cossun tulpat

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cozz_
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Huhtikuu 6. 19:40:29 2004
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

cossun tulpat

Viesti Kirjoittaja cozz_ » Ti Lokakuu 5. 16:45:42 2004

mitä tulppia olette käyttäneet kun olette virittäneet cosaa?
kun lehdistä selailee ja katsoo viritys "paketteja" niin niissä lukee että motorgraft C59C eli miten tämä tulppa eroaa vakio tulpasta tai NGK BCR8ES:stä?

että onko se "pakollinen ostos" kun virittää vähä enemmän? vai ihan puhdas mainos kikka? :wink:
Ford Sierra RS Cosworth flygel
Ford Sierra Cosworth look
Ford Mondeo 1.8 mk4

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 5. 16:56:17 2004

Mulla on ollu muutama sarja c59c ja aina hajoo yksi tulppa kerran kaksi kesässä. Nyt laitoin jotku vanhat 4wd platinatulpat ja toimii hienosti, kärkiväli 0.7mm. Toi tulpan hajoominen tapahtui aina samanlailla, ajat yöksi talliin, toimi hienosti mutta aamulla pimee, eli jäähtyessä mykistyy. Vakiot toiminu aina moitteetta, mutta pelottaa jos ne ei kestä, ei uskalla koittaa koska kärki putoo. Viriaste 330+ehkä toinen+.

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Re: cossun tulpat

Viesti Kirjoittaja Antti » Ti Lokakuu 5. 16:56:23 2004

cozz_ kirjoitti:mitä tulppia olette käyttäneet kun olette virittäneet cosaa?
kun lehdistä selailee ja katsoo viritys "paketteja" niin niissä lukee että motorgraft C59C eli miten tämä tulppa eroaa vakio tulpasta tai NGK BCR8ES:stä?

että onko se "pakollinen ostos" kun virittää vähä enemmän? vai ihan puhdas mainos kikka? :wink:
ei ne vakio tulpat kestä, eikä kipinä toimi kunnolla kun vakio tulpan kärki on niin ulkona siitä vaipasta (kierre osasta). Piilokärki tulpat on hyvät kun ollaan
2bar ahdoissa.

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Ti Lokakuu 5. 17:13:25 2004

Tuossa suosituksia:

SPARK PLUGS
There is a huge range of spark plugs that can be fitted to the Cosworth engine. Based on our experience, here are our recommendations:
TYPE USE ELECTRODE GAP
MOTORCRAFT AGPR 12PP STANDARD SMALL TURBO ESCORT 1.1 - 1.2mm (0.044" - 0.048")
MODIFIED SMALL TURBO ESCORT § 0.86 - 0.9mm (0.034" - 0.036")

MOTORCRAFT AGPR 12 PP8
(AS ABOVE BUT 0.8mm GAP STANDARD)
STANDARD LARGE TURBO ESCORT 1.1 - 1.2mm (0.044" - 0.048")
STANDARD SIERRA COSWORTH 0.7 - 0.8mm (0.028" - 0.032")
MODIFIED COSWORTH SIERRA OR ESCORT
(MAX. BOOST 1.6 BAR) 0.7 - 0.8mm (0.028" - 0.032")
MOTORCRAFT AGPR 902 P
(COOLER RUNNING THAN AGPR 12 PP8)
MODIFIED COSWORTH SIERRA OR ESCORT
(MAX. BOOST 2.0 BAR) 0.6 - 0.7mm (0.024" - 0.028")
CHAMPION C 59 C COMPETITION OR TRACK DAY COSWORTH
(BOOST PRESSURE DEPENDANT) 0,5 - 0.7mm (0.020" - 0.028")
CHAMPION C 57 C AS ABOVE BUT FOR HARDER WORKING CONDITIONS
(COOLER RUNNING PLUG) AS ABOVE

