Liian suuri öljynpaine?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
- Paikkakunta: Helsinki
Liian suuri öljynpaine?
Tietääkö kukaan paljonko öljynpaine pitäisi olla cossun kannesta-turbolle menevässä putkessa? Takaraivossa on sellainen luku kuin max 2,4 baaria, mutta en ole varma???
Ongelmana romussa on se että työntää öljyt pihalle turbonakseleista ja seurauksena "lievä" savutus, he, he.
Mittailin tuossa paineita suht kylmästä koneesta ja kannesta löytyi reilut 4 baaria öljynpainetta kuin mittas suoraan tulo reiästä. Sitten laitoin t-haaran turbon letkuun ja tuloksena oli painetta reilut 3 baaria. Tuntuu että se paineen alennus venttiili/kuula kannessa ei oikein tee työtä käskettyä...
Valaiskaa minun epätietoisuutta öljynpaineista!
//Jani
Ongelmana romussa on se että työntää öljyt pihalle turbonakseleista ja seurauksena "lievä" savutus, he, he.
Mittailin tuossa paineita suht kylmästä koneesta ja kannesta löytyi reilut 4 baaria öljynpainetta kuin mittas suoraan tulo reiästä. Sitten laitoin t-haaran turbon letkuun ja tuloksena oli painetta reilut 3 baaria. Tuntuu että se paineen alennus venttiili/kuula kannessa ei oikein tee työtä käskettyä...
Valaiskaa minun epätietoisuutta öljynpaineista!
//Jani
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Vähän asiaa sivuten, mutta eikös ainakin 2wd:ssä tule sama öljynpaine myös turbolle kuin muuallekkin koneeseen, kun pääkanavan päästä on toi lähtö otettu (siis 2wd:ssä).
Joskus oli täälläkin aikaisemmin puhetta, että liian suuri öljynpaine hajottaa turbon laakerit, mutta missä luokkaa menee toi raja, että paineet alkaa olla liian isot, kun eikös cossun vakiopaine ole lämpimänä n. 4 bar.
Joskus oli täälläkin aikaisemmin puhetta, että liian suuri öljynpaine hajottaa turbon laakerit, mutta missä luokkaa menee toi raja, että paineet alkaa olla liian isot, kun eikös cossun vakiopaine ole lämpimänä n. 4 bar.
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002
5 baria on cossun koneessa suositeltu öljyn maksimipaine.MikkoT kirjoitti:Vähän asiaa sivuten, mutta eikös ainakin 2wd:ssä tule sama öljynpaine myös turbolle kuin muuallekkin koneeseen, kun pääkanavan päästä on toi lähtö otettu (siis 2wd:ssä).
Joskus oli täälläkin aikaisemmin puhetta, että liian suuri öljynpaine hajottaa turbon laakerit, mutta missä luokkaa menee toi raja, että paineet alkaa olla liian isot, kun eikös cossun vakiopaine ole lämpimänä n. 4 bar.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
MikkoT kirjoitti: Joskus oli täälläkin aikaisemmin puhetta, että liian suuri öljynpaine hajottaa turbon laakerit, mutta missä luokkaa menee toi raja, että paineet alkaa olla liian isot, kun eikös cossun vakiopaine ole lämpimänä n. 4 bar.
"Mininium oil pressure 850rpm 1.8bar
2000rpm 2.4bar
SAE 20W-50/ +80Cels "
Itsellä reilu 2bar 900rpm 85Cels
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Näin lukee Holsetin manuaalissa, siis ihan vertailun vuoksi.
The minimum oil pressure when the engine is on load must be 210 kPa (30 lbf/in2). Maximum
permissible operating pressure is 500 kPa (72 lbf/in2) although 600 kPa (88 lbf/in2) is permitted during
cold start up. Under idling conditions pressure should not fall below 70 kPa (10 lbf/in2).
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Noin luki cossun serviisi manuaalissajanister kirjoitti:Nyt puhutaan kannen paineista ei alakerran paineista.
VESKU:
Toi 1,8-2,4 kuullostaa tutulta, oletko varma asiasta?
Pitää myös tarkastaa/mitata toi öljyn paluupuoli oikein kunnolla vielä.

Niin.. Ja eiköhän siellä kannessakin pitäis olla aikas lähelle samat paineet

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
- Paikkakunta: Helsinki
Juu kyllä se näin on vähän laskee.Vesku kirjoitti:Noin luki cossun serviisi manuaalissajanister kirjoitti:Nyt puhutaan kannen paineista ei alakerran paineista.
VESKU:
Toi 1,8-2,4 kuullostaa tutulta, oletko varma asiasta?
Pitää myös tarkastaa/mitata toi öljyn paluupuoli oikein kunnolla vielä.
Niin.. Ja eiköhän siellä kannessakin pitäis olla aikas lähelle samat paineet
Kiitos avusta.
Ei muuta kuin jatkamaan harjoituksia taas illalla....
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Eikös toi 500 kPa ole aika liki sama kuin 5 bar?Yrkesman kirjoitti:Näin lukee Holsetin manuaalissa, siis ihan vertailun vuoksi.
The minimum oil pressure when the engine is on load must be 210 kPa (30 lbf/in2). Maximum
permissible operating pressure is 500 kPa (72 lbf/in2) although 600 kPa (88 lbf/in2) is permitted during
cold start up. Under idling conditions pressure should not fall below 70 kPa (10 lbf/in2).
Siis, jos tällä huonolla englanninkielentaidollani en väärin ymmärrä, niin maksimi ahtimen toimintapaine on 5 bar lämpimänä ja kylmänä paine saa olla maksimissaan 6 bar.
-
- Viestit: 269
- Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
- Paikkakunta: Kärkölä
-
- Viestit: 436
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
- Paikkakunta: Pohjois Savo
-
- Viestit: 269
- Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
- Paikkakunta: Kärkölä
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Joku sekottanu ahtimes et kumpi on öljy ja kumpi ahto putki niin pukkaa ahtimel vähän painetta lisää.Montune kirjoitti:Hmm.. tuli nyt tässä mieleen kun mulla on noussu noi öljynpaineet.. mittari on kylmänä siellä 4-5bar paikkeilla... lämpösenä kun vähän painaa kaasua niin nousee 7bar.. ei oikein terveeltä vaikuta?! Paljonko teillä on vedon aikana, tai ei tartte olla täys kiihdytys mutta kummiskii..


Oliskohan ennemminkin virta puolella se häikkä mikä vaikuttaa mittariin. Esim. laturin säätäjä antaa vähän ylimäärästä virtaa läpi ja mittarissa jännitteen kasvu vaikuttaa viisariin.
Itel ainakin tuos Vdo mittareil tehdys mittaristos lämpö +10ast, bensa -10l ja öljynpaine -1bar kun kuormitti laturia 3x100W lisäreillä. mutta mahdollistahan se on et tuos tapahtuu juuri päin vaston... lisää kierroksia->lisää virtaa->lisää mittari virhettä.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
- Paikkakunta: Helsinki
Jaahaas, vika selvisi sitten lopulta, tai ei oikestaan ei. Purin kannen, koeponnistin sen ja puhdistin kaikki kanavat kunnolla ja putsailin kaikki lohkon kanavat niin hyvin kuin ne nyt rassilla saa. Mitään en löytänyt. Kasasin koneen ja nyt toimii....Omistuista. Mutta viikoon vianetsinnän jälkeen tuntuu ihan hyvältä, he,he vaikka vähän kyllä vaivaa että mikä siellä oikein oli pielessä.... Huomenna ahdot 1,6teen ja ei ku menox 
//Jani

//Jani