Liian suuri öljynpaine?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

janister
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
Paikkakunta: Helsinki

Liian suuri öljynpaine?

Viesti Kirjoittaja janister » Ke Toukokuu 10. 19:40:25 2006

Tietääkö kukaan paljonko öljynpaine pitäisi olla cossun kannesta-turbolle menevässä putkessa? Takaraivossa on sellainen luku kuin max 2,4 baaria, mutta en ole varma???
Ongelmana romussa on se että työntää öljyt pihalle turbonakseleista ja seurauksena "lievä" savutus, he, he.
Mittailin tuossa paineita suht kylmästä koneesta ja kannesta löytyi reilut 4 baaria öljynpainetta kuin mittas suoraan tulo reiästä. Sitten laitoin t-haaran turbon letkuun ja tuloksena oli painetta reilut 3 baaria. Tuntuu että se paineen alennus venttiili/kuula kannessa ei oikein tee työtä käskettyä...

Valaiskaa minun epätietoisuutta öljynpaineista!

//Jani

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Toukokuu 10. 19:59:11 2006

Ei pitäisi noilla paineilla vielä tulla läpi mistään.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

janister
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja janister » Ke Toukokuu 10. 20:05:35 2006

mutta kuin tulee :-) Ja olen kokeillut 3lla uudella/toimivaalla turbolla ja niistä tulee myös.......

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Toukokuu 10. 20:27:54 2006

Ettei vaan olisi siellä ahtimen paluupuolella jotain ongelmaa? Letku kaksinkerroin tms.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Toukokuu 10. 20:35:17 2006

Itsellä ollu nyt 5bar kylmänä ja vielä koneessa on liemet kestänyt.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Toukokuu 10. 20:39:19 2006

Taitaa olla liian ahdas paluupuoli tosiaan.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Toukokuu 10. 21:05:27 2006

Vähän asiaa sivuten, mutta eikös ainakin 2wd:ssä tule sama öljynpaine myös turbolle kuin muuallekkin koneeseen, kun pääkanavan päästä on toi lähtö otettu (siis 2wd:ssä).

Joskus oli täälläkin aikaisemmin puhetta, että liian suuri öljynpaine hajottaa turbon laakerit, mutta missä luokkaa menee toi raja, että paineet alkaa olla liian isot, kun eikös cossun vakiopaine ole lämpimänä n. 4 bar.

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » Ke Toukokuu 10. 21:39:19 2006

MikkoT kirjoitti:Vähän asiaa sivuten, mutta eikös ainakin 2wd:ssä tule sama öljynpaine myös turbolle kuin muuallekkin koneeseen, kun pääkanavan päästä on toi lähtö otettu (siis 2wd:ssä).

Joskus oli täälläkin aikaisemmin puhetta, että liian suuri öljynpaine hajottaa turbon laakerit, mutta missä luokkaa menee toi raja, että paineet alkaa olla liian isot, kun eikös cossun vakiopaine ole lämpimänä n. 4 bar.
5 baria on cossun koneessa suositeltu öljyn maksimipaine.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Toukokuu 11. 5:56:53 2006

MikkoT kirjoitti: Joskus oli täälläkin aikaisemmin puhetta, että liian suuri öljynpaine hajottaa turbon laakerit, mutta missä luokkaa menee toi raja, että paineet alkaa olla liian isot, kun eikös cossun vakiopaine ole lämpimänä n. 4 bar.

"Mininium oil pressure 850rpm 1.8bar
2000rpm 2.4bar
SAE 20W-50/ +80Cels "

Itsellä reilu 2bar 900rpm 85Cels
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Toukokuu 11. 6:34:34 2006

Vesku kirjoitti:"Mininium oil pressure 850rpm 1.8bar
2000rpm 2.4bar
SAE 20W-50/ +80Cels "

Itsellä reilu 2bar 900rpm 85Cels
Mitäs luokkaa sulla on sitten maksimipaineet?

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Toukokuu 11. 7:29:19 2006

Kylmänä menee vähäksi aikaa 5.5-6bar. Se on jo aika paljon,mutta eiköhän tuon kanssa eläne, kunhan mehut koneessa pysyy. :roll:
Tuossa on nyt kiinni uusi korkeapaine pumppu ja koneella ajettu 100km täyden rempan jälkeen.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

janister
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja janister » To Toukokuu 11. 8:56:32 2006

Nyt puhutaan kannen paineista ei alakerran paineista.
VESKU:
Toi 1,8-2,4 kuullostaa tutulta, oletko varma asiasta?

Pitää myös tarkastaa/mitata toi öljyn paluupuoli oikein kunnolla vielä.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Toukokuu 11. 10:39:17 2006

Näin lukee Holsetin manuaalissa, siis ihan vertailun vuoksi.
The minimum oil pressure when the engine is on load must be 210 kPa (30 lbf/in2). Maximum
permissible operating pressure is 500 kPa (72 lbf/in2) although 600 kPa (88 lbf/in2) is permitted during
cold start up. Under idling conditions pressure should not fall below 70 kPa (10 lbf/in2).

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Toukokuu 11. 11:24:01 2006

janister kirjoitti:Nyt puhutaan kannen paineista ei alakerran paineista.
VESKU:
Toi 1,8-2,4 kuullostaa tutulta, oletko varma asiasta?

Pitää myös tarkastaa/mitata toi öljyn paluupuoli oikein kunnolla vielä.
Noin luki cossun serviisi manuaalissa :wink:
Niin.. Ja eiköhän siellä kannessakin pitäis olla aikas lähelle samat paineet :?:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

janister
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja janister » To Toukokuu 11. 11:39:51 2006

Vesku kirjoitti:
janister kirjoitti:Nyt puhutaan kannen paineista ei alakerran paineista.
VESKU:
Toi 1,8-2,4 kuullostaa tutulta, oletko varma asiasta?

Pitää myös tarkastaa/mitata toi öljyn paluupuoli oikein kunnolla vielä.
Noin luki cossun serviisi manuaalissa :wink:
Niin.. Ja eiköhän siellä kannessakin pitäis olla aikas lähelle samat paineet :?:
Juu kyllä se näin on vähän laskee.
Kiitos avusta.
Ei muuta kuin jatkamaan harjoituksia taas illalla....

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Toukokuu 11. 20:43:50 2006

Yrkesman kirjoitti:Näin lukee Holsetin manuaalissa, siis ihan vertailun vuoksi.
The minimum oil pressure when the engine is on load must be 210 kPa (30 lbf/in2). Maximum
permissible operating pressure is 500 kPa (72 lbf/in2) although 600 kPa (88 lbf/in2) is permitted during
cold start up. Under idling conditions pressure should not fall below 70 kPa (10 lbf/in2).
Eikös toi 500 kPa ole aika liki sama kuin 5 bar?
Siis, jos tällä huonolla englanninkielentaidollani en väärin ymmärrä, niin maksimi ahtimen toimintapaine on 5 bar lämpimänä ja kylmänä paine saa olla maksimissaan 6 bar.

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » To Toukokuu 11. 21:49:05 2006

Hmm.. tuli nyt tässä mieleen kun mulla on noussu noi öljynpaineet.. mittari on kylmänä siellä 4-5bar paikkeilla... lämpösenä kun vähän painaa kaasua niin nousee 7bar.. ei oikein terveeltä vaikuta?! Paljonko teillä on vedon aikana, tai ei tartte olla täys kiihdytys mutta kummiskii..

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » To Toukokuu 11. 22:16:41 2006

cossusta ei mitään hajua, mutta olen törmännyt yhteen ihan uuteen vakiopumppuun, joka työnsi yli 7bar paineet...kerrankin näin päin, samanlainen uusi takuuseen ja jopa työnteli normipaineita.
Öljyt tuli ulos silloin jakajasta. :lol:
S a a b & F o r d

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » To Toukokuu 11. 22:21:02 2006

nojuu.. mulla ei kyl oo uutta pumppua.. vanha vakiopumppu.. ihmettelin vaa ku alkanut nousemaan noi paineet.. aina vähän karmii selkäpiitä ku jotkut arvot alkaa hyppimää :lol:

janister
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja janister » Pe Toukokuu 12. 8:31:46 2006

Ahdin ei tykkää yli 5 baarin paineista, sain mitattua sen verran että noin 2-3 baaria(t-haaralla) on normaalia turbo ja kannenvälissä. Vian on siis oltava öljynpaluussa. Nyt kaikki auki ja putsataan puhtaaksi ja eiköhän se siitä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Toukokuu 12. 21:00:35 2006

Vuoden päivät tuolla omalla ajellut nyt ja paineet on ollut kokoajan lämpimällä konella tuolla 5,5-6 bar(ahdin ö-kellolta haaroitettu) kierroksilla.
Ainakaan viellä ei ole ilmennyt haitta vaikutusta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » La Toukokuu 13. 16:08:21 2006

Montune kirjoitti:Hmm.. tuli nyt tässä mieleen kun mulla on noussu noi öljynpaineet.. mittari on kylmänä siellä 4-5bar paikkeilla... lämpösenä kun vähän painaa kaasua niin nousee 7bar.. ei oikein terveeltä vaikuta?! Paljonko teillä on vedon aikana, tai ei tartte olla täys kiihdytys mutta kummiskii..
Joku sekottanu ahtimes et kumpi on öljy ja kumpi ahto putki niin pukkaa ahtimel vähän painetta lisää. :lol: :lol:

Oliskohan ennemminkin virta puolella se häikkä mikä vaikuttaa mittariin. Esim. laturin säätäjä antaa vähän ylimäärästä virtaa läpi ja mittarissa jännitteen kasvu vaikuttaa viisariin.

Itel ainakin tuos Vdo mittareil tehdys mittaristos lämpö +10ast, bensa -10l ja öljynpaine -1bar kun kuormitti laturia 3x100W lisäreillä. mutta mahdollistahan se on et tuos tapahtuu juuri päin vaston... lisää kierroksia->lisää virtaa->lisää mittari virhettä.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

janister
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Elokuu 25. 8:55:34 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja janister » La Toukokuu 13. 17:20:49 2006

Jaahaas, vika selvisi sitten lopulta, tai ei oikestaan ei. Purin kannen, koeponnistin sen ja puhdistin kaikki kanavat kunnolla ja putsailin kaikki lohkon kanavat niin hyvin kuin ne nyt rassilla saa. Mitään en löytänyt. Kasasin koneen ja nyt toimii....Omistuista. Mutta viikoon vianetsinnän jälkeen tuntuu ihan hyvältä, he,he vaikka vähän kyllä vaivaa että mikä siellä oikein oli pielessä.... Huomenna ahdot 1,6teen ja ei ku menox :-)

//Jani

Vastaa Viestiin