Alkuperäinen teksti: http://www.grahamgoode.com/cosworth/frtips.htm

cozz_
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Huhtikuu 6. 19:40:29 2004
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja cozz_ » Ti Lokakuu 5. 19:21:32 2004

ite ostin BCR8ES tulpat ja niissä se ydin on tavallaan "piilossa" joten luulen että ne EHKÄ voisi kestää...
Ford Sierra RS Cosworth flygel
Ford Sierra Cosworth look
Ford Mondeo 1.8 mk4

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Lokakuu 5. 19:27:04 2004

cozz_ kirjoitti:ite ostin BCR8ES tulpat ja niissä se ydin on tavallaan "piilossa" joten luulen että ne EHKÄ voisi kestää...
Eli ovat kylmät
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Lokakuu 5. 20:10:49 2004

Johan se tulppa tuolla kerrottiin: Motorcraft agpr 902P, nykyään tuntee koodin 092, kärkiväli 0,7mm ja matkaan.
Noilla pärjää, jos ei, autosi on joko viritystasoltaan (karkeasti) yli 350hv tai todennäköisemmin siinä on vikaa.
Turhaa hommaa kikkailla muilla....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Lokakuu 5. 20:57:53 2004

Mulla on Denson Q20PRU tulpat ja kuuluvat motonetin luettelon mukaan DOHC sierraan :D maksaa 2,5e/kpl ja hyvin on toimineet. Teho siinä 400 nurkilla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » Ke Lokakuu 6. 3:49:47 2004

Taas tullaan samaan väittelyyn kuin öljyjen kanssa. itellä ollu viimiset 5 tkm. qc59c: tulpat ja toiminut moitteetta, joillain ngk:t ja jollain sitä/ tätä, nämäkin tuntuu olevan auto kohtasia juttuja, ja lisäten k-väli poikkeuksetta pienennetty.
Ex. #28
Escort RS Cosworth

vellu1
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja vellu1 » Ke Lokakuu 6. 9:21:57 2004

jjs kirjoitti:Johan se tulppa tuolla kerrottiin: Motorcraft agpr 902P, nykyään tuntee koodin 092, kärkiväli 0,7mm ja matkaan.
Noilla pärjää, jos ei, autosi on joko viritystasoltaan (karkeasti) yli 350hv tai todennäköisemmin siinä on vikaa.
Turhaa hommaa kikkailla muilla....
Samanlaista tarinaa tuli myös Englannista Burtonilta kysyttäessä tulpista. Josta muistui taas mieleen että vois kokeilla noita tulppia.....

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Lokakuu 6. 11:20:19 2004

Karmann kirjoitti:Taas tullaan samaan väittelyyn kuin öljyjen kanssa. itellä ollu viimiset 5 tkm. qc59c: tulpat ja toiminut moitteetta, joillain ngk:t ja jollain sitä/ tätä, nämäkin tuntuu olevan auto kohtasia juttuja, ja lisäten k-väli poikkeuksetta pienennetty.
Samat tulpat toimi itsellä hyvin ja 2 sarjaa niitä tuli ajettua.
Yli 1bar kun ahdoissa mennään joutuu kärkiväliä pienentää. 0,55-0,65mm toimi mulla.
Platinaista Nippondensoo ja Morocraftia tuli kanssa kokeiltua.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Lokakuu 6. 17:24:35 2004

niin no, itse ajelin c59c tulpilla jo edellisellä moottorilla noin 25tkm ja nyt kun sain uuden moottorin pellin alle niin enpä vaivautunut ostamaan uusia tulppia vaan laitoin ne vanhat c59c:t ja taas on menty reipas 5tkm, ja hyvin pelaa.. :wink: kärkiväli 0.6
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ke Joulukuu 8. 18:52:05 2004

