Enkkuperän vetarit

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Enkkuperän vetarit

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Kesäkuu 18. 22:09:21 2006

Tuli sellanen kutina että seuraavat takarenkaat pitää edeltäjiään huomattavasti paremmin eli..

Mistä tukevammat vetarit englantilaiseen akseliin? Raideväli ei saa kasvaa eli uivat on poissuljettu vaihtoehto. Jos joku tekee mittojen mukaan kestävämmästä tavarasta niin olisi hjuva.

tattis
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Kesäkuu 18. 22:16:48 2006

Sorvaamo(?) Karpiola.
Jos kyseessä on "kipsikäsiauto" eli suoraanajoon tarkoitettu laite, jysähtää tasauspyörästö oitis kun saat pitoja ja vetarit ei enää napsahda :(
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jusu
Viestit: 558
Liittynyt: La Joulukuu 20. 15:22:01 2003
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu » Su Kesäkuu 18. 22:44:48 2006

Karpiola, 220 egee kpl + alv.

Säästä kosmetiikasta, peroxidboy!

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Kesäkuu 18. 23:57:12 2006

jjs kirjoitti:Sorvaamo(?) Karpiola.
Jos kyseessä on "kipsikäsiauto" eli suoraanajoon tarkoitettu laite, jysähtää tasauspyörästö oitis kun saat pitoja ja vetarit ei enää napsahda :(
Lukko ajaa kyllä asiansa. Ei vetaritkaan vielä ole napsahtaneet, nykyiset Pirellin 235-60r13 ei pidä yhtään mitään eikä niitten kanssa ole ongelmaa, ongelma on nuo michelinin läskit jotka menee seuraavaksi alle. (vast. 285-40r13) Eikä tää nyt ihan ehkä ole enää kipsikäsiauto..

eikä siinä mitään.. jos ei vetareita löydy niin suditellaan pirelli varastoa pienemmäksi vaan.. Minkä nopeudessa häviää niin sen näyttävyydessä voittaa. Ja onhan noita vetareitakin muutama satsi varastossa, niissä on vaan aika vaiva vaihtaa kun eivät sovi enää sellaisenaan alle.

Jusu; eikös ne karpiolan vetarit olleet uivat ellen väärin muista, kasvatti raideväliä 10mm/puoli. Vai muistanko väärin vitun kesäboy.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Kesäkuu 19. 0:09:21 2006

Vastaan jusun "puolesta", karpiola tekee myös vakion tilalle sopivaa puikkoa, "puoli-uivaa" eli half-floating -> vakio. Varsi on vain parempaa kamaa tuhdimpana annoksena.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jusu
Viestit: 558
Liittynyt: La Joulukuu 20. 15:22:01 2003
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu » Ma Kesäkuu 19. 8:22:46 2006

Karpiola käyttää vanhoista vetareista laipat, ja tekee niihin uudet vetari "tangot", jotka juotetaan laippoihin kiinni. (Korjatkoon joku, jos muistan väärin.

Joku kerto jo mulle ettei nekään mitään kestä, mutta tieto tuli ralliukolta jota en edes nimeltä tunne, sou..

Kertokoon jos joku Karpiolan vetareita on naksutellu poikki.

PS. Laita sinne kiisselveturin perä, enkku ei kestä mitään, amatööriboy

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Kesäkuu 19. 12:36:08 2006

Kerrataan taas,
Quaife tekee kaksiosasta Enkkuperän 1-ryhman vetaria, jolla myös laakeri pysyy kiinni.
http://www.quaife.co.uk/catalogue/page73.htm

niitä sai ennen autoracingista, enää ei näy uudessa listassa mut kannattaa kysyä, joku vuosi sitten semmosia siellä katselin.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Kesäkuu 19. 15:27:51 2006

TAp kirjoitti:Kerrataan taas,
Quaife tekee kaksiosasta Enkkuperän 1-ryhman vetaria, jolla myös laakeri pysyy kiinni.
http://www.quaife.co.uk/catalogue/page73.htm

niitä sai ennen autoracingista, enää ei näy uudessa listassa mut kannattaa kysyä, joku vuosi sitten semmosia siellä katselin.
Kyllä nuo quaifen vetarit on olleet tiedossa iät ja ajat ja muuten ok, mutta kasvattavat edelleen raideleveyttä joka ei ole vaihtoehto. Nykyinen raideleveys on 20mm kapeampi verrattuna vakioon, vetarit on lyhennetty ja laakerikaula on siirretty lähemmäs laippaa. Jos raideleveys kasvaa menee uusiksi vanteitten kehät ja osittain jarrut yms.

