Tyhjäkäynti ongelmaa (Ratkaisu)

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Tyhjäkäynti ongelmaa (Ratkaisu)

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Su Heinäkuu 9. 23:03:14 2006

Katselin haulla mut en löytäny vastausta. Eli vakio 4x4 cossusierrassa tyhjäkäynti ongelmaa. Yleensä lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä kierrokset nousee 1300-1400 paikkeille. Ei heijaa lainkaan vaan siellä pysyy. Yleensä kylmällä koneella toimii hyvin.. Solenoidi putsattu ja öljytty ohjeen mukaan pari kertaa, ecun lämpötila-anturi kokeiltu vaihtaa. Kun piuhan irroittaa solenoidista kierrokset tippuu sinne 800 paikkeille, eli se tuntuis toimivan. Voiko olla et kone saa nyt ilmaa jostain mistä ei tarviis..? Vinkkejä kaivataan.
Viimeksi muokannut Esa84, Ma Heinäkuu 17. 21:16:09 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvä se on!

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Heinäkuu 9. 23:09:31 2006

sitä imuvuotoa mäkin epäilisin yhdeksi.. kokeile kaikki mahdolliset imusarjan liitokset sormin auton käydessä onko muutosta. huomaa yleensä jos on vuotoa. sen jälkeen suihki vaikka starttipilottia, jos käynti kiihtyy on siinä vuoto.

tosin vika voi olla n ziljoonassa muussakin asiassa..

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ma Heinäkuu 10. 8:03:14 2006

Mut jos se vetelis ilmaa väärästä välistä, nii ei kait ne kierrokset tippuis kun ottaa solenoidin venttiilin liittimen irti? Itellä teki samaa kun oli rikkinäinen vedenlämpötila-anturi mikä menee ecu:lle. :?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Heinäkuu 10. 9:04:06 2006

Eihän dumpin ohjauspuoli vain vuoda?
Tosin tyhjäkäyntiventtiilikään ei silloin toimisi oikein.
Onhan tyhjäkäyntiventtiili muuten kunnossa ja kasattu oikein päin?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Heinäkuu 10. 10:42:14 2006

Jos anturi on ehjä, epäilisin liitintä tai johtokatkosta liittimen lähellä.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Heinäkuu 10. 10:42:33 2006

Täytyy olla lämpötila anturi vika?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Ma Heinäkuu 10. 13:19:58 2006

Tyhjäkäyntiventtiilin kyllä tarkasti kasasin ja pitäs olla muutenkin kunnossa. Mutterin paikkaa olen kokeillut 1,5-5mm välillä ja sillä ei tunnu juurikaan olevan vaikutusta, sitä vähän ihmettelin..? Mielestäni dumppi toimii kuten pitää, suhinaa kuuluu vasta kun kaasun nostaa ylös. Joo, vika voi kyllä olla tuossa vedenlämpötila-anturissa, sillä täysiä takeita ei ole anturin kunnosta mitä koekäytin. Mistä tuo anturi kannattaa ostaa? Ainakin foordilla oli melko kallis, muistaakseni 70e..
Hyvä se on!

AnttiS
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Heinäkuu 6. 17:37:29 2005

Viesti Kirjoittaja AnttiS » Ma Heinäkuu 10. 13:52:16 2006

Esa84 kirjoitti: Mistä tuo anturi kannattaa ostaa? Ainakin foordilla oli melko kallis, muistaakseni 70e..
Motonetista ainakin taisi saada tarvikkeena..
-10 Mondeo 2.2 TDCI STW Titanium S
-10 Toyota Verso D4D
Ex:-06 Mondeo 2.2 TDCI STW ..481nm.
Ex:-07 Mondeo 2.0 TDCI STW
Ex:Sierra Cosworth 4x4

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ma Heinäkuu 10. 14:25:50 2006

Esa84 kirjoitti:Tyhjäkäyntiventtiilin kyllä tarkasti kasasin ja pitäs olla muutenkin kunnossa. Mutterin paikkaa olen kokeillut 1,5-5mm välillä ja sillä ei tunnu juurikaan olevan vaikutusta, sitä vähän ihmettelin..? Mielestäni dumppi toimii kuten pitää, suhinaa kuuluu vasta kun kaasun nostaa ylös. Joo, vika voi kyllä olla tuossa vedenlämpötila-anturissa, sillä täysiä takeita ei ole anturin kunnosta mitä koekäytin. Mistä tuo anturi kannattaa ostaa? Ainakin foordilla oli melko kallis, muistaakseni 70e..
öö.. siis puhutaanko me siitä anturista mikä on siellä vittumaisessa paikassa, jonne ei pääse käsiksi kuin nosturilla ja siltikin on hankalaa kiertää anturi irti kannesta? JOS on niin itse maksoin Herttoniemen stockalla siitä vain 17e (ilman aleja) ja toimi niinkuin pitikin.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ma Heinäkuu 10. 14:48:39 2006