Mikä se on kun cossu on niin hirveen herkkä ja vaativa noista tulpista? Vai kieliiköse jostain muusta viasta jos tulppia/kärkiväliä vaihtamalla toimii paremmin, ja vanhat tulpat on kuitenkin kunnossa. Ja siis suljetaan pois viritetyt cossut.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Joulukuu 8. 19:02:43 2004

no nyt tulee mutua, mutta eikös se ole vain liianheikko kipinä, jos kärkiväliä joutuu pienentämään. eli jos ei standarti kärkivälillä toimi, niin kaikista paras ratkaisu olisi tehostaa kipinää(puolaa yms himmeliä], niin että toimii. (tai virittämättömissä selvittää miksi kipinä on liian heikko.)
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Joulukuu 10. 4:17:57 2004

hawkki kirjoitti:Ja siis suljetaan pois viritetyt cossut.
Onko niitäkin....
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ma Syyskuu 19. 19:20:31 2005

Mitä tiedän näistä tulpista jotka on 2wd Cossusta? 1 ja 2 vaaleita ja 3 ja 4 on mustassa noessa..

Tulpat
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » Ma Syyskuu 19. 20:17:27 2005

onko kenelläkään tietoa apexin tulpista?toimiiko ne miten cossussa?
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Syyskuu 19. 21:16:04 2005

No joo, tulee otettua aina näihin tulppahommiin vähän terävästi kantaa :wink: Olen kuunnellut juttua cossun -milloin mistäkin elämää suuremmista viritulpista- yli 15v ja ihmetellyt yhtä juttua perustuen omiin kokemuksiin: miksi pitää käyttää muuta kuin valmistajan suosittelemia tulppia kun ne kerran -toimivat jos vehkeet on kunnossa- ?

Omakohtaista käyttökokemusta -kymmenien tuhansien kilometrien osalta per moottori- neljästä eri cossun koneesta. Seuraavia havaintoja on kertynyt:
-2wd orkkistulpilla eli 901C (nyt 091C) ei pääsyt viritystasolla 270hv kuin pari tuhatta kilometriä ennenkuin nykiminen alkoi...
-nelikon 902P (eli 092P) tulpilla pärjäsi kaikilla viritysyhdistelmillä (kelt, vihr, harm/ mikä tahansa ohjelma jne) 240-yli 350hv pitkälti yli 30tkm ilman ongelmia. Silloinkin tuli vaihdettua vain varmuuden vuoksi.
-myös kilpacossussa (318hv kuristimella) toimivat 092:t täysin virheettömästi, championeilla (olisko ollut C59) oli jatkuvia ongelmia; tukossa koko ajan.
-kärkiväli valmistajan suosittelema 0,7mm (katticosw. vakionakäytössä 1,0-1,1mm), käytetyt ahtopaineet 1,8 bar saakka, koskaan ei ole tarvinnut sen alle mennä ilman että vika nykimiseen ei olisi löytynyt muualta virtahimmeleistä.

Mutta yleisesti olen Karmannin kanssa samoilla linjoilla, yksilöitä ovat koneet, ja aihe voimakkaasti tunnepohjainen :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Cossu_anssi
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 8:49:49 2005
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Cossu_anssi » Ti Syyskuu 20. 17:52:46 2005

Mulle lyötiin käteen Nippon Denso PK20PR-P11. Toimiiko nämä vakio nelikko cossu Sierrassa ja mikäköhän on näiden kärkiväli? Hinta ainakin melko suolanen 11.50 Veijo Motonetissä. Kellään kokemusta näistä?
Mondeo TDCi 130hv -02
Escort Mk1 -73
Sierra Cosworth 4*4 -90 "myyty"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Syyskuu 20. 18:35:59 2005

Cossu_anssi kirjoitti:Mulle lyötiin käteen Nippon Denso PK20PR-P11. Toimiiko nämä vakio nelikko cossu Sierrassa ja mikäköhän on näiden kärkiväli? Hinta ainakin melko suolanen 11.50 Veijo Motonetissä. Kellään kokemusta näistä?
Mulla on ollut joskus kiinni.
Ihan hyvin niillä toimii.
Samoja välyksiä niillä varmaan voi käyttää kuin vakiotulpallakin.
Itsellä n.0.6mm
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Syyskuu 20. 18:57:49 2005