Ei taida karpiolan lisäksi olla muita vaihtoehtoja.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Kesäkuu 20. 9:43:20 2006

Olisko vaihtoehto tehdä omat laipat Quaifeihin tai muutella niiden vakioista ? 10 mm puolelle ei ole kovin paljon

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Kesäkuu 20. 14:17:13 2006

TAp kirjoitti:Olisko vaihtoehto tehdä omat laipat Quaifeihin tai muutella niiden vakioista ? 10 mm puolelle ei ole kovin paljon
10mm on paljon silloin kun se on liikaa. Takana on nyt 9" vanne ja jatkossa 10.5" eikä tilaa ole mihinkään suuntaan. Jos raideväli levenee 10mm ottaa rengas kiinni kaareen ellei perää nosta taivaisiin ja jos raideväli kapenee ottaa rengas kiinni lehtijouseen. Kehät ei ole ihan ilmasia joten ei niitä huvikseen vaihtele. Kaiken kauniin lisäksi levyt/satulat on sovitettu nykyisille vetareille ja jos leveyttä muuttaa niin joutuu myös jarruja muuttamaan.

Menee hankalaksi. Luulisi ettei olisi suunnattoman hankalaa sorvata umpijöötistä vetareita mittojen mukaan.. :(
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Kesäkuu 21. 11:18:29 2006

tarkotus oli ehdottaa, että katsosit niitä quaifen laippoja, josko niitä voi muutta (tai kääntää) jotta sais sen 10 mm pois.

Vetareita ei saa jöötistä sorvattua, joko tehdään aihio takomalla, tai sitten tangosta vetari ja laippa siihen levystä.

Ootko katellu ameriikoista,
Moser,
http://www.moserengineering.com/Pages/A ... alloy.html
hhkä myös
Strange
http://www.strangeengineering.net/
tai
Currie
http://www.currieenterprises.com/cestore/home.aspx
vois tehdä custom-vetarit

Onko siis perän kaventaminen poissuljettu juttu ? jarrukiinnikkeet menis tietty uusiksi.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Kesäkuu 21. 23:02:47 2006

Ladasta vetarit ja kestää.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Jusu
Viestit: 558
Liittynyt: La Joulukuu 20. 15:22:01 2003
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu » To Kesäkuu 22. 12:39:35 2006

Cosesc kirjoitti:Ladasta vetarit ja kestää.
Kestää ainakin tovi semmoset sinne sovitella, mikäs Ladan vetareissa on niin kestävää?

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Enkkuperän vetarit

Viesti Kirjoittaja Timppa » Pe Kesäkuu 23. 0:17:44 2006

razorass kirjoitti:Tuli sellanen kutina että seuraavat takarenkaat pitää edeltäjiään huomattavasti paremmin eli..

Mistä tukevammat vetarit englantilaiseen akseliin? Raideväli ei saa kasvaa eli uivat on poissuljettu vaihtoehto. Jos joku tekee mittojen mukaan kestävämmästä tavarasta niin olisi hjuva.

tattis
:wink:
Timppa 24V

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Kesäkuu 23. 9:05:30 2006

Jusu kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:Ladasta vetarit ja kestää.
Kestää ainakin tovi semmoset sinne sovitella, mikäs Ladan vetareissa on niin kestävää?
Pehmeetä tavaraa... menee jengoille.. ja vasta sitten katkeaa. :wink: :lol:

Vastaa Viestiin