
Rst:een laatikon huolto?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: To Joulukuu 16. 20:35:33 2004
- Paikkakunta: turku
Rst:een laatikon huolto?
Kertokaas missä rempataan vaihelaatikoita kohtuu hintaan? 

-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
- Paikkakunta: Vantaa
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: To Joulukuu 16. 20:35:33 2004
- Paikkakunta: turku
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kuulostaa siltä, että kytkinakselin laakeri olisi mennyt. Jos lukko ja pääakseli on ehjinä, kuten tuosta hieman kuulostaisi, niin kannattaa ehdottomasti korjata. Jos löytyy jonkinnäköistä ulosvetäjää vitosen rattaalle, niin laatikko auki vaan. Ei siellä niin montaa liikkuvaa osaa ole.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: To Joulukuu 16. 20:35:33 2004
- Paikkakunta: turku
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: To Joulukuu 16. 20:35:33 2004
- Paikkakunta: turku
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Vitosvaihteen siirtimet pitää kiristää oikeaan asentoon, jotta pykälät löytyy hyvin ja niitä on oikea määrä. Tossa escon korjausoppaassa on noin 70 sivua tuosta vaiteistosta. Sen voisi kuvata/skannata joskus kun siitä olisi varmaan monelle hyötyä.
Jos laatikko näyttää liian pahalta korjattavaksi, niin sitten vain joku tahansa 1.4CL:n laatikko jostakin ja tasauspyörästö+pääakseli RST:n laatikosta sisään. Tuloksena RST:n laatikkoa täysin vastaava laatikko. Ainoastaan ABSien kiinnityskierteet voi puuttua.
Jos laatikko näyttää liian pahalta korjattavaksi, niin sitten vain joku tahansa 1.4CL:n laatikko jostakin ja tasauspyörästö+pääakseli RST:n laatikosta sisään. Tuloksena RST:n laatikkoa täysin vastaava laatikko. Ainoastaan ABSien kiinnityskierteet voi puuttua.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Sen vitosen siirtäjätangon päähän kun kiristettään se mätikkä, niin siitä tangosta pitää ottaa (oliko se nyt sitten myötäpäivään) tyhjät pois ja tasata mötikän ja tangon pituus päältä ennen kuin kiristää. Ja vaihteet kannattaa toki testaa läpi ennen kuin asentaa laatikon autoon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Siihen on montakin tapaa. Voit tehdä niin kuin Jim Hearnen sivuilla on näytetty. Tai sitten teet näin:
Eli asetat ensin tuon vitosen/pakin-siirtäjän kohdikkain tuon valitsinakselin kanssa. sitten hieman nostat kytkinakselia ja pääakselia ja sujautat tuon levyn paikallaan. Sitten lasket kaiken paikalleen. Kolmas tapa on asettaa kaikki akselt ja siirtäjät jo valmiiksi kohdalleen ja sitten laskea koko könttä kerralla kuoriin.
Eli asetat ensin tuon vitosen/pakin-siirtäjän kohdikkain tuon valitsinakselin kanssa. sitten hieman nostat kytkinakselia ja pääakselia ja sujautat tuon levyn paikallaan. Sitten lasket kaiken paikalleen. Kolmas tapa on asettaa kaikki akselt ja siirtäjät jo valmiiksi kohdalleen ja sitten laskea koko könttä kerralla kuoriin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Mistä sen meinaat lainata? Tarkoitan siis sitä Fordin korjausopasta (noin 1200s) en noita Alfamer/Haynes juttuja, missä ei ole kyllä sitten mitään vaihteistoista.Kehmu kirjoitti: Heti kun kerkeen, niin käynpä hakemassa lainaan ton escortin korjausoppaan ja kuvaan sen läpi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
JesseT kirjoitti:Mistä sen meinaat lainata? Tarkoitan siis sitä Fordin korjausopasta (noin 1200s) en noita Alfamer/Haynes juttuja, missä ei ole kyllä sitten mitään vaihteistoista.Kehmu kirjoitti: Heti kun kerkeen, niin käynpä hakemassa lainaan ton escortin korjausoppaan ja kuvaan sen läpi.