Skorppi kirjoitti:Mulla on Denson Q20PRU tulpat ja kuuluvat motonetin luettelon mukaan DOHC sierraan :D maksaa 2,5e/kpl ja hyvin on toimineet. Teho siinä 400 nurkilla.
Mulla on samat tulpat ja olisko ollu 1mm kärkiväli ja ~1.5bar ahtoja ja toimii...tosin mulla on EDIS ja hukkakipinäpuola. Tosin nyt taitaa olla vaihteeksi jotku platina tulpat 1mm kärkivälillä.

cossu-
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:10:58 2005
Paikkakunta: jämsä/helsinki

Viesti Kirjoittaja cossu- » La Heinäkuu 22. 13:15:28 2006

Nää taitaa olla tosi hyper super tulpat :D Ihan asiasta viidenteen,tilasin tuolta liikkeestä osia niin tuli kyllä nopeasti perille ja huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta.

http://www.motorsport-developments.co.u ... 5dc8ba1a4c

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Su Heinäkuu 23. 11:33:41 2006

Nuo motocraftit on ihan tavalliset, mutta hieman kylmemmät tulpat. Cossun vakiot on 901C tulpat ja nuo on 701C:t eli kylmemmä, jotka ovat vaan uudella tavalla merkittynä 071C. Mulla on nyt tommoset kiinni kun iridium densot meni huonoksi kun ajelin liika rikkaalla seoksella. Noita saa tilattua ihan fordilta ja hinta ei ollu montaa euroa / kappale. Eli kannattaa ottaa pari laatikkoa.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ti Huhtikuu 3. 20:38:26 2007

Meneekö tulpat paskaks jos on päässy uimaan bensassa vai toimiiko normaalisti kuivattelun jälkeen?
Focus ST -06
#289

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Huhtikuu 3. 21:58:58 2007

ff kirjoitti:Meneekö tulpat paskaks jos on päässy uimaan bensassa vai toimiiko normaalisti kuivattelun jälkeen?
Kyllä ne pilalle menee
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ke Huhtikuu 4. 10:24:46 2007

Niin vähän ajattelinkin,kun kossu ei enää kierrä kuin 5000rpm:mään,jolloin alkaa kauhea paukkuminen.Ennen seosmittarin asennusta auto oli tolkuttoman paksulla,kasteli tulpat pariin kertaan.

Tään pitäis tulla taas uudet tulpat,olihan edellisillä jo ajettu melkein 1000km.
Melko halpoja piltata noi platina tulpat :roll:
Focus ST -06
#289

janister
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja janister » Ke Huhtikuu 4. 12:48:43 2007

Halpa ja toimiva päivitys on minulla ollut: A-ryhmän puola, championin C59 tai C57 tulpat sekä magnecorin tulpan johdot. Toiminut loistavasti minulla 2,2 baarin ahtoihin asti(C57 tulpalla).

Terv
Jani

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ke Huhtikuu 4. 15:08:27 2007

Tulpat vaihdettu ja taas naukuu.Helposti ne näköjään menee huonoksi.
Focus ST -06
#289

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Elokuu 21. 17:35:56 2008

passaako 2wd ja 4wd tulpat ristiin...?

microcat ja varaosapuljut antaa erit kumpaankin

87-90 oman eli 2wd
90-> eli 4wd
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Elokuu 21. 20:15:45 2008

fomoco3 kirjoitti:passaako 2wd ja 4wd tulpat ristiin...?

microcat ja varaosapuljut antaa erit kumpaankin

87-90 oman eli 2wd
90-> eli 4wd
Passaa, nelarissa on vakiona platinat 2wd:ssä ei.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin