Etunapa + laakeri = tiukka ?!?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Etunapa + laakeri = tiukka ?!?

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Kesäkuu 12. 20:24:41 2006

Napa uusi tarvike,halkaisija 35mm, laakerit tottakai uudet tarvikkeet.

Laakerit ei mene napaaan päälle käsin painamalla, EI liene normaalia?
Eihän tuota napaa saisi mitenkään olka-akselin sisälle laakereihin kun ei mene muutenkaan?

Pitäisikö laakereiden mennä napaan helposti?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Kesäkuu 12. 20:50:15 2006

Kaikki laakerikoolien sovitteet pitäisi olla tiukat, eli prässihommia. Escorteissa sisäkoolin ja navan sovite löystyy ajan mittaan ja vaatii täyttöä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Kesäkuu 12. 21:00:33 2006

Vuorossa tyhmä kysymys mutta tarkoitatko siis koolilla tätä laakerien "ulkokehää" joka tulee siihen olkaan kiinni painamalla prässillä?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Kesäkuu 12. 21:05:13 2006

Kyllä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

hannutapio
Viestit: 112
Liittynyt: To Elokuu 15. 12:52:15 2002

Viesti Kirjoittaja hannutapio » Ma Kesäkuu 12. 21:06:09 2006

ookko koittanu lämmittää koloo? sitten pitäis mennä laakeri tiputtamalla.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Kesäkuu 12. 21:23:45 2006

Selventävä kuva:
Ongelma

Vasemmalla vanha "tapin" yläosasta kulahtanut napa johon laakeri menee mutta uuteen ei?!

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Kesäkuu 12. 21:36:57 2006

_P_ kirjoitti:Selventävä kuva:
Ongelma

Vasemmalla vanha "tapin" yläosasta kulahtanut napa johon laakeri menee mutta uuteen ei?!
Sovite on tiukka, prässillä menee. Myös naputtelemalla onnistuu, jos löytyy urheilumieltä.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Kesäkuu 12. 21:43:15 2006

OK, kiitos, täytyy uskoa.

Mitähän tuo haynesin sekoilee kun kertoilee että laakerit laitetaan olkaan aluksi ja kaikki hilppeet takaisin kiinni ja lopuksi napa painetaan paikoilleen, ei varmasti mene tuolla tiukkuudella noin paikoilleen...

Tuossa pitänee siis koota napa + olka yhdistelmä aluksi ja sitten koko paska autoon kiinni?

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Kesäkuu 12. 21:46:03 2006

Ei ole kyllä ikinä tarvinnut tossa kohtaa prässiä ja sen käyttö on näin äkkiseltään ajateltuna aika hankalaa tossa kohtaa kun stefakin pitää saada vielä väliin.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Kesäkuu 12. 21:54:43 2006

Voisi onnistua kikkailemalla kun tuo laakeri sopii stefan aukosta sisään...
Varmaan pitää viedä sorvattavaksi muutama kymppi pois sitten, tuskin vaihtokappele tuon kummempi olisi.

P-keles, ulapalalla koko asiasta.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Kesäkuu 12. 21:59:50 2006

Laakerit olkaan, navan puolen stefa paikoileen, tuetaan vetarinpuolen laakerin sisäkoolista koko paketti ja painetaan napa paikoilleen. Asennetaan vetarinpuoleinen stefa ja koko kalu kiinni autoon.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Kesäkuu 12. 22:01:37 2006

Kyllä minä olen tolla Haynesin periaatteella aina noi navat kasannu eli ensin laakerit olka-akseliin stefoineen ja sitten napa ihan käsin painamalla läpi koko paketista. Ei mulla tosin koskaan ole ollut uusia osia käytössä, että en tiedä kuinka tiukat ne on joskus 20 vuotta sitten tehtaalla olleet :wink:
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Kesäkuu 12. 22:03:09 2006

Ei mulla ainakaan ole _koskaan_ ollut etuvetoisen Voordin napa+laakeri sovite tiukka. Aina ne ovat vaan holahtaneet paikalleen ja hyvin on toiminut. On se kieltämättä omituista, kyllä mäkin aikanaan ihmettelin että ei voi olla näin, mutta sellaisia ne on tosiaan kaikki olleet.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Kesäkuu 12. 22:34:56 2006

Kyllä täälläkin on napa mennyt aina käsivoimin paikoilleen.
Näköjään tullut mk3 Escon napa sulle, vaikka se ei ongelmaan mitenkään liitykään.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Ti Kesäkuu 13. 11:05:35 2006

Mullakin on kyllä vanhat navat menny aina käsin paikoilleen, mutta pari kertaa kun on uudet joutunut laittamaan niin olen sorvannut noin 0.1mm pois ja sen jälkeen on kyllä mennyt ihan hyvin paikoilleen.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Kesäkuu 13. 17:47:31 2006

Vein paketin prässättäväksi, huomenna näkee mitä tulee.

taksu
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Joulukuu 15. 12:49:08 2003

Viesti Kirjoittaja taksu » Ti Kesäkuu 13. 23:00:08 2006

Ai paha, kun huomasin tän vasta nyt.
Olisit vaa laittanut sen laakerin keittolevyn päälle hetkeksi lämpiämään ja se olisi laajentunut sen verran, että lämpimänä olis varmaa mennyt paikalleen.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ke Kesäkuu 14. 21:10:14 2006

Homma kasassa, kiitos jälleen kaikille avusta.
Kokonaisuutena varsin veemäinen homma, ainakin näin kun ei ennen ollut tehnyt.

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Vastasen varalle

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ke Kesäkuu 21. 1:01:23 2006

Vinkki:



Metalli laajenee aina kun lämpee

Kutistuu kun kylmenee.


ELI:

topikin ongelmatilanteessa:


akseli pakastimeen tunniksi ja antaa laakerille lämpöä vaikka kuumailmapuhaltimella, pannuhuoneeseen ihan mitä vaan. Joku 70--150 astetta riittää hienosti.

Ota akseli pakkasesta ja laakeri taskusta(ELI NOPEETA TOIMINTAA)

akseöi pöudälle ja rihtaat laakerin suoraan akselinpäälle silmällä ja tiputa. Avot!
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Orsts2
Viestit: 463
Liittynyt: Ti Lokakuu 1. 23:58:53 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Orsts2 » To Kesäkuu 22. 13:59:06 2006

kohteen saa hyvin esim paineilma spraylla kylmäksi kun purkin kääntää ylösalasin niin tulee jääkylmää...
Sierra Cosworth 4X4 -90 liikkuu...
Ford Scorpio 2.0 16v -95 Käyttöpeli

Jäsen #139
iRC: cossu_

Vastaa Viestiin