Juuri se anturi mikä on auton "ehkä" vittumaisimmassa paikassa vaihtaa, onnistuu vaihtaa mitä helpommin ilman nosturia oikeilla työkaluilla. Tähän kauan itkettyyn ongelmaan on ratkaisu: pitkä 19mm hylsy ja jatko siihen, käsi (oikea) imusarjan sekä ilmastointiputkien vierestä ohjaustehostimen pumppuyksikön viereen ja räikkä kiinni. Ei muutaku nitkaus ja sormin pyörii auki hylsyllä ja jatkolla. Kasaaminen päinvastasesti järjen kanssa lihasta käyttäen. Suorituksen kesto esim cossuescossa (ahtain) ~4 min. Lopuksi kork. parin desilitran nesteen lisäys takaisin paisariin ja ilmaus. Avot! 8)

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Heinäkuu 10. 15:27:07 2006

pehkos69 kirjoitti:Juuri se anturi mikä on auton "ehkä" vittumaisimmassa paikassa vaihtaa, onnistuu vaihtaa mitä helpommin ilman nosturia oikeilla työkaluilla. Tähän kauan itkettyyn ongelmaan on ratkaisu: pitkä 19mm hylsy ja jatko siihen, käsi (oikea) imusarjan sekä ilmastointiputkien vierestä ohjaustehostimen pumppuyksikön viereen ja räikkä kiinni. Ei muutaku nitkaus ja sormin pyörii auki hylsyllä ja jatkolla. Kasaaminen päinvastasesti järjen kanssa lihasta käyttäen. Suorituksen kesto esim cossuescossa (ahtain) ~4 min. Lopuksi kork. parin desilitran nesteen lisäys takaisin paisariin ja ilmaus. Avot! 8)
Ite jouduin tekemään "erikoistyökalun" tota varten = Hylsy poikki keskeltä ja rautaputkea jatkoksi väliin :D
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Ke Heinäkuu 12. 19:25:24 2006

Vika ei ollut mulla tuossa ecun anturissa. Näyttää siltä että tyhjäkäynti solenoidi on sökö.. Otin siitä piuhan irti ja nyt auto pyörii hienosti. Onko siitä mitä haittaa, kun piuha ei ole kiinni? Talvella vissiin jotain kylmäkäynnistys vaikeuksia.?
Hyvä se on!

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Ke Heinäkuu 12. 20:12:06 2006

kylmällä ilmalla tyhjäkäynti ailahtelee koneen lämmetessä toimii.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ke Heinäkuu 12. 21:12:38 2006

Esa84 kirjoitti:Vika ei ollut mulla tuossa ecun anturissa. Näyttää siltä että tyhjäkäynti solenoidi on sökö.. Otin siitä piuhan irti ja nyt auto pyörii hienosti. Onko siitä mitä haittaa, kun piuha ei ole kiinni? Talvella vissiin jotain kylmäkäynnistys vaikeuksia.?
En vieläkään usko, että tyhjäkäyntisolenoidissa olisi vikaa. Toi ilmiö vaan kertoo, että solenoidi saa jostakin syystä väärää tietoa ja nostaa sen takia kierroksia. Siitä kertoo juuri se, että kierrokset laskee heti kun johdon irrottaa. Solenoidi ei vedä omia aikojaan.

Se kyllä toimii, mutta ei toimi oikein. Ecu saa anturilta tiedon, että kone on kylmä ja ohjaa solenoidia nostamaan tyhjäkäyntikierroksia sen mukaan. Tällöin se vaikuttaa myös muihin toimintoihin, kone saa liian rikasta tai laihaa seosta ym. Suosittelisin kyllä tutkimaan vian todellisen aiheuttajan.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Heinäkuu 12. 22:25:41 2006

Esa84 kirjoitti: Otin siitä piuhan irti ja nyt auto pyörii hienosti. Onko siitä mitä haittaa, kun piuha ei ole kiinni? Talvella vissiin jotain kylmäkäynnistys vaikeuksia.?
Kylmänä ei tahdo pysyä käynnissä.
Lämpöisellä koneella toimii normaalisti.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Ke Heinäkuu 12. 22:39:00 2006

Yritän selvittää vielä vikaa, vaikka kyllä toi jo hermoja kokeilee.. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!
Hyvä se on!