-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Englanninkielisessä Haynesin opppaassaa on ihan täydelliset ohjeet laatikon purkmaiseen ja kasaukseen, suomenkielinen on tässä tilanteessa se turha opus.JesseT kirjoitti: Mistä sen meinaat lainata? Tarkoitan siis sitä Fordin korjausopasta (noin 1200s) en noita Alfamer/Haynes juttuja, missä ei ole kyllä sitten mitään vaihteistoista.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: To Joulukuu 16. 20:35:33 2004
- Paikkakunta: turku
-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
Nelonen taitaa olla 5v-laatikossa kaikkein pisin vaihde, vivuston liikkeen suhteen? Muistaakseni jossain oppaassa lukikin, että kytke nelonen sisään kun kiinnität vivustoa valitsinakseliin. Eli sillä varmaankin haetaan sitä, ettei vivuston liike jää liian lyhyeksi. Jolloin juuri tuo nelonen ei mene päälle.JesseT kirjoitti:Se on kovin tarkka se vivuston kiinnitys laatikkoon.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Siellä vaihdekepin pohjassa auton alla on sellainen kolo mihin voi pienen tapin työntää niin nelonen menee lukkoon. Laatikosta tietysti ensin nelonen päälle ja sit kiristää sen siirtimen kohdalleen. Näin manuaaleissa neivotaan tuo säätötehtävän. En ole ikinä kokeillutkaan kyllä noin...Planet kirjoitti:Nelonen taitaa olla 5v-laatikossa kaikkein pisin vaihde, vivuston liikkeen suhteen? Muistaakseni jossain oppaassa lukikin, että kytke nelonen sisään kun kiinnität vivustoa valitsinakseliin. Eli sillä varmaankin haetaan sitä, ettei vivuston liike jää liian lyhyeksi. Jolloin juuri tuo nelonen ei mene päälle.JesseT kirjoitti:Se on kovin tarkka se vivuston kiinnitys laatikkoon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ite tänään just säädin ja ihan kokeilemalla löyty suht hyvä paikka.. ehkä pientä säätöä vois vielä suorittaa.
Mutta ikinähän siitä ei hyvää tule.. ainakaan eskon omalla vivustolla
Mutta ikinähän siitä ei hyvää tule.. ainakaan eskon omalla vivustolla

S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Pikkurattaissa ja niiden laakeroinnissa on sen verran toleranssia että teoriassa kun molemmat akselit ottaa pois, niin ne pääsee sen verran liukumaan pois linjalta että akselien takaisinasentaminen voi olla hankalaa. Käytännössä tällaiseen ilmiöön ei koskaan törmää. Sen puutapin saa työntää ihan mihi kukakin tykkää.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Siis tämä vain vakiotasauspyärästössä. Lukollisessa ei ole moisia huolia.juhak kirjoitti:korjausoppaas sanottiin et kun ottaa vetoakselit pois nii täytyy laittaa joku puutappi tai jotain ettei vetopyörästö pääse liikkumaan...En tiiä...
Tässä kuvia omasta rempasta jos kiinnostaa:
ZIP
Huomatkaa vanhojen poskilaakereiden kunto. Laatikko oli kolmella kympillä ostettu mk1 Diesel Orionin laatikko, joka hankittiin pitkän perävälityksen takia. Pääakselin laakeri vaihdettiin IB5 tyyppiseksi (vanha ja uusi laakeri vierekkäin). Kuva myös vitosen siirtäjän säätämisestä, joka on tuo kriittisin vaihe hyvän vaihteensiirron puolesta, eli paljonko sitä akselia kiertää vastapäiväänpäivään ennen kuin kiristää. Ensin siis kierretään myötäpäivään tappiin asti.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: To Joulukuu 16. 20:35:33 2004
- Paikkakunta: turku
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ensimmäisenä oletuksena juuri tuon vitosen siirtäjän säädöstä on kyse. Eli ennen kuin sen tangon päähän kiristää sen mokkulan, niin tanko käännetään täysin vastapäivään ja sitten pari astetta takaisin. Tuota kun kääntää liian vähän tai liikaa niin vitonen / pakki helposti takertaa. Jos taas pakki ei ikinä ole mennyt pälle, niin sitten voi olla pakin rattaan siirtäjävipu ihan vaan väärässä asennossa.
Vivusto on aina yksi mahdollisuus tietysti...
Vivusto on aina yksi mahdollisuus tietysti...
Viimeksi muokannut JesseT, Ti Kesäkuu 20. 15:50:06 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
En taas tiedä puhutaanko me samasta asiasta, mutta tuolla luvapaketissa jonka laitoin, niin kuva "IMG_8243 (Large).jpg" selittää asian. Eli VASTApäivään tyhjät pois ja sitten pari astetta takaisin ja kiristys. Toki kannattaa ensin kokeilla vaihdekepin vivustoa säätää, koska se on minuutin homma vs. tunnin homma. Sitten kun tietää, että vika ei ole siinä, niin sitten laatikosta öljyt ja vitosen koppa irti.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
Itekin säätelin vaihteita tänään. Ei nyt kaikkein priima säätö varmaan ole, mutta toimii kuitenkin. Tuntuu niin oudolta ajaa rst:llä sitten viime vuoden lokakuun.juhak kirjoitti:No niin... nyt vaihteet toimii ja eteenpäin kulkee mut nyt on uus ongelma.
Tän kuukauden aikan minkä remppa kesti ni ahdot hävis johonki?

Kannattaa varmaan tarkistaa irrotettujen letkujen klemmarit, josko joku on jääny löysälle ja paineet karkaa. Häviskö kaikki paineet vai miten kävi?
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon