: Vittu että voi olla pienestä kiinni.

Lopputulos: Kaikki viat häipyivät.

PS. Saa nauraa.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Elokuu 15. 21:59:02 2006

No todellakin pienestä kiinni. Vaan eipä kukaan muukaan sitä kaiketi tiennyt että se voisi noin olla :wink: :lol: :lol:
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Elokuu 15. 23:21:47 2006

cossuton kirjoitti: Saa nauraa.
:lol: :lol:
Klassikko. Eikä se ole penkinlämmittimien suleka vaan virallisesti vaan sulake numero jotakin. Sulakekotelon kannesta ei vaan ole tehty RSThen omaa versiota joten siinä väärä symboli.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Elokuu 16. 1:16:02 2006

cossuton kirjoitti:LOL, nyt saatte arvon porukat nauraa ja kunnolla, todellinen vika meinaan selvisi, tossa eilen illalla kun lueskelin tätä topiccia:

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... c&start=25

Ja tarkemmin tuota toista viestiä ylhäältä :)
ELI: Konepesun jälkeen olin ottanut penkinlämmittimien sulakkeen poies, koska ajattelin, että mitä turhaa siinä sulaketta, kun ei ole recaroissa lämmityksiäkään. No empä tiennyt, että tämän sulakkeen kautta menee virrat myös ruiskuboksille eli se ei ole OLLENKAAN käytössä :lol: Ei ihme että nyki ja ei käynyt kylmänä :) Ja pitää vissiin ostaa se suomenkielinen manuska, josta ilmenee mitä minkäkin sulakkeen alla on :roll:

Yhteenveto: Vittu että voi olla pienestä kiinni.

Lopputulos: Kaikki viat häipyivät.

PS. Saa nauraa.
Tekevälle sattuu , hyvä että tuli kuntoon :D
ex Jäsen #10

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Elokuu 16. 8:27:02 2006

:lol:

Joo-o, kyllä naurattaa vieläkin tuo "vian" löytyminen.. tosin ei pelkällä sulakkeen vaihdolla olisi silloin alussa selvitty, koska se hall-anturi + tulpanjohdot olivat oikeasti sököt.

Nyt tässä reilut 50km "testilenkkiä" ajaneen kommentit:


Ahdot = ok, varmuudeksi laitoin ~ 0,6bar ettei sitten ruve katkomaan menoa.

Kylmäkäynnistys = ok, ei tarvii sahata niin paljon kuin ennen konepesua.

Tyhjäkäynti = kylmänä poksauttelee välillä putkeen, mutta kaipa tuo on normaalia? Lämpimänä todella tasaista ja siistiä ~ 950 RPM

Ajo = muuten ok, mutta ajettaessa kolmosvaihteella ~ 2000 RPM ajo on hieman sellaista nypyttävää tahi nykivää, mistä johtuis?

Kiihdytys = täysin moitteetonta, tottelee kaasua 100%


Mites, nyt kun muistelen niin säädin sytkän ilman että oli alipaineletku irti. Onko tästä merkittävää haittaa?
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 16. 9:18:28 2006

cossuton kirjoitti: Mites, nyt kun muistelen niin säädin sytkän ilman että oli alipaineletku irti. Onko tästä merkittävää haittaa?
Noin 6-8 astetta on silloin sulla myöhäisellä. Kun laitat kohdalleen niin saat noin 10 hepoa takaisin laitumelta ja on jo mahdollisuus päästä 100+hv klubiin. :D
Escort mk3 + 2x Focus mk1

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Elokuu 16. 9:41:04 2006

JesseT kirjoitti:
cossuton kirjoitti: Mites, nyt kun muistelen niin säädin sytkän ilman että oli alipaineletku irti. Onko tästä merkittävää haittaa?
Noin 6-8 astetta on silloin sulla myöhäisellä. Kun laitat kohdalleen niin saat noin 10 hepoa takaisin laitumelta ja on jo mahdollisuus päästä 100+hv klubiin. :D
:lol:

Eikun hakemaan takas lamppu lainaan.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Elokuu 16. 15:05:57 2006

Hmm, mielenkiintoista arvon klubilaiset, mielenkiintoista:

Alipaineletku kiinni: 12,2 astetta
Alipaineletku irti: 12,5 astetta

:shock:

Missä vika? Eli se letku siitä imusarjan päältä oli irti, eikös se ole sama mistä sen ottaa?
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Elokuu 16. 19:04:57 2006

Kai oli oikea letku irti siitä päältä? Ja reikä imusarjan tulpattu? Ja kierrokset ~700rpm eikä 1000rpm? Eikä kierrokset muuttunut kun otit letkun irti?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » To Elokuu 17. 8:50:45 2006

JesseT kirjoitti:Kai oli oikea letku irti siitä päältä? Ja reikä imusarjan tulpattu? Ja kierrokset ~700rpm eikä 1000rpm? Eikä kierrokset muuttunut kun otit letkun irti?
= Oli oikea letku, konehuoneessa katsottuna siis oikeanpuolimmainen (joo, kyllä se on oikea kun siitä on ahtomittarin letkukin haarotettu :wink: ). Ei muuten ollut tulpattu :shock: . Kierrokset muuttu ihan pikkariikkisen :roll: .
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Elokuu 17. 9:13:08 2006

Kyllä sen ahtomittarin voi haaroittaa ihan mistä niistä letkuista vaan. ESC-II ecu pitäisi olla kiinni siinä pienemmässä (kuristettu) 90-asteen lähdössä imusarjan päällä. En muista kumpi.
Tosiaan on tärkeää, että kierrokset on tarpeeksi alhaalla. Monilla RST:t käy tyhjää 1000rpm paikkeilla ja silloin kun ennakon säätää niin aivan pieleen menee kun ecu aikaistaa siinä jo aika paljon.
Joos tietää mitä on nakutus ja tietää tasan tarkkaan mitä kuunnella niin voi ne ennakot säätää korvakuuloltakin. Tehoa tulee aika kivasti lisää mutta pitää tietää mitä tekee.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » To Elokuu 17. 11:07:58 2006

JesseT kirjoitti:Kyllä sen ahtomittarin voi haaroittaa ihan mistä niistä letkuista vaan. ESC-II ecu pitäisi olla kiinni siinä pienemmässä (kuristettu) 90-asteen lähdössä imusarjan päällä. En muista kumpi.
Tosiaan on tärkeää, että kierrokset on tarpeeksi alhaalla. Monilla RST:t käy tyhjää 1000rpm paikkeilla ja silloin kun ennakon säätää niin aivan pieleen menee kun ecu aikaistaa siinä jo aika paljon.
Joos tietää mitä on nakutus ja tietää tasan tarkkaan mitä kuunnella niin voi ne ennakot säätää korvakuuloltakin. Tehoa tulee aika kivasti lisää mutta pitää tietää mitä tekee.
Ahaa.. ok, eli pitää säätää kierrokset notkumaan melko alas ja sitten.. mulla käy nyt juurikin 950RPM ja ilmankos..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Vastaa Viestiin