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Heinäkuu 13. 7:32:33 2006

Myös kaasuläpän asentotunnistin voi tehdä tuon , jos on väärässä kohdassa . Kokeile käsin kääntyykö anturi jos ruuvit päässy löysälle .
ex Jäsen #10

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Ma Heinäkuu 17. 21:08:10 2006

Vihdoin ja viimein löyty ongelma! Eka purin johtoa joka meni ecun moottorilämpötila-anturille, ja sieltä löytyi kaksi karvaperseliitosta. Joku vanha omistaja oli joskus päättänyt katkaista johdon ja tehdä tuollaisen liitoksen. Korjasin liitoksen ja ajattelin että nyt toimii.. Ja paskat että toimi :twisted: Vika löytyi tuosta kaasuläppä anturille menevästä liittimestä, aivan kuten Jake sanoi. Pistin auton pyörimään ja heiluttelin johtoja, tyhjäkäynti vaihteli korkeasta normaaliin. Että hyvä näin 8)
Hyvä se on!

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Heinäkuu 18. 11:10:59 2006

Minä jo jouduin metsästämään ja korjailemaan niitä Italiaanon liitoksia silloin, kun tuo vielä mulla oli! Voi vielä näköjään jostain löytyä? On ollut Luigi osaava sähkömies. :roll:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Heinäkuu 18. 11:14:41 2006

paperman kirjoitti:Minä jo jouduin metsästämään ja korjailemaan niitä Italiaanon liitoksia silloin, kun tuo vielä mulla oli! Voi vielä näköjään jostain löytyä? On ollut Luigi osaava sähkömies. :roll:
Se tuntuu olevan yleistä makaroonien maassa. :?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Ti Huhtikuu 10. 18:45:28 2007

kirjotan nyt tänne...
oli cosas bensa paineet 4bar ja nyt ku vähensin 3,6bar ni tyhjäkäynti tippuu hyvinhitaasti???
tyhjäkäynti moottori putsattu viikko sit... ennen paineitten tiputust jäi välil heijaa...
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa (Ratkaisu)

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Helmikuu 2. 22:22:56 2009

Lainataas tätä topicia tälläkertaa:

Elikkäs niinkuin tuolla ilomuuri-topicissa totesinkin: Cossu toimi noin viikon ilman isompia ongelmia.. :D

Nyt tyhjäkäynti huitelee 1500-2000 välillä jatkuvasti, ei vaella, tasakaasulla ajettaessa nypyttää ja kun ahdon menee yli 1bar hyytyy meno (pätkäisee jotain pois, sytkän tai bensan).

Omia veikkauksia:
-TPS
-Lämpötila-anturi
-Johtosarja
-Koko auto...

Olisko raadilla mitään hyviä ideoita? Alkaa v*tuttamaan koko paska! :evil:

EDIT: Tyhjäkäyntivena on putsattu ja vaihdettu pariin kertaan, en usko että siellä on vikaa.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa (Ratkaisu)

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ma Helmikuu 2. 22:50:30 2009

sierra4x4tbo kirjoitti:Lainataas tätä topicia tälläkertaa:

Elikkäs niinkuin tuolla ilomuuri-topicissa totesinkin: Cossu toimi noin viikon ilman isompia ongelmia.. :D

Nyt tyhjäkäynti huitelee 1500-2000 välillä jatkuvasti, ei vaella, tasakaasulla ajettaessa nypyttää ja kun ahdon menee yli 1bar hyytyy meno (pätkäisee jotain pois, sytkän tai bensan).

Omia veikkauksia:
-TPS
-Lämpötila-anturi
-Johtosarja
-Koko auto...

Olisko raadilla mitään hyviä ideoita? Alkaa v*tuttamaan koko paska! :evil:

EDIT: Tyhjäkäyntivena on putsattu ja vaihdettu pariin kertaan, en usko että siellä on vikaa.
Huomasin just et olit soitellu.. Yks vaihtoehto vois olla imuvuoto, imusarjan tiiviste, plenumin tiiviste?
#350

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Tyhjäkäynti ongelmaa (Ratkaisu)

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Helmikuu 2. 23:04:51 2009

cosworthman kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti:Lainataas tätä topicia tälläkertaa:

Elikkäs niinkuin tuolla ilomuuri-topicissa totesinkin: Cossu toimi noin viikon ilman isompia ongelmia.. :D

Nyt tyhjäkäynti huitelee 1500-2000 välillä jatkuvasti, ei vaella, tasakaasulla ajettaessa nypyttää ja kun ahdon menee yli 1bar hyytyy meno (pätkäisee jotain pois, sytkän tai bensan).

Omia veikkauksia:
-TPS
-Lämpötila-anturi
-Johtosarja
-Koko auto...

Olisko raadilla mitään hyviä ideoita? Alkaa v*tuttamaan koko paska! :evil:

EDIT: Tyhjäkäyntivena on putsattu ja vaihdettu pariin kertaan, en usko että siellä on vikaa.
Huomasin just et olit soitellu.. Yks vaihtoehto vois olla imuvuoto, imusarjan tiiviste, plenumin tiiviste?
Jep. Tuokin kävi mielessä..

Pitää huomenna tutkia.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Vastaa Viestiin